Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Motivbilden är ju helt annat än klar. Håller med om att en lätt? påstuken SE vid en eventuell rejäl o elak "avsnäsning" möjligen kan ha fått en knäpp o gjort det osannolika, men då är det märkligt att LP inte någongång under de 32 år efter mordet inte verkar ha yppat detta möte o "avvisande" för någon.
Nej lite så tänker jag också.
Alla mördare har inte starka motiv många gånger kan det snarare vara tvärtom.
Jag tror att man delvis måste bortse från vem offret var.
Mordet får för många nån sorts mening om det var välplanerat och professionellt utfört gärna med lite internationell koppling.
Det finns dock egentligen inget som tyder på att mordet var professionellt utfört eller välplanerat.
Det mesta tyder snarare på att det mer var en ensam GM och att mordet skedde hastigt på impuls.
Ungefär på det vis som du spekulerar i nu,
Ja LP borde ha noterat om någon sökte kontakt med OP och avvisades av honom .Det borde hon såklart ha talat om för någon under alla år.
Det håller jag med om.Att mördaren gick med eller i vart fall så nära makarna att de borde ha lagt märke till honom finns det ju ändå flera vittnesmål om.
Så det är en fullt rimlig tanke.
Varför inte LP nämnde nåt om detta är dock svårt att säga såklart.
Kanske var hon så van vid det att hon inte reagerade på det?
Upplevde situationen som ofarlig.Å andra sidan så borde hon ju kopplat ihop det med vad som hände efter detta.Hennes vittnesmål lämnade mycket att önska i övrigt.
Såg hon ens mördarens ansikte?
Jag håller med om att hon borde ha sagt nåt om att en man tilltalade Olof just före skotten föll pm så skedde.
Givetvis kan det ha varit så att SE kanske sökte ögonkontakt eller med OP som ickeverbalt avvisade SE.
Om detta kunde vara nog för att få honom att skjuta OP kan man såklsrt diskutera.Det skulle möjligen förklara varför inte KP sade nt om detta.Hon märkte det aldrig men lite långsökt är det.
Det troliga är att det var just som SE sade i den berömda intervjun.
Håller med dig om att LP borde ha sagt nåt om detta vilket hon inte förefaller ha gjort,