Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-17, 15:59
  #4081
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Idag är det väl ingen distributör som ändrar formatet på sitt material?
Viasat gillar att förstöra filmer genom att göra om dem till 16:9 format. Om jag inte minns fel så är till exempel filmen Seventh Son massakrerad på det här sättet på Viaplay.
Citera
2016-05-17, 16:07
  #4082
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Gränsfall att detta börjar bli offtopic men netflix skulle kunna ha en funktion så kanterna på filmen kapas, händer inte mycket på kanten av filmen ändå. Själv beskär jag filmerna ibland när jag ser dem via datorn när jag har ork till det, för att få full bild men det är en smaksak hur man vill se på film.

Nej det skulle de inte alls. Att beskär filmer är en vana som vi äntligen kommit ifrån, efter att det varit standard tidigare, när idioter ville att "hela skärmen skulle fyllas", eller kom med tokargument som att "det händer inget på sidorna ändå" Att Netflix visar filmer i rätt format, visar att de är seriösa.

Om du vill förstöra filmerna i den dator så gör det, men var tacksam att Netflix så gott som alltid visar filmen i rätt format. Vad jag har förstått så var det problem med Xavier Dolans senaste som är i det gamla 4:3-formatet, där tydligen Netflix inte visade filmen i rätt format. Lite extra pikant med tanke på den scen där formatet ändras.
Citera
2016-05-17, 16:17
  #4083
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Alltså, för att tydliggöra lite: det är inte Netflix "fel". Film filmas oftast i formaten 1.85:1 eller 2.39:1 (de finns fler format, men de är de vanligaste). En vanlig widescreen-tv (16:9) är 1,77:1, alltså lite högre relativt till bredden. Om man då ska visa en biofilm på tv måste man antingen lägga ett svart band uppe och nere om man vill få med hela den ursprungliga bilden, eller klippa bort lite på varje kant om man vill fylla tv-skärmen. Idag är det standard att inte klippa bort något ur bilden, utan istället lägga in de svarta banden. Så visas film när det sänds på tv, och så är det om man köper en Blu-ray eller en DVD. Detta gäller både gamla och nya filmer.

När det gäller tv-program så filmas de nästan alltid i formatet 16:9, just för att passa på en vanlig tv-skärm. Därför behöver man inte lägga in några svarta band när man sänder dem. Äldre tv-program som oftast filmades i 4:3 får då istället svarta band på sidorna istället för ovanför och nedanför då de visas på tv idag. Det beror då på att material filmat i 4:3 är kortare på bredden jämfört med höjden än 16:9-material.

Intressant. Jag hade accepterat "letterboxen" om det inte vore så stort. Alltså lite svart ovan och nedan hade varit acceptabelt, men som det ser ut nu så är det för mycket.

Jag noterade detta du skrev, när jag skulle se på dem filmer som inte hade "letterbox" på Netflix. Alltså dem filmer man kunde se på full skärm på datorn. När man slog över på TVn så försvann vissa kanter i filmen.

Alltså på högra och vänstra sidan kunde man se vissa saker i datorn när man såg filmen, men dessa försvann i TVn. Jag tror det är det du syftar på med att "klippa i kanterna". Jag vet inte vad du tycker om detta, är det acceptabelt eller inte? Så som jag ser det är det inte mycket som klipps bort, bara lite men man kan ändå se att det finns saker som inte får plats på TVn som man gör det när man ser det på datorn.

Hur ser folk på detta?

Men framförallt är jag intresserad av att veta hur vanligt är det att man gör så på mainstream filmer man ser på TV?

Jag förstår att i mitt exempel så beror det ju på att TVn inte har samma helskärmsinställning som datorn när man lägger i HDMI kabeln, och därför klipps kanterna bort. Men hur ofta sker detta i mainstream filmer utan att vi ens är medvetna om det?

