Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-21, 16:58
  #2257
Medlem
Tegelstens avatar
Jag undrar en sak när man ska pimpla efter abborre (är nybörjare). Vad jag har förstått så ska man börja på grunt vatten och arbeta sig utåt tills man hittar fisken. Men håller dom större abborrarna till på samma ställen som dom mindre?
Idag fick jag massa smått men blev lite tveksam till om man ska fortsätta där eller gå vidare ut på djupare vatten för att få större abborrar? Dom kanske finns där med men inte hugger lika ofta?
Citera
2016-01-22, 19:37
  #2258
Medlem
Abborre går i Stim, jag skulle gå vidare en bit, små abbore brukar hålla ihop, stora abborrar brukar hålla ihop
Citera
2016-01-22, 20:25
  #2259
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Abborre går i Stim, jag skulle gå vidare en bit, små abbore brukar hålla ihop, stora abborrar brukar hålla ihop

Jag gick ut lite längre idag men det var helt dött, kanske är det vädret. Är 2 -5 meter bra djup att hålla sig till eller? Kör med SM-Pirken och maggot. Ska testa en annan sjö i morgon.
Citera
2016-01-22, 20:46
  #2260
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag undrar en sak när man ska pimpla efter abborre (är nybörjare). Vad jag har förstått så ska man börja på grunt vatten och arbeta sig utåt tills man hittar fisken. Men håller dom större abborrarna till på samma ställen som dom mindre?
Idag fick jag massa smått men blev lite tveksam till om man ska fortsätta där eller gå vidare ut på djupare vatten för att få större abborrar? Dom kanske finns där med men inte hugger lika ofta?
Korrekt att du borrar dig utåt tills du får kontakt. Men det ska vara en intressant botten för abborren - slät tråkig dy brukar inte vara hot spot.

Om du får en liten pinne är det ett kasst ställe. När du en dag träffar på ett stort stim är det de största som hugger först. Då gäller det att snabbt som attan dra upp, kroka av, och få ner betet igen. Enligt mig är det mycket ovanligt med kilo-abborre grundare än 4 m.
Citera
2016-01-23, 17:11
  #2261
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Korrekt att du borrar dig utåt tills du får kontakt. Men det ska vara en intressant botten för abborren - slät tråkig dy brukar inte vara hot spot.

Om du får en liten pinne är det ett kasst ställe. När du en dag träffar på ett stort stim är det de största som hugger först. Då gäller det att snabbt som attan dra upp, kroka av, och få ner betet igen. Enligt mig är det mycket ovanligt med kilo-abborre grundare än 4 m.

Idag fick jag en abborre på 920 gram och en på 500 och en del smått men helvete vad skoj det var. En bekant ringde och frågade hur det gick, "ähh får bara småskit" sen direkt efteråt fick jag den.
Hur länge håller rensad abborre i kylen? Sökte på google men hitta inte något riktigt svar.
__________________
Senast redigerad av Tegelsten 2016-01-23 kl. 17:58.
Citera
2016-01-23, 18:00
  #2262
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Idag fick jag en abborre på 920 gram och en på 500 och en del smått men helvete vad skoj det var. En bekant ringde och frågade hur det gick, "ähh får bara småskit" sen direkt efteråt fick jag den.
Det här med att ta bort slasken i hålet är det för att få ner ljus så pirken syns bättre eller?
Kul!

Vilket djup?

Jo du kan både rensa hålet och sopa bort snö från några kvadratmeter. Är ju en mörk värld downunder och lite svagt ljus lockar till sig fisk. Och när de kommer dit så finns din pirk där. Jag brukar ibland sätta ut ett dussin angeldon för gädda-abborre-öring och intill en upplogad skridskobana hugger det mer!

Ett annat knep är att låta pirken dunka i botten, antingen blir det lite ljud från stenarna eller så rivs det upp ett litet moln från dyn. Och abborren är ofta nyfiken och vill kolla vad som är på g. Sägs också att abborren är avundsjuk mot andra abborrar; min största (1,4) tog på en abborrfärgad liten balansare med en fet larv på kroken.

Kan också nämna att abborren har sluten simblåsa, det betyder att den mår dåligt av väderomslag. Men när vädret/lufttrycket varit stabilt i några dagar är den ofta på hugget.
Citera
2016-01-23, 19:17
  #2263
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Kul!

Vilket djup?

Det var nog runt 4 meter gissar jag. Jag brukar starta med att dunka pilken i botten några gånger innan jag går över till små ryck eller sänker lite och darrar upp linan osv Funderar på att köpa en balansare och testa. Tack för hjälpen
__________________
Senast redigerad av Tegelsten 2016-01-23 kl. 19:19.
Citera
2016-01-27, 17:40
  #2264
Medlem
Tegelstens avatar
Jag har köpt en balansare och undrar vad man ska använda för knut eller om man kan köra med ett beteslås eller tafs? Vilket avstånd ifrån botten?

Sen har jag även köpt mormyskor (tillsammans med maggot) som jag använder på en vertikalpirk med 8 cm tafs, ska man använda en annan teknik när man fiskar på det här sättet jämfört med vanlig vertiklapirk med trekrok? Lugnare "ryck" eller bara lyfta försiktigt?

Någon som vet hur lång tid det tar för en abborre att bli ett kilo? Flera år antar jag
__________________
Senast redigerad av Tegelsten 2016-01-27 kl. 17:46.
Citera
2016-01-28, 07:29
  #2265
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag har köpt en balansare ..
För riktigt små balansare använder jag ett sånt här beteslås. Förutsatt att du har nylonlina knyter du en sån här knut. Beteslåset är verkligen litet och kan se klent ut men håller för öring på två kg, förutsatt att du har slirbroms och en spötopp som fjädrar lite.

Med större balansare kommer du få gäddhugg och bör ha ståltafs eller 0,60 nylontafs.

Nära botten är ju standard men är det 20 m till botten kan det vara mer livat 5 m ner än vid botten.

För abborren spelar det nog ingen roll om du har mormyska eller metkrok, och om maggoten sitter nära pirken eller inte. Rödingblänke är en annan sak; behövs ett stort blänke för att locka dit rödingen, och sen en dm lina mellan blänket och godiset eftersom rödingen kan vara lite blyg för blänket.
Citera
2016-01-28, 15:59
  #2266
Medlem
Tegelstens avatar
Jag köpte ett Rapala 7 cm 18 g...vet inte vad det räknas som,litet, mellan eller stort?

Det var gubben i sportfiskeaffären som sa att en variant till att fiska abborre är att ha en tafs på 7-8 cm ifrån vertikalpirken och sen en mormyska med maggot men jag fick aldrig någon info vilken teknik man skulle ha.
Citera
2016-01-30, 10:00
  #2267
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag köpte ett Rapala 7 cm 18 g...vet inte vad det räknas som,litet, mellan eller stort?

Det var gubben i sportfiskeaffären som sa att en variant till att fiska abborre är att ha en tafs på 7-8 cm ifrån vertikalpirken och sen en mormyska med maggot men jag fick aldrig någon info vilken teknik man skulle ha.

Tafsfiske brukar fungera bra när fisken inte riktigt är på hugget, men jag har personligrn inte haft nån större framgång med det när det kommer till stor abborre.

http://www.pimpelsport.se/tips/tafsf...-gren-16728620
http://www.pimpelsport.se/2015/01/27...del-2-25240049
http://www.pimpelsport.se/tips/tafsf...yberg-25169301
Citera
2016-02-16, 17:49
  #2268
Medlem
Tegelstens avatar
Efter att det varit varmare, blåst och regnat här i Västra Götaland så har det inte blivit något isfiske. Nu har det varit kallare ett tag igen och det kanske finns ett litet hopp om att kunna ge sig ut igen om några dagar. Jag bor vid en mindre sjö och var nere och kolla istjockleken. Först gick jag ut där det var grunt, isen lät som den sprack och jag hoppade i land igen . Testade sedan utanför en brygga, borra med isborret och det var 7 cm tjock is. Isen var vit och kändes porös, ingen kärnis direkt.

Hur ska man gå tillväga? Är isen tunnare där det är djupare? Det ska ju bli runt 1-3 minus på nätterna och sen 1-3 plusgrader på dagarna i två veckors tid iaf, växer tjockleken av det tro? Det ligger dessutom ett tunt snölager över större delen av isen. Det känns lite lurigt när man ska gå ut själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback