Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-25, 15:09
  #1057
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJ233
Perfekt, tack! Några tips om vad man ska tänka på när man ska meta gädda, har i princip aldrig gjort det.
Skillnaden från vanligt spinnfiske är att du här måste vänta lite med mothugget så att gäddan får svälja betet. Det finns folk som säger att man ska vänta 30 sekunder men jag tycker det är lite i överkant. Se även till att du har slirbromsen på så löst som möjligt alternativt att du har bygeln på rullen uppfälld då gäddan har en tendens att spotta vid minsta motstånd!

Skitfiske
Citera
2011-07-26, 14:19
  #1058
Medlem
http://youtu.be/euS_qEssfhA

han fiskar me handen ??!
Citera
2011-07-27, 15:42
  #1059
Medlem
Var och fiskade igår med några vänner i kvarnsjön tror jag det heter som ligger i Tyresö. Var inte en tillstymelse till fisk där vi både metade och kastade i 4 timmar. När vi rörde oss vidare till andra sidan udden för att testa lyckan träffade vi på en person som fått hur mycket fisk som helst. Vad gör vi för fel? Vi metade med bröd,strömming korv ja allt man kan tänka sig och kasta gjorde vi med alla möjliga olika drag men inte ett ända hugg. Kan även tilläga att när jag var där för 2 veckor sedan var det en person som drog upp en 8-9 kilos gädda men inte fick vi ett skit.
Citera
2011-07-27, 15:54
  #1060
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalas84
Var och fiskade igår med några vänner i kvarnsjön tror jag det heter som ligger i Tyresö. Var inte en tillstymelse till fisk där vi både metade och kastade i 4 timmar. När vi rörde oss vidare till andra sidan udden för att testa lyckan träffade vi på en person som fått hur mycket fisk som helst. Vad gör vi för fel? Vi metade med bröd,strömming korv ja allt man kan tänka sig och kasta gjorde vi med alla möjliga olika drag men inte ett ända hugg. Kan även tilläga att när jag var där för 2 veckor sedan var det en person som drog upp en 8-9 kilos gädda men inte fick vi ett skit.
Enklaste felsökningen hade varit att fråga personen vart han varit, vilka färger han fiskat med och på vilket djup. Med dessa små saker kommer man rätt långt.

Jag tycker att det verkar som att ni inte hittat rätt ställe. Är sjön stor eller går det att leta sig igenom den på någon dag eller två? Antar att ni inte har ekolod? Mycket handlar om att hitta grynnor, djuphålor och branter där fisken står nu under sommaren. Självklart spelar färg på drag osv roll men med tanke på att ni testat det mesta tror jag snarare att det beror på att ni inte varit på rätt ställe.

Försök få tag på ett "sjökort" till sjön och leta efter branter där grunt vatten plötsligt blir djupt samt stenar och grynnor. Där brukar som sagt fisken stå såhär på sommaren.

Skitfiske
Citera
2011-07-27, 16:15
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannecool
Enklaste felsökningen hade varit att fråga personen vart han varit, vilka färger han fiskat med och på vilket djup. Med dessa små saker kommer man rätt långt.

Jag tycker att det verkar som att ni inte hittat rätt ställe. Är sjön stor eller går det att leta sig igenom den på någon dag eller två? Antar att ni inte har ekolod? Mycket handlar om att hitta grynnor, djuphålor och branter där fisken står nu under sommaren. Självklart spelar färg på drag osv roll men med tanke på att ni testat det mesta tror jag snarare att det beror på att ni inte varit på rätt ställe.

Försök få tag på ett "sjökort" till sjön och leta efter branter där grunt vatten plötsligt blir djupt samt stenar och grynnor. Där brukar som sagt fisken stå såhär på sommaren.

Skitfiske

Då jag kan ha fel på namnet på vad vattnet heter men det är sammanbundet med havet(östersjön). Jodå klart vi frågade och den senaste hade kört med skeddrag och han veckorna innan på mete med fisk. Saken är ju den att vi har fiskat precis på samma ställen och med samma bete som dom som får fisk.
Citera
2011-07-27, 17:14
  #1062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalas84
Då jag kan ha fel på namnet på vad vattnet heter men det är sammanbundet med havet(östersjön). Jodå klart vi frågade och den senaste hade kört med skeddrag och han veckorna innan på mete med fisk. Saken är ju den att vi har fiskat precis på samma ställen och med samma bete som dom som får fisk.

Med konstgjorda beten som skeddrag mm. så kan det ju vara skicklighet om man får eller inte. Det kan ju bero på stil och hastighet på inspinningen... Men om ni inte får någonting på mete med samma sorts bete på samma ställe så är det väl bara otur. Eller fel tid (om ni inte står där samtidigt)
Citera
2011-07-27, 19:51
  #1063
Medlem
Helt ny på fiske?!? Tips?? Hur gör man?

Är helt ny på fiske, har köpt mig ett fiskespö på Claes Ohlsson idag, men kan ingenting!

Hur gör man? Vilka drag för vilket fiske? Hur får man den lättaste fisken?

Ska man ha räkor och majs på även om man har drag? Ska fiska vrån brygga nere vid havet. Är tacksam för alla svar!!

Vet att man inte får ta upp för små fiskar, men hur stora måste dom vara för att man kan ta upp dom och hur fungerar de där med fiskelicens? Vart får man fiska utan? Jag bor i Göteborg.

Något mer som är viktigt att tänka på??
Citera
2011-07-27, 20:05
  #1064
Avstängd
yverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarah1979
Är helt ny på fiske, har köpt mig ett fiskespö på Claes Ohlsson idag, men kan ingenting!

Hur gör man? Vilka drag för vilket fiske? Hur får man den lättaste fisken?

Ska man ha räkor och majs på även om man har drag? Ska fiska vrån brygga nere vid havet. Är tacksam för alla svar!!

Vet att man inte får ta upp för små fiskar, men hur stora måste dom vara för att man kan ta upp dom och hur fungerar de där med fiskelicens? Vart får man fiska utan? Jag bor i Göteborg.

Något mer som är viktigt att tänka på??
köp några spinnare(12g) de funkar alltid bra, nej du behöver inte ha något på draget,vid kusterna kan du fiska utan fiskekort.
Citera
2011-07-27, 20:07
  #1065
Medlem
RockEnds avatar
Om du är vid västkusten så är makrillsäsongen lysande. Ställd dig och kasta med ett viking-herring drag. Eller liknande. Inte jättetungt och den ska likna en sill när den drar genom vattnet.

Meta gör du med sill eller råräka på. Det kan du dock inte göra vid bryggan. Då är kastning mycket bättre.

Men det finns en riktigt, riktigt roligt metsätt där du får napp hela tiden.
Då sätter du ett sänke längst ut på linan. Sedan 2 dm ovanför knyter du en hela vanlig krok och 2 dm ovanför det knyter du en till hela vanlig krok. Dessa agnar du med små snäckor som finns överallt. Små havssniglar. Vi på västkusten kallar det för "Kubbong"
Såhär ser dem ut:
http://www.google.com/imgres?q=Kubbo...:0&tx=95&ty=45

Trä kroken genom den delen av kubbongen som den suger med. Precis bakom en hård platta. Då sitter den som berget på kroken. Agna med 2-3st på varje krok och kasta ut några meter.
När du kastat ut så att allt landat på botten så spänner du linan. Alltså håller linan spänd. Då kommer krokarna att hänga lite ovanför botten och fiskarna börjar äta.
Du kommer känna pirr hela tiden och ibland hårda hugg. När du känner de hårda huggen så rycker du till. Då kan det vara en torsk, berggylta, blågylta, stensimpa, plattfiskar eller likande. Ett skitkul sätt att fiska på.

Ser du ett sillstim ska du dock fiska efter makrill. Det gör du som sagt med drag. Ett ganska lätt sådant.

Men jag föredrar absolut metet som jag beskrev.
Detta funkar mycket bra på klippor där bottnen sluttar djupt ner. Och där det är mycket tång och liknande.

Lycka till.
Citera
2011-07-27, 23:26
  #1066
Medlem
Fogelbergs avatar
Hade du bott längre söderut hade jag gärna lärt dig allt jag kan, hade nog inte tagit mer än 5 minuter, men jag hade ställt upp
Citera
2011-07-27, 23:53
  #1067
Medlem
serbers avatar
Vad har du köpt för typ utav fiskeutrustning?

Hela havet är fritt att fiska i utan fiskekort och det är ett bra ställe att börja på om det inte är allt för långt att åka för dig annars får du gå in på www.sportfiskarna.se eller kommunen och kolla vad för regler som gäller för insjöarna i området/kommunen.
Citera
2011-07-28, 15:09
  #1068
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalas84
Då jag kan ha fel på namnet på vad vattnet heter men det är sammanbundet med havet(östersjön). Jodå klart vi frågade och den senaste hade kört med skeddrag och han veckorna innan på mete med fisk. Saken är ju den att vi har fiskat precis på samma ställen och med samma bete som dom som får fisk.
Precis som någon annan nämnde så är det bara nöta på. Ni kommer snart lära er hur ni ska fiska in betet för att det ska få en så bra gång som möjligt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback