2025-01-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag inledde med att föreslå att ME och SE spelade bridge 19.30 på söndag 6 april 1986.

Det valde du att ignorera.

Jag tycker inte det är så förtvivlat konstigt att missa något på TV som många här verkar tycka.

ME var sjuksköterska och jobbade kanske på Söndagkvällen när Rapportinslaget sändes.

ME var kanske besatt av sällsynta elefanter och valde att titta på en dokumentär om dessa (eller det program som sändes) i den andra kanalen när Rapport sändes?

Jag får inte "puls" av att ME uppger att hon inte sett SE i Rapport.

Hör du inte hur korkat det låter att alla alltid tittade på båda kanalerna samtidig? Det är inte ens fysiskt möjligt i verkligheten.

Inte jag heller, men jag får lite puls av att ingen på hennes jobb, i bridgeklubben eller hennes familj sagt något.. En liten kommentar liksom.

- gu va snygga glasögon Stig hadde, nya eller, har inte sett dem förut?

- gu va snabbt Stig springer, är han lika snabb i sängen eller thi hi

Sånt snack, vardagsligt snack.
Citera
2025-01-03, 15:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Man kan göra olika typer av analyser. En är att man försöker identifiera exakt var formanterna sitter. Kan dock vara knepigt att få bra precision på grund av att vi inte har så mycket från brottsplatsen. Däremot finns ju mycket på SE från de bandade förhören.

Tack för de tekniska tipsen. Det var bra jobbat av magasinet Avsnitt att få ut banden.

Citat:
GM-SE kunde också läsa om, hur många skott han avlossat, i tidningen om han var osäker på just den punkten.

Här kan man med fördel dra en parallell till ”smygare” och ”brakare”. Bara för att det inte blev en brakare betyder det inte att fisen inte har skett. Särskilt inte när Rapport gör extrainslag om hur mycket fisen luktade.

Eftersom den moderna forskningen går ut på att mordet begicks av ett av de första vittnena att höra av sig kan man sammanfatta hela SE-hypotesen så här:

”Den som sa den han la den!”
Citera
2025-01-03, 15:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det här med att SE kände sig förbisedd som vittne är inte ens en slutsats man behöver dra själv (även om den är helt uppenbar). Han säger det ju själv i Rapport. Och så här står det i ett ME-förhör:

”Hon minns att Stig pratat något om att han skulle träffa polisen med anledning av något förhör. Stig var lite irriterad för polisen tog inte honom på allvar. Detta berättade Stig för henne.”

5 förhör efter 10 dagar, varav ett par försvunna. Storslaget förhör, på plats i polishuset, i slutet på april.

På vilket sätt var han förbisedd som vittne?

I sitt eget narrativ såg han inget av händelsen, eller GM. Det enda av intresse han såg var LJ inne i gränden. På denna punkt sammanfaller han med GM:s iakttagelse, eller iakttagelser, från trappen.

Om de går likadant, ser ut på samma sätt, ser samma sak ...

En rakning med extra lödder hos barberare Ockham.
Citera
2025-01-03, 15:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
5 förhör efter 10 dagar, varav ett par försvunna. Storslaget förhör, på plats i polishuset, i slutet på april.

På vilket sätt var han förbisedd som vittne?

I sitt eget narrativ såg han inget av händelsen, eller GM. Det enda av intresse han såg var LJ inne i gränden. På denna punkt sammanfaller han med GM:s iakttagelse, eller iakttagelser, från trappen.

Om de går likadant, ser ut på samma sätt, ser samma sak ...

En rakning med extra lödder hos barberare Ockham.

Det går att läsa innantill på vilket sätt han kände sig förbisedd. Han blev inte kallad till rekonstruktion.
Citera
2025-01-03, 15:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tack för de tekniska tipsen. Det var bra jobbat av magasinet Avsnitt att få ut banden.

Här kan man med fördel dra en parallell till ”smygare” och ”brakare”. Bara för att det inte blev en brakare betyder det inte att fisen inte har skett. Särskilt inte när Rapport gör extrainslag om hur mycket fisen luktade.

Eftersom den moderna forskningen går ut på att mordet begicks av ett av de första vittnena att höra av sig kan man sammanfatta hela SE-hypotesen så här:

”Den som sa den han la den!”

Jag brukar använda ordet "hjärnfis" i tråden som jag inspirerats av från britternas "brain fart".

Att den infernaliskt förslagne GM-SE försökte peka ut LJ som mördare liknar lite att sparka på hunden under bordet när doften sprider sig i rummet. Själva ansatsen är rätt, men den lurar ändå ingen.

Vet vi om SE eller ME såg den extra Rapportsändningen kl 04.00? Var de ens vakna då? Det kan man väl få lite "puls" av när man tänker på?

Var ME och SE av den gamla stammen valde de kanske att inte titta eftersom sändningen kom från "den västervridna" Rapportredaktionen?

Att SVT än idag anses "vänstervridet" tyder snarare på att ränderna aldrig riktigt gått ur i de högervurmande och notoriska tv-tittarna på högerkanten.
Citera
2025-01-03, 15:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Inte jag heller, men jag får lite puls av att ingen på hennes jobb, i bridgeklubben eller hennes familj sagt något.. En liten kommentar liksom.

- gu va snygga glasögon Stig hadde, nya eller, har inte sett dem förut?

- gu va snabbt Stig springer, är han lika snabb i sängen eller thi hi

Sånt snack, vardagsligt snack.

Hennes kollegor visste kanske inte hur SE såg ut? Det är inte helt ovanligt att inte veta hur arbetskollegors respektive ser ut.

ME verkar inte varit den som höll låda om Palmemordet i personalrummet på "plåsterlådan". Engström var inget ovanligt efternamn 1986.

Spelades Bridge tittade man inte samtidigt på Rapport.

MEs familj var väl ingen större samling människor?

Jag förväntade mig mer kommentarer som:

"Gud Maggan, vilken snygg kropp din man har! Riktiga "mördaraxlar" eller är det bara axelvaddarna som fladdrar?. Brukar han alltid ha så där hala sulor när han springer i gränder? Vilken, till formen hård väska, han har!"
Citera
2025-01-03, 16:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag brukar använda ordet "hjärnfis" i tråden som jag inspirerats av från britternas "brain fart".

Att den infernaliskt förslagne GM-SE försökte peka ut LJ som mördare liknar lite att sparka på hunden under bordet när doften sprider sig i rummet. Själva ansatsen är rätt, men den lurar ändå ingen.

Vet vi om SE eller ME såg den extra Rapportsändningen kl 04.00? Var de ens vakna då? Det kan man väl få lite "puls" av när man tänker på?

Var ME och SE av den gamla stammen valde de kanske att inte titta eftersom sändningen kom från "den västervridna" Rapportredaktionen?

Att SVT än idag anses "vänstervridet" tyder snarare på att ränderna aldrig riktigt gått ur i de högervurmande och notoriska tv-tittarna på högerkanten.

Jag frågade ChatGPT vad en hjärnfis är:

Särskilt emojin uppskattas här.

Seriös fråga dock: vet vi om ”LJ-teckningen” gick i repris under dagen eller var det bara kl. 04 den sändes?
Citera
2025-01-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag upplever inte SE som så särskilt misslyckad person 1986.
Han hade jobb, fru och villa i Täby.

Däremot tror jag drickandet av alkohol ökade successivt allt eftersom åren gick.

Hans karriär hade avstannat. Han fick inte chefsjobb som han trodde han kunde få. Hans självbild var att han var ett chefsämne. Det tyckte inte dom högre cheferna.

Han försökte bli framstående moderat politiker. Blev avpolletterad när han gick emot partilinjen i Täby

Två stora grejer som inom honom rimligen kändes som ett misslyckande. Objektivt kan vi nog sluta oss till att andra tyckt det också.
Citera
2025-01-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hans karriär hade avstannat. Han fick inte chefsjobb som han trodde han kunde få. Hans självbild var att han var ett chefsämne. Det tyckte inte dom högre cheferna.

Han försökte bli framstående moderat politiker. Blev avpolletterad när han gick emot partilinjen i Täby

Två stora grejer som inom honom rimligen kändes som ett misslyckande. Objektivt kan vi nog sluta oss till att andra tyckt det också.

Om jag jämför mig med SE då blir jag ännu mera misslyckad men jag har ändå inte mördat någon .
Sen är det mycket möjligt att andra människor ser mig som en misslyckad varelse.
Citera
2025-01-03, 17:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror naturligtvis att anledningen till att han inte lämnar vittnesmål till polis eller media är för att han inte är på brottsplatsen....

Jag tror också att anledningen till att inte åker till Idre och möjligen ringer ett samtal därifrån och säger : Jag såg nästan ingenting , är för att han har panik som GM och vill befästa sig på mordplatsen!

Svar på din fråga ...

Jasså är han så medtagen på brottsplatsen att han inte kan prata med media ?

Stod han inte i kö men blev nekad vittnesmål av polis enligt egen utsaga ??

Sprang han inte i gränden för att lämna signalement till Polis men blev av med dom ?

Hans vittnesmål tyder ju på att han ville lämna avtryck på brottsplatsen men misslyckades !! Men när media dyker upp så springer han plötsligt in på Skandia och kan knappt prata !!

För mig låter hela hans berättelse från start till mål som en lögn...

Jag begriper faktiskt inte hur andra får det till annat ...

Då har du ju en uppfattning om hur vittnet SE borde ha agerat, vilken innebär att han i den rollen är oförenlig med att inte springa runt och prata med reportrar på platsen.

En betraktelse gällande detta sett i ett vidare perspektiv är att det är nog inte mycket SE skulle kunnat gjort som inte hade varit "märkligt" och misstänkt.

Hade han stuckit till Sälen på lördagsmorgonen hade det utan tvekan märkts som märkligt. Gör han det inte så är det misstänkt. Hade han sprungit runt och pratat med reportrar efter återkomsten till Skandia så hade det sannerligen beskrivits som märkligt, misstänkt och som en del i olika strategier. Gör han det inte, är det anmärkningsvärt.

Och sådär kan man väl hålla på gällande det mesta. Det blir som freudiansk teoribildning. Alla utfall stöder den.
Citera
2025-01-03, 17:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Gällande kommunpolitiken så får jag inte den uppfattningen.

Jag tror att han fick rejäla doser positiv uppmärksamhet för sitt principfasta mod, som det säkert sågs som. Och det av såväl väljare som partivänner, eftersom många moderater i fullmäktige delade hans åsikt men var lojala med partilinjen.

Han deltog i aktionsgruppens arbete och får väl sägas ha räddat skolan. Det var utan tvekan poppis i lokalsamhället, där frågan var av stor vikt. Han tog folkets parti mot kommunpamparna, skulle det populistiskt kunna uttryckas.

Priset blev att han inte kunde sitta kvar i fullmäktige, men det tyckte han till skillnad från andra som satt där att saken tydligen var värd.
Citera
2025-01-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då har du ju en uppfattning om hur vittnet SE borde ha agerat, vilken innebär att han i den rollen är oförenlig med att inte springa runt och prata med reportrar på platsen.

En betraktelse gällande detta sett i ett vidare perspektiv är att det är nog inte mycket SE skulle kunnat gjort som inte hade varit "märkligt" och misstänkt.

Hade han stuckit till Sälen på lördagsmorgonen hade det utan tvekan märkts som märkligt. Gör han det inte så är det misstänkt. Hade han sprungit runt och pratat med reportrar efter återkomsten till Skandia så hade det sannerligen beskrivits som märkligt, misstänkt och som en del i olika strategier. Gör han det inte, är det anmärkningsvärt.

Och sådär kan man väl hålla på gällande det mesta. Det blir som freudiansk teoribildning. Alla utfall stöder den.

Jag tror man utgår lite enklare..

Hela hans berättelse stinker lögn och antingen ser man det eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in