Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Det exempel jag visade är ju överskådligt men inte det mest fördelaktiga för SE-teorin. Flyttar man starttiden för makarna Palme och SE till ca 20 sekunder tidigare, samt leker med tanken på att makarna Palme gått sträckan fram till norra annonspelaren i en lägre medelhastighet än sista sträckan så landar man ju i ett normalt gångtempo för SE. Det går ju att leka med siffror hur man vill.
Jag delar din uppfattning om att tempot som makarna Palme håller är lågt. Men det är det som Granskningskommisionen säger i sitt betänkande och det man bör förhålla sig till. Det är ju inte orimligt lågt om man går armkrok delar av sträckan och tittar i skyltfönster ibland.
Personligen är jag ingen förespråkare för denna teori, jag ville bara visa att den håller matematiskt, så för mig är denna fråga utagerad.
Nja, jag har inte läst att granskningskommissionen i sitt betänkande kommit fram till att tempot var lågt, däremot har GMP konstruktörerna Åsgård/Olsson utan att redovisa några källor gissat sig till en avgångstid på 23.15.
Det är ingenting som vi har att ”förhålla oss till” eftersom de gissar.
Sex och en halv minut är ytterst långsamt, och det enda som finns att gå på är Palme, respektive SE:s promenader i förhållande till varandra.
Om SE ska få en chans att hinna måste delsträcka ett (170 meter) ha tagit fem minuter, medan delsträcka två (120 meter) ha tagit 1,5 minut.
Om SE ångat på i ett furiöst tempo kan han ha klarat att ta sig till norra annonspelaren på fem minuter, under förutsättning att HO ljuger om samtalet.
Han hade dock kommit ut 30 meter framför näsan på NF, och vänt om utan att varken NF eller LP noterat det.
I blå jacka dessutom!
Frågan borde ha varit utagerad för länge sedan, men det är svårt att döda den eftersom du och Pirigin är så envisa.