2023-07-21, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
GW vill väl hämnas för att han "blev mörklagd" under konferensen 2020.

Det, om något var lite komiskt. Sedan dök Stocklassa upp utan att ha något vettigt att säga ...

Dessa förståsigpåare, alltså.
Jag tror det handlar om prestige för dessa herrar (inklusive LGWP), liksom för vittnena LL och IM. Jag har inget att anmärka på IM:s vittnesmål - bara att hans tidsuppfattning blir mer och mer opålitlig ju mer åren går.*

Gunnar Walll tycker jag annars resonerar klokt* om vittnena IM, LP, CA, AD och AB. För vad hände egentligen ca 10 sekunder innan skotten? Enligt mig går detta att härleda till ännu en av Stig Engströms berömda förväxlingssteorier. Ett ganska spektakulärt antagande som jag undrar om någon annan också gjort.

Stocklassa tycker jag har en del intressant att komma med ändå - speciellt när det börjar nosas på Stay Behind, tidningen Contra, Alf Enerström, Bertil Wedin. m.m. Jag vill hävda att vi då också börjar närma oss Skandiahuset. Nja, vi är redan inne i Skandiahuset faktiskt.

LGWP vill jag heller inte helt döma ut. Han kämpar frenetiskt, liksom försvarsadvokaterna här inne, att både försöka ge Stig alibi samt påstå att SE inte var särskilt lik GM till signalementet...
Men, utan att veta det själv, så ger han här en fullt godkänd gärningsmannaprofil på Skandiamannen. Visserligen ingen huvudbonad eller väska. Men LGWP:s psykologiska profil - hävdar jag - är spot on. Så när som på att Engström inte var vid livet vid tillfället. God skytt kan också diskuteras, men det viktigaste är skytt.

Och ja, kopplingar till polis/militär/Säkerhetstjänst/väkteri/livvakter - som LGWP nämner - ja...kanske svårt för många att tänka sig. Men inte för mig, därför är också den stora Palmetråden så mycket intressantare. Den verkar inte lika populär för tillfället (alltså MOP-tråden), men det verkar vara lite färre Leif Silberskys som obstruerar 😀.

*Gunnar Wall, Mordgåtan Palme.

LGWP: https://youtu.be/wZFu-fyYf30
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-21 kl. 05:14.
Citera
2023-07-21, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Grandmannen blev ju inte mer misstänkt för att han kunde knytas till platsen vid rätt tidpunkt.

Ingen Grandman har kunnat knytas till mordplatsen kl 23:21. SE kan i.o.f.s. ha varit den Grandman som Margareta S och Anneli K såg ca kl 23:07 ståendes vid fönstret och kollade in i Grand. Enligt Anneli K var det SE hon såg. Finns också uppgift om att SE kom tillbaka till Skandia vid 21-tiden- han kunde även ha varit vid Grand vid 21-tiden dvs sett Palme då. SE var ute någon gång mellan kl 20-21.
Citera
2023-07-21, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Blir SE mer "skyldig" om du spyr galla över andra GM-teorier tror du? Är verkligen teorin SE-GM så svag i grunden? Då är det illa ställt.

Förövrigt finns det väl inte ett enda bevis mot SE som GM heller. Noll.

Att SE inte har något alibi betyder för övrigt inget då ett vittne aldrig behöver något alibi.

SE är skäligen misstänkt. CA är 0 misstänkt och CP blev naturligtvis friad- fanns inga bevis.
Citera
2023-07-21, 08:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej, listningen avser de punkter i tidningsartikeln som stämde överens med SE.

"Polisens efterlysning I TIDNINGEN stämde i stora delar överens med hur han själv var klädd på kvällen: Keps. stålbågade glasögon, en och åttio lång, trekvartslång jacka."

*ljudet av en pollett*
I FR-intervjun menar Engström att han inte fick chansen att framföra sitt ärende efter att ha läst morgondagens tidning.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4335s

Men när han ringde in den 1 mars så fick han ju faktiskt lämna uppgifter om både grändmannen och möjlig förväxling. Förväxling på grund av den mörka rocken antydde han, rocken som ju inte ens nämndes i efterlysningstexten. Skumt.

