Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-22, 20:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han refererar till det han sagt vid första förhöret där han tydligen ska ha nämnt keps och stålbågade glasögon. Det där går säkert att kolla upp, jag vet att Holmér i något sammanhang sagt att åtminstone glasögonen var Mårten källa till. Mig veterligen så är det bara Engströms (påhittade) Supervittne och Mårten som nämnt glasögon.

Det går således inte att tolka det som om ingen har sett glasögon runt mordplatsen och att efterspelsvittnet SE helt enkelt rört ihop detta med glasögonen från medias rapportering?

Det går bara att tolka det som om SE är mördaren då enligt dig?
Citera
2024-09-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fråga angående SE både som Grandman och gm.
Hur lyckas SE stämpla ut 23,19 och snabbt kunna lokalisera OP efter det?
Är inte mera rimligt att om Grandmannen är gm att han följde efter paret Palme hela vägen från Grand?

SE kan ha gett upp tidigare än vad Mårtens minnesbild är...

Då kommer han tillbaka till Skandia och stämplar ut och går norrut och ser LOP och vänder på klacken och blir Tensonmannen
Citera
2024-09-22, 20:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
MP verkar också medveten om det. Det låter som att han mer eller mindre läser innantill från sitt eget 30-åriga förhör och tvingas konstatera att båda herrarna bar glasögon och keps. Lite som när man spelar ”Vem där” och får fälla ner brickor baserat på väldigt ytliga attribut.

Det verkar inte röra sig om någon omedelbar igenkänning direkt.

Det är väl som du beskriver det som det torde gått till när det gäller MP.

(Blanda inte in ännu fler brädspel i den här tråden är du snäll, det blir bara ännu ytligare då!)
Citera
2024-09-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det går således inte att tolka det som om ingen har sett glasögon runt mordplatsen och att efterspelsvittnet SE helt enkelt rört ihop detta med glasögonen från medias rapportering?

Min teori är att SE har på sig glasögonen vid Grand när han ska skjuta ...ger upp

Tar av sig glasögonen då han bara ska hem...

Därav inga glasögon vid brottsplatsen
Citera
2024-09-22, 20:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
1. Du får det nästan att låta som om SE fått en direkt uppmaning att uppge alla han pratat med. Så är det förstås inte utan detta är bara personer han råkar ha nämnt vid olika tillfällen. Han kan ha haft mindre betydelsefulla samtal som han aldrig nämnt. Till exempel med JA.

2. LP tillfrågades aldrig om SE.

3. KJ tillfrågades 2018. Hur var det nu med 30+ år gamla minnen? Dessutom var PU sedvanligt valhänta och ställde en alldeles för snäv fråga. Man borde ha frågat henne om SE kunde ha varit mannen som sa ”jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här”.

4. Man tillfrågade inte alla poliser som varit på plats utan gjorde en chansning baserat på en bokstavlig tolkning av Engströms redogörelse. Dessutom har poliser förstås ett egenintresse av att förtiga ett tjänstefel som att avvisa ett vittne.

Du har koll! Det kanske bor en Farbror Joakim i "Knattarna" ...

1. Fast när då? I Skandiamannens egen story befinner han sig invid kroppen till dess att polisen springer förbi, och då springer han efter. JA var aldrig fram till kroppen, och det samtal han minns sker strax innan polisen dyker upp.

2. Svårt att veta. Det finns endast referat?

3. Ja, tidiga minnen är givetvis att föredra, men i detta fall är det det enda vi har att gå på.

Däremot pratade Anér med KJ:s föräldrar (?) och fick då fram samma sak som utredningen 2018.

SG och AH tillfrågas i ett tidigt skede. De har inte sett SE.

4. Anér verkade veta vilken polisen var, och hade pratat med denne?

Har fortfarande inte fått klarhet i vilket missförstånd som diskuteras. Är det detta avsnitt?

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=3472

Ett fordon som har stått i närheten av händelsen. SE har inte pratat med någon i bil.

Även här har SE svårt att förstå?

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=112

Här hävdar han klart och tydligt att han inte hade varit ut något under kvällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
SE kan ha gett upp tidigare än vad Mårtens minnesbild är...

Då kommer han tillbaka till Skandia och stämplar ut och går norrut och ser LOP och vänder på klacken och blir Tensonmannen

Varför går han till Skandia och stämplar ut och tar risken att tappa bort paret Palme?
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
MP verkar också medveten om det. Det låter som att han mer eller mindre läser innantill från sitt eget 30-åriga förhör och tvingas konstatera att båda herrarna bar glasögon och keps. Lite som när man spelar ”Vem där” och får fälla ner brickor baserat på väldigt ytliga attribut.

Det verkar inte röra sig om någon omedelbar igenkänning direkt.
Det här togs upp i CA-tråden och Ursprungligen skickade det hit, tror det är lite känsligt att diskutera kepsar av SE-typ i den tråden.

Det vi kan vara överens om är att Grandmannen bar keps och stålbågade glasögon men jag säger som Ström, "frågan om detta var gärningsmannen (och CA/SE) går ej i dagsläget att besvara" som HS sa om nånting annat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-22 kl. 20:48.
Citera
2024-09-22, 20:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag skrev det ang Mårtens Grandman och om CA skulle vara GM..

Det är ju faktiskt en hel del slump i den teorin ang CA och SE

Slump finns faktiskt på riktigt så det går inte att hänvisa till slumpen för avfärda något.

Många menar att det är en slump att GM-SE var beväpnad på mordkvällen och att det räcker som förklaring.

Att GM-SE mördade OP blir då ungefär jämförbart att vinna högsta vinsten på Sosselotteriet fyra gånger på raken. Oförklarligt, men ändå en osannolik möjlighet.
Citera
2024-09-22, 20:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag jobbar lite på hypotesen att SE är Tensonmannen och CA är mördaren som sneddar in och skjuter OP bakifrån. CA är då MPs Grandman.

Citat:
Hur länge har du jobbat på den hypotesen?

Den står emot hypotesen att SE är Grandmannen med keps och blå täckjacka och också Tensonmannen. CA sneddar här in framför SE vid reklampelaren och skjuter OP med revolver, stickad mössa och oknäppt rock samtidigt som SE tittar på sin mörka urtavla.

Jag har inte riktigt bestämt mig än vilken som är min favorithypotes av de båda.
Citera
2024-09-22, 20:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det går att tolka som att SE bevisligen farit med osanning men han blev ju jätteintressant tack vare det.

Där han ligger väldigt nära sanningen är att han var strax bakom makarna Palme när skotten small och att han sprang in i gränden strax efter.

Ja Engström är i mina ögon en stark kandidat till att vara gärningsmannen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-22 kl. 20:58.
Citera
2024-09-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Varför går han till Skandia och stämplar ut och tar risken att tappa bort paret Palme?

Han ger upp försöket...
Citera
2024-09-22, 20:53
Medlem
Citat:
Slump finns faktiskt på riktigt så det går inte att hänvisa till slumpen för avfärda något.

Många menar att det är en slump att GM-SE var beväpnad på mordkvällen och att det räcker som förklaring.

Att GM-SE mördade OP blir då ungefär jämförbart att vinna högsta vinsten på Sosselotteriet fyra gånger på raken. Oförklarligt, men ändå en osannolik möjlighet.

Ja slump finns överallt..

Men nu är det en stor slump som jag hänvisade till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in