Alltså dem filmer där man inte ser någon "letterbox" eller dessa svarta kanter utan ser det på fullskärm, hur ofta är det just så att man har klippt bort delar av bilden på kanterna? Och när man ser det så märker man det inte och reagerar inte?
__________________
Senast redigerad av Iman2014 2016-05-17 kl. 16:24.
Citera
2016-05-17, 16:21
  #4084
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nej det skulle de inte alls. Att beskär filmer är en vana som vi äntligen kommit ifrån, efter att det varit standard tidigare, när idioter ville att "hela skärmen skulle fyllas", eller kom med tokargument som att "det händer inget på sidorna ändå" Att Netflix visar filmer i rätt format, visar att de är seriösa.

Om du vill förstöra filmerna i den dator så gör det, men var tacksam att Netflix så gott som alltid visar filmen i rätt format. Vad jag har förstått så var det problem med Xavier Dolans senaste som är i det gamla 4:3-formatet, där tydligen Netflix inte visade filmen i rätt format. Lite extra pikant med tanke på den scen där formatet ändras.

Om Netflix alltid visar filmer i rätt format, innebär att om filmen visas i helskärm i datorn så är det så filmen är, utan att den varit klippt?
Citera
2016-05-17, 22:38
  #4085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Gränsfall att detta börjar bli offtopic men netflix skulle kunna ha en funktion så kanterna på filmen kapas, händer inte mycket på kanten av filmen ändå. Själv beskär jag filmerna ibland när jag ser dem via datorn när jag har ork till det, för att få full bild men det är en smaksak hur man vill se på film.

Problemet är att när man gjorde 4:3-versioner av biofilmer förr klippte man inte bara bort i kanterna, utan använde en metod som heter "pan-and-scan". Man gick då igenom varje scen i filmen och såg till att det viktiga hela tiden syntes i bild, oavsett var i den ursprungliga kompositonen det ägde rum. Förvånansvärt ofta är inte viktig information eller handling centrerad i mitten av bilden utan sker i utkanten av skärmen. Vid sådana tillfällen sparade man delen av skärmen, istället för att bara klippa lika mycket på varje sida.

En sådan "pan-and-scan"-version är alltså en helt egen klippning av filmen. De finns nog för alla gamla filmer, men jag tvivlar på att de ens produceras för nyare filmer. En stor del av Netflix utbud saknar alltså troligtvis sådana versioner, och jag tvivlar på att Netflix vill erbjuda en funktion som förändrar deras material på sätt som inte godkänts av distributörer/upphovsmän.
Citera
2016-05-17, 23:02
  #4086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Intressant. Jag hade accepterat "letterboxen" om det inte vore så stort. Alltså lite svart ovan och nedan hade varit acceptabelt, men som det ser ut nu så är det för mycket.

Jag noterade detta du skrev, när jag skulle se på dem filmer som inte hade "letterbox" på Netflix. Alltså dem filmer man kunde se på full skärm på datorn. När man slog över på TVn så försvann vissa kanter i filmen.

Alltså på högra och vänstra sidan kunde man se vissa saker i datorn när man såg filmen, men dessa försvann i TVn. Jag tror det är det du syftar på med att "klippa i kanterna". Jag vet inte vad du tycker om detta, är det acceptabelt eller inte? Så som jag ser det är det inte mycket som klipps bort, bara lite men man kan ändå se att det finns saker som inte får plats på TVn som man gör det när man ser det på datorn.

Hur ser folk på detta?

Men framförallt är jag intresserad av att veta hur vanligt är det att man gör så på mainstream filmer man ser på TV?

Jag förstår att i mitt exempel så beror det ju på att TVn inte har samma helskärmsinställning som datorn när man lägger i HDMI kabeln, och därför klipps kanterna bort. Men hur ofta sker detta i mainstream filmer utan att vi ens är medvetna om det?

Alltså dem filmer där man inte ser någon "letterbox" eller dessa svarta kanter utan ser det på fullskärm, hur ofta är det just så att man har klippt bort delar av bilden på kanterna? Och när man ser det så märker man det inte och reagerar inte?

Jag förstår inte riktigt ditt exempel, men så här: allt filmat material har en viss "aspect ratio". För biofilm är 1.85:1 och 2.39:1 vanliga. Det är alltså formatet på bilden. Hur den sen kommer se ut på en skärm beror på skärmens format. En gammal tv och många datorer har 4:3 som skärmformat. En widescreen-tv har formatet 16:9. Om man ska visa en films hela bild på en skärm med ett annat format än filmens måste man lägga in svarta ytor. Hur stora dessa blir beror på skillnaden mellan filmens och skärmens format. En film i 2.39:1-format som visas på en 3:4-skärm kommer ha väldigt breda svarta ytor ovan och under, men betydligt mindre sådana på en 16:9-skärm. En film i 16:9 kommer ha smalare svarta ytor på en 4:3-skärm och inga alls på en 16:9-skärm.

Saken kompliceras av att många tv-apparater har valbara inställningar där man själv kan välja hur den ska visa materialet, tex kan man välja att ta bort det svarta på olika sätt. Jag skulle inte rekommendera att ha någon sådan funktion på. I ditt exempel låter det som att du jämförde en dator med 16:9-skärm och en tv med 4:3-skärm med inställningen att ta bort det svarta genom att klippa i kanterna.

Jag skulle gissa att 95% av alla filmer som sänds på tv idag sänds i sitt originalformat. Det är möjligt att originalversionen av vissa äldre filmer inte går att få tag på idag och därför sänds i klippt format.
Citera
2016-05-17, 23:52
  #4087
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Jag förstår inte riktigt ditt exempel, men så här: allt filmat material har en viss "aspect ratio". För biofilm är 1.85:1 och 2.39:1 vanliga. Det är alltså formatet på bilden. Hur den sen kommer se ut på en skärm beror på skärmens format. En gammal tv och många datorer har 4:3 som skärmformat. En widescreen-tv har formatet 16:9. Om man ska visa en films hela bild på en skärm med ett annat format än filmens måste man lägga in svarta ytor. Hur stora dessa blir beror på skillnaden mellan filmens och skärmens format. En film i 2.39:1-format som visas på en 3:4-skärm kommer ha väldigt breda svarta ytor ovan och under, men betydligt mindre sådana på en 16:9-skärm. En film i 16:9 kommer ha smalare svarta ytor på en 4:3-skärm och inga alls på en 16:9-skärm.

Saken kompliceras av att många tv-apparater har valbara inställningar där man själv kan välja hur den ska visa materialet, tex kan man välja att ta bort det svarta på olika sätt. Jag skulle inte rekommendera att ha någon sådan funktion på. I ditt exempel låter det som att du jämförde en dator med 16:9-skärm och en tv med 4:3-skärm med inställningen att ta bort det svarta genom att klippa i kanterna.

Jag skulle gissa att 95% av alla filmer som sänds på tv idag sänds i sitt originalformat. Det är möjligt att originalversionen av vissa äldre filmer inte går att få tag på idag och därför sänds i klippt format.

Jag kanske inte förklarade det tydligt, så låt mig göra det nu.

Vad jag menade var att i vissa Netflix filmer på datorn, så är det inte fullskärm utan så kallad "letterbox" som du förklarade anledningen till varför man gör så. Men många filmer i Netflix sänds, i helskärm på datorn, framförallt i amerikanska utbudet av Netflix och i det brittiska utbudet av Netflix. Här så är till och med majoriteten av alla filmer jag testat sådana som kan ses på helskärm på datorn.

I mitt fall däremot så är det så att när jag väl kopplar in HDMI kabeln i TV för att få över innehållet i datorn till TV så kan jag inte få datorns bildskärm att matcha TVns. Så när TV visar det det riktiga upplösningen på hur det är i datorn så blir inte bildskärmen i datorn så som den är när det är helskärm på datorn.

