Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-06, 17:56
  #4201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
.

Du verkar ha rätt bra koll.

Hur kommer utbudet när det gäller streaming i sig se ut i framtiden? Företag begär antagligen enorma summor eftersom annars förlorar det pengar p.g.a att ingen kommer köpa blue-rays och dvd osv. Antar att det är därför företag som Netflix är så sega med säsonger, för att de väntar på att priset ska gå ner. Men samtidigt känns ju som om streaming börjar bli "the thing" så att säga, känner helt ärligt ingen eller hört någon som köpt nå blue-rays eller dvds på bra länge. Tv ses det sällan, förutom sport osv. Så det känns ju nästan som om det borde tjäna på att sälja några rättigheter?

Och jag antar att företag kan tjäna mer pengar genom att sälja rättigheterna till flera företag? Tex viaplay och Netflix sitter ju på några serier som båda har.

Hmm, tror du utbudet skulle bli enormt mycket bättre om man ökade priset? Låt oss säga att alla som har Netflix skulle gå med på att öka till 200-300kr/mån för bättre utbud, tror du att det skulle se mycket mycket bättre ut då? Och har du någon aning om hur mycket dessa rättigheter går för?

Och jag antar också då att företag sitter på tex alla rättigheter och endast säljer tex amerikanska rättigheterna till Netflix och sen sitter det på resten av rättigheterna tills det får de pengarna det vill ha eller tills det gått ett bra tag så det går ner i pris liksom?

Det klagas ju hela tiden på piratkopiering osv, men folk har ju inte direkt nå val, om man nu skulle göra det lagligt, behöver man ju först vänta ett bra tag på säsongerna som då redan sänts långt innan ska komma ut, och sen ska man betala 100-300 per säsong, är ju inte direkt värt det. Tror du piratkopiering hade gått ner om tex Netflix hade tillgång till de flesta serier och filmer? Dom flesta är ju redo att betala så länge utbudet är riktigt bra känns det som, vad tror du?

Förresten, Netflix original series, är det serier som Netflix själva har finansierat och fixat själva liksom? Eller är det mer att det på något sätt köpt serierna och äger dom helt?

Får hoppas att utbudet blir mycket bättre i framtiden, lite synd kanske att man bor i Sverige där det inte satsas på lika mycket som tex USA.
Citera
2016-10-06, 20:22
  #4202
Medlem
SneakyBandits avatar
Verkar nere igen, skit..
Edit, Netflix blockar mig när jag använder getflix DNS.
Tar jag bort deras DNS funkar sidan igen.
__________________
Senast redigerad av SneakyBandit 2016-10-06 kl. 20:49.
Citera
2016-10-06, 22:53
  #4203
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Verkar nere igen, skit..
Edit, Netflix blockar mig när jag använder getflix DNS.
Tar jag bort deras DNS funkar sidan igen.
Ja Netflix funkar inte med Getflix. Getflix verkar ännu inte ha löst problemet som pågått i säkert 2 månader...
Citera
2016-10-07, 19:14
  #4204
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ja Netflix funkar inte med Getflix. Getflix verkar ännu inte ha löst problemet som pågått i säkert 2 månader...

Jodå det funkade i ett par dagar.
Getflix gick ut med det med.
Citera
2016-10-10, 11:15
  #4205
Medlem
Finns det något som går att använda för att streama amerikanska Netflix nuförtiden..?
Citera
2016-10-11, 13:34
  #4206
Medlem
MentosFruitcores avatar
Kan någon här hjälpa?

Felkod: M7701-1003

Det står att komponenten "Widewincdm" saknas, och att man ska gå in i chrome://components för att uppdatera den. Jag har också sett att man kan hitta den i chrome://plugins. Komponenten ska uppdateras.

Problemet är att komponenten inte hittas i någon av de ställen där den ska vara. Hur löses detta problem?

Jag har provat att köra Chrome som administratör, rensa historiken, och även detta:http://letusexplain.blogspot.se/2015...devinecdm.html
__________________
Senast redigerad av MentosFruitcore 2016-10-11 kl. 13:36.
Citera
2016-10-11, 13:35
  #4207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fadass
Finns det något som går att använda för att streama amerikanska Netflix nuförtiden..?
Hulu
Citera
2016-10-11, 20:08
  #4208
Medlem
puckots avatar
Oj, så många frågor. Vet inte om jag har orken och tiden att svara på allt just nu. Men ska försöka besvara delar av ditt inlägg i allafall.


