Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oavsett gärningsman och väska(vapenfodral eller handledsväska), så var den troligen undanstoppad för att inte vara i vägen under själva mordet.
Avseende glasögon och huvudbonad, så får man nog vara öppen för samma möjlighet.

Bara en tanke!

Vapenfoderal ja, det har jag inte tänkt på. GM kan ha haft ett vapenfoderal i fickan. Då KAN det faktiskt varit så att GM försökte ta fram vapnet igen för att skydda sig mot Jeppson. Som han hadde i hälarna.
Inte alls omöjligt.

Att stoppa in vapnet i foderalet kan ju inte ha varit en prioritet just då.

Bara en tanke.

Edit

Nja, nu tänkte jag kanske lite fel. Men låter det stå kvar endå.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-12-14 kl. 13:34.
Citera
2024-12-14, 13:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag har inte sagt att Engström inte kan ha varit ute kl 21:00. Säger bara att jag inte är säker på om det var Gahn som satt där när han återvände.

Det kan ha varit SE som försett henne med det ryktet ja. Frågan är bara när han gjorde det.

Både ALG och AK torde ha varit i receptionen. Det är precis innan ALG går ut på sin 2,5-timmars rond.

Dessförinnan hade AK och ALG delat på låsronden, som det ser ut på koderna. Den slutade 18:35.

Kan hända att ALG lämnade huset då och återkom 20:24. Hon hade ett väldigt lång pass (16 h?).

Enter: SE, strax före kl. 21.

Det är ett väldigt spring vid L19 och L25 på baksidan.
Citera
2024-12-14, 13:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vilket innebär att det blir extremt ologiskt av GM-SE att visa upp sig med handledsväska i tidningen och för polisen. För en liknande väska hade ju bara rapporterats på en väldigt misstänkt plats där han inte säger sig ha varit – David Bagares Gata.

Då kan man inte ens med stor fantasi argumentera för en ”spegling” längre utan då signalerar han rakt ut att han är mördaren.

Det enda sättet som det skulle kunna gå ihop på vore om GM-SE i själva verket hade handledsväskan framme hela tiden utan att någon märkte det förrän på DBG, samtidigt som han själv inte visste att väskan bara rapporterats på DBG.

Det blir väldigt stora antaganden och man måste bortförklara att samtliga mordplatsvittnen plus NF och LJ missade väskan.
Exakt, genom att lägga till handledsväskan i "supervittnes-berättelsen" så avslöjar han sig som väskmannen på David Bagares gata. Men han gör det nog mer av misstag än av dumhet (det kanske inte är förrän flera år senare han får veta att vittnesmålet om handledsväskan kom från David Bagares gata). Han tror antagligen att det bara är vittnen kring mordplatsen som har sett honom, t.ex. när han vänder sig om och tittar bakåt första gången ungefär där barackerna börjar. Då ser han väl åtminstone Lisbeth just då titta in mot gränden, och den vita taxin (Hans J) som svänger runt och ställer sig där. Kanske hinner han också se Anna H komma in i bilden från vänster, och ser samtidigt Lisbeth peka inåt gränden för att visa åt vilket håll mördaren sprang. Sedan kanske han också ser t.ex. från trappkrönet att flera bilar har stannat (och tror då felaktigt att det är Lisbeth som har sprungit ut i gatan och stoppat dem).
Senast redigerad av Draifos 2024-12-14 kl. 14:01.
Citera
2024-12-14, 13:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag har inte sagt att Engström inte kan ha varit ute kl 21:00. Säger bara att jag inte är säker på om det var Gahn som satt där när han återvände.

Det kan ha varit SE som försett henne med det ryktet ja. Frågan är bara när han gjorde det.
Ja, vad omöjliggör att det skulle vara då han återkom till Skandia 10-15 minuter efter mordet?
Precis som uppgifterna ger.
Citera
2024-12-14, 14:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Bara en tanke!

Vapenfoderal ja, det har jag inte tänkt på. GM kan ha haft ett vapenfoderal i fickan. Då KAN det faktiskt varit så att GM försökte ta fram vapnet igen för att skydda sig mot Jeppson. Som han hadde i hälarna.
Inte alls omöjligt.

Att stoppa in vapnet i foderalet kan ju inte ha varit en prioritet just då.

Bara en tanke.

Edit

Nja, nu tänkte jag kanske lite fel. Men låter det stå kvar endå.

