Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det är inte alls ett cirkelresonemang. Du har ju missat helt vad jag skrivit. Jag skrev att det inte är lätt att se skillnad på dessa under en så snabbt händleseförlopp. JA har rätt utifrån sin vaga minnesbild, men den vaga minnesbilden kan såklart skilja sig något från verkligheten.
Jag förstår såklart att det inte kan vara rock och jacka samtidigt. Men hade du läst vad jag skrivit så hade du vetat om mina argument till varför det troligtvis är jacka som gäller.
Och vadå omöjligen stämma in på midjelång blå jacka? Det är ju ingen som säger det.
Om vi enbart ska kolla på delen med vad hon uppger för signalement och varför de inte stämmer med AB så måste vi ju först utesluta i princip allt förutom kort hals och möjligtvis 40-årsåldern. Då är alltså argumentet att hon enbart har förväxlat jackan, men fått allt annat från gm(vilket är en extrem osannolikhet i sig). Då får vi se vad hon säger om jackan.
Blå/mörkblå. Det stämmer om man enbart går på blå. Men hon preciserar det mer i mörkblå, och då stämmer det inte.
Täckjacka. Stämmer inte riktigt, särskilt inte vid den här tiden då täckjacka var mer synonymt med qviltade jackor. Vilket dock stämmer med vad LL och GS uppger. Av en slump då.
Går en bit nedanför midjan. Stämmer inte, ABs jacka är midjelång.
Något litet "bullig". Kan väl tänkas stämma, ABs jacka är dock mer utmärkande bullig.
Äldre modell som man inte ser så ofta i Sverige. Stämmer inte.
Sedan har också AB en väska som hänger över jackan. Den nämns inte av LP.
Hur man kan få ut att hon troligtvis beskriver ABs jacka ur det här går över mitt huvud. Särskilt när alla detaljer hon uppger är sådana som faktiskt är återkommande på den troliga gms jacka. Och som sitter på den personen hon i övrigt beskriver.
Bra då är vi överrens om att jackan i sig stämmer in på AB i alla fall. Han var iklädd en blå, något lite bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Det är upp till var och en att bedöma om det kan stämma in på AB. Se bild enligt:
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Vi är också eniga i att vittnesmålen är mycket vaga. Ser vi på det LP säger till Christiansson om midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka så verkar det som om hon är osäker på vad hon sett. Varför delar hon annars upp detta tror du?
Eftersom detta verkar gå över ditt huvud ska jag försöka förklara teorin för dig.
Enligt LP så tittade hon först till OP. Det borde innebära att hon haft begränsat med tid till att identifiera GM eller hur? Mindre tid än andra?
Eftersom OP låg skadad var det inte viktigt vad folk i närheten hade för kläder, rätt eller fel?
Tror du att LP letade efter en mördare att identifiera första gången hon tittade upp?