Jag ber om ursäkt för ett fruktansvärt långt inlägg. Läs vad du orkar
Vi har massor av vittnesuppgifter som inte går ihop, från alla vittnen i stort sett. Vi har många vittnen som ingen annan sett.
Det där har du spottat ur dig mängder av gånger nu. Och jag bekfräftade ju
exakt just det i mitt förra inlägg. Men vi har ju inget vittne som enligt egna utsagor har tagit en sådan plats (assisterat med OP, fått signalement av LP, guidat poliser, gjort språngmarscher, blivit avvisad av polis) som SE och som
ingen har sett. Jag är tillfreds med att YN aldrig har sett AB. Jag är också bekväm med NF kanske inte kan peka ut AH etc etc. Men om Stigs story är sann så krävs det fortfarande en kollektiv minnesförslut om nu
ingen alls kan placera honom på plats. Att vi ens samtalar om detta är minst sagt bisarrt.
Det som går ihop allra lättast: SE kommer ut precis efter skotten och sen fram till Palme. Han tror han är tidigare fram än han var, lätt hänt. Han ser LJ men han vill inte va där vid en blodig a-lagare så han går undan lite, eventuellt i utkanten av vittnena som samlats, eller lite längre bort.
OK. Spännande. Så precis efter skotten? Så vi pratar efter iaf 23:21 när han kom ut på Sveavägen?
Varför ska han tro att han är tidigare menar du?
Varför säger SE att han stämplade ut och lämnade byggnaden utan att ha något vidare samtal med väktarna i polisförhör? Han bibehåller ju i förhör att han var stressad redan när han lämnade sitt kontor på plan 1 då han var rädd för att missa sista tåget....Skulle han då stanna och snacka i några min för att sedan komma på att han är stressad igen?
OK. Så sedan pratar SE sanning om vad som händer? Han är stressad...kollar på klockan...oroar sig över tåget (ett tåg som egentligen går betydligt senare). Han hör ingen skrikande kvinna eller annat. Han trampar bara in på brottsplatsen och råkar samtidigt se LJ som står borta vid Kulturhuset tryckt mot en vägg bakom en barack? För om vi nu (för samtalets skull) säger att skotten gick av 23:21 och det tar ca 40 sekunder att springa från mordplatsen fram till trappan om man joggar raskt (inte tokspringer). Men mördaren stannar ju kvar några sekunder innan han springer. Ska vi säga 3 sekunder? Så 43 sekunder har gått. Sedan tar det ca 10 - 15 sekunder att ta sig upp för trappan. Det har nu gått 58 sekunder. Sedan stannar ju mördaren och vänder sig ner och tittar mot LJ för att sedan försvinna. Ska vi säga 3 sekunder igen? Vi är då framme vid 1 min och 1 sekund innan LJ först lämnar sitt "gömställe".
Hur långt hade SE från entrén till mordplatsen? Ska vi säga 50 meter? Jag minns inte exakt nu.
Hur lång tid tar det för en stressad SE att gå de 50 meterna menar du?
Men du menar alltså att SE missar helt mördaren och lyckas tajma det med att enbart se LJ?
Och i ärlighetens namn måste vi prata om möjligheten till att kunna se LJ från mordplatsen.
Och nej, jag är inte alls övertygad om att Lisbeth faktiskt har sett LJ.
Hennes vittnesmål är väldigt förvirrande, ihopblandande och växer/utvecklas över tid.
Jag antar att när hon säger att hon upplever att gärningsmannen stannat 10-15 meter in på Tunnelgatan och "stirrar" att det ska vara LJ då? Vi kan ju också addera att ingen annan har sett LJ.
Tid: Månadsskiftet april-maj 1986. Tommy Lindström och två kollegor håller tre förhör med LP.
LP uppger: "Hon beskriver mannen som vara i 40-årsåldern och omkring 180 cm lång, ha en intensivt stirrande blick, ha smala, tunna läppar och ljus, platt överläpp, ha en rak panna med raka ögonbryn samt ha ett rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt, något framskjutet hakparti och markerade kindsidor."
LP uppger här för första gången ett avstånd till mannen hon ser: "ca 10-15 m"
Vad missar jag? Varför är man så säker på att LP har sett LJ? Avståndet är väl minst 60 meter från henne till LJ? Kan man verkligen göra de iaktagelserna (dock felaktiga) på det avståndet i mörker?
Jag och arbetskollegor (jag arbetar precis vid brottsplatsen) har ju provat detta minst 2 gånger när det börjar mörkna ute efter massa tjafs. Och jag hävdar fortfarande att det är sinnesjukt svårt att återge några detaljer på det avståndet.
Och SE sa ju redan 1 mars: "Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka."
För att hålla ett redan på tokt för långt inlägg kort så är allt jag har att säga om det att jag är ytterst tveksam. Finns det någon annan som har provat som man läsa om? Helst under liknande förhållanden. Iaf i mörker. Dock är det mer upplyst idag.
Det kan rent av vara han som kommer in på Bohemia.
Senare får han höra det är Palme. Allt förändras. Han går till Skandia och berättar, börjar förbättra, ringer hem och berättar, åker hem och berättar. Vem vet hur många han ringer innan han ringer grannen och berättar. Han inser vilken dynamit det är. Världen är större än bekanta - polis och media kontaktas. "Fan jag såg nog mördaren", "Fan den där taxichauffören och sjuksköterskestudenten är ju inget speciellt, jag då", "Rock och keps? Obehagligt".
Så du menar du att assisterandet med OP, guida poliser, språngmarsch etc ändå var lögner?! Om ja...igen..vilket index använder du för att avgöra vad som är lögn och inte?
Han kanske gled in på Bohemia?
Varför? Han hade ju bråttom till sista tåget och skulle till Idré nästa dag? Eller är det också en lögn?
Varför skulle en A-lagare som ligger på gatan ändra dessa planer?
OK. Så när han senare får reda på att det faktiskt är Palme blir han så jävla chockad att han springer tillbaka och är så tagen att han knappt är talför. Kokar ihop en story om att han har varit framme vid Palme och är hörd av polis.
Dagen efter ringer han SvD. Folk på Skandia och tillsist men inte minst...polisen.
Och har han börjat bli orolig för att Holmér letar efter någon med rock och keps?
Han är då rädd för att ha blivit förväxlad med mördaren?
Jag har full sympati (eller försöker iaf ha) att du anser att denna "hypotes" är enkel.
Men tyvärr kan jag bara inte hålla med.
SE framstår fortfarande exakt lika märklig för mig och hammaren är fortfarande nödvändig.