Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag minns inte exakt vad som sades om just den saken och jag är öppen för att ha fel här..

Men så som jag minns det spekulerar han om att Engström kan komma till mordplatsen sådär ca 1 min efter skotten. Men att han håller sig i bakgrunden och ger ingen anledning för någon att komma ihåg honom.

Han blir chockad och skärrad av vad som händer och hör någon påpeka att det möjligtvis är Palme som ligger där. En blandning av chock och upphetsning infinner sig och han rusar tillbaka till Skandia.

Det är först när han kommer hem på natten och när han lyssnar på radio och tar del av media som behovet att vara en del av allt det där infinner sig. Han var ju faktiskt på plats.....Även om han missade mordet med en minut sådär...

Jag har skrivit tidigare i tråden om en händelse som jag inte får ihop...

Engström har troligtvis starka känslor till Palme...

Engström är dessutom i nära ålder till Palme som gör att dom "följts" åt i många år...

Engström har själv varit lite politiskt engagerad så närheten till Palme borde vara ännu större då dom delar intresse..

Alltså borde Palme vara det Zlatan är för alla fotbollsspelare i Sverige..( Även om man inte gillar Zlatan eller Palme )

Så i samma stund som Hage berättar för Engström att det är Olof Palme som blivit avrättad på Engströms egna gata borde få en otroligt stor reaktion från Engström.....

Men då lämnar Engström alltså omedelbart brottsplatsen utan att vara nyfiken att stanna kvar och kanske få mer info....Jag finner det något märkligt minst sagt !
Citera
2025-01-02, 18:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kul att du är tillbaka i tråden!

SE kan inte ha dykt upp senare än en minut i alla fall, för då har LJ gett sig av?

Om han kom efter en minut hade han lagt märke till en illamående LB snarare än LJ i gränden?

Att befinna sig på samma plats, på stan, under femton minuter, är en lång tid.

Bara när man står och väntar på en buss i fem minuter, känns det länge.

Men brukar åtminstone då lägga märke till alla som står still på platsen.

Tillfälligt tillbaka
Verkligheten börjar snart med arbete och förskolor.....

För att utmana det du skriver.
Jag kan tycka att tiden går väldigt snabbt när man upplever något ovanligt eller nytt. Framför allt om det är en traumatiskt och stökig händelse. Kan inte en kvart kännas som fem minuter då?

Addera att Engström möjligtvis var packad och chockad av det han hade varit med om. Kan man tänka sig att hans minne av det han har sett är lite 'si så där' då?
Citera
2025-01-02, 18:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kul att du är tillbaka i tråden!

SE kan inte ha dykt upp senare än en minut i alla fall, för då har LJ gett sig av?

Om han kom efter en minut hade han lagt märke till en illamående LB snarare än LJ i gränden?

Att befinna sig på samma plats, på stan, under femton minuter, är en lång tid.

Bara när man står och väntar på en buss i fem minuter, känns det länge.

Men brukar åtminstone då lägga märke till alla som står still på platsen.

15 minuter är nog bara en grov uppskattning. Många tror att det var kortare tid SE var borta från Skandia. Så kort tid som 7 minuter har en del kommit fram till.

Det var säkert ganska hektiskt på mordplatsen strax efter mordet. "Kaos" beskrev en ambulansförare det som.

Glöm inte bort att SE ska hinna sitta några minuter inne på Bohemia också och då får efterspelsvittnet SE nästan bråttom att hinna med att stå still flera minuter i bakgrunden samtidigt.

Inte undra på att ingen annan än JA lade märke till SE på mordplatsen. Det fanns andra vittnen som ingen annan såg på mordplatsen också, så det var inget unikt för SE.
Citera
2025-01-02, 18:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Det enda jag hittat hitintills som talar för SE att han talar sanning är ju faktiskt att Gösta Söderström faktiskt från början säger att det finns en man på plats som pekar ut åt vilket håll mördaren springer. Det uppger han någon dag efter i en redogörelse. Jag kommer inte ihåg när SE först lägger fram detaljen men här verkar det finnas viss sammstämmighet.

Något jag oxå funderat över är varför SE åker tunnelbana hem. Den går ju inte ända hem dit han bor. Det är långt mellan Mörby-Täby. Han nämner inte heller Roslagsbanan vilken inte den heller stannar nära där han bor. Jag gissar på att det smidigaste borde vara ta nattbussen vlken borde stannat på E18 ganska nära SE hem. På det sättet täcnker jag att han nog gick mot Odenplan och mötte malarna Palme och sen vände och gick efter.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Söderström var väldigt tydlig i hovrätten med att han inte sett Holmérs "elefant" (dvs Engström) på platsen.

Sannolikt var det JÅS
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

"när polisen kom efter 3-4 minuter omtalade han att gärningsmannen avlägsnat sig upp mot Tunnelgatan österut".

Ja, det är JÅS: Han promenerade "förbi själva brottsplatsen så han befann sig söder om Tunnelgatans mynning", alltså där första polisbilen (och strax därefter piketen) parkerade.

"Så fort denna polisbil, som hade stannat på gångbanan, stoppat så hade Svensson talat om för poliserna åt vilket håll gärningsmannen sprungit."

Enligt en i piketen sker ju detta innan de blir briefade, och inte när de sätter iväg.

Ännu en detalj som SE har fått till fel? Dessutom står han vänd åt fel håll varje gång han pekar på bild.
Senast redigerad av Dalulven 2025-01-02 kl. 18:52.
Citera
2025-01-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vilken bild är det? Är det inte Svd du tänker på?

Det kan stämma...

SvD har han väl i handen tidigt dessutom...
Citera
2025-01-02, 18:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker att Thomas Pettersson kom på ett bra namn till sin bok.
Den osannolika mördaren.

För min del känns han osannolik.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/den-osannolika-mordaren-hela-berattelsen-om-skandiamannen-palmemordet-och-polisutredningen-som-spara de-ur/9789185279678

"Den osannolika mördaren : hela berättelsen om Skandiamannen, Palmemordet och polisutredningen som spårade ur"

Ja även om texten bleknar på omslaget blir inte den osannolika hypotesen att SE mördade OP mer trolig för det.

Jag håller med dig helt och hållet.
Citera
2025-01-02, 18:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har skrivit tidigare i tråden om en händelse som jag inte får ihop...

Engström har troligtvis starka känslor till Palme...

Engström är dessutom i nära ålder till Palme som gör att dom "följts" åt i många år...

Engström har själv varit lite politiskt engagerad så närheten till Palme borde vara ännu större då dom delar intresse..

Alltså borde Palme vara det Zlatan är för alla fotbollsspelare i Sverige..( Även om man inte gillar Zlatan eller Palme )

Så i samma stund som Hage berättar för Engström att det är Olof Palme som blivit avrättad på Engströms egna gata borde få en otroligt stor reaktion från Engström.....

Men då lämnar Engström alltså omedelbart brottsplatsen utan att vara nyfiken att stanna kvar och kanske få mer info....Jag finner det något märkligt minst sagt !

Min samlade bild av Engströms möjliga politiska intresse är att det egentligen var ganska svalt. Hans engagemang (tills han blev utfrusen) var troligtvis en konsekvens av sammanhanget och umgänget han befann sig i (Täby).

Jag vill hävda att han egentligen passade in väldigt dåligt i miljön han hade valt att befinna sig i. Han var mer av en estet och ganska känslig.
Citera
2025-01-02, 18:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tillfälligt tillbaka
Verkligheten börjar snart med arbete och förskolor.....

För att utmana det du skriver.
Jag kan tycka att tiden går väldigt snabbt när man upplever något ovanligt eller nytt. Framför allt om det är en traumatiskt och stökig händelse. Kan inte en kvart kännas som fem minuter då?

Addera att Engström möjligtvis var packad och chockad av det han hade varit med om. Kan man tänka sig att hans minne av det han har sett är lite 'si så där' då?

När man är jagad och stressad går tiden fort.

När man väntar på något går den väldigt sakta.

Har aldrig varit i en sådan situation som skildras här så svårt att gissa.

Men känslan är att polisen var där något snabbare än vad alla på plats beräknar ...

De stod ju bakom hörnet, och reagerade på en som hört larmet från en av taxibilarna?

De började köra till platsen innan polislarmet gick ut, som gick ut strax innan de svängde in på Sveavägen?

Vad blir det, kl. 23:23:30? Första polisbilen var där efter två eller två och en halv minuter?
Senast redigerad av Dalulven 2025-01-02 kl. 18:56.
Citera
2025-01-02, 18:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
När man är jagad och stressad går tiden fort.

När man väntar på något går den väldigt sakta.

Har aldrig varit i en sådan situation som skildras här så svårt att gissa.

Men känslan är att polisen var där något snabbare än vad alla på plats beräknar ...

De stod ju bakom hörnet, och reagerade på en som hört larmet från en av taxibilarna?

De började köra till platsen innan polislarmet gick ut, som gick ut strax innan de svängde in på Sveavägen?

Vad blir det, kl. 23:30? Första polisbilen var där efter två eller två och en halv minuter?

Oavsett om han var GM eller inte så kan vi troligtvis enas om att han var stressad iaf
Jag utgår från att du inte tror att han möjligtvis "spelade" chockad när han kom tillbaka till Skandia.
Citera
2025-01-02, 19:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Oavsett om han var GM eller inte så kan vi troligtvis enas om att han var stressad iaf
Jag utgår från att du inte tror att han möjligtvis "spelade" chockad när han kom tillbaka till Skandia.

Det skulle kunna vara en trygghetsritual: Dricka en kopp kaffe och ringa till frugan.

Återgå till det normala, om han nu är vittne alltså.

Att döma av RB ringde dock SE efter en taxi? Men frugan minns ett samtal ...

Det verkar gå en taxi runt 23:53 ifrån närområdet. SE förefaller lämna Skandia före kl. 23:51.

Detta eftersom HO befinner sig på andra sidan huset, och kontrollerar en dörr, vid den tidpunkten.

HO ser SE lämna, åt höger, reser sig sedan omedelbart upp, och går och tittar så att bakdörren är låst?
Citera
2025-01-02, 19:01
Medlem
Citat:
Min samlade bild av Engströms möjliga politiska intresse är att det egentligen var ganska svalt. Hans engagemang (tills han blev utfrusen) var troligtvis en konsekvens av sammanhanget och umgänget han befann sig i (Täby).

Jag vill hävda att han egentligen passade in väldigt dåligt i miljön han hade valt att befinna sig i. Han var mer av en estet och ganska känslig.

Jag får känslan att Olof Palme var ett känt hatobjekt samt antagonist till hela hans umgänge i Täby...

Tillomed skämt om att någon borde skjuta fanskapet var vanligt ...

Sen händer det verkligen 60m ifrån Engström arbete och han är dessutom på brottsplatsen vid skottögonblicket...

Så rent personligt så borde det vara en stor händelse för Engström...

Jämfört med Stefan Glantz som kanske bara vill torka av blodet från munnen och fortsätta kvällen med öl och tjejer..
Citera
2025-01-02, 19:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Uppgiften i media att GM stannade upp, vände sig om i gränden och sprang vidare kommer väl från SE själv? Då är det nog en uppgift som kom från de "allvetande" journalisterna som de lade i SEs mun?
Nja, att SE skulle ha kunnat få den här informationen från en journalist låter inte troligt. Det är SE som är först ut med den här informationen, och det är svårt att se någon annan möjlig förklaring än att det rör sig om en förstahandsuppgift.

De enda förutom SE som kände till det här var ju Lisbeth och Hasse J. Lisbeth berättar det i sitt första förhör på eftermiddagen dagen efter mordet (och då hade alltså SE redan berättat det för tidningarna), och Hasse J berättar om det några dagar senare. Och varken Lisbeth eller Hasse J hade väl lämnat några uppgifter till journalister innan de förhörs av polisen.
Senast redigerad av Draifos 2025-01-02 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in