Citat:
Ursprungligen postat av andreaslarsson85
Du verkar ha rätt bra koll.

Hur kommer utbudet när det gäller streaming i sig se ut i framtiden? Företag begär antagligen enorma summor eftersom annars förlorar det pengar p.g.a att ingen kommer köpa blue-rays och dvd osv. Antar att det är därför företag som Netflix är så sega med säsonger, för att de väntar på att priset ska gå ner. Men samtidigt känns ju som om streaming börjar bli "the thing" så att säga, känner helt ärligt ingen eller hört någon som köpt nå blue-rays eller dvds på bra länge. .

Tack. Vet inte om jag har så jättebra koll, men visst lite insatt är jag väl.

Det kan säkert delvis ligga något i att man försöker kompensera för att folk inte köper lika mycket dvds eller går på bio som förr i tiden. Plus det faktumet att man kanske inte tjänar lika mycket pengar, när man som med Netflix betalar en mindre fast avgift per månad för att titta obegränsat på hela utbudet.

Istället för att man betalar en avgift per dvd eller per biofilm. Det är ju oftast därför streamingtjänster som kör med mycket hyr och köp per titel har ett lite bättre utbud, eftersom dom ju tjänar mer när folk betalar per titel, istället för en fast avgift för hela utbudet. Jag själv brukar ofta komplettera med den amerikanska streamingtjänsten Vudu som har ett sådant upplägg och med ett väldigt mycket bättre utbud.

Jag förstår såklart att bolagena vill gå med vinst och att dom vill tjäna pengar. Jag ser inget problem med det. Men sen har det ju som sagt gått mycket till överdrift med, att det ändå ofta är lätt att det blir stora överpriser för att dom ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Att bolagena som sagt ofta är sjukt pengahungriga och att dom måste arbeta under oschyssta villkor och förutsättningar. Allt för att tjäna så maximalt med pengar som möjligt och för att ha så mycket kontroll och makt som möjligt.

Sen ska man givetvis inte dra alla över en och samma kant, det finns vettiga bolag också och som streamingtjänsterna har lättare för att samarbeta med och med bättre villkor som gör att vissa delar av utbudet är lite bättre. Men tyvärr är dom få till antalet och utvecklingen går väldigt långsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av andreaslarsson85
Hmm, tror du utbudet skulle bli enormt mycket bättre om man ökade priset? Låt oss säga att alla som har Netflix skulle gå med på att öka till 200-300kr/mån för bättre utbud, tror du att det skulle se mycket mycket bättre ut då? Och har du någon aning om hur mycket dessa rättigheter går för?

Det kan ju hända att bolagena skulle bli lite mer villiga så att säga att prioritera prenumerationstjänster som Netflix och släppa en lite större del av sin katalog i deras utbud, om man höjde priset betydligt. Det kan ju vara så att dom inser att tjänster som Netflix är "the thing", men att dom tycker att månadsavgifterna är på tok för låga för att Netflix och liknande tjänster ska få in tillräckligt med vinst för att tillfredställa dom pengahungriga bolagena.

Som det ser ut idag så måste man ju många gånger kombinera flera tjänster, för att få ett hyfsat utbud. Jag kombinerar själv med 3 olika amerikanska prenumerationstjänster och betalar redan runt 250kr för det. Men visst, om jag fick samma utbud hos Netflix, som jag får med dessa 3 tjänster tillsammans, för samma pris. Så skulle jag absolut vara villig att säga upp alla övriga tjänster och enbart köra Netflix.

Men då hade nog runt 300kr varit min smärtgräns för hur mycket jag hade varit villig att betala och för vad jag hade haft råd med. Med ännu högre månadsavgifter så är det risk att det blir lite av en klassfråga av det hela. Måste ju vara ett pris som dom flesta känner att dom klarar av.

Citat:
Ursprungligen postat av andreaslarsson85
Tror du piratkopiering hade gått ner om tex Netflix hade tillgång till de flesta serier och filmer? Dom flesta är ju redo att betala så länge utbudet är riktigt bra känns det som, vad tror du?

