2019-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det är bara att läsa vad han sade i förhören och vad han sade dvs snarare trött än full. Hans röst m.m. pga missbruk gör också att han kan uppfattas mer luddig än han var. Det är att läsa förhören korrekt. Men vad CP-förnekare som du anser bryr jag mig inte om. Stockholms tingsrätt, hovrätten, Palmeåklagarna med flera ansåg inte att han var otillförlitlig i.a.f. och de hade sannolikt mer rätt än du i.a.f.
Men Roger var kanske inte det tyngsta beviset för att CP var vid Grand på mordkvällen även om det kan stämma eftersom han kände CP sedan tidigare och att han sällan ringde från telefonen inne i Grand m.m. De övriga Grandvittnena jag skrivit om flera ggr ska också nämnas.
Citera
2019-09-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu kommenterade jag endast detta med Roger Ö, men "vittne D" är ju intressant och det kan mycket väl tänkas att det är CP hon ser.
Man ansåg även att hennes uppgifter fick visst stöd av Miekkalina till vilken CP nämnt att han varit på Sigges gata....
Dock är ju detta endast en del i ett av åklagarsidan tänkt händelseförlopp ...
Det är en bit till Tunnelgatan-Sveavägen både i "tid och rum", samt att vi även behöver placera en revolver i händer på CP.

Man skulle här kunna tänka sig att CP varit på Tegnérgatan 16 samt runt Grand, men det gör honom ju inte till GM för det.

Ja även Cedegren sade i tingsrätten att CP sagt till honom att han hade sökt honom på Tegnérgatan 16 på mordkvällen. Även om det var hög sannolikhet för att CP var vid Grand på mordkvällen gjorde det inte honom till mördaren vid Dekorima, även om det var möjligt- det håller jag med om. http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/dom.html
Citera
2019-09-08, 12:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Roger Ö kände CP och han var snarare rejält trött på mordkvällen än packad när man läser förhören korrekt, objektivt. Roger Ö var inte intresserad av pengar heller ser man också om man bemödar sig att läsa förhören fast det kan inte dumskallar göra här i flashback tydligen. Felaktig tid 23:15-23:23? Finns det bevis för att den tiden var felaktig? Det påstås mycket utan belägg tyvärr. Det var snarare tvärtom dvs bevis fanns att det var den tiden. Konspiratoriskt och skitsnack om annat. För övrigt: hög sannolikhet att CP var mördaren fast kanske inte ställt utom rimligt tvivel står fast. Det är bara om det dyker upp teknisk bevisning mot någon annan man kan säkert säga att CP inte var mördaren men det lär inte ske efter 33 år. Finns mycket idioter med flera i flashback, bloggar som skriver att CP omöjligt var mördaren och det är helt fel. Han blev dömd i tingsrätten och fick en resningsansökan emot sig till högsta domstolen då är man dömd och misstänkt i hög grad. http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1103_01.pdf

Att tiden 23.15 för telefonsamtalet eventuellt skulle vara fel bygger på vittnesuppgifter som är svåra att få ihop med att Östlund ringde då.

Sigge Cedergren och Reine Jansson åkte tillsammans från Oxen till Sigges bostad och förlägger ankomsten dit till runt 23.30.

Biografvaktmästarens Peter Olofsson och ett annat vittne förlägger den troliga tiden för att de ser Östlund ringa från Grand till senare än 23.15.

Det bråk som Östlund säger han var inblandad i före han ringde från Grand förläggs av ögonvittnet Pia Engström till efter 23.15.
Citera
2019-09-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att tiden 23.15 för telefonsamtalet eventuellt skulle vara fel bygger på vittnesuppgifter som är svåra att få ihop med att Östlund ringde då.

Sigge Cedergren och Reine Jansson åkte tillsammans från Oxen till Sigges bostad och förlägger ankomsten dit till runt 23.30.

Biografvaktmästarens Peter Olofsson och ett annat vittne förlägger den troliga tiden för att de ser Östlund ringa från Grand till senare än 23.15.

Det bråk som Östlund säger han var inblandad i före han ringde från Grand förläggs av ögonvittnet Pia Engström till efter 23.15.
Vad vittne säger när det gäller exakta tider m.m. får man ta med en nypa salt. Det var visst möjligt att Cedergren pratade med Roger mellan kl 23:15-23:21 som utskriften från avlyssningen visade. Är man konspiratorisk kan man få för sig att det var manipulerat men det fanns inga bevis för det. Kan även ha varit så att Roger var inne två ggr inne i Grand på mordkvällen.
Citera
2019-09-08, 14:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är bara att läsa vad han sade i förhören och vad han sade dvs snarare trött än full. Hans röst m.m. pga missbruk gör också att han kan uppfattas mer luddig än han var. Det är att läsa förhören korrekt. Men vad CP-förnekare som du anser bryr jag mig inte om. Stockholms tingsrätt, hovrätten, Palmeåklagarna med flera ansåg inte att han var otillförlitlig i.a.f. och de hade sannolikt mer rätt än du i.a.f.

CP-förnekare? Du verkar ta detta personligt?

Vi diskuterar ju dock enskilda delar här ... inte CP's skuld eller oskuld...

För mig blir det rätt uppenbart hur du, som är fast i CP, vill stärka Östlunds trovärdighet.
Detta på ett sätt som jag reagerade emot.
Att hänvisa till hans äldsta förhör och strunta i uppgifter från övriga vittnen...

Det är som vanligt med folk som är fast i sina teorier..
Det går inte att diskutera uppgifter som talar emot...

Gällande Palmeåklagarna så ansåg de visst att Östlund var tillförlitlig eftersom de byggde åtalet på en hel del av hans uppgifter kring Grand.
Däremot var det nog domarna som var mer tveksamma... så även jag.
Citera
2019-09-08, 14:35
Medlem
Citat:
CP-förnekare? Du verkar ta detta personligt?

Vi diskuterar ju dock enskilda delar här ... inte CP's skuld eller oskuld...

För mig blir det rätt uppenbart hur du, som är fast i CP, vill stärka Östlunds trovärdighet.
Detta på ett sätt som jag reagerade emot.
Att hänvisa till hans äldsta förhör och strunta i uppgifter från övriga vittnen...

Det är som vanligt med folk som är fast i sina teorier..
Det går inte att diskutera uppgifter som talar emot...

Gällande Palmeåklagarna så ansåg de visst att Östlund var tillförlitlig eftersom de byggde åtalet på en hel del av hans uppgifter kring Grand.
Däremot var det nog domarna som var mer tveksamma... så även jag.
Jag är inte fast i någon CP-teori och är inte alls säker på att han var mördaren men det kunde varit han. Det var rätt att hovrätten inte dömde honom för ett snabbt utpekande som Lisbets räcker inte för en fällande dom. Man kan också kritisera hur konfrontationen gick till, övriga figuranter, fick förhandsinformation m.m. Däremot anser jag att det var hög sannolikhet att CP var vid Grand på mordkvällen.
Citera
2019-09-08, 14:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vad vittne säger när det gäller exakta tider m.m. får man ta med en nypa salt. Det var visst möjligt att Cedergren pratade med Roger mellan kl 23:15-23:21 som utskriften från avlyssningen visade. Är man konspiratorisk kan man få för sig att det var manipulerat men det fanns inga bevis för det. Kan även ha varit så att Roger var inne två ggr inne i Grand på mordkvällen.

Fast Pia Engström mötte Roger Östlund efter bion eftersom hon var på samma föreställning som paret Palme, så hennes tidsangivelse är med all sannolik riktig. Det är Roger Östlund själv som säger att han ringde Sigge efter detta. Så om han ringde 23.15 måste han komma ihåg det fel.
Citera
2019-09-08, 15:02
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Fast Pia Engström mötte Roger Östlund efter bion eftersom hon var på samma föreställning som paret Palme, så hennes tidsangivelse är med all sannolik riktig. Det är Roger Östlund själv som säger att han ringde Sigge efter detta. Så om han ringde 23.15 måste han komma ihåg det fel.
Kauklijas fru var född Östlund.
Ska ta reda på om de är syskon eller släkt.
Klippo?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-08 kl. 15:09.
Citera
2019-09-08, 15:45
Medlem
Citat:
Nu kommenterade jag endast detta med Roger Ö, men "vittne D" är ju intressant och det kan mycket väl tänkas att det är CP hon ser.
Man ansåg även att hennes uppgifter fick visst stöd av Miekkalina till vilken CP nämnt att han varit på Sigges gata....
Dock är ju detta endast en del i ett av åklagarsidan tänkt händelseförlopp ...
Det är en bit till Tunnelgatan-Sveavägen både i "tid och rum", samt att vi även behöver placera en revolver i händer på CP.

Man skulle här kunna tänka sig att CP varit på Tegnérgatan 16 samt runt Grand, men det gör honom ju inte till GM för det.

Vittne d påstod också att hon inte bara såg CP utanför Konsum utan även pratade med honom kort där. https://www.expressen.se/nyheter/krim/har-vallas-kvinnan-som-kunde-ha-avgjort-palmeutredningen/

I oktober 1997 tog utredarna med sig ”vittne D” till området kring Tegnérgatan för en rekonstruktion. Inför kameran visade hon hur hon rörde sig under mordnatten, och var hon ska ha sprungit på Christer Pettersson.

– Sen står det en galning här. Här står han och viftar, säger vittnet i de bilder som i kväll visas i TV3.

”Kommer du från Sigge?” menar kvinnan att Pettersson sa till henne.

– Jag blir lite ställd och svarar ”hur så?” När jag säger att han är på bio springer han, säger vittnet under polisens rekonstruktion.

Såg Christer Pettersson utanför Grand
Kvinnan berättar att hon senare såg en man som liknade Christer Pettersson stå utanför Grand.
Citera
2019-09-08, 18:41
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Först om och främst; när påstår Harri Miekkalinna att han hjälpt CP att mörda Palme?

Frågan är alltså fortfarande inte om motivet är att Tingström påverkat CP med sitt hat till den grad att han när tillfället dyker upp mördar Palme eller att han rent av är regelrätt lejd av Tingström och att det är styrkt att detta är motivet. Frågan är om det är möjligt och i så fall hur sannolikt det är att detta skulle kunna vara motivet.

Det är alltså återigen så att det inte har bäring på resonemanget att du påstår att det inte finns hållbara bevis för Svenssons påståenden för det är inte vad jag hävdar. Jag hävdar att det är sannolikt att det ligger något i att Tingström och CP hade en kontakt som gör motivbilden rimlig. Därför att det stöds av olika indicier som Miekkalinnas vittnesmål, hur förhållandet mellan CP och Tingström såg ut och Pelle Svenssons uppgifter.

Detta är och förblir ett logiskt sätt att resonera. Harri Miekkalinnas vittnesmål är och förblir inte värdelösa att dra slutsatser från. Det går däremot inte att dra säkra slutsatser från. Är verkligen denna extremt viktiga skillnad något som går helt förbi dig?

Harri Miekkalinnas uppgifter är för övrigt inte så motsägelsefulla som du förutsätter.
För att svara kortfattat: Harri säger i Hylins program 2005 att han hjälpte till vid mordet och även att han var åsyna vittne; "fast det var inte riktigt meningen.." Hur kan det bli mer motsägelsefullt?
Ja varför säger folk saker...
Ge mig ett skäl till att jag ska betrakta uppgifter från Svensson eller Harri som ens indicier? För mig indikerar dom varken det ena eller andra. Är Svenssons påstående att CP dömdes oskyldig då också ett indicium i den andra riktningen? Naturligtvis inte.
Citera
2019-09-08, 18:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vittne d påstod också att hon inte bara såg CP utanför Konsum utan även pratade med honom kort där. https://www.expressen.se/nyheter/krim/har-vallas-kvinnan-som-kunde-ha-avgjort-palmeutredningen/

I oktober 1997 tog utredarna med sig ”vittne D” till området kring Tegnérgatan för en rekonstruktion. Inför kameran visade hon hur hon rörde sig under mordnatten, och var hon ska ha sprungit på Christer Pettersson.

– Sen står det en galning här. Här står han och viftar, säger vittnet i de bilder som i kväll visas i TV3.

”Kommer du från Sigge?” menar kvinnan att Pettersson sa till henne.

– Jag blir lite ställd och svarar ”hur så?” När jag säger att han är på bio springer han, säger vittnet under polisens rekonstruktion.

Såg Christer Pettersson utanför Grand
Kvinnan berättar att hon senare såg en man som liknade Christer Pettersson stå utanför Grand.

Som jag skrev är hennes uppgifter intressanta. Dock finns ett trovärdighetsproblem i att de framkommer först 1997...
Där är hon inte ensam heller. Till resningsförsöket kom även ytterligare vittnen fram.
Bertil B och Christer K vars uppgifter inte varit kända tidigare.
GrK beskriver detta väl, där de också tar med de vittnen som åklagarsidan INTE valde att åberopa.
(Pierre B, Benny P)
Citera
2019-09-09, 01:39
Medlem
Om CP var GM hade han aldrig väntat så länge med konststycket att få eld på jackan.
CP hade gjort sig av med jackan dagen efter om han var GM.

Efter ett tag började CP fundera på om jackan smittats med krutrester från GM, när GM passerade CP.
CP blev mer och mer orolig och gjorde till slut historia av jackan.
Senast redigerad av sovvandring 2019-09-09 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in