Han kan i och för sig ha försökt ringa polisen ytterligare en gång men under söndagen i så fall, efter att ha läst efterlysningen i tidningen, det vill säga söndagens tidning. Det samtalet finns i så fall inte registrerat.

Den pendlande kollegan hörde däremot Engström prata med polisen tidigt en måndagsmorgon om förväxlingen. "Han försökte verkligen övertyga den han pratade med att han blivit förväxlad" hade Skandiakollegan sagt till TP. Kanske var det detta samtal Engström refererade till i FR-intervjun där han kände sig lite åsidosatt, "man (polisen) hade antagligen inte tid, det var många som ringde över huvud taget" sa han i intervjun. Kollegan trodde det var den 3 mars han hört E prata med polisen men "var inte hundra på det". Det känns dock rimligt att E hade riktigt kalla fötter den 3 mars, då hade ju även den springande väskmannen tillkommit.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-21 kl. 09:10.
Citera
2023-07-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Luckorna jag pratar om är luckor du inte helt kan stänga...

För om det hade funnits en sådan så hade ni dödat denna tråd helt...

Vi är inga idioter som misstänker Engström...

Vilket som är det en idiot-teori som Thomas Pettersson hittade på för att kunna sälja sin bok. Stig Engström teorin är full med hål, håller inte någonstans och kräver en god välvilja för att få det ens till en teori.
Citera
2023-07-21, 08:18
Medlem
Citat:
Såklart att jag skrev detta om han är GM..

Men jag tror att detta är ju lite enklare...

Behovet är nog tydligt om man sätter sig in i Engström som GM...

Han stämplar ut 23:19 och går ut och säger Hej då till väktarna iklädd kläder som en GM har på sig och Palme blir skjuten 23:21 på ett avstånd på 60m från Skandia...

Va fan ska Engström tänka om han skjutit i affekt...?

Han förvirrar sig tillbaka till Skandia 23:35 och möjligen går till sitt rum och lägger ifrån sig vapnet I panik...

Men dagen efter måste han väl tro att hans dagar är räknade som fri man...

Här tycker jag ändå att han inte gör något helt ologiskt som istället gör sig till Vittne med hela svenska folket...

Det är klart att jag tar det baklänges och först gör honom till GM och sen gör en story som känns logisk..

Men men

Delen att en mördare försöker vara vittne har hänt tidigare men det är väl knappast speciellt vanligt.
Hasse aro berättade i en pod nyligen hur Bosse 22-0 löste ett mord genom att två vittnen trädde fram som i själva verket var mördarna. Dock fanns ju fingeravtrycken från dom överallt i offrets lägenhet så det fallet var inte lika komplicerat.
Citera
2023-07-21, 08:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vilket som är det en idiot-teori som Thomas Pettersson hittade på för att kunna sälja sin bok. Stig Engström teorin är full med hål, håller inte någonstans och kräver en god välvilja för att få det ens till en teori.

Chefen för våldsroteln misstänkte SE redan under Holmérs tid. Detta eftersom mannen på David Bagares gata stämmer in bra på SE. På ett halvdussin punkter, visar det sig strax, enligt en fotovisning med YN. Skandiamannen rör sig dessutom på samma sätt som GM strax före och efter skotten, vid snudd på samma tidpunkter.

Ingen har heller sett SE på platsen efter skotten.

Detta trots att han menar på att han var väldigt aktiv.
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-21 kl. 08:51.
Citera
2023-07-21, 08:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Håller med dig om att om han var ett vittne så kom han ut sent och om du i så fall menar efter skotten.

Om han kom ut strax efter skotten så borde han rimligen i sin gångriktning initialt sett att det låg en person på marken och att en kvinna var i närheten. Det är plausibelt att anta att man tittar åt båda håll när man går ut genom en ytterdörr, varefter man genast tittar framåt i sin gångriktning.

Han borde sedermera sett att det strömmade till folk och ev att bilar anslöt till platsen. Det är rimligt att anta att man inte går och tittar i backen eller på en klocka i 40s i sträck.

Du säger att han ville flytta sig närmre händelsen för att bli ett viktigare vittne och det gjorde han genom att ljuga om klocktittandet, då jag förutsätter att menar att han ville dölja något. Problemet är att han aldrig kunde bli ett vittne om han inte såg mordet och han placerade sig dessutom efter AH så det blir ganska verkningslöst.

Varför missade han tillfället att inte flytta sig närmre händelserna centrum genom att använda sig av det han såg på gatan framför sig, något måste han ha sett eller hur? Då hade han verkligen gett styrka åt att vara tidigt framme om det var det han var ute efter som du säger.

Ja, man får väl tänka sig att när han kommer ut på gatan efter skotten och börjar gå söderut märker han att det hänt något i förlängningen.

Den här historien om stressat klocktittande som anledning till att inte titta upp när en Magnumladdning smäller framför näsan är inte särskilt trovärdig. Han har inte heller bråttom till t-banan, objektivt sett. Är den ett påhitt, är det svårt att tänka sig någon annan förklaring till den än en ambition att placera sig nära händelsen och vara med från början, men utan att se dådet eller skymten av GM.

Det vore hisnande givetvis om vittnet SE fabulerat på detta vis i denna allvarliga situation. Men det finns åtminstone en logik. Om han var uppemot en minut ”sen” och ville placera sig närmare inpå händelsen än så, så hade han ju inte sett den eller GM på mordplatsen och var tvungen att stint titta ner i sin berättelse. Och hur udda detta tilltag än var, så var det i linje med det som är känt om hans person. En skillnad i grad, men inte i art.

Men, ja, man kan verkligen fråga sig vad som var så betydelsefullt med den här omedelbara närheten till händelsen, om det nu är påhitt. Det är väl i högsta grad märkvärdigt att komma dit någon minut efter, då all dramatik fortfarande utspelar sig. Att det inte dög för honom att precis missa skotten, indikeras kanske av det här att han inte accepterar att polisen i efterspelet inte betraktar honom som ett centralt vittne och hans kampanj gällande det.

Om man ser klocktittshistorien ur GM-SE:s perspektiv framstår det hela för mig som mer outgrundligt.

Citat:
Hur går den knall (som hävdas ca 27s efter mordet) han sa att han hörde vid Götabanken ihop med att han kom ut sent och hur folk hade samlats kring mordplatsen?

Jag vet inte. Har du någon poäng gällande det där, så utveckla gärna det.

Citat:
Är det rimligt enligt dig att han befann sig på Sveavägens östra sida (som vittne) när mordet skedde enligt dig?

Avses om det är rimligt att han alls hunnit ut på Sveavägen eller att befann sig på just på den östra sidan?
Citera
2023-07-21, 10:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo, det visade jag. Han går ju igenom det i förhöret den 25:e april:

När SE kommer tillbaka från språngmarschen: "Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig." (förhöret den 25:e april, s. 57)

Det vill säga, samma story som redovisas i intervjun med FR.

Men din läsförståelse var lika klen den gången som nu, vad gäller mannen vid bilen och fotovisningen.

Kontext är inget begrepp du hört talas om?

Fast du definierar "strax innan". Som den tidpunkt då SE sprang. Men mördaren påstår SE sprang 2-3 minuter innan, vilket på alla sätt är en tänkbar definitionion av "strax innan".

Och allt jag ville ha sagt med det var att jag ville ge er en möjlighet skapa en bättre teori. Genom att fundera på om GM SE kan ha haft ett annan syfte med att hitta på språngmarschen - tex kunna bortförklara om någon observerat GM SE återvända till kvarteret efter en runda i området. För om ett vittne skulle gå till polisen och säga "jag såg den där Engström komma från åsen till och gå mot Skandia" så hade hade blivit misstänkt.

Speglingen är en extremt flummig och korkad del av er teori, den medverkar till att folk inte köper helhetsteorin.

På vilket sätt är min läsförståelse dålig i snacket om JA:s utpekande av SE? Jag har hela tiden tillstått att personen som beskrivs mycket troligt är JÅS. Men den som pekas ut är inte JÅS, det är SE. Han känner igen SE från platsen. Personens beteende är ointressant, det intressanta är att SE känner igen SE. Dvs att han mycket väl kan ha sett både SE och JÅS, men blandar ihop dom.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-21 kl. 10:35.
Citera
2023-07-21, 10:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Såklart att jag skrev detta om han är GM..

Men jag tror att detta är ju lite enklare...

Behovet är nog tydligt om man sätter sig in i Engström som GM...

Han stämplar ut 23:19 och går ut och säger Hej då till väktarna iklädd kläder som en GM har på sig och Palme blir skjuten 23:21 på ett avstånd på 60m från Skandia...

Va fan ska Engström tänka om han skjutit i affekt...?

Han förvirrar sig tillbaka till Skandia 23:35 och möjligen går till sitt rum och lägger ifrån sig vapnet I panik...

Men dagen efter måste han väl tro att hans dagar är räknade som fri man...

Här tycker jag ändå att han inte gör något helt ologiskt som istället gör sig till Vittne med hela svenska folket...

Det är klart att jag tar det baklänges och först gör honom till GM och sen gör en story som känns logisk..

Men men

Där har du ledordert.

Det är klart det går att göra en story som känns logisk. Men då måste man ju fortfarande vara medveten om att den är konstruerad av en själv. Det är inte säkert att den stämmer överens med verkligheten bara för att den går att konstruera.

Det är inte så att ni startat på Sveavägen och sedan fått bevisen att guida er framåt.

Leta istället efter en människa med revolver, grov rygg, 30-45 år och mörk klädsel som har möjlighet att utföra det här dådet. Istället för att försöka lista ut hur det kan stämma in på en redan bestämd gm.
Citera
2023-07-21, 10:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Skulle vi istället spekulera om Engström som neutral så blir det som du säger att ingenting behöver betyda att något är direkt misstänkt...

Utom en sak...Som stör mig enormt

Jag kan inte komma ifrån att hans språngmarsch är en lögn...och dessutom en väldigt konstig lögn för den är obegriplig !

Hade han åtminstone ljugit om att han sprang som en hjälte efter GM en kort bit....Men springa efter poliserna och inte lyckas ens se dom och misslyckas att lämna signalement blir ingenting...

Så varför gå all in med detta i TV och tidningar även visuellt !??

Jag tror att även ni som inte tror på Engström som GM tycker den grejen är märklig..
Inte jätte. Han ger ju en fullt rimlig förklaring till det.

Han har fått vittnesuppgifter och poliserna har precis sprungit iväg utan dom. Är det inte en logisk sak att försöka springa efter och försöka delge detta?

Det kan ju vara så enkelt att han sprang senare än vad det framstår som. Sprang han ca en minut eller lite senare, efter poliserna så stämmer hans bild.

Du kan ju istället fundera på vilken otrolig tur SE har när han ljuger om detta och det visar sig stämma överens med verkligheten. Hans anledning till att springa efter, att poliserna inte hade något signalement, är precis så det gick till i verkligen.

Är det bara ren och skär tur tror du?

Sedan vet du inte hur det var när det intervjuades osv. Det kan ha varit reportrarna som var med-drivande i att han skulle spexa lite.
Citera
2023-07-21, 10:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi kan inte utesluta att Engström ägde ett vapen eller kunde fixa fram ett..

Nej, men 37 år och flera polisutredningar har inte placerat något vapen i händerna på SE 28 februari 1986.

Vem går runt med en laddad revolver under en relativt tunn och tajt rock? Frågan är om man ens kan dölja en sådan spädgris med en rock - fängelse i straffskalan att bli påkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in