2022-07-20, 15:22
  #34129
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inga bevis menar du?

Nej, det finns inte ens antydan om koppling till SB. Jag bor i samma stad som har polis, har jag kopplingar till polisen då?
Citera
2022-07-20, 15:22
  #34130
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då får du höra det igen...

Engström beskriver det inte som ett hysteriskt samtal...

Nu blir det du som isåfall får visa mig att något annat vittne kunde prata med henne...

Att hon skrek ut saker hela tiden är inte att svara på frågor...

Det beror på vilken fråga hon får...
Citera
2022-07-20, 15:27
  #34131
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej jag påstod att Engström läste vad Delsborn sa om när det blev känt att det var Olof...

Jag menar alltså på att det inte var en egen upplevelse som Engström beskriver..

Det är faktiskt så jag ser på hela hans berättelse att den inte är självupplevd..

Det gäller också såklart hur Lisbeth var...

Är det viktigt för dig att jag kan bevisa att Engström ljuger ?

För man måste väl prata om logik o sannolikt efter 36år ?

Nej det verkar viktigt för dig att påpeka att vi inte kan tvinga dig bevisa saker, fast bi inte försöker tvinga dig bevisa....
Citera
2022-07-20, 15:30
  #34132
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mårten säger att en man med glasögon och keps tittade mot Palme, och sen gick efter Palme. Det är alltså denne man som är SE enligt TP.

Det har ansetts osannolikt att en annan man skulle gå runt i samma kläder och skjuta Palme. Men om det finns en sådan vid möbelaffär strax innan mordet så är det ju helt klart möjligt att någon annan än SE mördade Palme klädd på samma sätt som SE.

Pia pratar om att ingen går inom 10m efter Palme tror jag. De som går efter Palme vid korvkiosken då?

Nu hade i.o.f.s SE tid att gå efter och skjuta Palme vid Dekorima. Fanns säkert flera sk Grandmän och inte bara han som stod vid bokhandeln. Flygledaren såg en man vid 23-tiden och ett tag därefter utanför Grand. Birgitta W såg en annan man vid 21-tiden, Korhonen och Storhök såg en man mellan kl 23:05 och 23:10. Enligt Korhonen var det SE. Om det var SE så hade han gott om tid att gå tillbaka till Skandia och sedan skjuta Palme kl 23:21. Mannen utanför gatuköket är säkert ytterligare en man som var mellan Grand och mordplatsen. Ljubisa N sade i första förhöret att den personen var ljus- och vithårig m.m. Du är säker på att mannen utanför gatuköket och vid bokhandeln var mördaren? Signalementet på den mannen och mördaren stämmer inte så bra. Jag är ganska skeptisk till att det var mördaren.
Citera
2022-07-20, 15:36
  #34133
Medlem
Om man tänker sig SE som gm så måste väl det mest realistiska scenariot vara att SE av någon konstig anledning har en revolver med sig, kommer ut ungefär samtidigt som paret Palme går förbi.
SE får "kortslutning" och skjuter OP och springer i väg
Citera
2022-07-20, 16:13
  #34134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det verkar viktigt för dig att påpeka att vi inte kan tvinga dig bevisa saker, fast bi inte försöker tvinga dig bevisa....

Då missar du min poäng ...

Jag säger också att vi kan skipa bevisföring..

Utan ta det logiska o mest sannolika o då menar jag att Engströms berättelse i stort sett blir osannolik..


Därav blir han misstänkt som ljugande på brottsplatsen
Citera
2022-07-20, 16:21
  #34135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det verkar viktigt för dig att påpeka att vi inte kan tvinga dig bevisa saker, fast bi inte försöker tvinga dig bevisa....

Om jag t.ex påstår att det inte finns en chans att samtalet mellan Engström o Lisbeth aldrig ägt rum så kräver väl du någon form av bevis för det påståendet ?

Eller menar du att det räcker med att ta detta med logik o sannolikhet?
Citera
2022-07-20, 16:32
  #34136
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske inte exakt men han hade inte så mycket att spela med, i stort så följde han instruktions- eller ska vi säga kursboken.

"Vi lämnar nu 80-talet och förflyttar oss några decennier bakåt i tiden. Efter några struliga år på Sigtuna humanistiska läroverk gav han studierna en ny chans, denna gång på Stockholms universitet. Här vände det. Engström började studera kommunikation och hittade äntligen något han både passade för och trivdes med. Han visade fina studieresultat och blev så småningom elevrådsordförande. En av hans utbildningar på universitet var IHR, institutet för högre reklamutbildning, som var ansedd som en av de vassaste och hårdaste utbildningarna i sitt område. Förutom att ha högmotiverade elever, såsom Engström, var IHR också känt för dess breda syn på kommunikation, där teorier inom psykologi och beteendevetenskap var självklara och centrala. Här kan Engström-koden tagit sina första, darriga steg.


Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Den enda han kunde påverka var vad han gjorde där."
https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Jag skulle säga att det är helt ointressant vad denna tendensiösa skribent skriver i Resumé. Han vill ju enbart lyfta det töntiga reklamyrket till någon slags raketforskning. Han skriver i egen sak.

De är bara försäljare.
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 16:39.
Citera
2022-07-20, 16:36
  #34137
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nu hade i.o.f.s SE tid att gå efter och skjuta Palme vid Dekorima. Fanns säkert flera sk Grandmän och inte bara han som stod vid bokhandeln. Flygledaren såg en man vid 23-tiden och ett tag därefter utanför Grand. Birgitta W såg en annan man vid 21-tiden, Korhonen och Storhök såg en man mellan kl 23:05 och 23:10. Enligt Korhonen var det SE. Om det var SE så hade han gott om tid att gå tillbaka till Skandia och sedan skjuta Palme kl 23:21. Mannen utanför gatuköket är säkert ytterligare en man som var mellan Grand och mordplatsen. Ljubisa N sade i första förhöret att den personen var ljus- och vithårig m.m. Du är säker på att mannen utanför gatuköket och vid bokhandeln var mördaren? Signalementet på den mannen och mördaren stämmer inte så bra. Jag är ganska skeptisk till att det var mördaren.

Nej jag säger att Mårtens man är mördaren SE enligt teorin från TP. Jag hävdar att personen Mårten ser inte hinner gå in bakvägen på Skandia och hamna bakom LOP vid La Carterie. Om SE har en anledning gå in på Skandia för att hämta vapen så tar det för lång tid, om han går in bakvägen för att han gett upp som TP säger så har han ingen anledning röra sig dubbelt så fort som LOP.
Citera
2022-07-20, 16:37
  #34138
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker sig SE som gm så måste väl det mest realistiska scenariot vara att SE av någon konstig anledning har en revolver med sig, kommer ut ungefär samtidigt som paret Palme går förbi.
SE får "kortslutning" och skjuter OP och springer i väg

Ja, det är enda möjligheten.
Citera
2022-07-20, 16:37
  #34139
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då missar du min poäng ...

Jag säger också att vi kan skipa bevisföring..

Utan ta det logiska o mest sannolika o då menar jag att Engströms berättelse i stort sett blir osannolik..


Därav blir han misstänkt som ljugande på brottsplatsen

Och jag hävdar att hans berättelse inte blir så osannolik.
Citera
2022-07-20, 16:38
  #34140
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om jag t.ex påstår att det inte finns en chans att samtalet mellan Engström o Lisbeth aldrig ägt rum så kräver väl du någon form av bevis för det påståendet ?

Eller menar du att det räcker med att ta detta med logik o sannolikhet?

Nej, jag kräver tecken på att det inte gick att prata med Lisbet. Faktum är ju att flera personer pratat med Lisbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in