Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Förväxlingen av mördaren och Lars Jeppsson är logisk och naturlig och beror inte på att LP är chockad eller liknande. Vem som helst hade kunnat göra det misstaget. LP tror på långt håll att den man som var iklädd blå jacka och som hon såg springa in i gränden är LJ.
Detta styrker att den man hon såg springa in i gränden har blå täckjacka, för den observationen är förutsättningen för förväxlingen.
Spekulationerna om att LP förväxlat mördaren och Anders Björkman är tillkomna för att få teorier man bestämt sig för att passa. T ex att man vill sätta på mördaren en svart rock. De bygger inte på att det i sig finns något som talar för en förväxling.
LP beskriver tydligt att det är den man som springer in i gränden som har blå täckjacka. Björkman springer inte in i någon gränd. Redan där blir teorin osannolik. Tar LP miste på att den man hon tror är mördaren springer in i gränden? Det finns inget som talar för det. Hon beskriver konsekvent denna man. Det hon säger om denne man liknar inte AB. Han har inget skägg, ljusa byxor, vit luva eller svarta handskar.
Så vinklar och avstånd i all ära, det är ren spekulation man ägnar sig åt, där teoribygge får ersätta fakta. Det finns uppgift om att LP tittar på mördaren på nära håll det första hon gör. Hon noterar då vissa basala saker om hans utseende.
Hon ser sedan samme man -som hon bakifrån identifierar på hans jacka - springa in i gränden. Det finns inga konstigheter i hennes vittnesmål.
Att läget inte är detsamma flera år senare och att hennes minnesbilder då hunnit förändras är en helt annan sak.
Nej de flesta av mordplatsvittnena- 10 st av 12 ansåg i de första förhören i mars 1986 att gm hade en mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Inte en blå, litet bullig täckjacka som Lisbet ansåg. Gm gav ett spänstigt och smidigt intryck- inte haltande, lufsande eller klumpigt.
Mycket tyder på att Lisbet blandade ihop sina intryck från den svåra och chockartade händelsen. Lars J och Anders B klädsel blev gm klädsel m.m. CP hade ingen sådan klädsel som gm hade. Redan där blir sannolikheten låg att CP var gm. Mannen som Yvonne N såg påminner inget om CP heller m.m. Lars J såg gm och han ansåg att det inte var CP som var gm. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna där han bodde då. CP hade heller aldrig keps på sig m.m..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen
”Förstår inte varför de drog in Christer Pettersson”
Han såg själv aldrig mördarens ansikte, men har goda minnesbilder av gärningsmannens sätt att röra sig.
– Jag har alltid varit övertygad om att Christer Pettersson inte är inblandad. Jag förstår inte varför de drog in honom."
https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/
”Jag kände mig nedtryckt”
Han såg gärningsmannen bakifrån när han flydde uppför en trappa. Längre upp, på längre håll, vände sig gärningsmannen om och såg mot Jeppsson och mot mordplatsen. Jeppsson har trots många förfrågningar aldrig tidigare pekat ut någon som den gärningsman han såg fly från mordplatsen.
Han berättar i stället hur han under Christer Pettersson-utredningen pressades av polisen att peka ut Pettersson som mördare.
– De märktes att de ville få mig att säga att det var Pettersson jag sett. De upprepade samma frågor och jag kände mig nedtryckt i skoskaften. Det var lite aggressivt, en tuff stil och de försökte pressa mig.
– Men jag kände ju till Pettersson sedan tidigare från Sollentuna och visste att det inte var han jag sett. Så jag bestämde mig för att inte ge mig, utan försökte berätta korrekt vad jag sett och hört."
(FB) Tråden om Christer Andersson
(FB) Tråden om Christer Pettersson
(FB) Skandiamannen