2021-06-12, 20:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, din teori om SE som ett ljugande/överdrivande vittne har ju den egenskapen inbyggd, att allt som inte stämmer i SE:s berättelse kan du förklara med att han ljuger eller överdriver.

Haha, kasta sten i glashus.

Jag ställde de två argumenten mot varandra och sa vilket jag tyckte var mest sannolikt.

Om du inte förstår att du själv har en teori där det som inte stämmer i SE:s historia förklarar du med att han är mördaren. Jag ser både tankegångarna och bedömer. Du ser inte ens vittnes-tankarna.
Citera
2021-06-12, 20:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, din teori om SE som ett ljugande/överdrivande vittne har ju den egenskapen inbyggd, att allt som inte stämmer i SE:s berättelse kan du förklara med att han ljuger eller överdriver. Men för att en sådan teori skall ha något förklaringsvärde så bör du ju kunna berätta för oss vad du tror att SE talar sanning om, resp. vad han i så fall ljuger och överdriver. Och helst bör du ju också kunna förklara varför han i så fall ljuger och överdriver. För i annat fall blir det ju bara en ganska tom nonsensteori som egentligen inte säger någonting alls, och som du kan ändra i och anpassa efter situationen. Jag undrar om det inte var just ett sådant här projekt som Lampers gav sig in på, men jag fick aldrig riktigt klart för mig hur det slutade. Har inte sett några recensioner av hans bok i media ännu.

Jag har berättat vad han ljuger och överdriver om. Flera gånger.

Men ja, jag har ju sett dig komma med denna begäran i svar på inlägg som bokstavligt beskriver vad det är SE ljuger om. Bara för att de inte vill svara på del ovidkommande lista du själv skapat.

Du däremot har aldrig riktigt gett din teori om SE. Bättre att länka ovidkommande svar på frågor ingen ställt dig istället.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-06-12 kl. 21:00.
Citera
2021-06-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer och tycker det är rätt märkligt att folk kan köpa de fantasifulla och totalt idiotiska lögnerna om att ömsom springa efter poliserna, sedan GM och sedan poliserna igen....

I fallet med måndagen den 3/3 så menar dock KP att SE sannolikt var i Idre.
(Har faktiskt inte tittat på dessa detaljer där KP skiljer sig från TP slutsatser, annat än att KP klart begränsade sin gärningsbeskrivning... från utstämpling till David Bagares gata i princip...)

Det är väl i huvudsak två skillnader.
KP hävdar inte SE vid Grand 23.15, och Grand kl 21 blir då också poänglös, så även den har han strukit.
Och som sagt jobbet måndagen den 3/3 finns inte i KP:s officiella version, men för övrigt är det väl relativt samstämmiga.
Citera
2021-06-12, 21:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som jag skrev så vet jag alltså inte om SE ändrar sig, eller om det mer är att han bara berättar olika versioner för olika personer. Någon hade kanske en teori där om att SE först sade att han hade sprungit efter gärningsmannen, och sedan ändrade det till att han hade sprungit efter polisen. Om det stämmer så bör alltså SE först ha berättat för de här fem personerna att han hade sprungit efter gm, och senare gett polis och media versionen där han i stället sprang efter polisen. Det borde ju gå att reda ut för den som är intresserad. En sak man får tänka på också är att SE kunde ju inte gärna säga till polisen att han hade sprungit efter gärningsmannen, för i så fall skulle de ju ha mött honom när han gick tillbaka.

"Någon hade kanske en teori där om att SE först sade att han hade sprungit efter gärningsmannen"...?

Första förhöret med SE:
"Engström sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden..."

"Det borde ju gå att reda ut för den som är intresserad. En sak man får tänka på också är att SE kunde ju inte gärna säga till polisen att han hade sprungit efter gärningsmannen, för i så fall skulle de ju ha mött honom när han gick tillbaka."

Du kan väl efterkonstruera vidare lite bara... så att han inte möter poliserna?
Citera
2021-06-12, 21:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är väl i huvudsak två skillnader.
KP hävdar inte SE vid Grand 23.15, och Grand kl 21 blir då också poänglös, så även den har han strukit.
Och som sagt jobbet måndagen den 3/3 finns inte i KP:s officiella version, men för övrigt är det väl relativt samstämmiga.

Bra! Nej exakt... Grand nämns inte ens.
Och så detta med måndagen som är så otroligt spekulativ... för att bygga upp nåt annat..
Sen är det väl även detta med vapnet...
TP "grävde fram" vapensamlaren..
KP vågade inte antyda nåt där utan kom med det sensationella.. "Med tanke på vad som sedan hände...." (Så måste han haft ett vapen)..

Citat:
"Men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll. Med tanke på vad som händer. "
Citera
2021-06-12, 22:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Och så detta med måndagen som är så otroligt spekulativ... för att bygga upp nåt annat..
KP vågade inte antyda nåt där utan kom med det sensationella.. "Med tanke på vad som sedan hände...." (Så måste han haft ett vapen)..

Citat:
"Men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll. Med tanke på vad som händer. "
.....o inte bara vapen utan även ammunition tillverkad i USA sent 1979, alltså troligen inköpt tidigast ca 1980, o av en mycket sällsynt typ.
Citera
2021-06-12, 22:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
.....o inte bara vapen utan även ammunition tillverkad i USA sent 1979, alltså troligen inköpt tidigast ca 1980, o av en mycket sällsynt typ.

Ja, jag skrev precis en kommentar om ammunitionen här på Roerligs inlägg.
Detta är det klart hetaste spåret...

...och inte ett synligt försök ens av KP att nysta där...
HM brukade ju åtminstone hänvisa till GrK ...
Citera
2021-06-12, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du inte förstår att du själv har en teori där det som inte stämmer i SE:s historia förklarar du med att han är mördaren.
Citat:
Du däremot har aldrig riktigt gett din teori om SE.
Nja, det jag är inne på är alltså något som går lite bortom/utöver det här trista återkommande käbblet här i tråden om huruvida SE skall anses vara gärningsmannen eller inte. Jag menar alltså att den här berättelsen, dvs. den som SE dagen efter mordet lägger fram för SvD-reportern och för polisen, den bygger på vad han har sett i Rapports extrasändning kl. 04:00. Sedan huruvida SE gör sig det här besväret för att som gärningsman vilseleda polisen, eller för att som du är inne på "göra sig märkvärdig och ljuga sig viktig", det är naturligtvis någonting man kan behöva fundera över.
Senast redigerad av Draifos 2021-06-12 kl. 22:59.
Citera
2021-06-12, 22:54
Medlem
Citat:

Citat:

Antydde tycker jag nog att han gjorde, även om han körde en mer nedtonad variant.
Han måste bara passa sig från att uttrycka sig på följande sätt: ”Med tanke på vad som sedermera hände så säger vi att han måste ha fått ett vapen av vapensamlaren den aktuella kvällen”, men så sa han ju inte.

Skillnaden är egentligen hårfin. Så här uttryckte han sig i verkligheten:

”Det som vi kunnat konstatera är ju att en person i hans grannskap, den som i media har kallats för vapensamlaren hade en mängd vapen hemma hos sig, han hade ett rum fullt med skjutvapen som han samlade på. Vi har gjort beslag på ett vapen som stämmer överens med den kaliber som vi misstänker användes vid brottsplatsen, men tyvärr fick vi inte ett positivt svar ifrån NFC.
Men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll, med tanke på vad som händer
.”

Sedan vill man ändå påstå att resultatet av provskjutningen åtminstone inte utesluter vapnet.

Vapensamlarteorin kommer alltså från TP ursprungligen, vars inverkan på utredningen de ryggradslöst svär sig fria ifrån.
De jobbar ju inte så, det var förstås bara en slump att de jobbat parallellt med samma uppslag.
Vattentäta skott helt enkelt, men de hade knappast fått vetskap om denna vapensamlare utan TP:s medverkan, det vågar man nog säga.
Senast redigerad av MacMackay 2021-06-12 kl. 23:02.
Citera
2021-06-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja.
Men det praon själv säger är att han är säker på att han var där veckan fram till och med den 28/2, och att han var där på minnesstunden den 10/3. Det råder ingen tvekan om att det är minnesstunden han beskriver. Människor på Sveavägen så långt ögat kan se.
Veckan däremellan minns han inte, men skulle förstås kunna ha varit där, alternativt rest till Stockholm den veckan ändå, men i annat ärende?
Man hade lätt kunnat släppa detta, som en ytterst ointressant sidodetalj, men tyvärr har ju TP blåst upp det till något mycket centralt, då han påstår att vistelsen på Skandia under själva semestern den 3/3 hade ett syfte, och att det var startskottet på diverse andra lögner och villospår från SE och ME under veckan om springande personer på Snickarbacken i blå Opel.
Synar man det hela i andra delar så följer det ett mönster.
Dessa galopperande fantasier som formas i TP:s huvud, och sedan bärs vidare av privatspanarna på Filter och i denna tråd, och till stor del även av PU.
Bara detta fenomen påvisar att hela hypotesen lider av kraftig syrebrist.

Enig. Det är väldigt långsökt att en praoelevs närvaro på Skandia ska indikera något. Har heller aldrig köpt att SEs ev närvaro på Skandia 3/3 ska indikera något.

Låt säga att SE är där 3/3 och går runt och berättar för envar vad han har upplevt. För mig framstår det som något vem som helst hade kunnat gjort.
Citera
2021-06-12, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag drar mig ur denna tråd och hela Flashback nu. Lycka till alla.

Det är för mig en tydlig sammanlagd bild att SE kan avskrivas. Sett till sina kunskaper i vad som hände på mordplatsen efter mordet. Samt att han inte stämmer in på mördarens signalement.

Tråkigt om du lämnar. Vem ska nu vara sköld mot alla fantasifulla tolkningar och Tok-Treibers?

Nåja, du kan ju alltid göra storstilad comeback senare!

P.S. Ja, rulltrappan var tydligen igång den aktuella kvällen. GM kanske inte var så van vid området, trots allt? Vet inte hur knöligt det var att ta sig in till den, men att springa uppför en rulltrappa brukar gå fort. Å andra sidan blir det säkert tunnelseende om man är inblandad i ett sådant dåd.
Senast redigerad av Dalulven 2021-06-12 kl. 23:10.
Citera
2021-06-12, 23:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Lägg på allt annat som är märkligt; SE nämner inget om det han har upplevt på MP till vare sig till väktarna eller polisen dagen efter.

Inte? Enligt ALG säger SE att

1. "det är en man som har blivit skjuten där borta och dom säger att det är OP"
2. "jag kom precis, sa han, och jag hörde skottet sahan, jag trodde det var en avgasknall"
3. "han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen"
4. "så tyckte han att polisen var så väldigt brysk mot henne [LP]"
5. "han hade pratat med polisen och blivit hörd av dom".
6. "han tyckte att polisen hade varit så ..." [brysk?]
7. "han sa så här också att han var så liten den här mannen"

HO meddelar att SE sa:

1. "att det var en man som hade blivit skjuten borta vid t-banenergången vid Tunnelgatan".
2. "att det var någon som sagt att det var OP men det trodde han inte för mannen ifråga var så liten"
3. att "kvinnan som stod bredvid [...] inte liknade LP"
4. att han trodde att mannen som sa att det var OP skämtade

Hur mycket (mer) han sa till polisen dagen efter vet vi inte, då förhörstexten är en sammanfattning av anteckningar.
Senast redigerad av Dalulven 2021-06-12 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in