Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-18, 14:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Är korhonen/storhök tonåringar?

LP nämnde ålder. Hon säger 40-årsåldern.

Ja, de var väl i sena tonåren/ungdomar vid mordet?

Okej, hade glömt att hon sa 40-årsåldern.
Citera
2024-08-18, 15:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, de var väl i sena tonåren/ungdomar vid mordet?

Okej, hade glömt att hon sa 40-årsåldern.
Var har du fått det ifrån? Jag hittar inte någon sådan information. Bästa jag kan hitta är att det finns en med samma namn som korhonen i Södertälje. Hon var då 22 vid mordet om det är samma person.
Citera
2024-08-18, 15:25
Medlem
Citat:
Det blir man nog rimligtvis bättre på med åldern. Men nu är ju alla åldersuppskattningar inom samma spann oavsett vilken ålder vittnen hade.

Är det AH du menar? Eller vilken tonårings åldersuppskattning är det du ifrågasätter?

När vittnen beskriver GM som ca 40år så beskriver dom ju GM på något ?

Jag får inte en klar bild över vad dom beskriver som gör åldern till 40år...

Det handlar väl om hållning och löpningen till 90% ?
Citera
2024-08-18, 15:37
Medlem
Citat:
Det känns så? Förutom Lisbeth då, som lär ha sagt 40-årsåldern. Och hon såg ju som bekant ansiktet.

Fast just LP är ju ett väldigt svagt vittne pga chocken...

Men annars är det väl hållningen och löpningen folk beskriver GM på..

Klädseln indikerar ju inte direkt någon yngre man...

Huvudbonad var ju inte direkt en baseballkeps...byxorna var ju inte direkt Jeans ..osv
Citera
2024-08-18, 15:44
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast just LP är ju ett väldigt svagt vittne pga chocken...

Men annars är det väl hållningen och löpningen folk beskriver GM på..

Klädseln indikerar ju inte direkt någon yngre man...

Huvudbonad var ju inte direkt en baseballkeps...byxorna var ju inte direkt Jeans ..osv

Min personliga reflektion kring Lisbeth på mordplatsen, är att hon blir chockad och hysterisk först när hon förstått vad som hänt med Olof. Hon ser ju honom först falla ner, trodde väl först att han halkat/ramlat, sedan att det kanske var en hjärtattack (om jag minns hennes ord rätt). Och det är väl innan, hon vänt honom på sidan eller rygg (och blir varse allt blod) som hon slänger ett öga på gärningsmannen? Och då snappar upp detaljerna om hans vita överläpp, bulliga kinder/knotor (hur hon nu uttrycker det), ljusa blick, etc. Hon var alltså då (enligt mig) inte särskilt chockad ännu? Men jag kan givetvis vara ute och segla kring detta.

Det fanns ju och finns, yngre personer som klär sig som gamla gubbar förvisso, men det första man tänker på torde ju vara "lite äldre"?
Citera
2024-08-18, 15:47
Medlem
Citat:
Min personliga reflektion kring Lisbeth på mordplatsen, är att hon blir chockad och hysterisk först när hon förstått vad som hänt med Olof. Hon ser ju honom först falla ner, trodde väl först att han halkat/ramlat, sedan att det kanske var en hjärtattack (om jag minns hennes ord rätt). Och det är väl innan, hon vänt honom på sidan eller rygg (och blir varse allt blod) som hon slänger ett öga på gärningsmannen? Och då snappar upp detaljerna om hans vita överläpp, bulliga kinder/knotor (hur hon nu uttrycker det), ljusa blick, etc. Hon var alltså då (enligt mig) inte särskilt chockad ännu? Men jag kan givetvis vara ute och segla kring detta.

Det fanns ju och finns, yngre personer som klär sig som gamla gubbar förvisso, men det första man tänker på torde ju vara "lite äldre"?

Vänd på det då...

Vit överläpp
Bulliga kinder
Ljus blick...

Är det CP hon beskriver ?

Haha
Citera
2024-08-18, 15:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
LP nämnde ålder. Hon säger 40-årsåldern.

Kanske ingen slump att det ligger mycket nära snittet på 38.

Lisbeth var dessutom någorlunda jämnårig med Stig. Att en 55-åring skulle tippa att en 52-åring var 40 år blir minst sagt långsökt med tanke på att de kom öga mot öga.
Citera
2024-08-18, 15:49
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Vänd på det då...

Vit överläpp
Bulliga kinder
Ljus blick...

Är det CP hon beskriver ?

Haha

Ha ha, CP (vid tidpunkten för MOP) skulle jag nog beskriva som

Mustasch på överläpp
Insjunkna kinder
Kolsvart blick

Citera
2024-08-18, 15:51
Medlem
Citat:

Mustasch på överläpp
Insjunkna kinder
Kolsvart blick

Exakt

Så jag vet inte vad man ska göra med LP vittnesmål
Citera
2024-08-18, 15:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Exakt

Så jag vet inte vad man ska göra med LP vittnesmål

Nä, det är så sant som det är sagt. Hon nämner ju heller inget längre plagg, utan blå täckjacka. Inte omöjligt att det är AB hon stirrar på, som gömmer sig i prånget och tittar ut med jämna mellanrum. Deras ögon möts ju, om jag minns AB rätt? Han hade ju ett bulligare ansikte, men knappast ljus överläpp eller ens ljus blick? Hon kanske menade stark/stirrande blick? AB var ju skrämd, så han hade sannolikt en lite otäck blick.
Citera
2024-08-18, 15:55
Medlem
Citat:

Mustasch på överläpp
Insjunkna kinder
Kolsvart blick

Sen är det ingen som tar upp elefanten i rummet

LP tror ju att det kan vara 2st GM men ingen frågar sig vilken av GM hon beskriver ...

Lite märkligt va ?
Citera
2024-08-18, 15:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Sen är det ingen som tar upp elefanten i rummet

LP tror ju att det kan vara 2st GM men ingen frågar sig vilken av GM hon beskriver ...

Lite märkligt va ?

Ja det är märkligt. Förhören med henne (eller sammanfattningarna av dem) lämnar ju en hel del att önska.

Inte omöjligt heller, att hon med två GM ser först AB stå och stirra, sen kikar in i gränden och ser LJ? Hon kanske trodde att de båda var GM, dessutom hade de båda blå täckjackor. Dock kan hon ju inte ha sett LJs eventuella ljusa blick och eventuella vita överläpp från brottsplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in