Omvänt, när bildskärmen är så som den ska vara på datorn, så är det inte i TVn, alltså TVn visar då datorn men inte hela innehållet i datorn. Därav anledningen till att när man visar innehållet i Netflix så klipps delar av kanterna bort, inte mycket men ändå.
Citera
2016-05-18, 00:34
  #4088
Medlem
Bara jag som tycker det är sjukt dålig bild på netflix? Har en LG 65"4K som är helt magisk när man spelar 4k bluray. På netflix när man spelar i ultra HD är bilden väldigt dålig! Vad beror det på? Är inte mitt nätverk som det är fel på. Har även en nvidia shield Android TV som ger möjlighet till att spela upp 4k.

Så, varför är bilden så dålig?

Mvh
Citera
2016-05-18, 04:54
  #4089
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBigBen
Bara jag som tycker det är sjukt dålig bild på netflix? Har en LG 65"4K som är helt magisk när man spelar 4k bluray. På netflix när man spelar i ultra HD är bilden väldigt dålig! Vad beror det på? Är inte mitt nätverk som det är fel på. Har även en nvidia shield Android TV som ger möjlighet till att spela upp 4k.

Så, varför är bilden så dålig?

Mvh

Jag kör på en 55" och bilden är i det närmaste perfekt både på hd och 4k på netflix. Jag skulle gissa på att det är ditt nätverk som tappar fart av någon anledning. Kör du trådlös nätverk till tv?
Citera
2016-05-18, 21:41
  #4090
Medlem
Iman2014s avatar
En intressant sak jag noterade, är att Netflix verkar ha stängt av alla sidor som tillåter avblockering av Netflix från andra länder/regioner än den man befinner sig i. Dock har vissa sidor ändå lyckas kringgå detta och gjort så man kan se från US och Storbritannien, men inte från andra regioner, där är förbudet kvar.

Så om man vill se från Kanada, eller Australien eller andra länders Netflix så går det inte. Utan endast US och Storbritannien.

Är jag den enda som noterat detta? Hur är er upplevelse och erfarenhet av detta?
Citera
2016-05-18, 23:14
  #4091
Medlem
Moveyourminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBigBen
Bara jag som tycker det är sjukt dålig bild på netflix? Har en LG 65"4K som är helt magisk när man spelar 4k bluray. På netflix när man spelar i ultra HD är bilden väldigt dålig! Vad beror det på? Är inte mitt nätverk som det är fel på. Har även en nvidia shield Android TV som ger möjlighet till att spela upp 4k.

Så, varför är bilden så dålig?

Mvh

Kontaktade faktiskt netflix support om detta och efter mycket velande så erkände han att många filmer på netflix inte ens finns i HD. Exempel på filmer som bara finns i 480p-ish på netflix är Interstellar, The Prestige och Dark Knight. Kvallen på the prestige är långt under 480p medan Interstellar och Dark Knight ser ut som typiska dvd-rips. Fattar inte vem som pallar se Christopher Nolans feta rullar i så kass kvalitet?

Klickade runt på lite fler filmer och de enda två jag hittade som faktiskt var HD var En natt i Phuket (1080p) och If I Stay (720p).

Minns att när jag skaffade netflix så fanns det en ruta som lös när filmen var HD men den skrotade de (antagligen för att folk blev missnöjda när de insåg hur få filmer som egentligen var HD).
Citera
2016-05-19, 01:26
  #4092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moveyourmind
Kontaktade faktiskt netflix support om detta och efter mycket velande så erkände han att många filmer på netflix inte ens finns i HD. Exempel på filmer som bara finns i 480p-ish på netflix är Interstellar, The Prestige och Dark Knight. Kvallen på the prestige är långt under 480p medan Interstellar och Dark Knight ser ut som typiska dvd-rips. Fattar inte vem som pallar se Christopher Nolans feta rullar i så kass kvalitet?

Klickade runt på lite fler filmer och de enda två jag hittade som faktiskt var HD var En natt i Phuket (1080p) och If I Stay (720p).

Minns att när jag skaffade netflix så fanns det en ruta som lös när filmen var HD men den skrotade de (antagligen för att folk blev missnöjda när de insåg hur få filmer som egentligen var HD).
Nu pratar jag om dom som finns i UHD, dom flesta är netflix orginal filmer och serier. Går inte att jämför mot en 4k bluray...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback