Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-16, 14:42
  #937
Medlem
Josef Fritzls avatar
Olika beten för olika sorters fiske samt fisk.
Vad är du ute efter? Var i norge ska du fiska?
Jag chansar vilt på att någon vän/arbetskamrat släpat med dig på detta upptåg, och då bör de enligt logikens värld vara intresserade av att fiska. Varför frågar du inte helt enkelt dem?
Citera
2011-03-17, 14:52
  #938
Medlem
maruder88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irren
behöver hjälp med fiske, har ingen aning om vad för sorts bete man ska använda , har absolut ingen koll men ska till norge o fiska i sommar, någon som kan ge mig tips på vad för beta att använda som går att använda i hela norge tack , heheheheh
havsfiske (torsk, flundra mm)? I så fall jigg, 15-25cm, 50-250 gram skalle typ. Kräver ju dock spö och rulle som pallar det.
Citera
2011-03-19, 00:27
  #939
Medlem
Halge78s avatar
Är inte helt nybörjare, men tänkte om man kunde få lite tips.

Jag brukar åka till Öland en vecka i slutet av april eller början av maj. Förra året bestämde jag mig för att på allvar försöka dra upp en öring. Efter 2 veckors fiskande (säkert 40-50 timmar sammanlagt) så fick jag upp en stackare på 1,8 kg, och tappade en annan. Det kändes lite snålt så jag tänkte be om tips.

Jag antar att folk inte vill dela ut hotspots och så, men jag fiskar från land med vadarbyxor med spinnspö och brukar oftast fiska med "Vicke" kustwobbler. Jag fick just öringen på en grön/silver Vicke och då tror man mer på den efteråt.

Hur som helst så var jag nere igen i höstas med en veckas fiske (20-25 timmar) och fick gå hem tomhänt. Irriterande nog så fick ett par gubbjävlar ett par st 100m bort.

Det jag funderar på är att jag har ju egentligen ingen aning om hur man fiskar öring. Ska man veva på som en galning? Fiska lungt och långsamt? Olika vid olika vattentemperaturer? Ljusförhållanden? Är det lönt att fiska när det blivit mörkt? Jag känner mig mycket inkompetent när jag står där och aldrig får fisk. Jag är ganska van gädd-, gös- och aborre-fiskare och då har jag inga problem att få upp en och annan så detta är nästan pinsamt.. Eller får man inte fler fiskar än så här (om man inte är ytterst kompetent och känner till vattnen)?

Hjälp.

Det är ju snart dags att stå i gummivadarna igen (yepp, gummi är jävligt kallt) med trippla långkallingar och försöka få urinvägsinfektion...
Citera
2011-03-23, 09:28
  #940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Är inte helt nybörjare, men tänkte om man kunde få lite tips.

Jag brukar åka till Öland en vecka i slutet av april eller början av maj. Förra året bestämde jag mig för att på allvar försöka dra upp en öring. Efter 2 veckors fiskande (säkert 40-50 timmar sammanlagt) så fick jag upp en stackare på 1,8 kg, och tappade en annan. Det kändes lite snålt så jag tänkte be om tips.

Jag antar att folk inte vill dela ut hotspots och så, men jag fiskar från land med vadarbyxor med spinnspö och brukar oftast fiska med "Vicke" kustwobbler. Jag fick just öringen på en grön/silver Vicke och då tror man mer på den efteråt.

Hur som helst så var jag nere igen i höstas med en veckas fiske (20-25 timmar) och fick gå hem tomhänt. Irriterande nog så fick ett par gubbjävlar ett par st 100m bort.

Det jag funderar på är att jag har ju egentligen ingen aning om hur man fiskar öring. Ska man veva på som en galning? Fiska lungt och långsamt? Olika vid olika vattentemperaturer? Ljusförhållanden? Är det lönt att fiska när det blivit mörkt? Jag känner mig mycket inkompetent när jag står där och aldrig får fisk. Jag är ganska van gädd-, gös- och aborre-fiskare och då har jag inga problem att få upp en och annan så detta är nästan pinsamt.. Eller får man inte fler fiskar än så här (om man inte är ytterst kompetent och känner till vattnen)?

Hjälp.

Det är ju snart dags att stå i gummivadarna igen (yepp, gummi är jävligt kallt) med trippla långkallingar och försöka få urinvägsinfektion...

Havsöring fisket kommer igång efter sommaren i slutet på September då vatten temperaturen har sjunkit till runt 13 grader och håller på fram till slutet av Maj. Bästa periodern är troligen November-Januari och April månad. Så du är ju i rätt period iaf, testa runt äleklinta om du inte varit där redan. Sedan smyg ner i vattnet och dra några korta kast då havsöring tenderar att gå nära land
__________________
Senast redigerad av Lunkenn 2011-03-23 kl. 09:34.
Citera
2011-03-23, 21:03
  #941
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkenn
Havsöring fisket kommer igång efter sommaren i slutet på September då vatten temperaturen har sjunkit till runt 13 grader och håller på fram till slutet av Maj. Bästa periodern är troligen November-Januari och April månad. Så du är ju i rätt period iaf, testa runt äleklinta om du inte varit där redan. Sedan smyg ner i vattnet och dra några korta kast då havsöring tenderar att gå nära land

Lustigt att du nämner Ärleklinta, då det är i den byn som vi har vår sommarstuga. Det är just näre i den viken jag spenderat mest tid, och fick en stackare på nästan 2kg. Vi ska ner i slutet av April så det får bli några dagar och ett och annat pass då.

Har du specifika tips i Ärleklinta så vore jag mycket tacksam då jag fiskat mycket sparsamt där (i alla fall de senaste 10 åren).
Citera
2011-03-31, 21:34
  #942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Lustigt att du nämner Ärleklinta, då det är i den byn som vi har vår sommarstuga. Det är just näre i den viken jag spenderat mest tid, och fick en stackare på nästan 2kg. Vi ska ner i slutet av April så det får bli några dagar och ett och annat pass då.

Har du specifika tips i Ärleklinta så vore jag mycket tacksam då jag fiskat mycket sparsamt där (i alla fall de senaste 10 åren).

som sagt tar det väldigt lungt när du kliver i vattnet och fiska av ytan runt dig och tokveva inte, sen är det ju turen som gäller men om man nöter lite så ska du se att det kommer till slut.
Citera
2011-03-31, 21:56
  #943
Medlem
Hur är det att fiska gädda då isen precis har släppt? Förstår att fiskarna är slöa och så, men någon som har erfarenhet utav detta? Dela gärna med er utav lite tips, ska man fiska djupt/grunt, vilket drag rekommenderas etc.

Tack på förhand!
Citera
2011-04-01, 08:06
  #944
Medlem
maruder88s avatar
Det beror ju lite på vattnet, där jag fiskar går det inte att fiska djupt för sjön är inte djup... Sk slowfishing beten är klockrena på tidig vår. Zam Tail suspendning t ex
Citera
2011-04-13, 20:02
  #945
Medlem
Va ute o testa fiskelyckan idag för första gången i år, 4 kast så hade man en gädda på kroken
Citera
2011-04-13, 22:31
  #946
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skissarn
Va ute o testa fiskelyckan idag för första gången i år, 4 kast så hade man en gädda på kroken


Är du ute efter gädda nu när isen släppt så hänvisar jag dig till min post jag gjorde igår, då den innehåller all info du behöver.


https://www.flashback.org/sp30046243
Citera
2011-04-13, 22:37
  #947
Medlem
Dolmantes avatar
Så här års talar alla om gäddor och gäddfiske. Vad gör abborren just nu? Är den slö och långsam, inte hungrig eller går det helt utmärkt att fiska abborre precis som gäddan?
Citera
2011-04-13, 23:12
  #948
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
Så här års talar alla om gäddor och gäddfiske. Vad gör abborren just nu? Är den slö och långsam, inte hungrig eller går det helt utmärkt att fiska abborre precis som gäddan?


Abborren är en åretruntfisk, men är såklart lättare att fånga under vattnets varmare period. D.v.s under sommar och en bra bit in på hösten.

Precis som gäddan så är den mindre aktiv nu när det är kallt, men brukar ofta bita i det mesta som simmar förbi i rätt storlek då tillgång till föda inte alltid är så bra. Det bästa som funkar för abborrefiske just under den kallare perioden är dock mete. Mäska ett litet område och placera sen ut några spön med krokar på varierande djup, som bete kan du ha antingen vanlig mask eller maggot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback