2022-07-24, 22:14
Medlem
Varför stannar SE och tittar på armbandsuret ute på trottoaren, när han precis har stämplat ut och tittat på stämpeluret,
han borde då veta exakt vad klockan är:
1. Han har tappat tiden då han har stått och pratat med väktarna i receptionen ett par minuter?
2. Han ljuger om det också?
3. Något annat?

Skott nr 2 gick av precis när SE skulle tittat på armbandsuret ute på trottoaren, annars
hade han kommit ihåg tiden.

Om man räknar på tiden mellan skotten så ser man att SE, LL & JA(Chevan), Anna Hage, har
ungefär samma tid mellan skotten, +7 sekunder.
Senast redigerad av sovvandring 2022-07-24 kl. 22:29.
Citera
2022-07-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Kanske men han kanske hade kvar sina från mordkvällen och visade upp och gick i dem i intervjuerna 1989 och den sista år 1992? Flera år efter mordet lär det inte ha luktat krut av kläderna och han var inte ens misstänkt tyvärr. Spekulation men om han var gm så måste det varit härligt, gett en bra känsla att ha gjort det. Lars Larsson var inne på att SE gick tillbaka till mordplatsen och Skandia för att erkänna- vem vet kanske det var så?

https://proletaren.se/artikel/vad-gjorde-skandiamannen-pa-mordplatsen

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/

Nej tror inte på det. Han var med i tv och att ha exakt dom kläderna han hade verkar helt knäppt. Bättre befästa sig som vittne i snarlika kläder. Samt göra sig av med beviset.
Sparade han mordvapnet också?
Citera
2022-07-24, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej tror inte på det. Han var med i tv och att ha exakt dom kläderna han hade verkar helt knäppt. Bättre befästa sig som vittne i snarlika kläder. Samt göra sig av med beviset.

Ja fast om SE var gm så var det rätt knäppt utfört också (slumpen, oplanerat och exponerad inför många m.m.). Kanske gick tillbaka till Skandia och mordplatsen för att erkänna? Om det var så inte så konstigt om han behöll mordkläderna i.o.f.s. Mordvapnet tror jag dock inte han behöll om han var gm. Kanske gjorde sig av med på vägen upp eller från Idre veckan efter mordet.
Citera
2022-07-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Om han skulle sparat på kläderna från mordnatten är han riktigt sjuk och skulle isåfall göra det för att håna polisen
Citera
2022-07-24, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om han skulle sparat på kläderna från mordnatten är han riktigt sjuk och skulle isåfall göra det för att håna polisen

Tror snarare att han skulle gjort det för att återfinna känslan från mordet etc. Han var inte ens misstänkt som sagt tyvärr.
Citera
2022-07-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då borde han sparat vapnet också om han inte lämna tillbaka det till SB-vapenkasun.
Citera
2022-07-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det här med klockan är lite små intressant.

KP/HM
försöker under presskonferensen att presentera Engström som opålitlig och lögnare. Men, kollar man upp vad KP/HM säger så hamnar lögnen hos dem själva! KP/HM säger att Engström ljuger när han säger han har bråttom hem. KP/HM säger att Engström har gått om tid eftersom tåget går först 23:48 från Tcentralen. Men det är ju fel, Engström ska ta tunnelbanan från Kungsgatan typ, 23:31 och har därmed lite bråttom precis som han säger. Antingen ljuger KP/HM medvetet eller också är de bara dåliga utredare/alt. lyssnat på TP/Filters hittepå.

Man kan, om jag kommer ihåg rätt, hitta flera sådana här "små" lögner från presskonferensen med KP/HM.

Kan du utveckla? Jag vet inte hur t-banorna såg ut på -86. Är t-bana Kungsgatan detsamma som Hötorget? I så fall är det ju bara 200 m för honom att gå, dvs 2-3 min från Skandia.
Citera
2022-07-25, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Oavsett hur man står i skuldfrågan, tror ni att YN såg mördaren?
Med all sannolikhet,ja!
Citera
2022-07-25, 07:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag kan ge dig, att det finns (eller fanns) små konstigheter under pk. Sägningar från KP som var fel. Vad det berodde på, är svårt att säga. Nervositet kanske. Vill minnas att han var sjuk en period också. Hans händer darrade ofta, han fumlade ofta med den där manicken till powerpointen. Jag tror inte småfelen var medvetna, på något utstuderat fel. Dock kan det ju vara knivigt att lära sig all detaljer, tider, osv utantill. Det var en historisk händelse, direktsändning, århundradets största mordutredning, en nedläggning skulle presenteras. Mig veterligen har KP aldrig hrller varit någon extrovert linslus, snarare tvärtom; en lugn och återhållsam person, snudd på lite introvert och kuf-aktig. Försöker inte försvara honom, möjligen förklara.

