Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Gällande rock vs jacka (Några vittnen "garderar sig för båda")
Björkman "mörk rockliknande"
Morelius "mörk rock, längre än en jacka"
Larsson "mörk halvlång rock"
Delsborn "gråaktig ulster med svarta stänk"
Liljedahl "...ser ut som han har en lång tock på sig"
Schödin "mörk lång rock/kappa"
Holmgren "Knälång rock i mörk färg"
Ljungqvist "mörka kläder men tror att han bar någon ytterrock"
Andersson "mörkklädd, lång sladdrig rock"
Nieminen "mörk rock, troligen svart"
Zahir "mörk, troligen svart, knälång rock"
Hage "klädd i en 3/4 lång rock eller jacka"
P Vallin "lång kappa eller rock eller jacka eller något som svängde upp"
Lisbeth "Mörkblå täckjacka"
Jepsson "mörkt jackliknande"
Svensson "iklädd mörk jacka, snarare midjemodell än trekvartslång"
Anderstedt "eventuellt klädd i en täckjacks-aktig jacka."
H. Johansson "mörk jacka"
Jan Nilsson "brun skinnjacka"
Nieminen och Zahir är inte mordplatsvittnen. Om de såg mördaren, vilket alla vet inte är helt säkert, så har de ändå en särställning gentemot vittnena vid mordplatsen.
Här är Lebels sammanfattning:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Han får dem till nitton, genom att stryka några stycken och Lisbeth Palme.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Vi vet att det är fler vittnen som uppger rock än jacka, men vi vet också att LP ingalunda är ensam om att uppfatta att GM har en jacka.
Slutsatsen av detta måste vara att även om rock pga att fler vittnen uppger att GM hade det är mer trolig, så är det inget konstigt eller snurrigt med att se en jacka på GM.
Alltså kan inte LP: s vittnesmål avfärdas med att hon måste ha förväxlat GM med Anders Björkman. Det är en fet myt.
Lägg märke till att jag därför inte hävdar att det måste varit en jacka som GM hade. LP kan liksom de andra vittnena som uppger detta ha fel. Utan att vara snurrig eller blanda in Björkman i sitt signalement. Det kan ha varit så att det som flest vittnen uppger är rätt.
Däremot anser jag att det är mer troligt med blå jacka, pga att de vittnen som är närmast, LP, LJ, och AB, alla tre anger jacka, om man får tro polisen Lena Löhr som uppger att Björkman till henne först angav jacka, innan han ändrade sig. Om denna uppgift stämmer anser jag det troliga är att det handlar om en uppknäppt längre blå jacka som många på längre avstånd naturligt nog såg som en svart rock.