Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Såvida det inte var fler som gick den sträckan just då, med en Tenson-liknande blå jacka, så måste "Tenson-mannen" vara AB. Men går det att på 150 meters håll, i de ljusförhållanden som rådde, se en sådan detalj. Har någon undersökt saken? Från förhöret den 3:e mars 1986:
"Till en början när *NF* tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter *LOP*. Efter ca 10 sekunder lägger *NF* märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entré. en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av *NF* då han lutar sig ut, Det är bara jackan *NF* ser. Det är på jackans färg *NF* igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget."
Det är i och för sig inte otänkbart att NF förväxlat mannen som följde efter LOP med någon annan som hade en jacka av samma färg, d.v.s. AB som gömmer sig i porten, eftersom det enligt förhören hinner gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna.
Att jackan räckte till "lårets mitt" och att mannen var "för gammal för att vara säkerhetsvakt" / "lite äldre, äldre än fhl (44)" är som bekant också saker som talar mot AB. Men detta har ni säkert ältat i åratal ...
Konstigt att inte NF förhördes mer ingående. Hur lång var den som gick efter LOP, till exempel?
Såg i ett förhör att AB är 1.73 medan SE lär ha varit 1.82 m.
Ja, det är en fråga jag ställt mig väldigt länge.
Varför försökte man inte utreda Nicolas observation på djupet, mannen stämmer ju till klädseln i stort sett överens med Grandmannen enl vissa observatörer.
Blå jacka, vildmarksjacka, bävernylonjacka med mera.
De (HH) utgick från att det var gm, men valet stod mellan att det var gm = (grandmannen) eller Anders B, och de slöt sig till det första alternativet.
Men det kan finnas ett tredje alternativ, och det är en förföljare som försvann.
Men om han var gm uppvisar han också likheter från mordplatsen och bortom David Bagares gata.
Det har dock dykt upp en stark opinion för att mannen skulle vara Stig Engström i sin svarta/djupt mörkblå rock.
De som förfäktar sådana idéer är antingen bakom flötet, eller rädda för sanningen.
Att samtidigt som man hyllar Lisbeth kapa hennes trovärdighet längs fotknölarna går i samma linje.
Jag tror att hon uppfattat mannens klädsel ganska korrekt, men när det gäller att hitta syndabockar har man aldrig legat på latsidan.