Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Raljerar man får man raljerande svar. Jag håller med om att det är krångligt att få ihop ett scenario med SE som grandman och efterföljare, men det är på intet sätt omöjligt.
Du listar några saker som jag ställer mig frågande till som argument mot att scenariot är möjligt:
1: Bakdörrar fanns. Av vad jag har förstått fanns det flera möjliga dörrar. Några larmade, några olarmade. Oklart vilka dörrar man ev. tog sig in genom med passerkort utanför normala arbetstider. Men i scenariot där SE smyger ut från en bakdörr kan man ju tänka sig att han lägger något i vägen så att han tar sig in samma väg. Omöjligt? Nej. Vem som helst som har jobbat i en kontorsbyggnad vet att det alltid finns dörrar från parkeringskjällare, soprum och dyl. som man kan smita ut genom.
2: Samtalet med väktarna. Vad är det väktarna borde reagera på? Han kommer ut via de inre dörrarna och HO antar att han kommer inifrån huset. Om han uppför sig lite småstressat och säger att han ska med en tunnelbana, så förstår jag inte vad de ska lägga märke till.
3: NF. SE kan ha kommit ut på gatan 30 sekunder före NF. Men om vi antar att han kommer ut bara 15 sekunder före så finns det ändå ingen egentlig anledning för NF att registrera något särskilt med SE. Se kan ha rört sig norrut ganska snabbt för att sen stanna på ytterkanten av trottoaren i 10 sekunder innan han följer efter LOP söderut. Om detta har skett är det absolut inte omöjligt att NF inte registrerar SE före han möter LOP.
4: Blå jacka. Utifrån HOs uppgifter är det inte alls omöjligt att SE hade blå jacka eller iaf blå rock.
De punkter du tar upp är sådant som gör scenariot mindre sannolikt. Men därifrån till omöjligt är det ett gott stycke.
Här ska vi också märka oss att enligt dig kan SE omöjligen ha varit vid Grand även om han inte är MPs grandman eller NFs efterföljare. Bara det faktum att SE stämplar ut i kombination med att han enligt dig omöjligt kan ha tagit sig in i huset obemärkt, gör honom omöjlig som grandman.
Som sagt du får gärna dra tvärsäkra slutsatser utifrån osäkra uppgifter och utesluta vilka scenarion du vill. Men bara för att man ser den fundamentala osäkerheten och förstår att uppgifterna pekar på en mängd möjliga scenarion, tillhör man inte någon sekt. Den fundamentalistiska tvärsäkra hållningen du har är för mig bra mycket närmare en sektmentalitet.
Du får ett plus för att du förstår att det handlar om mer än bara medelhastigheter.
Från punkt A till E, enligt csvens aldrig felande matematik (utan att ha med B, C ,D i beräkningarna)
(FB) Skandiamannen
Ett till plus för att du också förstår att det är ytterst osäkra uppgifter det handlar om.
Och ju fler osäkra uppgifter man bygger en händelsekedja på desto osäkrare blir den.
(Ex. TP's "måndagen den 3/3" som nu fallit på eget grepp)
Man kan då skala bort osäkra uppgifter, men där går ju sedan också en gräns för när det inte "finns något kvar" eller att man slår undan benen på andra uppgifter.
Korhonen och Storhök ser en man med glasögon (keps) och ångestfylld blick.
Signalementsmässigt väl överensstämmande med Mårtens Grandman.
SE som grandman får stora tidsmässiga problem, men skalar vi bort ovan 3 vittnesmål, så blir vi också av med:
Glasögonen, Kepsen "man knyter uppe på skulten", etc.
Ett annat exempel är ju den blåa tensonjackan från NF vs. den mörka rocken från YN.
Vad ska vi klä på SE?
Det är så här man får sitta och efterkonstruera för att få in SE som grandman och GM.....
Sedan skulle jag vilja lägga till "den osannolika turen" som är en del av det osäkra och som hela tiden är med SE.
Han kommer undan med allt.
Ingen upptäcker honom där han smyger på baksidan av Skandiahuset, lägger något emellan en dörr för att hålla den öppen. Inget larm går, ingen "råkar" gå igenom och ständga dörren helt.
Eftersom han har bråttom så har han även tankar på mord, men detta avger endast en liten lätt stress i samtalet med väktarna. Den "ångestfyllda blicken" enligt TP är som bortblåst.
Korhonen/Storhök och övriga hundratalet biobesökare känner inte igen SE i vare sig SvD eller i Rapport (på en plats/Grand, där SE aldrig sagt sig vara på.)
o.s.v.