2026-04-19, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja 10 st av 12 mordplatsvittnen ansåg i de första förhören i mars 1986 att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Inte en blå, litet bullig täckjacka som Lisbet ansåg dagen efter mordet i första polisförhöret. Gm gav ett spänstigt och smidigt intryck- inte haltande, lufsande eller klumpigt enligt mordplatsvittnenas första uppgifter i mars 1986.

Lars J ansåg att gm inte var CP. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Det gick att se rörelsemönster m.m. på gm. Det fanns belysning m.m.

Det mesta talar för att Lisbet förväxlat sina intryck från mordplatsen. Vittnenas klädsel blev gm m.m. Hennes vittnesmål var inte tillförlitligt.

(FB) Tråden om Christer Pettersson

Det finns inget ”det mesta” och har aldrig funnits. Det är bara spekulationer utan grund.

Att det finns tolv vittnen är fel. Det finns fler, ca 20, och ett antal uppger att GM har jacka. Du sprider fortsatt myter och felaktigheter. Det är inte tolv vittnen som beskriver mördarens klädsel. Det är fel.
Citera
2026-04-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns inget ”det mesta” och har aldrig funnits. Det är bara spekulationer utan grund.

Att det finns tolv vittnen är fel. Det finns fler, ca 20, och ett antal uppger att GM har jacka. Du sprider fortsatt myter och felaktigheter. Det är inte tolv vittnen som beskriver mördarens klädsel. Det är fel.

Nej jag skriver fakta vad mordplatsvittnena ansåg i de första förhören i mars 1986. Du sprider myter och felaktigheter när det gäller hur gm var klädd m.m. 10 av 12 st mordplatsvittnen ansåg i de första förhören att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Lisbet hade fel i sitt utpekande. Lisbet hade fel när det gäller gm klädsel. Lisbet var svårt chockad och hysterisk tyvärr.

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=13

15 av 19 av mordplatsvittnena ansåg från början dvs mars 1986 att gm hade en mörk knä- eller vadlång rock eller kappa. Flera sade att den fladdrade. Tre vittnen pratade om en mörk jacka. Bara Lisbet P var säker på en blå, lite bullig täckjacka. Sannolikt hade gm en mörk rock, kappa eller ulster som gick ner till knähöjd och att den fladdrade. Inte en blå, lite bullig täckjacka.

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Senast redigerad av Niklasgl87 2026-04-19 kl. 20:38.
Citera
2026-04-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om LJ känt igen CP och inte vågade säga det borde ha förändrats när CP dog. Efter CPs död borde väl LJ vågat berättat att han känt igen CP?

Ja bra tanke. Det är helt sant.
Citera
2026-04-19, 20:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej jag skriver fakta vad mordplatsvittnena ansåg i de första förhören i mars 1986. Du sprider myter och felaktigheter när det gäller hur gm var klädd m.m. 10 av 12 st mordplatsvittnen ansåg i de första förhören att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Lisbet hade fel i sitt utpekande. Lisbet hade fel när det gäller gm klädsel. Lisbet var svårt chockad och hysterisk tyvärr.

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=13

15 av 19 av mordplatsvittnena ansåg från början dvs mars 1986 att gm hade en mörk knä- eller vadlång rock eller kappa. Flera sade att den fladdrade. Tre vittnen pratade om en mörk jacka. Bara Lisbet P var säker på en blå, lite bullig täckjacka. Sannolikt hade gm en mörk rock, kappa eller ulster som gick ner till knähöjd och att den fladdrade. Inte en blå, lite bullig täckjacka.

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

Det kan inte finnas både 12 och 19 mordplatsvittnen samtidigt.
Citera
2026-04-20, 16:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Hennes uppgifter förändras inte från första förhöret och vidare. Hon är tvärtom relativt konsistent. Hennes förklaring till varför hon inte nämner sina observationer förrän efter en vecka är logiska och stämmer med vad vi vet om Lisbeth Palme och hennes relation till åklagare och polis. Och det stämmer inte minst med situationen på platsen och hur hon agerar.

Hon menar att hon inte litar helt på förhörsledarna och därför håller inne med uppgifter om mördarens ansikte där hon dessutom initialt är osäker på vem som sköt, något hon senare tycker sig få klart för sig. Hur mannen som sprang in i gränden var klädd, var han hade för hårfärg och att hon ser dennes ansikte har hon klart för sig från början och ändrar inte på.

I viss mån är hon konsekvent, men vad gäller anletsdragen så har dessa tillkommit över tid, vilket såklart inte stärker tillförlitligheten.
Att hon var livrädd och inte hade förtroende för vissa poliser ser jag också, men det förklarar ändå inte nedan. Gällande anletsdragen så tillkommer ytterligare uppgifter över tid, vilket såklart blir ett problem oavsett orsak.

Den 1 mars
"Mannen som sprang in på Tunnelgatan ·uppfattade fru Palme som varande 1
40-årsåldern, ca 180 cm lång och med ''kompakt'' kropp med kort hals. Han var
mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan hårft var mer brunaktigt.
Han var iklädd en blå; något litet ''bullig'' täckjacka som gick en bit nedan-
för midjan. Han hade vidare mörka , troligen grå byxor. I övrigt lade fru
Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel."

Sedan byggs det ju på.
Den 8 mars kontaktar hon polisen för att kommentera och komplettera den sk. fantombilden detta efter en diskussion med Mårten.
"Hon upp fattade det som om mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett
något rundare, fylligare ansikte än det på fotot. Dragen i övrigt, mun och
näsa, uppfattade hon som raka. Den korta halsen kan kanske förklaras med att
han rörde sig med uppdragna axlar."

Den 25 mars tillkommer att mördaren hade bulliga kindknotor, vit överläpp och det är fr.o.m. detta datum som Lisbeth också talar om den stirrande blicken.
Citera
2026-04-20, 16:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Gällande rock vs jacka (Några vittnen "garderar sig för båda")

Björkman "mörk rockliknande"
Morelius "mörk rock, längre än en jacka"
Larsson "mörk halvlång rock"
Delsborn "gråaktig ulster med svarta stänk"
Liljedahl "...ser ut som han har en lång tock på sig"
Schödin "mörk lång rock/kappa"
Holmgren "Knälång rock i mörk färg"
Ljungqvist "mörka kläder men tror att han bar någon ytterrock"
Andersson "mörkklädd, lång sladdrig rock"
Nieminen "mörk rock, troligen svart"
Zahir "mörk, troligen svart, knälång rock"

Hage "klädd i en 3/4 lång rock eller jacka"
P Vallin "lång kappa eller rock eller jacka eller något som svängde upp"

Lisbeth "Mörkblå täckjacka"
Jepsson "mörkt jackliknande"
Svensson "iklädd mörk jacka, snarare midjemodell än trekvartslång"
Anderstedt "eventuellt klädd i en täckjacks-aktig jacka."
H. Johansson "mörk jacka"

Jan Nilsson "brun skinnjacka"
Citera
2026-04-20, 19:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gällande rock vs jacka (Några vittnen "garderar sig för båda")

Björkman "mörk rockliknande"
Morelius "mörk rock, längre än en jacka"
Larsson "mörk halvlång rock"
Delsborn "gråaktig ulster med svarta stänk"
Liljedahl "...ser ut som han har en lång tock på sig"
Schödin "mörk lång rock/kappa"
Holmgren "Knälång rock i mörk färg"
Ljungqvist "mörka kläder men tror att han bar någon ytterrock"
Andersson "mörkklädd, lång sladdrig rock"
Nieminen "mörk rock, troligen svart"
Zahir "mörk, troligen svart, knälång rock"

Hage "klädd i en 3/4 lång rock eller jacka"
P Vallin "lång kappa eller rock eller jacka eller något som svängde upp"

Lisbeth "Mörkblå täckjacka"
Jepsson "mörkt jackliknande"
Svensson "iklädd mörk jacka, snarare midjemodell än trekvartslång"
Anderstedt "eventuellt klädd i en täckjacks-aktig jacka."
H. Johansson "mörk jacka"

Jan Nilsson "brun skinnjacka"

Nieminen och Zahir är inte mordplatsvittnen. Om de såg mördaren, vilket alla vet inte är helt säkert, så har de ändå en särställning gentemot vittnena vid mordplatsen.

