Märkligt att ME inte minns att sin make faktiskt är med på bästa sändningstid och berättar hur han sprang och visar det dessutom..
Det kan tyda på att hon VET att han ljuger oavsett om han är GM eller vittne och då blir hela Rapport bara en fars som hon inte ens är intresserad av...!?
Varför måste man utgå ifrån att ME slaviskt tittade på Rapport? Inslaget sändes 19.30 på söndag 6 april 1986 och kanske Engströms spelade Bridge just då?
För övrigt fanns det många 1986 som föredrog antingen Rapport eller Aktuellt och helt enkelt aldrig såg det bortvalda programmet.
Jag vill minnas att en del tyckte Aktuellt var "lite finare" och Rapport mer folkligt. Moderatanstrukna strebersnobbar som Engströms i Täby tittade därför bara på Aktuellt 1986.
Samma dag som Sveriges televisions andra kanal, TV2, startade (5 december 1969) sändes det första Rapport. Redan från starten sändes studioinslagen – men inte reportagen – i färg från nya studio 11 i TV-huset. Programmet sändes klockan 19:10 fem dagar i veckan under 20 minuter.
Inledningsvis hade Rapport uppdraget att "berätta om viktiga saker på ett begripligt sätt". Den raka nyhetsrapporteringen överläts istället på TV-nytt, som sände 10 minuter klockan 19:00. Programmet kritiserades för sitt nya grepp att inte bara redovisa nyheter utan också kommentera dem. I debatten användes ofta orden "vänstervridet" och "röda kanalen" om programmet.
Rapport sändes 19.30 1986 och ansågs "vänstervridet" och sändes i "röda kanalen". Självklart tittade man inte på Rapport i mörkblåa Täby. Inte ens hemma hos Engströms.
Jag ser ett oroande mönster här att SE vände sig till "den vänstervridna" kanalen när han skulle medverka i media. Var det inte kommunistblaskor så var det "vänstervridet och rött" på Rapport.
Det finns således inget att häpna över om ME säger att hon inte sett inslaget. Rapport gick inte i repris utan sändes bara en enda gång.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-03 kl. 00:24.
Varför måste man utgå ifrån att ME slaviskt tittade på Rapport? Inslaget sändes 19.30 på söndag 6 april 1986 och kanske Engströms spelade Bridge just då?
För övrigt fanns det många 1986 som föredrog antingen Rapport eller Aktuellt och helt enkelt aldrig såg det bortvalda programmet.
Jag vill minnas att en del tyckte Aktuellt var "lite finare" och Rapport mer folkligt. Moderatanstrukna strebersnobbar som Engströms i Täby tittade därför bara på Aktuellt 1986.
Samma dag som Sveriges televisions andra kanal, TV2, startade (5 december 1969) sändes det första Rapport. Redan från starten sändes studioinslagen – men inte reportagen – i färg från nya studio 11 i TV-huset. Programmet sändes klockan 19:10 fem dagar i veckan under 20 minuter.
Inledningsvis hade Rapport uppdraget att "berätta om viktiga saker på ett begripligt sätt". Den raka nyhetsrapporteringen överläts istället på TV-nytt, som sände 10 minuter klockan 19:00. Programmet kritiserades för sitt nya grepp att inte bara redovisa nyheter utan också kommentera dem. I debatten användes ofta orden "vänstervridet" och "röda kanalen" om programmet.
Rapport sändes 19.30 1986 och ansågs "vänstervridet" och sändes i "röda kanalen". Självklart tittade man inte på Rapport i mörkblåa Täby. Inte ens hemma hos Engströms.
Jag ser ett oroande mönster här att SE vände sig till "den vänstervridna" kanalen när han skulle medverka i media. Var det inte kommunistblaskor så var det "vänstervridet och rött" på Rapport.
Det finns således inget att häpna över om ME säger att hon inte sett inslaget. Rapport gick inte i repris utan sändes bara en enda gång.
Konstigt att han inte nämnde det för sin fru. Det var vel inte såå ofta han var på tv.
Konstigt att han inte nämnde det för sin fru. Det var vel inte såå ofta han var på tv.
Jag tror SE förstått att ME inte var intresserad av hans bravader i Palmemordet och att hon markerat detta mycket tydligt. Det framgår att det inte var SE som hade byxorna på sig i patriciervillan på Lahällsvägen 64 i Täby. (Värde idag 12.400.000 kr. enligt nätet.)
Jag tror inte SE vågade berätta för ME att han var ute och apade sig i media igen eftersom hon förbjudit SE att bjuda hem fotografer till hemmet efter morddagen.
Ja, det finns faktiskt inga uppgifter om att SE skröt om sina mediaframträdanden som jag har sett. Att från det dra slutsatsen att SE hade glömt dem är väl som du säger "modern forsknig", eller ogrundade spekulationer.
Det påstås att SE sparade på tidningsklipp om Palmemordet, men om han visade andra dessa eller om han ens samlade på dem är nog lite osäkert. (Är det ME som berättar om tidningsklippen i sina förhör kanske?)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-03 kl. 00:41.
Slaviskt ?
Kan du inte tänka dig att Stig säger till Maggan att ikväll ska vi se Rapport jag är med...
Eller att Maggan redan visste att Stig blir filmad ...
Då tolkar du det istället att Maggan måste se Rapport slaviskt för att inte missa det...!!?
Kan du inte tänka dig att Stig säger till Maggan att ikväll ska vi se Rapport jag är med...
Eller att Maggan redan visste att Stig blir filmad ...
Då tolkar du det istället att Maggan måste se Rapport slaviskt för att inte missa det...!!?
Du läste tydligen inte det jag skrev.
Det var ingen ovanlighet att moderata Täbybor inte tittade på det "västervridna" Rapport.
Lika lite som att de handlade på Konsum.
ME var väldigt negativ till att SE skulle bjuda hem pressen morgonen efter mordet så det är inte svårt att tänka sig att SE aldrig sa något om att han var med i Rapport i aprill till ME.
Edit: Det "slaviska tittandet" får vi kanske överlåta till medlemmarna i Ustasja.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-03 kl. 01:36.
Oavsett hur man betraktar Engström, råder det i princip alltid en enighet om att han var märkbart tagen när han återvände till Skandia.
För dem som förespråkar GM-hypotesen hänvisas ofta hans tillstånd till chocken från själva dådet samt en ansträngande löptur runt kvarteret.
Om man däremot utgår från en hypotes där Engström inte är gärningsmannen, kvarstår behovet av att förklara hans chock.
Ponera att han anländer till mordplatsen ungefär en minut efter skotten. Han ser kanske en liten folksamling börja bildas och håller sig på ett tryggt avstånd. Det är möjligt att han kommer söderifrån, efter att ha passerat mordplatsen på väg mot tunnelbanan. Han ser blodet som forsar över trottoaren, människor som försöker hjälpa till, polisens ankomst och en hysterisk Lisbeth Palme.
Efter en stund börjar han höra viskningar och rykten som sprids: Är det Palme som har blivit skjuten?
I chock, kanske lätt berusad och upprymd, springer Engström tillbaka till Skandia. Tunnelbanan har han missat, och nu vill han ringa hem.
Senare, samma natt/morgon när han hör om mordet och dess omfattning, uppstår ett behov hos honom att bli en del av det som hänt. Det är ju en historisk händelse, och han var faktiskt där.
Redan samma natt har han en berättelse att dela. Och den berättelsen delar han först med ME, sedan med grannen, Glasers på förmiddagen och därefter med olika kollegor. Historien om hur han gick precis bakom paret Palme och gärningsmannen, och hur han jagade eller sökte efter mördaren inne i gränden…
Poängen är inte att det gick till så här. Det är att det KAN ha gått till så här. Hypotesen håller närmast lika mycket vatten som alla GM-hypoteser tillsammans.
Bra spekulation.
Det bör också noteras att SE minst berättar om mordet för väktarna, ME, grannen, Glasers, journalisterna från SvD, journalisten från Aftenposten och RB innan han ringer polisen. Polisen får därför inte höra första "editionen" av historien utan den har redan vid förhöret börjat "leva ett eget liv".
Att SE kontaktar så många och berättar om mordet redan på lördag morgon stärker bilden av att han gillade att stå i centrum.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-03 kl. 01:56.
Det var ingen ovanlighet att moderata Täbybor inte tittade på det "västervridna" Rapport.
Lika lite som att de handlade på Konsum.
ME var väldigt negativ till att SE skulle bjuda hem pressen morgonen efter mordet så det är inte svårt att tänka sig att SE aldrig sa något om att han var med i Rapport i aprill till ME.
Edit: Det "slaviska tittandet" får vi kanske överlåta till medlemmarna i Ustasja.
Du blandar ihop saker med att inte vilja ha hem tidningar på morgonen med att inte vilja se sin make på tv...
Hur vet du att Maggan inte skulle vara intresserad att se Stig på tv eller att inte vara intresserad ens att veta att han blivit filmad och fick 5min i rampljuset?
Detta måste väl Stig varit stolt över att hjälpa till med ?
Men då anser du alltså att hemma i Täby hos Engström att Stig dolde sin medverkan för Maggan för att hon skulle vara så ointresserad av Stigs bravader ?
Ja, vi har hon som från sin lägenhet såg en mörkklädd man gå över gatan efter LOP. Jag räknar inte med korvkiosken, det signalementet är lite konstigt tycker jag. Tror faktiskt inte gm kom från Grand heller då det bland annat finns vittnesuppgifter om att ingen följde efter LOP därifrån. Som jag tror på då.
Sen Tensonmannen, en del att säga om det också.
Sen mordplatsen, en hel del vittnen..Jeppson.. och Nieminen på DBG.
Efter det Samson/Robrandt på Regeringsgatan och tills slut Martin Wesslén i taxin på Sveavägen.
Spåret slutar vid rondellen på Häggviksvägen.
Det här KAN ha varit mördaren hela, eller åtminstone delar av vägen.
Lite note to self på den här, har fortfarande inget eget arkiv
Vill lägga till lite på den här:
Ja, vi har hon som från sin lägenhet såg en mörkklädd man gå över gatan efter LOP. Jag räknar inte med korvkiosken, det signalementet är lite konstigt tycker jag. Tror faktiskt inte gm kom från Grand heller då det bland annat finns vittnesuppgifter om att ingen följde efter LOP därifrån. Som jag tror på då.
Sen Tensonmannen, en del att säga om det också.
Sen mordplatsen, en hel del vittnen..Jeppson.. och Nieminen på DBG.
Efter det Samson/Robrandt på Regeringsgatan, *sen ett uppehåll, mannen förvinner ett tag..och tills slut Martin Wesslén i taxin på Sveavägen.
Spåret slutar vid rondellen på Häggviksvägen.
Det här KAN ha varit mördaren hela, eller åtminstone delar av vägen.
Jag tror SE förstått att ME inte var intresserad av hans bravader i Palmemordet och att hon markerat detta mycket tydligt. Det framgår att det inte var SE som hade byxorna på sig i patriciervillan på Lahällsvägen 64 i Täby. (Värde idag 12.400.000 kr. enligt nätet.)
Jag tror inte SE vågade berätta för ME att han var ute och apade sig i media igen eftersom hon förbjudit SE att bjuda hem fotografer till hemmet efter morddagen.
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, det finns faktiskt inga uppgifter om att SE skröt om sina mediaframträdanden som jag har sett. Att från det dra slutsatsen att SE hade glömt dem är väl som du säger "modern forsknig", eller ogrundade spekulationer.
Det påstås att SE sparade på tidningsklipp om Palmemordet, men om han visade andra dessa eller om han ens samlade på dem är nog lite osäkert. (Är det ME som berättar om tidningsklippen i sina förhör kanske?)
Okej jo, kanske var det så, men du är VÄLDIGT snäll mot SE nu altså.
Du blandar ihop saker med att inte vilja ha hem tidningar på morgonen med att inte vilja se sin make på tv...
Hur vet du att Maggan inte skulle vara intresserad att se Stig på tv eller att inte vara intresserad ens att veta att han blivit filmad och fick 5min i rampljuset?
Detta måste väl Stig varit stolt över att hjälpa till med ?
Men då anser du alltså att hemma i Täby hos Engström att Stig dolde sin medverkan för Maggan för att hon skulle vara så ointresserad av Stigs bravader ?
Läser man förhören med ME och TPs berättelse om hur hon förbjöd SE att bjuda hem pressen är det intrycket jag får. ME var helt enkelt inte intresserad av vad SE gjort på mordnatten och i april hade SE säkert redan förstått detta han också.