2021-07-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det intressanta är ju att titta på hur upphovsmännen själva lägger fram och förklarar sina teorier. Två av teorierna (åklagarens och SVT:s) går alltså ut på att SE skall ha sett Lars J i gränden, medan Renvalls teori är att SE inte har sett någon där överhuvudtaget. Till skillnad från Renvall har väl varken åklagaren eller SVT skrivit ned hur de har kommit fram till sina teorier om "SE:s iakttagelse av Lars J", så här måste vi alltså kolla på pressträffen resp. SVT-dokumentären för att förstå hur de har resonerat.

Förutom den i SVT-dokumentären nästan perfekta utseendemässiga överensstämmelsen mellan vittnet Lars J och mannen som SE säger sig ha sett, så får vi alltså också intrycket här av att Lars J står placerad på exakt samma position som mannen som SE har berättat om. Dessutom får man lätt ett intryck av att Lars J skall ha stått på platsen "just i det här ögonblicket". Kanske lite oklart hur det där skall tolkas. Men antingen menar man väl då att Lars J skall ha stått på platsen just i det ögonblick då SE enligt egen uppgift skall ha tittat in där, eller också kanske det bara skall tolkas ungefär som att Lars J stod på platsen just i det ögonblick han stod på platsen.

Ja att du gillar sagor och berättelser står sig klart sedan länge här i tråden och allt verkar få sin förklaring i att du själv inte kan ta torra fakta och analysera själv.
Du måste ha andra som gör det åt dig och då i en form (för lång) där du själv tappar kollen...
möjligen med tanken "att den killen som skriver så långt, måste ha koll"...
Senast redigerad av carlitos 2021-07-10 kl. 21:53.
Citera
2021-07-10, 21:15
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Det intressanta är ju att titta på hur upphovsmännen själva lägger fram och förklarar sina teorier. Två av teorierna (åklagarens och SVT:s) går alltså ut på att SE skall ha sett Lars J i gränden, medan Renvalls teori är att SE inte har sett någon där överhuvudtaget. Till skillnad från Renvall har väl varken åklagaren eller SVT skrivit ned hur de har kommit fram till sina teorier om "SE:s iakttagelse av Lars J", så här måste vi alltså kolla på pressträffen resp. SVT-dokumentären för att förstå hur de har resonerat.

Förutom den i SVT-dokumentären nästan perfekta utseendemässiga överensstämmelsen mellan vittnet Lars J och mannen som SE säger sig ha sett, så får vi alltså också intrycket här av att Lars J står placerad på exakt samma position som mannen som SE har berättat om. Dessutom får man lätt ett intryck av att Lars J skall ha stått på platsen "just i det här ögonblicket". Kanske lite oklart hur det där skall tolkas. Men antingen menar man väl då att Lars J skall ha stått på platsen just i det ögonblick då SE enligt egen uppgift skall ha tittat in där, eller också kanske det bara skall tolkas ungefär som att Lars J stod på platsen just i det ögonblick han stod på platsen.

Vem bryr sig om alla jävla teorier och Palme-höjdare? LJ uppger i ett av förhören att han befann sig i just den position som SE beskriver, tittandes ner mot Sveavägen, medan GM sprang i övre halvan av trappen. När GM försvann bakom krönet började LJ omgående gå efter, vilket är ett måste, för annars hinner han inte upp i tid för att möta YN med sällskap på det ställe som de sammanstrålade.

(Förutsatt att det faktiskt var GM som YN med sällskap mötte, vilket en hel del tyder på.)

Så den tidsrymd som LJ befann sig i den positionen, på den vänstra sidan av barackerna, och kan bli sedd från Sveavägen från det ställe där SE "kom in" kan inte vara lång, högst 20-30 sekunder.
Citera
2021-07-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men du kan inte redogöra för ett hållbart scenario tidsmässigt. Det är en svaghet som du delar med TP.

Jag har redogjort för et tidsmässigt möjligt scenario. Du får gärna påpeka vad i det som du anser vara omöjligt och varför du anser att huvudteorin om att SE både är grandmannen och NFs efterföljare inte är möjlig.

Det som har presenterats hittills är rätt svagt minst sagt. Det är vaga grejer som: han kan inte ha korsat gatan och gått så snabbt obemärkt. Han skulle ha väckt misstanke hos väktarna pga att han måste ha varit uppjagad/anfådd. O.s.v. Det är förhållanden som kan anses påverka hur troligt scenariot är men knappast giltiga argument för att avgöra om det är möjligt eller inte.
Citera
2021-07-11, 01:38
Medlem
Citat:
SE från Grand till norra annonspelaren via bakdörr, stämpelklocka och reception har en sträcka på 190+90+ 60+60+30=430 meter.
Makarna Palme från Kammakargatan har 170+30=200 meter fram till annonspelaren. Skillnaden är alltså 230 meter.
SE bör då ha gått mer än dubbelt så fort trots att han öppnat dörrar stämplat ut och gått genom huset. Dessutom har han åtminstone pratat så mycket med väktarna att de visste att han jobbade övertid för att kunna gå på semester.
NF:s möte med mannen i den blå Tensonjackan kan därför omöjligen vara SE som dessutom stått vid Grand i en blå vildmarksjacka av bävernylon och stickad keps.
För att det skulle kunna vara möjligt leds diskussionen i stället in på att Lisbeth Palme ljuger om promenaden fram till Sari. En fördröjning på minst tre minuter måste ha skett.
Mitt upp i allt annat tok.
Kan du inte bara säga att det är omöjligt och ge oss andra rätt när vi har rätt?
Verkar som frågan handlar merå om prestige än om saklighet.

Du gör vissa grundantaganden på osäkra uppgifter och utifrån de antagandena är scenariot omöjligt. Men dina grundantaganden är fortfarande osäkra och kan inte utgöra grunden för att omöjliggöra teorin.

När jag räknade på sträckan hamnade jag på en differens i underkant av 200 m. Du hamnar på 230m. Det gör att det krävs en snabbare hastighet på SE eller en långsammare på LOP. Dubbla hastigheten är på inget sätt omöjlig.

Du förutsätter att samtalet med väktarna måste ha haft en viss längd. Den teori jag har beskrivit har med ett mycket kort samtal med väktarna (30s totalt från utplassering/stämpelklocka och dörr.) Samtalet kan so. Jag ser det vara pp allt mellan 0-4 minuter. Men det är klart att om man t.ex förutsätter att det är ex.1,5 minuter så blir det svårt för SE att hinna ut.

Vi diskuterar nu inte vad som är troligt utan vad som är möjligt. Och jag kan inte se varför delsträcka 2 från stämpelklockan (23:19) till La Carteri 23:20 inte skulle vara möjlig.
Citera
2021-07-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En fundering (inte min egen men jag delar den) angående gåtan SE:
"Skandiamannen ser alltså en förmodad gärningsman stå och stirra mot mordplatsen under flera sekunder. Men likväl berättar han inte det för någon av de 10 - 15 personerna som står alldeles intill honom. Det är väl ändå det första de skulle vilja veta. Varför berättade han inte det? För att framstå som viktig? Gillade han inte att stå i centrum? "

Ja varför berättade han inte för någon? Med tanke på att han noterat den "bulsiga" jackan, de "smala benen", ålder etc, visst är det märkligt att han inte delade med sig av informationen? När den var "färsk" alltså.

Det är bara att instämma i det du skriver.
Det är ett av en lång rad skäl som starkt talar för att SE var ett vittne.
Jag skulle t.o.m. vilja dra det så långt som till att säga att det är i princip uteslutet att han var ett vittne utifrån alla dessa fakta/omständigheter som jag själv lade fram här i tråden för ca någon vecka sedan.
Både du och jag vet att vi har mycket mer på fötterna än förnekarna som blir allt mer desperata(det finns dock några förnekare som är seriösa och som har iaf emellanåt för en vettig argumentation).
Citera
2021-07-11, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Du gör vissa grundantaganden på osäkra uppgifter och utifrån de antagandena är scenariot omöjligt. Men dina grundantaganden är fortfarande osäkra och kan inte utgöra grunden för att omöjliggöra teorin.

När jag räknade på sträckan hamnade jag på en differens i underkant av 200 m. Du hamnar på 230m. Det gör att det krävs en snabbare hastighet på SE eller en långsammare på LOP. Dubbla hastigheten är på inget sätt omöjlig.

Du förutsätter att samtalet med väktarna måste ha haft en viss längd. Den teori jag har beskrivit har med ett mycket kort samtal med väktarna (30s totalt från utplassering/stämpelklocka och dörr.) Samtalet kan so. Jag ser det vara pp allt mellan 0-4 minuter. Men det är klart att om man t.ex förutsätter att det är ex.1,5 minuter så blir det svårt för SE att hinna ut.

Vi diskuterar nu inte vad som är troligt utan vad som är möjligt. Och jag kan inte se varför delsträcka 2 från stämpelklockan (23:19) till La Carteri 23:20 inte skulle vara möjlig.

Norra annonspelaren ligger mittemellan Sari och utgången till Sveavägen 44.
30 meter åt vardera håll.
SE måste alltså komma ut därifrån samtidigt som makarna Palme börjar gå från Sari.
Går inte om han samtidigt var mannen som Mårten passerade då han och Ingrid gick norrut. LOP måste ha gjort ett längre stopp på vägen dit.
Där har du de praktiska förutsättningarna enkelt beskrivna.
Spelar ingen roll hur länge väktarsamtalet är.

Skillnaden är 230 meter.
Palme från Kammakargatan till Sari =170 meter.
Palme från Sari till annonspelaren 30 meter = totalt 200 meter.
SE från möbelaffären till Sari = 210 meter.
SE från Sari till Luntmakargatan 60 meter = 270 meter. SE från Luntmakargatan till utpassering = 390 meter. SE till annonspelaren får vi lägga till 30 meter och landar på totalt 420 meter.
Skillnad 220 meter under förutsättning att SE startade omedelbart då Mårten vände om blicken, och att vägen genom huset var spikrak.
Senast redigerad av MacMackay 2021-07-11 kl. 05:54.
Citera
2021-07-11, 10:34
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja, kort sagt.
Något mer än dubbelt så fort måste han ha gått.
Inklusive alla sina förehavanden och stopp han haft på vägen. (Dörröppningar, promenaden genom huset, utstämpling, stopp i receptionen.
Detta har sinkat honom rejält, och vi landar på en gånghastighet mellan Grand och Skandiahuset på tre meter per sekund, medan Palmes gått så sakta att de borde ha vinglat omkull.
Då är det möjligt i teorin, men det finns inget som tyder på dessa extrema förhållanden, och om vi lägger till vittnesmålen från Grand landar vi i en minimal sannolikhet som inte ens är värd att slösa diskussionstid på.

Det exempel jag visade är ju överskådligt men inte det mest fördelaktiga för SE-teorin. Flyttar man starttiden för makarna Palme och SE till ca 20 sekunder tidigare, samt leker med tanken på att makarna Palme gått sträckan fram till norra annonspelaren i en lägre medelhastighet än sista sträckan så landar man ju i ett normalt gångtempo för SE. Det går ju att leka med siffror hur man vill.

Jag delar din uppfattning om att tempot som makarna Palme håller är lågt. Men det är det som Granskningskommisionen säger i sitt betänkande och det man bör förhålla sig till. Det är ju inte orimligt lågt om man går armkrok delar av sträckan och tittar i skyltfönster ibland.

Personligen är jag ingen förespråkare för denna teori, jag ville bara visa att den håller matematiskt, så för mig är denna fråga utagerad.
Citera
2021-07-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det exempel jag visade är ju överskådligt men inte det mest fördelaktiga för SE-teorin. Flyttar man starttiden för makarna Palme och SE till ca 20 sekunder tidigare, samt leker med tanken på att makarna Palme gått sträckan fram till norra annonspelaren i en lägre medelhastighet än sista sträckan så landar man ju i ett normalt gångtempo för SE. Det går ju att leka med siffror hur man vill.

Jag delar din uppfattning om att tempot som makarna Palme håller är lågt. Men det är det som Granskningskommisionen säger i sitt betänkande och det man bör förhålla sig till. Det är ju inte orimligt lågt om man går armkrok delar av sträckan och tittar i skyltfönster ibland.

Personligen är jag ingen förespråkare för denna teori, jag ville bara visa att den håller matematiskt, så för mig är denna fråga utagerad.

Nja, jag har inte läst att granskningskommissionen i sitt betänkande kommit fram till att tempot var lågt, däremot har GMP konstruktörerna Åsgård/Olsson utan att redovisa några källor gissat sig till en avgångstid på 23.15.
Det är ingenting som vi har att ”förhålla oss till” eftersom de gissar.
Sex och en halv minut är ytterst långsamt, och det enda som finns att gå på är Palme, respektive SE:s promenader i förhållande till varandra.
Om SE ska få en chans att hinna måste delsträcka ett (170 meter) ha tagit fem minuter, medan delsträcka två (120 meter) ha tagit 1,5 minut.
Om SE ångat på i ett furiöst tempo kan han ha klarat att ta sig till norra annonspelaren på fem minuter, under förutsättning att HO ljuger om samtalet.
Han hade dock kommit ut 30 meter framför näsan på NF, och vänt om utan att varken NF eller LP noterat det.
I blå jacka dessutom!
Frågan borde ha varit utagerad för länge sedan, men det är svårt att döda den eftersom du och Pirigin är så envisa.
Senast redigerad av MacMackay 2021-07-12 kl. 16:11.
Citera
2021-07-12, 18:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var en långsökt förklaring men du får gärna tro på den, det gör inte jag.

Han nämnde inte det för väktarna heller, i stället yrade han om att OP "såg så liten ut". Inte heller att han pratat med LP nämnde han. Du tror på tomten också, antar jag.

Om man tycker det är minsta konstigt att SE pratar om hur liten Palme såg ut, så är det ett tydligt tecken på att man har svårt att sålla i materialet.

Vad är långsökt? Att folk börjar lägga ihop saker i efterhand? Så funkar världen, besök den gärna en dag.

När SE kommer in till väktarna har det gått några få minuter sen han fick reda på att landets statsminister var offret. Du säger själv att han var väldigt chockad. Men så fort du ska ponera att SE är ett vittne så är han inte chockad i dina ögon. Det är en fantastisk dubbelmoral.

Kan du sätta dig in i situationen att ha sett en massa saker och sen hamna i lugn och ro på en buss. Tror du man tänker och försöker minnas då eller tror du man tänker på annat?
Citera
2021-07-12, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

SE kommer till mordplatsen efter att tre yngre personer redan kommit dit. Det är i samma veva som LJ står på det där stället i gränden.

Varför ska man hålla benhårt på att SE kom fram 5-6 sekunder efter skotten? Han hör en smäll, kan lika gärna vara en dörr. Men man kan se på SEs story när han anländer till mordplatsen, i förhållande till andra.
Citera
2021-07-12, 19:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man tycker det är minsta konstigt att SE pratar om hur liten Palme såg ut, så är det ett tydligt tecken på att man har svårt att sålla i materialet.

Vad är långsökt? Att folk börjar lägga ihop saker i efterhand? Så funkar världen, besök den gärna en dag.

När SE kommer in till väktarna har det gått några få minuter sen han fick reda på att landets statsminister var offret. Du säger själv att han var väldigt chockad. Men så fort du ska ponera att SE är ett vittne så är han inte chockad i dina ögon. Det är en fantastisk dubbelmoral.

Kan du sätta dig in i situationen att ha sett en massa saker och sen hamna i lugn och ro på en buss. Tror du man tänker och försöker minnas då eller tror du man tänker på annat?
Först angående "chockad", jag har skrivit tidigare att chockad kan vara en kombination av fysiskt medtagen (efter språngmarschen runt kvarteret) och säkert även en psykisk del också. Han började kunna prata någorlunda normalt efter ett par minuter, typiskt sådant som sker när man fått kontroll på andningen efter en fysisk ansträngning.

Det är ditt problem att du fortfarande tror på SE:s (ut)sagor, jag för min del har jag fått ro vad gäller mordet på statsminister Olof Palme. Någon gång under andra halvan av 90-talet trodde jag att mordet inte skulle få någon lösning eller rimlig förklaring. Det var när någon åklagare försökte få resning mot CP. Då tänkte jag, "oj då har de alltså inget annat spår, då är det kört". Men i materialet fanns en filur som lurat 86-spanarna (och inte bara dem) upp på läktaren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-12 kl. 19:56.
Citera
2021-07-12, 21:13
Medlem
Tänkte på nåt som har dragits flera ggr i tråden men är värt att påtalas igen.

De vittnen som var intill mordplatsen talade om en GM 30-45 år med stickad mössa och mörkt hår. Har för mig att även AH sa nåt om snygg kropp. Hur i HELSIKE stämmer SE in i den bilden?

Visst var han snabb och spänstig i rekonstruktionen i Rapport men det är inte mycket annat som stämmer in på honom som GM. Därtill allt annat som är osannolikt.

Och det där larvet om att han brände sitt ansikte genom att han visade sig i tidningar. Om han var GM skulle väl nån ha känt igen honom? Idiotiskt. Till er som tjafsar om att han sågs inte som vittne så kan man ju bara hävda att han sågs inte som GM heller.

Jag tror nån hade känt igen honom om det verkligen var han även om det var halvmörkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in