Här är Lebels sammanfattning: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Han får dem till nitton, genom att stryka några stycken och Lisbeth Palme.

Vi vet att det är fler vittnen som uppger rock än jacka, men vi vet också att LP ingalunda är ensam om att uppfatta att GM har en jacka.

Slutsatsen av detta måste vara att även om rock pga att fler vittnen uppger att GM hade det är mer trolig, så är det inget konstigt eller snurrigt med att se en jacka på GM.

Alltså kan inte LP: s vittnesmål avfärdas med att hon måste ha förväxlat GM med Anders Björkman. Det är en fet myt.

Lägg märke till att jag därför inte hävdar att det måste varit en jacka som GM hade. LP kan liksom de andra vittnena som uppger detta ha fel. Utan att vara snurrig eller blanda in Björkman i sitt signalement. Det kan ha varit så att det som flest vittnen uppger är rätt.

Däremot anser jag att det är mer troligt med blå jacka, pga att de vittnen som är närmast, LP, LJ, och AB, alla tre anger jacka, om man får tro polisen Lena Löhr som uppger att Björkman till henne först angav jacka, innan han ändrade sig. Om denna uppgift stämmer anser jag det troliga är att det handlar om en uppknäppt längre blå jacka som många på längre avstånd naturligt nog såg som en svart rock.
Citera
2026-04-20, 20:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nieminen och Zahir är inte mordplatsvittnen. Om de såg mördaren, vilket alla vet inte är helt säkert, så har de ändå en särställning gentemot vittnena vid mordplatsen.

Här är Lebels sammanfattning: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Han får dem till nitton, genom att stryka några stycken och Lisbeth Palme.

Vi vet att det är fler vittnen som uppger rock än jacka, men vi vet också att LP ingalunda är ensam om att uppfatta att GM har en jacka.

Slutsatsen av detta måste vara att även om rock pga att fler vittnen uppger att GM hade det är mer trolig, så är det inget konstigt eller snurrigt med att se en jacka på GM.

Alltså kan inte LP: s vittnesmål avfärdas med att hon måste ha förväxlat GM med Anders Björkman. Det är en fet myt.

Lägg märke till att jag därför inte hävdar att det måste varit en jacka som GM hade. LP kan liksom de andra vittnena som uppger detta ha fel. Utan att vara snurrig eller blanda in Björkman i sitt signalement. Det kan ha varit så att det som flest vittnen uppger är rätt.

Däremot anser jag att det är mer troligt med blå jacka, pga att de vittnen som är närmast, LP, LJ, och AB, alla tre anger jacka, om man får tro polisen Lena Löhr som uppger att Björkman till henne först angav jacka, innan han ändrade sig. Om denna uppgift stämmer anser jag det troliga är att det handlar om en uppknäppt längre blå jacka som många på längre avstånd naturligt nog såg som en svart rock.

Korrekt och fel av mig att kalla alla för mordplatsvittnen...
I övrigt återgav jag bara som det vad vittnena sagt om överkroppsplagget.. Varken mer eller mindre.

Vidare så kan man spekulera..
Ex. så är jag starkt frågande till J Nilssons avvikande uppfattning, både av "överkroppsplagget" och den springande mannens rörelsemönster.
Citera
2026-04-20, 20:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Korrekt och fel av mig att kalla alla för mordplatsvittnen...
I övrigt återgav jag bara som det vad vittnena sagt om överkroppsplagget.. Varken mer eller mindre.

Vidare så kan man spekulera..
Ex. så är jag starkt frågande till J Nilssons avvikande uppfattning, både av "överkroppsplagget" och den springande mannens rörelsemönster.

Jag är med på att man kan ha olika uppfattningar och spekulera om klädsel. Men det som föranledde frågan om klädsel på mördaren i denna diskussion och kontext var om det är troligt att LP förväxlade mördaren med Anders Björkman.

Eftersom hon inte var ensam om att säga jacka är det inte mer lösa spekulationer. Hon kan ha fel utan att förväxla någon och hon kan mycket väl ha rätt.
Citera
2026-04-20, 20:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Detta vet du ju redan, men för andra läsare vill jag bara poängtera att AB på ett tidigt stadium uttryckte att han var osäker på om rocken han tyckte sig se ens satt på GM. Den kunde också ha suttit på Palme, sa han.

Detta i kombination med Löhrs tidiga uppgift och att AB i båda rättegångarna säger ”jacka” (där är det inte tal om rock) gör att jag personligen tror att det är mer troligt att AB uppfattade en jacka än en rock på GM.

Det kan ju också vara så att han hade en minnesbild av jacka och rock. Om den minnesbilden stämmer säger ju uteslutningsmetoden att GM bar jacka eftersom vi vet att varken OP eller LP gjorde det. Kanske insåg han just det inför rättegångarna.
Citera
2026-04-20, 20:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag är med på att man kan ha olika uppfattningar och spekulera om klädsel. Men det som föranledde frågan om klädsel på mördaren i denna diskussion och kontext var om det är troligt att LP förväxlade mördaren med Anders Björkman.

Eftersom hon inte var ensam om att säga jacka är det inte mer lösa spekulationer. Hon kan ha fel utan att förväxla någon och hon kan mycket väl ha rätt.

Och hon kan även ha fel genom en förväxling...

Som ex. kan man ju lyfta Leif L. som menar på att GM hade för korta byxor och att anklarna syntes.
Inget annat vittne ger stöd för detta, men ett vittne från Gamla Stan (Johansson) påpekar Palmes kläder när han och Lisbeth lämnar bostaden, med just för korta byxor.
Konstigare sammanblandningar/missuppfattningar är vardag från en brottsplats ett vittnesmål generellt.

I fallet med Björkman så behöver Lisbeth inte nödvändigtvis förväxla honom med GM, utan enbart hans ytterplagg.....
Citera
2026-04-20, 21:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Och hon kan även ha fel genom en förväxling...

Som ex. kan man ju lyfta Leif L. som menar på att GM hade för korta byxor och att anklarna syntes.
Inget annat vittne ger stöd för detta, men ett vittne från Gamla Stan (Johansson) påpekar Palmes kläder när han och Lisbeth lämnar bostaden, med just för korta byxor.
Konstigare sammanblandningar/missuppfattningar är vardag från en brottsplats ett vittnesmål generellt.

I fallet med Björkman så behöver Lisbeth inte nödvändigtvis förväxla honom med GM, utan enbart hans ytterplagg.....

Väldigt mycket är möjligt när det gäller vittnesmål. Jag vänder mig inte emot själva tanken på att LP skulle kunna förväxla Anders Björkmans klädsel med mördarens. Jag vänder mig emot att denna mycket lösa spekulation har förvandlats till sannolikhet eller t o m till en sanning.

LP var tillsammans med AB och LJ de närmaste betraktarna av mördaren. Hon befann sig i bäst läge av alla att se hur mördaren var klädd. Till dess något konkret talar för motsatsen finns inga skäl att anta att just hon har fel och har förväxlat något. Att vittnen kan förväxla saker och ting är inget konkret och inte heller att hon blev chockad.

Det rimliga att anta i utgångsläget är att de närmaste vittnena är de som mest sannolikt gör mer korrekta observationer av klädseln än de som är längre bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in