2022-07-24, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om kläderna luktade krut borde inte personerna han träffade inne på Skandia ungefär 23,40, ha känt den lukten?

Ja vapentränade väktare hade känt det tror jag.
Citera
2022-07-24, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Klockan var väl för att missa det han ville missa som GM...

Så vi behöver inte mer prata om urtavlan...

Vilken otur han har ...Just när han kollar på klockan så skulle han missa tidernas mord
Det där påminner om en annan klassisk klock- och skotthistoria. Ralf Edström gjorde ett vackert mål på ett volleyskott mot Västtyskland i VM 1974.
"Den svenske stjärnan klippte till bollen på volley precis på straffområdeslinjen – rätt upp i nättaket. Den tyske supermålvakten Sepp Maier hann inte reagera. 1–0-målet chockade tyskarna och fick SVT:s kommentator Bengt Grive att undra ”vad är klockan?”"
Tyvärr verkar SE inte kunnat tala om hur mycket klockan var trots att han stirrade på den i skottögonblicket, den tiden borde fastnat i minnet för evigt. Istället körde han en märklig piruett om utstämplingstiden, eventuellt som förevändning för att att lansera den första versionen av förväxlingen på Skandia. Visst kan hans intresse för utstämplingstiden även ha haft andra orsaker, ingen annan verkar ha varit intresserad av den dock.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-24 kl. 20:05.
Citera
2022-07-24, 20:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där påminner om en annan klassisk klock- och skotthistoria. Ralf Edström gjorde ett vackert mål på ett volleyskott mot Västtyskland i VM 1974.
"Den svenske stjärnan klippte till bollen på volley precis på straffområdeslinjen – rätt upp i nättaket. Den tyske supermålvakten Sepp Maier hann inte reagera. 1–0-målet chockade tyskarna och fick SVT:s kommentator Bengt Grive att undra ”vad är klockan?”"
Tyvärr verkar SE inte kunnat tala om hur mycket klockan var trots att han stirrade på den i skottögonblicket, den tiden borde fastnat i minnet för evigt. Istället körde han en märklig piruett om utstämplingstiden vars egentliga syfte kan ha varit att lansera första versionen av förväxlingen på Skandia.

Varför frågar Bengt Grive om tiden när han precis innan målet uppgett tiden? SE påstås ju veta tillräckligt vad klockan 23:21:30 för att han gått från sitt rum vid 23:15...

Logiken i detta uttalande är för mig helt bakvänd. Varför skulle det enorma händelsen göra det enklare komma ihåg tiden? Om jag kollar klockan och sen omedelbart ser en kvinna ligga blodig på gatan och sen får höra det är Magdalena Andersson, så kommer jag glömma vad klockan var snabbare än du kan referera till kevinfallet.
Citera
2022-07-24, 20:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför frågar Bengt Grive om tiden när han precis innan målet uppgett tiden? SE påstås ju veta tillräckligt vad klockan 23:21:30 för att han gått från sitt rum vid 23:15...

Logiken i detta uttalande är för mig helt bakvänd. Varför skulle det enorma händelsen göra det enklare komma ihåg tiden? Om jag kollar klockan och sen omedelbart ser en kvinna ligga blodig på gatan och sen får höra det är Magdalena Andersson, så kommer jag glömma vad klockan var snabbare än du kan referera till kevinfallet.
Klart man skulle komma ihåg tiden om man stirrat på klockan när det small, speciellt som han tydligen hade en tid att förhålla sig till. "Jag såg att jag hade 10 minuter på mig, i samma sekund small det." Typ.

Kevinfallet hade verkligen sin egen Hans Holmér (och Håkan Ström), fast i sanningens namn framstår dock både HH och HS som "supersnutar" vid jämförelse med spaningsledaren i Kevinfallet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-24 kl. 20:43.
Citera
2022-07-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om kläderna luktade krut borde inte personerna han träffade inne på Skandia ungefär 23,40, ha känt den lukten?
Beror på om dom luktade på dom Nej seriöst vet jag inte hur mycket lukt som sätter sig i kläderna efter 2 skott.

Kanske nått att prova
Citera
2022-07-24, 20:19
Medlem
Citat:
Eftersom jag tror han är inne på Skandia eller iaf längre norrut än han säger så tycker jag inte det är konstigt.

Der kan rent av vara en bildörr från ett vittne som SE hör och sen efterkonstruerar till skotten. Är det orimligt att han inte tittar upp från klockan om han egentligen hör en bildörr?
Nu är det inte det han påstår utan att han var nära.

Så du du tycker han ljuger om sin position?

Varför som vittne?
Citera
2022-07-24, 20:50
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Klart man skulle komma ihåg tiden om man stirrat på klockan när det small, speciellt som han tydligen hade en tid att förhälla sig till. "Jag såg att jag hade 10 minuter på mig, i samma sekund small det." ...

Det här med klockan är lite små intressant.

KP/HM
försöker under presskonferensen att presentera Engström som opålitlig och lögnare. Men, kollar man upp vad KP/HM säger så hamnar lögnen hos dem själva! KP/HM säger att Engström ljuger när han säger han har bråttom hem. KP/HM säger att Engström har gått om tid eftersom tåget går först 23:48 från Tcentralen. Men det är ju fel, Engström ska ta tunnelbanan från Kungsgatan typ, 23:31 och har därmed lite bråttom precis som han säger. Antingen ljuger KP/HM medvetet eller också är de bara dåliga utredare/alt. lyssnat på TP/Filters hittepå.

Man kan, om jag kommer ihåg rätt, hitta flera sådana här "små" lögner från presskonferensen med KP/HM.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-24 kl. 20:54.
Citera
2022-07-24, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det här med klockan är lite små intressant.

KP/HM
försöker under presskonferensen att presentera Engström som opålitlig och lögnare. Men, kollar man upp vad KP/HM säger så hamnar lögnen hos dem själva! KP/HM säger att Engström ljuger när han säger han har bråttom hem. KP/HM säger att Engström har gått om tid eftersom tåget går först 23:48 från Tcentralen. Men det är ju fel, Engström ska ta tunnelbanan från Kungsgatan typ, 23:31 och har därmed lite bråttom precis som han säger. Antingen ljuger KP/HM medvetet eller också är de bara dåliga utredare/alt. lyssnat på TP/Filters hittepå.

Man kan, om jag kommer ihåg rätt, hitta flera sådana här "små" lögner från presskonferensen med KP/HM.

Jag kan ge dig, att det finns (eller fanns) små konstigheter under pk. Sägningar från KP som var fel. Vad det berodde på, är svårt att säga. Nervositet kanske. Vill minnas att han var sjuk en period också. Hans händer darrade ofta, han fumlade ofta med den där manicken till powerpointen. Jag tror inte småfelen var medvetna, på något utstuderat fel. Dock kan det ju vara knivigt att lära sig all detaljer, tider, osv utantill. Det var en historisk händelse, direktsändning, århundradets största mordutredning, en nedläggning skulle presenteras. Mig veterligen har KP aldrig hrller varit någon extrovert linslus, snarare tvärtom; en lugn och återhållsam person, snudd på lite introvert och kuf-aktig. Försöker inte försvara honom, möjligen förklara.
Citera
2022-07-24, 21:34
Avslutad
Citat:
Är det svaret på hur du vet att SE har mörk rock, att många mordvittnen säger mördaren hade mörk rock?

Cirkelresonemang.

Du har en person som du menar ljuger om allt för att klara sig, men klädseln talar han sanning om trots att de enda två opartiska vittnena som nämner hans klädsel motsäger hans rock. Och då menar du samtidigt att de korrekt beskriver keps och väska i detalj.

