2022-08-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det finns ingenting med substans. Att ni här inte har nått det förstår jag. Den beryktade presskonferensen visade med tydlighet att inte ens tre års intensiv utredning gav något. Ingenting. Man undrar då verkligen hur man då fortfarande kan tro, som många här, att Engström skulle vara skyldig.
Helt enkelt utifrån logik och sunt förnuft.
Det finns många besvärande omständigheter mot honom som är mycket svåra att komma runt.
Inget i materialet utesluter heller honom somGM han har absolut likheter med signalementet, och saker i hans eget uppträdande, att han placerar sig i mördarens ställe i utsagor , snackar om hur GM uppfattade skottet mot LP och att han var först framme osv.
Citera
2022-08-23, 12:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kanske du som hör hemma i en annan tråd om du inte kan förklara hur din hypotes ser ut.

igen, Scenariot om Engström skrev jag ett inlägg om igår. (som du till och med svarade på)
Citera
2022-08-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skulle nog säga, efter att ha satt mig in i det här, att Thomas Petterssons grandscenario är det klart mest troliga av de hittills föreslagna händelseförloppen. Sedan det där med att Gunnar Wall hade invändningar om att SE skulle ha haft svårt att hinna med det här, det hade nog mest att göra med att Petterssons mer rättframma grandscenario krockade med Walls egna teorier om mörkläggningar och Walkie-Talkies.
Jo Gunnar Wall har många förtjänster verkligen. Dock är han ju fastlåst i sitt mötes scenario som är ett hopplöst scenario Han har säkert flera böcker och annat som han vill sälja SE måste bort därmed.

Emellertid får jag inte ihop det hela med SE som både Grandman ochGM.
Det är näst intill omöjligt så länge utstämplingstiden stämmer och så länge det stämmer att som Mårten påstår mannen gick bakom statsministerparet från Grand.
Citera
2022-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tidpunkten, färdriktningen, signalementet, löpstilen, försvarstalen, angreppen på andra vittnens anseende, diskrepanserna mellan det han säger och det omgivningen säger, specialkunnandet om vapen, kan inte bekräftas vara på platsen, o.s v. Det finns en del frågetecken kring Skandiamannen.

Du efterfrågar fingeravtryck eller DNA 36 år senare ...

För egen del tror jag inte att loppet är kört.

Men det kräver samarbete, resurser och kontakter.
Det krävs nog att någon som ev. sitter på sanningen berättar det den vet hur det egentligen var.
Citera
2022-08-23, 12:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men snälla, alla i denna tråd är väl öppen för att han kan vara oskyldig. Har det inte gått fram vad folk skriver? Det är väl snarare förnekarna som har skygglappar! Argument som mörkblå täckjacka, framstupa sidoläge, språngmarsch mellan polis och ambulans, SEs framfart till mordplatsen etc, har väl inte stärkts till förmån för honom direkt, om man ser nyktert på saken.

Det där med bryskheten är väl inte heller så mycket att hänga i julgranen. Stöds bara av en väktare. Gösta Söderström sa att han tog tag i LP med bestämdhet vid försök tre och i samband med det så framkom det att det var OP. En sak som inte SE redogör för. SE drog ju iväg snabbt efter piketpoliserna enligt egna utsagor och var borta ett bra tag.

När det gäller det, polisens ointresse mm, är det på sin plats att man tar del av alla TV- och Radioprogram före SEs framfart i TV innan man uttalar sig säkert. Det finns med all säkerhet mycket smått och gott där.

Att ständigt återupprepa att man öppen är så klart inte detsamma som att vara ödmjuk inför uppgifter. Så nog har det som skrivits gått fram, därav min kommentar och mina fortsatta inlägg.
Håller alltså inte alls med det du försöker påstå.

Argumenten för att hans uppgifter skulle peka på skuld är inte på något sätt starka "heller".
Det finns med all tydlighet en rad uppgifter till stöd för SE's utsagor.
Citera
2022-08-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
Rekommenderar Tunnelgatan.se för den som vill sätta sig in i kronologin kring mordet.

Tes Skandiamannen skyldig: detaljerat förlopp
Ja en mycket bra sida. Möjligen kan man klaga på att skribenten har en mycket tydlig åsikt gällande skuldfrågan. Detta är han dock mycket tydlig med och hans slutsatser är ju rimliga och vettiga nästan alltid.
Citera
2022-08-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ok jag vet inte hur mycket han propsade men han blev besviken iaf att han inte fick vara med. Och sen göra språngmarschen i rapport om han skulle vara GM, jo jo....
Såvitt vi vet propdsde han inte alls han fick veta att den genomförts och blev då sur för att han inte fick vara med. Istället ringde han till Rapport och så föddes det legendariska tvinslaget.
Citera
2022-08-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Hans enda chans var ju att bli ett vittne, han var ju genom sin utstämplingstid knuten till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet.

Han var tvungen att bli ett vittne, han sket hårt för att försöka etablera sig som ett sådant.
I det ljuset bör man se språng marschen tror jag. Den var förvisso inte nödvändig det hade ju räckt med själva intervjun kan man tycka.
SE gillade ju uppmärksamheten däri kan förklaringen finnas Vidare kan det ju ,precis som Clarke menar att GM gjorde, försöka återskapa minnet och känslan från mordkvällen. Att springa samma väg som han gjorde somGM kan väl i allra högsta grad vara ett sånt sätt

Jag vet inte hur man förklarar AHs " snygg kropp". Som ni förnekare brukar säga vittnen misstar sig ,blandar ihop olika personer o.s.v.
Nån annan teori har jag inte kring detta AH såg ju inteGM på så nära håll och hade sitt fokus på mördaren utan mer på OP.

Jag köper inte det där att han måste etablera sig som vittne. Jag är övertygad om att han hade känts igen om han var GM och exponerade sig i TV och tidningar. Ingen har hajat till och gjort det.
Citera
2022-08-23, 13:19
Medlem
Citat:
SE propsade på att få vara med på rekonstruktionen. Skulle han ha gjort det som GM? Och det där med att han speglar mördarens rörelser. Att han kollar på klockan?
Det är långsökta spekulationer bara.

Att han missade en del på brottsplatsen kanske berodde på att han verkligen gjorde den där språngmarschen. SE var lite speciell. Det behöver inte vara svårare än så. Andra vittnen kommer ihåg fel och säger fel också.
Det finns inget som säger att SE propsade på att vara med på rekonstruktionen.
Snarare var det väl så att han via media fick veta att den skett och då blev SE sur och kontaktade en bekant på SVT, på det viset föddes det legendariska och mycket underhållande Rapport inslaget

Inte bara klockan språng marschen är ju en annan gång då han återspeglar mördarens rörelser. Det finns fler exempel. Vidare förefaller han ju identifiera sig med mördaren när han talar om hur skottet mot LP kändes och i Skydd & Säkerhet då han ju formulerade sig som om då någon av OSS då var ett vapen kanske vi då använde oss av det eller hur han nu exakt sade. Det kanske är att övertolka litegrann, men det är så många märkliga formuleringar och omständigheter så att det är anmärkningsvärt och definitivt misstänksamt.
Citera
2022-08-23, 13:22
Medlem
Citat:
Jag köper inte det där att han måste etablera sig som vittne. Jag är övertygad om att han hade känts igen om han var GM och exponerade sig i TV och tidningar. Ingen har hajat till och gjort det.
Det var såklart riskabelt det måste jag tillstå. Men rent krasst var det hans enda chans.
Ingen såg ju hans ansikte så inte så stor risk för igenkännande ändå. Mårten har ju sagt att han tyckte att SE påminde mycket om den man som han såg utanför Grand men slog det ifrån sig för " mördaren gör ju inte så framträder i tv".
Citera
2022-08-23, 13:24
Medlem
Citat:
Det finns inget som säger att SE propsade på att vara med på rekonstruktionen.
Snarare var det väl så att han via media fick veta att den skett och då blev SE sur och kontaktade en bekant på SVT, på det viset föddes det legendariska och mycket underhållande Rapport inslaget

Inte bara klockan språng marschen är ju en annan gång då han återspeglar mördarens rörelser. Det finns fler exempel. Vidare förefaller han ju identifiera sig med mördaren när han talar om hur skottet mot LP kändes och i Skydd & Säkerhet då han ju formulerade sig som om då någon av OSS då var ett vapen kanske vi då använde oss av det eller hur han nu exakt sade. Det kanske är att övertolka litegrann, men det är så många märkliga formuleringar och omständigheter så att det är anmärkningsvärt och definitivt misstänksamt.

Han pratade om CP i Skydd och säkerhet. Att han säger oss är inte märkligare än när vissa personer säger du behöver göra det och det när de i själva verket menar jag behöver göra det och det.
Citera
2022-08-23, 13:26
Medlem
Citat:
Det var såklart riskabelt det måste jag tillstå. Men rent krasst var det hans enda chans.
Ingen såg ju hans ansikte så inte så stor risk för igenkännande ändå. Mårten har ju sagt att han tyckte att SE påminde mycket om den man som han såg utanför Grand men slog det ifrån sig för " mördaren gör ju inte så framträder i tv".

GM kunde inte veta att ingen såg hans ansikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in