Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-19, 20:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Detta handlar inte om läsförståelse, men du kanske har missat att SE också uppträdde utan keps i tidningar och TV.

Här finns det inga krångliga texter att förstå utan det räcker att studera bilderna för att konstatera detta.

JA påpekar alltså att SE hade keps på sig på själva mordplatsen efter mordet.

Det stämmer, SE är till stora delar barhuvad i exempelvis Rapport.

(Även om jag inte tror att PU tog en ”screenshot” på Rapport och visade JA.)
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-19 kl. 20:59.
Citera
2025-05-19, 20:41
Medlem
Citat:
Skönt ändå att du droppar in ibland med dina one-liners likt trådens egen Trivsel-Torsten.

Konceptet är kanske väl inarbetat, men varför inte baka in lite egna synpunkter om den nebulösa hypotesen att SE mördade OP utan både motiv och mordvapen emellanåt?

Det kanske skulle vara ett vinnande koncept?

Vad tycker just du om den osannolika vuxensagan SE som GM?

Kortfattat:

1. Jag tror att SE kan vara mördaren. Dock troligare att han inte är det.
2. Det är ingen vits att diskutera med folk som inte är beredda att vika en tum i sina åsikter. Finns exempel när det handlar om månlandningen, 11 sep osv. Du är en sådan i detta ämne.

"Konceptet är kanske väl inarbetat"

Nja, inte i närheten av Cluedo och att alla ska trivas. I princip dygnet runt. Kanske ett jobb eller studier kan vara något som bryter besattheten?
Citera
2025-05-19, 20:44
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nja, jag menade alltså att jag inte har tid att sitta hela dagarna som många andra.

Men ändå har du kläckt ur dig över 3000 inlägg sedan år 2020? Tid förefaller du ha i så fall.
Citera
2025-05-19, 20:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Pratat med min faster och enligt henne var han med i hemvärnet. Men då funderar man ju över alla prylar med Skandialogga som han hade hemma (väckarklocka, kortlekar, pennor etc). Sedan växte han upp i trakterna kring Nybro. Hade han möjligen en personlig koppling till SE? Forskar vidare. Samtidigt bedriver jag spann på Nybro Pistolskytteklubb. Vet inte om det kan ge något, men gäller att vända på vartenda sten. James Bond-museet gav inget. Ojämna öppettider är inte alltid suspekt har jag fått lära mig nu.

"Med rätt att döda"? Dubbelnollan SE, med stagnerad karriär och diffusa moderatsympatier är stadigt rotad i den Nybroska myllan.

- Väckarklocka för att inte missa utstämplingstiden.
- Kortlek för konspiratoriska bridgekvällar
- Pennor mäktigare än svärdet, som grafisk symbol.

Åldern om din far var född på 30-talet är "stekhett" när det gäller att bli förväxlad med mördarkandidaten SE.

Brukade din far bära keps och glasögon? (Det fanns sedan länge en hattfabrik i Nybro påstås det på Wikipedia.)
Citera
2025-05-19, 20:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det stämmer, SE är till stora delar barhuvad i exempelvis Rapport.

(Även om jag tror inte att PU tog en ”screenshot” på Rapport och visade JA.)

Fast jag tror att det dalulvska feltänket baserar sig på att JA tyckte sig se en keps på SE i köket på bilden i SvD på söndagen till exempel.

SE har ingen keps på sig i den bilden.
Citera
2025-05-19, 21:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Kortfattat:

1. Jag tror att SE kan vara mördaren. Dock troligare att han inte är det.
2. Det är ingen vits att diskutera med folk som inte är beredda att vika en tum i sina åsikter. Finns exempel när det handlar om månlandningen, 11 sep osv. Du är en sådan i detta ämne.

"Konceptet är kanske väl inarbetat"

Nja, inte i närheten av Cluedo och att alla ska trivas. I princip dygnet runt. Kanske ett jobb eller studier kan vara något som bryter besattheten?

Bra input. Värdigt en tråd där man diskuterar SE och där alla ska trivas!

Skönt också att det finns skribenter som har en nyanserad bild på SEs förmenta skuld och som inte målat in sig i ett hörn.

Jag samlar till exempel på konkreta bevis för SEs skuld och lägger in dem i en LISTA. Än så länge är den inte varken speciellt lång eller övertygande, men jag är alltid öppen för nya punkter.
Citera
2025-05-19, 21:04
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
"Med rätt att döda"? Dubbelnollan SE, med stagnerad karriär och diffusa moderatsympatier är stadigt rotad i den Nybroska myllan.

- Väckarklocka för att inte missa utstämplingstiden.
- Kortlek för konspiratoriska bridgekvällar
- Pennor mäktigare än svärdet, som grafisk symbol.

Åldern om din far var född på 30-talet är "stekhett" när det gäller att bli förväxlad med mördarkandidaten SE.

Brukade din far bära keps och glasögon? (Det fanns sedan länge en hattfabrik i Nybro påstås det på Wikipedia.)

Klockrent!

