Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
SE är mycket troligare som en del i något än som ensam GM. Som ensam GM är han ju utesluten bortom rimligt tvivlel pga flera punkter. Tex att han har kunskaper om vad som hände på plats efteråt.

Men som i en del av något kan han i alla fall inte uteslutas. Men jag fattar inte varför man skulle ha med honom eller vilken nytta han isåfall skulle göra. Han ser ju inte gm och är ett rätt ointressant vittne som inte kommer med någon särskilt intressant detalj som pekar i någon riktning. Så vad skulle syftet vara med att ha med honom?

Det här ett typiskt exempel på hur du håller på. «Han har kunskaper om vad som hände på plats efteråt, då kan han inte vara GM»..

JAG har för fan kunskaper om vad som hände efteråt, som bor i ett annat land. Tror du jag var där också?

Eller tror du det finns andra sätt att skaffa kunskap?
Citera
2024-07-21, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
ABs jacka är inom delmängden av LPs beskrivning, det kan du se på bilden. Det är bara så det är och till 100% dessutom.

Synonym till ordet eller = alternativt.

LP säger enligt Christiansson midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.
Till 100% om man tar bort allt som inte stämmer.
Citera
2024-07-21, 17:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det här ett typiskt exempel på hur du håller på. «Han har kunskaper om vad som hände på plats efteråt, då kan han inte vara GM»..

JAG har för fan kunskaper om vad som hände efteråt, som bor i ett annat land. Tror du jag var där också?

Eller tror du det finns andra sätt att skaffa kunskap?
Ja, det är ett väldigt bra exempel på hur jag håller på. Att använda simpel logik.

Hade du hävdat det och samtidigt kunnat uppge de kunskaperna innan de var kända hade jag absolut trott det.
Citera
2024-07-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, det är ett väldigt bra exempel på hur jag håller på. Att använda simpel logik.

Hade du hävdat det och samtidigt kunnat uppge de kunskaperna innan de var kända hade jag absolut trott det.

Du minns kanske hur maniskt han höll på för att skaffa korrekt tid på utstämplingen? Du tror inte han kan ha mjölkat andra connections som han hadde? Kanske i media, kanske inom polisen, på jobbet, sina mäktiga vänner. Etc. Rykten sprids snabbt.
Citera
2024-07-21, 17:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Till 100% om man tar bort allt som inte stämmer.

Bra där. Lite osäkerhet kring signalement på Sabbatsberg kan skönjas.

Mitt kall i livet att hjälpa dig förstå teorin fortsätter.

JA sätter en keps på AB trots att han hade honom under uppsikt en stund.

I Julia Korkmans bok Miinets Makt beskrivs en våldtäkt som pågick under en lång tid. Den utsatta kvinnan försökte memorera allt rörande förövaren, som sedan kunde komma till användning om hon överlevde. Hon pekade ändå ut fel person.

Hur ser du på dessa två i förhållande till det som LP sa sig ha sett innan mördaren sprang iväg?
Citera
2024-07-21, 17:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du minns kanske hur maniskt han höll på för att skaffa korrekt tid på utstämplingen? Du tror inte han kan ha mjölkat andra connections som han hadde? Kanske i media, kanske inom polisen, på jobbet, sina mäktiga vänner. Etc. Rykten sprids snabbt.
Vad hade han för connections och hur kan dom veta vad som hände där innan det är känt?

Det är bra jobbat att hinna mjölka dom redan innan 20 min när han återvänder till Skandia dessutom. Det är väldigt snabb ryktesspridning där.
Citera
2024-07-21, 17:57
Medlem
Citat:
Vad hade han för connections och hur kan dom veta vad som hände där innan det är känt?

Det är bra jobbat att hinna mjölka dom redan innan 20 min när han återvänder till Skandia dessutom. Det är väldigt snabb ryktesspridning där.

Kom gärna med ett citat.
Citera
2024-07-21, 18:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra där. Lite osäkerhet kring signalement på Sabbatsberg kan skönjas.

Mitt kall i livet att hjälpa dig förstå teorin fortsätter.

JA sätter en keps på AB trots att han hade honom under uppsikt en stund.

I Julia Korkmans bok Miinets Makt beskrivs en våldtäkt som pågick under en lång tid. Den utsatta kvinnan försökte memorera allt rörande förövaren, som sedan kunde komma till användning om hon överlevde. Hon pekade ändå ut fel person.

Hur ser du på dessa två i förhållande till det som LP sa sig ha sett innan mördaren sprang iväg?
Jag vet inte varför du lägger ord i mun på mig om att jag skulle hålla med dig hela tiden. LP är inte särskilt osäker, tvärtom beskriver hon jackan detaljerat.

Kag vet inte vad du menar med vad jag ska ställa i förhållande till vad. Vad menar du att LP sett innan gm sprang iväg som är av relevans här?

Och att JA felaktigt skulle sätta en ceps på AB vet vi inte. Det är nedskrivet från ett telefonförhör, och när JA frågas om detta förklarar han att cepsen är på en annan man. Så det kan lika gärna vara ett fel från uppgiftsmottagaren.

Att minnen kan vara fel är jag väl medveten om. Det är därför nödvändigt att kolla om man kan bekräfta vad som sägs genom att kolla om andra vittnen kan bekräfta det. Vilket går att göra i LPs fall.

Hur ställer du dig till att LPs uppgifter stämmer bättre med vad andra vittnen säger om gms jacka än om ABs?
Citera
2024-07-21, 18:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Kom gärna med ett citat.
"Jag vet endast att jag intet vet"- Sokrates.

Eller vad är det för citat du är ute efter?
Citera
2024-07-21, 18:12
Medlem
Citat:

Citat:
"Jag vet endast att jag intet vet"- Sokrates.

Eller vad är det för citat du är ute efter?

Något SE sagt på Skandia efter mordet som bevisar att han inte är mördaren. Eller vad är det du svamlar om?

Haha, man tror fan inte det är sant..
Citera
2024-07-21, 18:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Något SE sagt på Skandia efter mordet som bevisar att han inte är mördaren. Eller vad är det du svamlar om?

Haha, man tror fan inte det är sant..
"Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen och det var lite så där."

Något gm inte kan ha sett då OP föll med ansiktet ut mot Sveavägen.

"Och sen så sa han, jag vet inte, sa han, med det var så likt Lisbeth Palme. Och så tyckte han att polisen var så väldigt brysk mot henne så där och ja"

Det kan inte heller gm veta då han inte är där då.

"Och att det var någon som sagt att det Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade Lisbeth Palme"

Den här osäkerheten om att det är OP fanns på platsen. Men den kan inte gm ha.

"de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning. Och, ja.."

Det är detaljerade kunskaper om livräddningen som gm inte kan ha.

Och det här är bara från samtalet med väktarna. Sedan är det fullt med sådana här uppgifter i hans förhör och i intervjun han gjorde dagen efter där han lyckas pricka in sådana saker som att LP pekade in mot tunnelgatan och att hon inte uppvisade några tecken på att ha blivit skjuten.
Citera
2024-07-21, 18:33
Medlem
Citat:
Jag svarade på alla utom en. Om hon letade efter en GM när hon tittade upp. Och det är väl omöjligt att veta. Men det är väl fullt rimligt att hon tittade efter vem som gjort det. Det är en fullt naturlig reaktion.

Om du är ute och går och någon slår till din partner så är det väl rimligt att du tittar efter vem som gjort det.

Du svarade dock inte på min. Varför tog du bort allt som inte stämde?

Citat:
Att sikten skymmer för IM är väl såklart en möjlighet. Men då hade han ju troligtvis inte varit så säker på detta och inte kunnat beskriva det på ett sätt som är förenligt med övriga vittnesmål.

Det är ju fortfarande ett argument att de tittade på varandra. Det försvinner inte bara för att man kan framhålla ett möjligt problem med vittnesmålet.

Jag är inte alls obekväm med att någon testar det. Det är ett eget antagande som inte stämmer. Det enda jag gör är att presentera känd fakta gällande detta. Och än så länge har inte något "test" fungerat om man jämför med vad som faktiskt sägs.

1. Skott ett.

2. OP faller

3. LP dras med i fallet

4. Skott två.

Så långt är vi överens eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in