Visst kan man staka sig, vara nervös, säga fel ord osv. på en sådan viktig presskonferens. Men det är ju inte sånt jag pratar om. Jag pratar om faktafel och konstigheter som förs fram. De har utrett Engström i flera år och säkert förberett presskonferensen i månader. De har powerpoint bilderna som innehåller dessa fel och konstigheter. Powerpointbilderna kan väl inte vara nervösa och staka sig. Ska man komma med lösningen på ett statsministermord då får man inte föra fram rena fel eller om det helt enkelt är medvetna lögner mot den som man presenterar som lösningen på Palmemordet.
Citera
2022-07-25, 07:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Varför stannar SE och tittar på armbandsuret ute på trottoaren, när han precis har stämplat ut och tittat på stämpeluret,
han borde då veta exakt vad klockan är:
1. Han har tappat tiden då han har stått och pratat med väktarna i receptionen ett par minuter?
2. Han ljuger om det också?
3. Något annat?

Skott nr 2 gick av precis när SE skulle tittat på armbandsuret ute på trottoaren, annars
hade han kommit ihåg tiden.

Om man räknar på tiden mellan skotten så ser man att SE, LL & JA(Chevan), Anna Hage, har
ungefär samma tid mellan skotten, +7 sekunder.

Varför inte en kombination av alla 3?
Även om jag har lite svårt för den något dramaturgiska artikeln i Skydd & Säkerhet så tror jag det är där han menar på att klocktittandet även handlar om att han skulle hinna med att stanna till vid Tunnelgatan utan att missa Tunnelbanan.
(Enligt egen uppgift så är det på rummet han kontrollerar klockan och vet att han behöver röra sig runt 23:15... Det är då inte alls säkert att han även kollade stämpelklockan?)

Jag är inte heller så säker på att det är skott 2 han hör, eller något av skotten.
Då det endast var ca. 2 sekunder mellan skotten bör han ha hört båda.
Det är också med hans tidsuppfattning att det trots den korta tiden från avgassmällen till att han är framme så är det redan "folk på plats".
Citera
2022-07-25, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Kan du utveckla? Jag vet inte hur t-banorna såg ut på -86. Är t-bana Kungsgatan detsamma som Hötorget? I så fall är det ju bara 200 m för honom att gå, dvs 2-3 min från Skandia.

Nedgången han påstår sig vara på väg till, låg på Kungsgatan, vägg i vägg med herrekiperingen Ströms. Det ser ungefär likadant ut i dag. Du kan se det på google maps (streetview). Vet dock inte exakt antal meter, men det är ingen överdriven sträcka. Om han skulle söla, skulle det ta max fem minuter, är min gissning.
Senast redigerad av papperslapp2021 2022-07-25 kl. 08:00.
Citera
2022-07-25, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Visst kan man staka sig, vara nervös, säga fel ord osv. på en sådan viktig presskonferens. Men det är ju inte sånt jag pratar om. Jag pratar om faktafel och konstigheter som förs fram. De har utrett Engström i flera år och säkert förberett presskonferensen i månader. De har powerpoint bilderna som innehåller dessa fel och konstigheter. Powerpointbilderna kan väl inte vara nervösa och staka sig. Ska man komma med lösningen på ett statsministermord då får man inte föra fram rena fel eller om det helt enkelt är medvetna lögner mot den som man presenterar som lösningen på Palmemordet.

Som sagt, vi vet inte bakgrunden till det paret fel han säger. Och det är heller ingen överdriven mängd fel. Antagligen är det den mänskliga faktorn. Det fanns även stavfel i powerpointen.

Att det skulle röra sig om medvetna lögner, är det nog ingen som tror, inte ens du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in