Jag kan fortfarande komplettera med en del piratkopiering när dom lagliga streamingtjänsterna inte räcker till och när jag har nått min smärtgräns ekonomiskt för vad jag anser är realistiskt utifrån den budget jag har att betala med. Men jag har helt klart inte samma behov av piratkopiering som tidigare och har minskat ner på det rejält efter att tjänster som Netflix och Spotify intog marknaden. Men visst, om utbudet förbättrades rejält och att jag kunde fylla alla mina behov till ett rimligt pris, så skulle jag absolut vara beredd att helt ge upp piratkopieringen.

Jag kan ju inte svara för andra. Men det finns ju en del undersökningar som tyder på att pirater ofta är dom som konsumerar mest media och är en grupp som också betalar väldigt mycket för musik och film. Men att man ändå väljer att fortsatt kombinera med viss piratkopiering kan ju vara för att en del som sagt känner sig missnöjda med utbudet och att tjänsterna har för mycket brister för att vara ett tillräckligt bra alternativ till piratkopiering.

Citat:
Ursprungligen postat av andreaslarsson85
Förresten, Netflix original series, är det serier som Netflix själva har finansierat och fixat själva liksom? Eller är det mer att det på något sätt köpt serierna och äger dom helt?

Det är nog lite olika. Oftast är det väl så att original-grejer är tjänsternas egna produktioner som dom har finansierat själva och hyrt in folk som fixar det åt dom. Ibland kan det vara i form av samarbeten med andra bolag eller man har betalat för exklusiva rättigheter till något som någon annan har skapat och satt sitt namn på det så att säga. Så det varierar lite, men det vanligaste är ju att det är deras egna grejer så att säga, som dom själva har fixat.
__________________
Senast redigerad av puckot 2016-10-11 kl. 20:13.
Citera
2016-10-11, 20:22
  #4209
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Verkar nere igen, skit..
Edit, Netflix blockar mig när jag använder getflix DNS.
Tar jag bort deras DNS funkar sidan igen.

För mig fungerar det fortfarande alldeles utmärkt sedan det kom igång igen i förra veckan. Enligt deras facebook sida så verkar det fungera för vissa och för andra inte. Ibland kan det som sagt ta lite tid innan dom har rullat ut nya "fixar" till alla kunder, så ibland kan man ha oturen att tillhöra dom som kanske får vänta lite. Det är inte alltid så att det direkt fungerar för alla, när man väl är igång igen, utan ibland måste man ha lite tålamod och avvakta.

Och sen är det tydligen så att det kan variera lite mellan olika enheter när det kommer nya "fixar" och workarounds, att vissa enheter har en nyare och lite bättre teknik som är mer kompatibel med dessa "fixar" och som gör att vissa enheter får dom snabbare och andra enheter som är mindre kompatibala, kan ta lite längre tid innan dom är igång, för att dom kräver lite mer arbete.
Citera
2016-10-11, 20:34
  #4210
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMauler
Hulu

Jag kan också rekommendera Hulu som ett alternativ till Netflix. Visst har dom också en del brister i utbudet och dom har väl ett lite mindre utbud jämfört med Netflix. Men utbudet är ändå helt ok tycker jag och det som är schysst med Hulu är ju att delar av deras utbud ofta finns tillgängligt 24 timmar efter att det har sänts på tv.

Plus att man slipper krånglet när man använder vpn/dns och blir inte bannad stup i kvarten som med Netflix. Jag kombinerar ofta med Hulu, när Netflix US inte har fungerat i perioder.
Citera
2016-10-12, 05:55
  #4211
Medlem
Itons avatar
Hej, en fråga:

Netflix erbjuder olika prisalternativ bland annat Premium för 12 EUR där man kan se den på 4 olika skärmar samtidigt. Innebär det, rent teoretiskt, att jag och 3 av mina vänner skulle kunna skriva upp oss på samma abonnemang och då använda samma login + dela på kostnaden?
Citera
2016-10-12, 13:26
  #4212
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kan någon här hjälpa?

Felkod: M7701-1003

Det står att komponenten "Widewincdm" saknas, och att man ska gå in i chrome://components för att uppdatera den. Jag har också sett att man kan hitta den i chrome://plugins. Komponenten ska uppdateras.

Problemet är att komponenten inte hittas i någon av de ställen där den ska vara. Hur löses detta problem?

Jag har provat att köra Chrome som administratör, rensa historiken, och även detta:http://letusexplain.blogspot.se/2015...devinecdm.html
Bump
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback