Citat:
I det här fallet tycker jag faktiskt det.
Hade jag upplevt att du var kapabel att titta på frågan objektivt hade jag gärna gått djupare. Ämnet är, enligt mig, mycket intressant. Men sättet du tolkar materialet på — både i det här samtalet och i tidigare diskussioner — gör att jag har svårt att se hur vi skulle kunna ha ett sakligt samtal där din bias inte står i vägen.
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska föra en meningsfull diskussion med någon som använder uttryck som “speciell pundare”, eller som inte ser den uppenbara profilmässiga skillnaden mellan CP och Mijailo Mijailović.
Hade jag upplevt att du var kapabel att titta på frågan objektivt hade jag gärna gått djupare. Ämnet är, enligt mig, mycket intressant. Men sättet du tolkar materialet på — både i det här samtalet och i tidigare diskussioner — gör att jag har svårt att se hur vi skulle kunna ha ett sakligt samtal där din bias inte står i vägen.
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska föra en meningsfull diskussion med någon som använder uttryck som “speciell pundare”, eller som inte ser den uppenbara profilmässiga skillnaden mellan CP och Mijailo Mijailović.
Det är dina påståenden om att CP inte alls passar in på gärningsmannaprofiler vi diskuterar här. Jag struntar i om du vill försvara dem eller inte, men för frågan om de är giltiga eller inte saknar jag och min inställning betydelse.
Hittills har du varken kunnat stödja dina resonemang med fakta eller kunnat klargöra på vilket sätt CP skulle vara osannolik som GM på grund av sin profil. Det är bara påståenden om att du har rätt för att du har rätt och ointressant af hominem om mig. Så, jo, intellektuell hederlighet kräver att du ger argument i sakfrågan och slutar diskutera mig och min inställning som om det har något alls med saken att göra. Eller ägnar dig åt hur missförstådd och feltolkad du blir därför att jag och andra förvrider dina argument. Det är struntprat. Det är som det går att studera i tråden inte första gången du försöker dig på denna uppenbara billiga härskarteknik.
Mitt utgångspunkt när jag kommenterar dina påståenden är att CP stämmer väl in på många aspekter av en politikermördare, men att han inte stämmer helt in på andra. Men det är vad man kan förvänta sig eftersom det gäller den absoluta majoriteten av GM. En GMP är inget facit utan ett hjälpmedel och det är att förvänta sig avvikelser från vad man postulerat.
Jag påstår alltså inte alls att det inte finns skillnader mellan MM och CP. Jag påstår att de inte är speciellt avgörande.
Jag har räknat upp ett antal saker som stämmer in på CP som utanförskapet, den psykiska ohälsan, lättkränktheten, samhällshatet som riktar sig mot en symbolperson osv. Han har på det sättet mycket gemensamt med MM även om han som vi konstaterat inte är den typen av isolerad GM och marginaliserad på det sättet.
Jag bad om hjälp av enkel AI att hitta exempel på GM av politiska dåd som har en kriminell bakgrund och det existerar ett antal exempel. Ofta har den samband med deras politiska aktivitet som är mer öppen än CP: s, men att vara kriminell är i sig inget hinder för att utföra politiska mord.
Jag fick förslag på James Earl Roy som mördade Martin Luther King, Mehmet Ali Aǧca som försökte mörda Johannes Paulus II, Ryan Wesley Routh som försökte mörda Donald Trump, Giuseppe Zangara som försökte mörda Franklin D Roosevelt, Sirhan Sirhan som mördade Robert Kennedy, Dan White som mördade George Moscone och Harvey Milk, Bouyeri Mohammed som mördade Theo Van Gogh, Leon Czolgosz som mördade William McKinley, Khalid Islambouli som mördade Anwar Sadat.
Utan tvekan finns det fler exempel, så kriminell bakgrund i sig är inget ovanligt. Det som är ovanligt är kombinationen mellan kriminell bakgrund med politiskt engagemang och motiv och ett spontandåd. Men om mordet på Palme var ett spontandåd om än med viss planering, så är det oavsett ovanligt på det sättet.
Det gör CP till en ovanlig GM, vilket jag hela tiden har instämt i att han är. Men det i sig gör inte att han avviker från en GMP av politikermördare. Han stämmer fortfarande in på mycket fler punkter än han avviker.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-06-02 kl. 19:12.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-06-02 kl. 19:12.