Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-04, 18:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant!

Men var SE grinig redan i februari? Jag trodde han blev grinig först när Anér påstod att han var en lögnare, att en avstämning med AH:s nära släktingar slog fast att han inte var där: "Omdömet är enstämmigt: Du fanns inte där. Det var bara AH och SG som arbetade med OP, medan KJ bl.a. försökte ägna sig åt LP", skriver Anér. Likaså angriper GS Skandiamannens trovärdighet i rätten senare under året ...

Ok, fått för mig att SE hade synpunkter på insatserna även tidigare.

Han har åtminstone lagt artikeln på minnet, den är nästan ett år gammal när han skriver brevet. Att Hage inte nämner honom som någon som deltar i insatserna på platsen är han vid tiden redan väl förtrogen med.

Att GM-SE i sitt idoga arbete försöker att undergräva Hages trovärdighet är inte orimligt.

Men att GM-SE är grinig på Hage för att hon inte berättar att han, som inte fanns på plats, i själva verket befann sig där och deltog i insatserna blir väldigt udda? En parallell till att han förbittras av polisens ointresse för honom.

Det lite sena och lite stolliga vittnet SE däremot kan kanske mer rimligt tänkas vara grinig över att helt förbises av Hage när han var så tidigt på plats, bröt handlingsförlamningen och deltog i insatserna (genom att dra lite i något ben eller liknande)?
Citera
2024-09-04, 18:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur skulle man rimligen kunna höra skillnad på revolvrar av olika fabrikat? Det är ammunitionen som smäller.

Olika typer av revolvrar (som laddas med olika typer av ammunition) kan man höra skillnad på. Men S&W är inte en särskild revolvertyp.

Jag tror att SE, liksom en del andra på platsen, menade något liknande att skotten smällde inte så högt man kunde förvänta av en kraftfull revolver.

Men, återigen, vad har det för bäring på GM-SE? Recenserar han ljudupplevelsen av sin egen avfyrning?

Typ, jag är inte rasist, men..?

Som jag tidigare resonerat om, så tror jag att SE omkring 1960 var en typ av person som var tänkbar att värva till agentuppdrag. Vilket inte behöver betyda något mer dramatiskt än att hålla lite koll på element i omgivningen, på tex KATF, Konstfack, SR.

Vem påstår detta?

15 månader stämmer med vad han uppger, med det som framgår av stamkort samt med vad som krävdes för att uppnå hans grad. Kadettskolan var tydligen en påbyggnad på plutonchefsutbildningen för att bli kompaniunderbefäl. Vilket blev hans placering och med graden värnpliktig sergeant. Han har åtta olika förordnanden som värnpliktig fram till 1975.

Studier i Uppsala?

Bevis, vet jag inte. Men hans tjänstgöring där framgår av förvaltningens diarium och det är vad han själv uppger.

1954 tar han realen. Hösten -55 till maj -56 arbetar han på Jkpg:s tändstickfabrik (reproduktion). Aftonskola Konstfack 1956-59. Hösten -56 praktikant på Esseltes fotostudio och sedan någon månad på dess layoutavdelning. Därefter KATF.

Jag kollade lite på detta idag och noterade i Statskalendern till min häpnad kapten Stig Engström som Tyg- och expeditionsofficer hos Rikshemvärnschefen på hemvärnsstaben från och med 1959.

Det var dock en namne. Denne var även kaptenen på Tygförvaltningen. Otroligt nog arbetade två individer med samma namn där under samma tid och slutade dessutom ungefär samtidigt. Även PU noterade tydligen detta och redde ut att det rörde sig om två olika personer. "Vår" SE har alltså inte burit kaptens grad.

Nej, har inte noterat den rörelsen vad jag kan påminna mig.

Så det kan inte vara en revolver av ett annat märke? Kan revolvern ha haft en ljuddämpare och sett längre ut?

Han kanske vill förvilla, eller "leva på edgen"?

Det var Peter Englunds militära bana som stycket skildrade. Tänkte om SE var med om något liknande.

Ojdå, ännu en dubbelgångare till SE som ränner runt, alltså. Det börjar bli en hel pluton av dem ...
Citera
2024-09-04, 19:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Avsnäst varvid SE tar upp den Magnum-revolver han bär med sig och som är skjutklar med specialaren Magnum Metal Piercing-ammunition, varpå han skjuter LOP. För ett av SEs specialintressen är ju just metal piercing med långpipiga revolvrar.

Eller kanske inte...

Ja, eller kanske inte.
Vapen och ammunitions-frågan är väldigt tunn när det kommer till SE-hypotesen.

Vapenvana? Det enda bevis som finns är skyttetävlingarna från slutet av 50-talet. (Vidare var det inte med revolver vad jag kunnat se)
Vapenintresse? Inget som stöds alls av ex. familjen Glaser eller ex-fruarna. Det enda var väl att SE vid något tillfälle påpekade att han själv skulle ha valt ett lättare vapen. (Skydd & Säkerhet).
Vapensamlande grannen Glaser? Finns inget som ger stöd åt att han skulle ha "lånat ut vapnet" eller att det var det vapnet som användes vid mordet. Det gav 0 i utlåtandeskalan hos NFC.

Det spekuleras sedan vidare om alla möjliga alternativ med revolver från Indien o.s.v.
Citera
2024-09-04, 19:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så det kan inte vara en revolver av ett annat märke? Kan revolvern ha haft en ljuddämpare och sett längre ut?

Om kan utveckla detta.

Jo, mordvapnet kan ha varit av annat fabrikat än S&W, men jag har svårt att tro att någon skulle kunnat avgöra det med ledning av hur skotten tog sig ut ljudmässigt.

Citat:
Han kanske vill förvilla, eller "leva på edgen"?

Ok.

Citat:
Det var Peter Englunds militära bana som stycket skildrade. Tänkte om SE var med om något liknande.

Då förstår jag. Ja, Englunds militära bana var mycket lik Engströms.

Man kan gällande den påpeka att sådan förutsatte goda bedömningar av tjänstbarhet och begåvning.

Samt att det framstår som att individer i den här typen av utbildning ofta svetsades samman rejält. Om sådant fenomen kan ha lämnat några avtryck i SE:s fall.

Citat:
Ojdå, ännu en dubbelgångare till SE som ränner runt, alltså. Det börjar bli en hel pluton av dem ...
Citera
2024-09-04, 21:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var du som precis skrev att "han sade så många saker som faktiskt var sanning."
Men det vet väl varenda en här inne att du inte ens menar. Med tramsiga inlägg kan du ju knappast räkna med seriösa svar.
Det kanske inte var jättemånga saker han talade sanning om, men åtminstone de här sex vad jag har kunnat hitta:
1. Att han själv hade haft samma utstyrsel som mördaren.

2. Att han hade gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen.

3. Att vittnen hade sett honom och uppfattat honom som mördaren.

4. Att han först hade gått på trottoarens ytterkant och sedan sneddat in.

5. Att han efter skotten hade sprungit in i gränden.

6. Att mördaren hade stannat upp en bit in i gränden, vänt sig om och tittat i några sekunder och sedan sprungit vidare.
Citera
2024-09-04, 21:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Till din spekulation så finns inget alls som ger den stöd.
Oavsett om Mårtrn har rätt i om mannen följer efter så är han konsekvent med att mannan står kvar vid bokhandeln tills dessa Mårten med flickvän passerat.
Här har vi tydligen också olika uppfattningar. Jag tror alltså att mannen (dvs. SE) gick därifrån redan innan makarna Palme skiljdes åt från Mårten och hans flickvän.
Citera
2024-09-04, 22:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här har vi tydligen också olika uppfattningar. Jag tror alltså att mannen (dvs. SE) gick därifrån redan innan makarna Palme skiljdes åt från Mårten och hans flickvän.
Baserar du det på något annat än att det måste vara så om mannen är SE?
Citera
2024-09-05, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Baserar du det på något annat än att det måste vara så om mannen är SE?
I TP:s grandscenario behöver vi en förklaring till att SE avstår från att skjuta där uppe kring Grand/bokhandeln. Jag minns inte hur/om TP själv förklarar det här i boken, men i Netflixserien avbryter SE eftersom han ser glaserflickan där (och hon ser honom). En förklaring som jag tycker ligger närmare till hands här är att han avbryter eftersom makarna Palme gör sällskap med Mårten och hans flickvän.

Man får komma ihåg att Mårtens minnesbilder kan vara påverkade av den teori om händelseförloppet som han och Lisbeth har redan under mordnatten. Mårten och Lisbeth skall alltså ha pratat om det här på Sabbatsbergs sjukhus, och då kommit fram till att mannen som Mårten såg vid bokhandeln är identisk med den som senare skjuter Olof. Den här mannen måste ju då (i deras värld) i så fall ha varit kvar på platsen tills paren skiljs åt, och sedan följt efter Olof och Lisbeth Sveavägen söderut. På liknande sätt kan Mårtens föreställning om en täckjacka vara påverkad av Lisbeths starka (men felaktiga) övertygelse om att mördaren hade en sådan på sig.
Senast redigerad av Draifos 2024-09-05 kl. 09:54.
Citera
2024-09-05, 10:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
I TP:s grandscenario behöver vi en förklaring till att SE avstår från att skjuta där uppe kring Grand/bokhandeln. Jag minns inte hur/om TP själv förklarar det här i boken, men i Netflixserien avbryter SE eftersom han ser glaserflickan där (och hon ser honom). En förklaring som jag tycker ligger närmare till hands här är att han avbryter eftersom makarna Palme gör sällskap med Mårten och hans flickvän.

Man får komma ihåg att Mårtens minnesbilder kan vara påverkade av den teori om händelseförloppet som han och Lisbeth har redan under mordnatten. Mårten och Lisbeth skall alltså ha pratat om det här på Sabbatsbergs sjukhus, och då kommit fram till att mannen som Mårten såg vid bokhandeln är identisk med den som senare skjuter Olof. Den här mannen måste ju då (i deras värld) i så fall ha varit kvar på platsen tills paren skiljs åt, och sedan följt efter Olof och Lisbeth Sveavägen söderut. På liknande sätt kan Mårtens föreställning om en täckjacka vara påverkad av Lisbeths starka (men felaktiga) övertygelse om att mördaren hade en sådan på sig.

Vill minnas att TP som anledning, ger att SE får "kalla fötter" bara? Gällande SE och Grand så är det väl inget som TP fördjupar sig i anmärkningsvärt, då han mer är inte på ett slumpartat möte ute på Sveavägen, om jag minns boken rätt.
Citera
2024-09-05, 12:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vill minnas att TP som anledning, ger att SE får "kalla fötter" bara? Gällande SE och Grand så är det väl inget som TP fördjupar sig i anmärkningsvärt, då han mer är inte på ett slumpartat möte ute på Sveavägen, om jag minns boken rätt.
TP gjorde väl som t.ex. Lars Larsson och senaste PU, dvs. utgick från själva brottet och brottsplatsen. Det verkar vara det enda sättet att få någon ordning på det här, och det är väl först när man har löst den delen som man kan börja spekulera kring iakttagelserna vid Grand och om de kan ha något med mordet att göra. Grandgrejen är alltså mer osäker och blir lite överkurs, men jag tycker nog att TP får ihop även den delen riktigt bra.

Jämför med att gå den rakt motsatta vägen som gamla PU och många privatspanare gjorde, dvs. att först försöka slå fast att mördaren är vid Grand (och vem han är) och sedan försöka få ned honom till mordplatsen. Det verkar ju inte vara en särskilt framkomlig väg.
Senast redigerad av Draifos 2024-09-05 kl. 12:22.
Citera
2024-09-05, 12:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
TP gjorde väl som t.ex. Lars Larsson och senaste PU, dvs. utgick från själva brottet och brottsplatsen. Det verkar vara det enda sättet att få någon ordning på det här, och det är väl först när man har löst den delen som man kan börja spekulera kring iakttagelserna vid Grand och om de kan ha något med mordet att göra. Grandgrejen är alltså mer osäker och blir lite överkurs, men jag tycker nog att TP får ihop även den delen riktigt bra.

Jämför med att gå den rakt motsatta vägen som gamla PU och många privatspanare gjorde, dvs. att först försöka slå fast att mördaren är vid Grand och sedan försöka få ned honom till mordplatsen. Det verkar ju inte vara en särskilt framkomlig väg.

Håller med dig.

Personen vid bokhandeln behöver ju inte ha något med mordet att göra öht, det kan ju ha varit en nyfiken man, som önskade komma i kontakt med Palme, men avvaktade pga Mårten och Ingrids närvaro? Oavsett GM, så kan det ju i någon mån vara ett slumpartat möte mellan GM och offer. Även om jag personligen tror på en mindre konspiration.

Att identifiera mannen vid bokhandeln känns aningen utsiktslöst, oavsett om han har med mordet att göra eller inte. Det går ju att spekulera (tills korna kommer hem) huruvida det var SE eller inte (oavsett hans roll).

Vill också minnas att TP inte lade överdriven kraft och spekulation på Grand, men det var fem år sedan jag läste boken, så kan minnas fel.
Citera
2024-09-05, 16:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det kanske inte var jättemånga saker han talade sanning om, men åtminstone de här sex vad jag har kunnat hitta:
1. Att han själv hade haft samma utstyrsel som mördaren.

2. Att han hade gått strax bakom makarna Palme på Sveavägen.

3. Att vittnen hade sett honom och uppfattat honom som mördaren.

4. Att han först hade gått på trottoarens ytterkant och sedan sneddat in.

5. Att han efter skotten hade sprungit in i gränden.

6. Att mördaren hade stannat upp en bit in i gränden, vänt sig om och tittat i några sekunder och sedan sprungit vidare.

Vi har ingen aning om vad han som GM talar sanning om.
1. "Samma utstyrsel som GM"? Alltså en mörk rock, en keps utan knäppe.
Det fallerar rätt mycket bara på det faktum att vi inte ens vet exakt vad GM hade på sig.
2. Han har aldrig påstått detta, så varför tar du upp det?
3. Vad har detta med SE's sanna påståenden att göra? Oavsett så finns ingen som har pekat ut SE som GM!
4. Detta förutsätter att den man som Fauzzi ser där ute vid ytterkanten också är GM, men hur vet vi det? (Men en uppgift där "man" påstår att han "kopierat GM")
5. Ja, om man bortser från tidsaspekten så är även det en uppgift där han "kopierar GM"...
6. Din käpphäst som ständigt felar i all väsentlighet. SE uppger inte att personen där inne "stannat till" utan han "står" där. Ej heller att han "vänt sig om".
Du kommer ingen vart med dina felaktiga påståenden.

Man ska inte behöva hjälpa en teori på traven... än mindre med rena påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in