NF ser en man i blå lång jacka bakom LOP. Jag antar att du tror det är SE som går där. NF ser fel trots att han verkligen är detaljerad och verkar ha tagit en ordentlig titt på mannen?

LP ser en man i blå jacka.

Enligt Löhr säger AB blå jacka när han förhörs på mordplatsen.

LJ ser en man i lång jacka, han säger inga andra färger än blå. LJ ser fel när mannen springer under en lampa fem meter bort?

Och du är inne på att K och S ser SE vid Grand. Varför ser de en blå jacka i det bra ljuset på Grand?

De enda som säger mörk rock är vittnen från Sveaväges västra sida eller från vägbanan, som har motljus från Dekorima. Samt YN som av okänd anledning måste vara ett väldigt bra vittne enligt SEkten. Trots att hon kan ha sett någon annan än mördaren, såg mördaren kort tid utan anledning att lägga honom på minnet. Jag vill också hävda det är märkt på David bagares gata samt att det står bilar parkerade längst YN:s vägsida.

Som sagt 10 av 12 mordplatsvittnen ansåg i det första förhören (innan mediapåverkan m.m.) att mördaren hade en mörk lång rock som gick nedanför knäna- det är fakta. Lisbet förväxlade mördaren med vittnet Anders B helt klart. Du försöker få det till att mördaren hade en blå täckjacka men du verkar ovanligt dum i.o.f.s.
Citera
2022-07-24, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej det borde han isåfall tänka redan när han väljer att springa i Expressen o sen i TV ..

Det är en väldigt stor lögn som dessutom kan störa en av Sveriges viktigaste utredning o man måste vara lite störd om man enbart gör detta för uppmärksamhet...

Sen om han var en sådan person som ville ha sån uppmärksamhet så är det märkligt att han inte var i Media redan på mordnatten...Han kunde ju traska dit efter sin kopp kaffe på Skandia o hålla hov om det var så viktigt !

Ja precis- ingen har lyckats bortförklara varför SE inte syns eller hörs någonstans från mordplatsen tiden för mordet och många minuter efteråt (20 min). Han blir inte ens misstänkt i en dels ögon- helt otroligt. Men har man målat in sig i ett hörn med andra teorier och misstänkta så blir det väl så. Mer sannolikt var SE mördaren som sprang in i gränden än ett oskyldigt vittne som stod centralt placerad på mordplatsen i 20 minuter helt osynlig, snubblade nästan på Olofs döda kropp och pratade med Lisbet enligt SE själv m.m.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-24 kl. 21:59.
Citera
2022-07-24, 21:46
Avslutad
Citat:
Tyvärr verkar SE inte kunnat tala om hur mycket klockan var trots att han stirrade på den i skottögonblicket, den tiden borde fastnat i minnet för evigt. Istället körde han en märklig piruett om utstämplingstiden, eventuellt som förevändning för att att lansera den första versionen av förväxlingen på Skandia. Visst kan hans intresse för utstämplingstiden även ha haft andra orsaker, ingen annan verkar ha varit intresserad av den dock.

Ja också väldigt märkligt att SE inte kunde minnas klocktiden efteråt. Det var så viktigt att kolla tiden just där och då.
Citera
2022-07-24, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han visar inte upp det klädesplagg han hade på mordnatten. Dom är fyllda med bevis och krutlukt.
Han uppträder rimligen i nått snarlikt han hade hemma eller införskaffade ny efter.

Kanske men han kanske hade kvar sina från mordkvällen och visade upp och gick i dem i intervjuerna 1989 och den sista år 1992? Flera år efter mordet lär det inte ha luktat krut av kläderna och han var inte ens misstänkt tyvärr. Spekulation men om han var gm så måste det varit härligt, gett en bra känsla att ha gjort det. Lars Larsson var inne på att SE gick tillbaka till mordplatsen och Skandia för att erkänna- vem vet kanske det var så?

https://proletaren.se/artikel/vad-gjorde-skandiamannen-pa-mordplatsen

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-24 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in