Ja, frågan är vad personen gjorde med den lilla väskan som YN såg.
En revolver med 6" pipa går inte ned i en väska med de måtten hon uppgav, men man får nog se möjligheten att hon har fel om måtten.

Gällande LJ så ser inte jag att gärningsmannen visste att han sprang efter.
Visserligen kanske han uppfattade att LJ följde efter en bit och stod nedanför trappen, men när LJ väl tog upp jakten så hade GM lämnat trappkrönet.
Citera
2024-12-14, 14:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Både ALG och AK torde ha varit i receptionen. Det är precis innan ALG går ut på sin 2,5-timmars rond.

Dessförinnan hade AK och ALG delat på låsronden, som det ser ut på koderna. Den slutade 18:35.

Kan hända att ALG lämnade huset då och återkom 20:24. Hon hade ett väldigt lång pass (16 h?).

Enter: SE, strax före kl. 21.

Det är ett väldigt spring vid L19 och L25 på baksidan.
Vad är det för "väldigt spring" vid L19 och L25 på baksidan av huset?

Det måste jag ha missat. Vilka är det som springer där? När sker detta?
Citera
2024-12-14, 14:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad är det för "väldigt spring" vid L19 och L25 på baksidan av huset?

Det måste jag ha missat. Vilka är det som springer där? När sker detta?

AK öppnar dörren vid L25 minst fyra gånger 17:55-18:14.

Yttre kontroll av L18 och rökpaus? Det är lång tid ändå ...

L19: 18:34 och 20:24 ... Användes den som in- och utgång ibland?
Citera
2024-12-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ja, vad omöjliggör att det skulle vara då han återkom till Skandia 10-15 minuter efter mordet?
Precis som uppgifterna ger.

Ingenting, vad jag vet.
Citera
2024-12-14, 16:14
Medlem
Efter 5 minuter 18 sekunder i klippet.

" Mördaren ska ha burit en liten väska i handen, 15 gånger 20 cm
Handledsväska eller motsvarande.
Vi räknar med att han ska ha dolt vapnet"

https://www.youtube.com/watch?v=NS-O51BLNXw
Palmemordet - Små pusselbitar - Aktuellt SVT 2 Mars 1986
Citera
2024-12-14, 16:55
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Efter 5 minuter 18 sekunder i klippet.

" Mördaren ska ha burit en liten väska i handen, 15 gånger 20 cm
Handledsväska eller motsvarande.
Vi räknar med att han ska ha dolt vapnet"

https://www.youtube.com/watch?v=NS-O51BLNXw
Palmemordet - Små pusselbitar - Aktuellt SVT 2 Mars 1986

När man lyssnar på klippet tycker jag man hör tydligt på tonfallet att han är långt ifrån säker på att det är en handledsväska.

Det styrker uppfattningen att YN inte själv sa så i sitt första förhör utan att det var Holmérs egen gissning.
Citera
2024-12-14, 17:29
Medlem
Citat:
Om SE nu inte var ute alls kl21:00 så bör man ställa sig frågan hur SE då visste att paret Palme var på stan. Är SE Grandmannen som Mårten sett t.ex. (den person som iakttas ca 23:15)
Eller så faller Grand-hypotesen bort och istället har vi SE som av en slump stöter på paret Palme utanför Skandia? o.s.v.

Gällande bryskheten och det du tror så ser jag inget där som utesluter att det var SE som sa detta till ALG då han återkom till Skandia. Du menar ju också att polisen skulle kunna ha varit brysk.
Jag har heller inte sett något i media om detta, men om ALG nu kommer med uppgiften om bryskhet i sitt förhör så är väl frågan vem som försett henne med det "ryktet". Hon menar ju på att det just är SE.
Grandhypotesen faller inte, men den försvagas till den grad att den har samma bäring som nån annan ensam GM skulle sett LOP innan bion.

Finns inget stöd för att CA var utanför bion vid 21:00. Han säger att han var hemma och var sjuk.

Finns inget stöd för att SE var utanför bion vid 21:00. Han säger han satt och jobbade över på kontoret.

Vi har inget stöd för deras berättelse heller.

Grandhypotesen för SE är ev skadad men inte död.

Citera
2024-12-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
När man lyssnar på klippet tycker jag man hör tydligt på tonfallet att han är långt ifrån säker på att det är en handledsväska.

Det styrker uppfattningen att YN inte själv sa så i sitt första förhör utan att det var Holmérs egen gissning.

Man trodde också att makarna Palme hade skuggats från bostaden till biografen.
Man efterlyste tips från biografen plus observationer från flyktvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in