Han bar keps med öronlappar och pilotbrillor. Dock aldrig rock utan mer då mörkblå jackor av friluftstyp. Sarek hete märket han bar vid tiden för mordet. Var nog inget märke den stilriktige Fauzzi kände till. Eller Grandvittnena med deras Fjällräven. Min far var för snål för att köpa Fjällräven. Undra om Mårten vore intresserad av att se foton på min far aka Sarekmannen.
Senast redigerad av DrComfort 2025-05-19 kl. 21:12.
Citera
2025-05-19, 21:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Fast jag tror att det dalulvska feltänket baserar sig på att JA tyckte sig se en keps på SE i köket på bilden i SvD på söndagen till exempel.

SE har ingen keps på sig i den bilden.

Så är det säkert, men det är bara det lilla dalulvska feltänket. Det betydligt grövre dalulvska feltänket är att tro att man tvärsäkert kan gissa hur som helst att JA försöker beskriva någon han sett i tidningen. Det är helt gripet ur luften. Ändå lägger Dalulven fram det som hårda fakta. Det är väldigt intellektuellt ohederligt.

Men man förstår ju varför han gör det. JA får ju helt enkelt inte ha gjort ett genuint utpekande av SE. För då är ju spelet slut. Då gäller det att fuska och fultolka spelreglerna till bristningsgränsen.
Citera
2025-05-19, 21:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Skönt ändå att du droppar in ibland med dina one-liners likt trådens egen Trivsel-Torsten.

Konceptet är kanske väl inarbetat, men varför inte baka in lite egna synpunkter om den nebulösa hypotesen att SE mördade OP utan både motiv och mordvapen emellanåt?

Det kanske skulle vara ett vinnande koncept?

Vad tycker just du om den osannolika vuxensagan SE som GM?
För att kunna mörda någon behöver man själv vara där, åtminstone för vanliga amatörer är det ett måste.

Här har vi en som reder ut det på ett pedagogiskt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38&t=350s

"... att inte tänka så, ja ja då är man förbrukad som polis, det är poliser ska tänka ... det borde gjorts för 32 år sedan"

Klok sagt.

(Det här var ett par år innan han blev fullblodspopulist och levererade sitt eget "magplask")
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-05-19 kl. 21:27.
Citera
2025-05-19, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Klockrent!

Han bar keps med öronlappar och pilotbrillor. Dock aldrig rock utan mer då mörkblå jackor av friluftstyp. Sarek hete märket han bar vid tiden för mordet. Var inget märke den stilriktige Fauzzi kände till. Eller Grandvittnena med deras Fjällräven. Min far var för snål för att köpa Fjällräven. Undra om Mårten vore intresserad av att se foton på min far, Sarekmannen.

Pilotglasögon. Kusligt.

https://www.bbc.com/news/articles/czjddy2kxrjo
What happened to Glenn Miller? The 80-year mystery
On 15 December 1944, the hugely popular musician Major Glenn Miller boarded a small plane at an RAF base in Bedfordshire. The American army band leader was heading to Paris to cheer on the Allied forces, but never arrived. The Norseman aircraft has not been found, but 80 years of theories and investigations have significantly narrowed down the possibilities.

Music for the troops
Glenn Miller was a trombone player, conductor and composer who became famous during the 1930s and '40s with his swing orchestra.

Their big band hits such as In The Mood and Chattanooga Choo Choo dominated the airwaves during World War Two.

In 1942, after the US was drawn into the war, Miller became a US Army Air Force captain and the leader of an army band, helping to bolster morale among the troops.
Vem vet om inte "Glenn-Miller liknande" glasögon kanske egentligen avser pilotglasögon?

Jag tror du gör rätt i att privatspana lite på Nybro pistolskytteklubb. Har du lite tur kan du kanske skriva en bok om dina vedermödor och skamlöst sälja rättigheterna till Netflix vad det lider.

Ta dock lite hälsosam varning från sorterade stollar som hänger ut sina fäder som DB Cooper, zodiakmördare och "Black Dahlia avengers". Även om du tycker din far liknade SE betyder det inte att han mördade OP bara för att han hade Skandiaparafernalier på vinden.
Citera
2025-05-19, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
För att kunna mörda någon behöver man själv vara där, åtminstone för vanliga amatörer är det ett måste.

Här har vi en som reder ut det på ett pedagogiskt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38&t=350s

"... att inte tänka så, ja då är man förbrukad som polis"

Klok sagt.

(Det här var ett par år innan han blev fullblodpopulist och levererade sitt eget "magplask")

Vi får inte glömma snömosmanen MGs magplask när han publicerade LÖSNINGEN 2018. Ett något anemiskt men fulpopulistiskt fullblodsmagplask.

Väl i klass med artikeln MG publicerade om att rysskräcken i Sverige var överdriven, då den ryska björnen egentligen var snäll.
Citera
2025-05-19, 21:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vi får inte glömma snömosmanen MGs magplask när han publicerade LÖSNINGEN 2018. Ett något anemiskt men fulpopulistiskt fullblodsmagplask.

Väl i klass med artikeln MG publicerade om att rysskräcken i Sverige var överdriven, då den ryska björnen egentligen var snäll.
Ja de hade ju bara kopierat Lars Larssons lösning.

Håller på och läser MG:s rysskräck, han har fångat bra det där med att folk plötsligt börjar "se saker", tänker inte minst på ubåtsobservationerna på 80-talet och jakterna på dessa spöken.

I modern tid har vi till exempel kabelbrotten som var på modet alldeles nyss, utredningarna har visat att det inte var medvetna sabotage, av någon.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-05-19 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in