2025-04-04, 13:37
Medlem
ursprungligens avatar
Jag hittar här en alternativ teori om att SE var inblandad i mordet:

"De mest galna teorierna kring Palmemordet"
https://plasthoj.wordpress.com/repor...g-palmemordet/
MISSTÄNKT: Olof Palme

Enligt Lars Krantz i sina böcker “Ett verkligt drama” och “Dö i rättan tid” kan Palme självt valt att dö.
Ernst Lindholm menar i sin bok “Offrets uppdrag” att Palme själv valde att dö. Höll i vapnet gjorde Stig Bergling som fick hjälp med mordet av Stig Engström. Lisbet Palme var införstådd i mordet och en grupp på SÄPO under ledning av Per-Gunnar Vinge organiserade det och Berglings flykt.
Nu verkar Ernst Lindholm haft problem att publicera sin bok "Offret uppdrag" så under en tid gick boken att ladda ned som pdf.

Eftersom SE är höggradigt inblandad i denna hypotes vore det spännande att kunna läsa Lindholms bok.

Finns det någon som kan dela pdfen om de mot förmodan har "Offret uppdrag" sparad någonstans?

Det kunde kanske vara underhållande att läsa en bok om SEs påhittade inblandning i mordet som inte är skriven av en rödvinspimplade västkustbo med livlig fantasi?
Citera
2025-04-04, 15:30
Medlem
Knattarnas avatar
Palmerummet körde nyligen en omröstning om vilket spår som är hetast. Det är otroliga siffror det rör sig om för Skandiamannen. Klicka på spoilern för att se hur många som röstade på Skandiamannen:

CA däremot krossar omröstningen och valsar in på en överlägsen förstaplats med mångdubbelt fler röster än Skandiamannen. Därmed kan vi nog ta och begrava MrBarnabys påstående om att aktiviteten i den här tråden står i proportion till hur många som tror på spåret.

Man kan även notera att ”Ostkustfiskarna” ligger på 2 %. Jag saknar alternativet ”Västkustfiskarna” med TP som spindeln i nätet.

https://imgur.com/t9tlay1
Citera
2025-04-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker de är ganska tydliga och kommer från två olika individer som säger samma sak.

Menar du att väktarna ljuger för att försöka skydda GM-SE från misstankar?

Nej, varför skulle dom det? Men du förstår konceptet «att TOLKA en text» eller?

Sen KAN det vara så att vissa rutiner inte blev följda HELA tiden, på Skandia.

Det KANSKE dom isåfall inte ville berätta för polisen.

JAG tolkar det här annorlunda än DIG.

Det är faktiskt möjligt.
Citera
2025-04-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Palmerummet körde nyligen en omröstning om vilket spår som är hetast. Det är otroliga siffror det rör sig om för Skandiamannen. Klicka på spoilern för att se hur många som röstade på Skandiamannen:

CA däremot krossar omröstningen och valsar in på en överlägsen förstaplats med mångdubbelt fler röster än Skandiamannen. Därmed kan vi nog ta och begrava MrBarnabys påstående om att aktiviteten i den här tråden står i proportion till hur många som tror på spåret.

Man kan även notera att ”Ostkustfiskarna” ligger på 2 %. Jag saknar alternativet ”Västkustfiskarna” med TP som spindeln i nätet.

Herregud, tror du man kan rösta fram en gärningsman?

Det här säger en hel del om varför det här fallet aldrig blev löst.
Citera
2025-04-04, 16:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Herregud, tror du man kan rösta fram en gärningsman?

Det här säger en hel del om varför det här fallet aldrig blev löst.

När har jag påstått det?

Men på förekommen anledning (MrBarnaby menade att aktiviteten i tråden stod i proportion till hur många som trodde på spåret) tänkte jag bara komma med ett litet vederläggande. Nu ska jag gå och läsa på om Västkustfiskarna.
Citera
2025-04-04, 18:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

En tillfällig uppgång tack vare mediauppmärksamheten på senare tid, Skandiamannen har 5,5 miljoner visningar, CA har 1,6 milj
Citera
2025-04-04, 19:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Skönt! Då kanske det blir lugnt och stilla I den här tråden så att vi som gillar Skandiahusets mysterier kan fortsätta vaska fram detaljer i lugn och ro. Sure!

Starkt av CA att leda rejset uppför trappan eftersom det är oklart om han ens kunde springa. Och var han ens på Sveavägen den kvällen?

Är det klarlagt att CA var högerhänt?

SE skingrar alla dessa tvivel så en sak är säker:

Skandiamannen will always rise again.

Han är oberoende av modeflugor.
Citera
2025-04-04, 19:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skönt! Då kanske det blir lugnt och stilla I den här tråden så att vi som gillar Skandiahusets mysterier kan fortsätta vaska fram detaljer i lugn och ro. Sure!

Starkt av CA att leda rejset uppför trappan eftersom det är oklart om han ens kunde springa. Och var han ens på Sveavägen den kvällen?

Är det klarlagt att CA var högerhänt?

SE skingrar alla dessa tvivel så en sak är säker:

Skandiamannen will always rise again.

Han är oberoende av modeflugor.

Ja, det finns ett foto där han håller i revolvern med höger hand. ”Kaknäsbilden” tror jag den kallas.

Jag är inte så såld på CA faktiskt, men tycker bara det är roligt att han så tydligt tagit över förstaplatsen. Tidigare kändes det som att många SE-förespråkare njöt av att tillhöra någon slags SE-maffia med etablissemanget och media i ryggen. Alla som inte höll med kallades ”alternativteoretiker” och liknande epitet som väl skulle föra tankarna till historierevisionister. Knasbollar som yrade i nattmössan. Kritiker blev klappade på huvudet.

Men nu har vinden minst sagt vänt. Etablissemanget har gått i pension. När SvD ringde upp Hans Melander nyligen för att kommentera opinionsskiftet till CA ville han ”inte svara på frågor”. Även KP har gått i pension. Och SE står lågt i kurs i media idag. CA är den nya kelgrisen.

I allmänhetens ögon är SE snart på Palmeriets sophög tillsammans med Christer Pettersson. Om han inte redan är det. Det blir en ny verklighet för de tidigare så stöddiga SE-vurmarna att anpassa sig till.
Citera
2025-04-04, 20:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, det finns ett foto där han håller i revolvern med höger hand. ”Kaknäsbilden” tror jag den kallas.

Jag är inte så såld på CA faktiskt, men tycker bara det är roligt att han så tydligt tagit över förstaplatsen. Tidigare kändes det som att många SE-förespråkare njöt av att tillhöra någon slags SE-maffia med etablissemanget och media i ryggen. Alla som inte höll med kallades ”alternativteoretiker” och liknande epitet som väl skulle föra tankarna till historierevisionister. Knasbollar som yrade i nattmössan. Kritiker blev klappade på huvudet.

Men nu har vinden minst sagt vänt. Etablissemanget har gått i pension. När SvD ringde upp Hans Melander nyligen för att kommentera opinionsskiftet till CA ville han ”inte svara på frågor”. Även KP har gått i pension. Och SE står lågt i kurs i media idag. CA är den nya kelgrisen.

I allmänhetens ögon är SE snart på Palmeriets sophög tillsammans med Christer Pettersson. Om han inte redan är det. Det blir en ny verklighet för SE-vurmarna att anpassa sig till.

Ok. Då kryssar den gode CA i en ruta i alla fall, om nu inte bilden är spegelvänd.

Har du länk till fotografiet, förresten?

Skandiamannen Underground ... Vi får ta och skapa ett fanzine istället: Slemsug Forever.

Nu när vi är bespottade av allmänheten.

SE-teorin har dock gått starkt i fem års tid nu.

Var befinner sig CA-spåret om ett år? Finns det material för att hålla ångan uppe?
Citera
2025-04-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Då kryssar den gode CA i en ruta i alla fall, om nu inte bilden är spegelvänd.

Har du länk till fotografiet, förresten?

Skandiamannen Underground ... Vi får ta och skapa ett fanzine istället: Slemsug Forever.

Nu när vi är bespottade av allmänheten.

SE-teorin har dock gått starkt i fem års tid nu.

Var befinner sig CA-spåret om ett år? Finns det material för att hålla ångan uppe?

SE- teorin är den nya punken.

Det finns inget djup i CA- teorin, han hadde haft ett vapen liksom. Som han inte vågade ge till snuten.
Thats it egentligen, man vet inte äns om han var på Sveavägen den kvällen. Han var paranoid.

Fallet SE är något helt annat. Det är mystiskt. En äkta gåta.
Citera
2025-04-04, 21:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, varför skulle dom det? Men du förstår konceptet «att TOLKA en text» eller?

Sen KAN det vara så att vissa rutiner inte blev följda HELA tiden, på Skandia.

Det KANSKE dom isåfall inte ville berätta för polisen.

JAG tolkar det här annorlunda än DIG.

Det är faktiskt möjligt.

Håller med! Väktarna fick skäll för sin slapphet med rutinerna, enligt AK.

Det är inte helt säkert att hon var där efter kl. 23, om man tittar på larmlistan.

Efter 23:13 verkar det vara HO som sitter i receptionen, någon lite mer rutinerad.

ALG intygar att AK var där när hon passerade vid ungefär den tiden.

Men vem vet om hon ville skydda AK och HO. AL kanske drog något tidigare, då HO dröjde.

Varvid receptionen stod tom en stund ...

Vad gäller stämpling kan man ju prata med folk och sedan gå och dra kortet ...

Jag tror dock inte att han var i sånt skick just då, att han ville prata med någon på vägen ut.
Citera
2025-04-04, 21:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har bara tagit informationen från Flashback så man får väl ta den med någon nypa salt.

Detta kommer också från Flashback
Jag gissar att Björn R står för Björn Rosengren.
"Lite offside: Björn R bodde i ett spännande grannskap på Lidingö. I numret jämte bodde Andras Kohut och Sune Glad.

Glad var på 60-talet något av kanslichef på Stay-behind, med kontor i en lägenhet på Bergsgatan 16. Andras Kohut exilbalt och medarbetare i Contra, Annettes pappa (väktaren i Skandiahuset).

Dessutom bodde spiondömde Bertil Ströberg med hustru ytterligare en trappuppgång bort."

Om man är lagd åt det hållet kan man i detta hitta en konspirationsteori.

BR satt på stolsraden bakom LOP i biosalongen:

https://www.expressen.se/nyheter/ros...a-mordkvallen/

EDIT: Konstigt att ingen har frågat BR om han såg "Grandmannen".

2016: "Än i dag, trettio efter mordet, har ingen polis hört av sig."

BR gav en ganska utförlig skildring i mars 1986:

https://drive.google.com/file/d/1g4o...tVKrv_VeR/view

Han såg en man i 50-60-årsåldern, med "kraftigt ansikte", sitta bredvid OP i salongen.

LOP satt kvar i salongen och lyssnade på musiken efter filmen.

När BR med fru körde iväg med bilen såg de LOP stå kvar utanför bion.

Ingen Grandman i sikte, vad det verkar ...
Senast redigerad av Dalulven 2025-04-04 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in