Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 21:07
  #817
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Rättade länken: https://www.youtube.com/watch?v=YEuQgGiMzl0m:t=255s

Tack för iaktagelsen.Tanken var att klippet skulle börja vid 15:40.

https://www.youtube.com/watch?v=YEuQgGiMzl0&t=15m40s
Citera
2018-03-10, 15:06
  #818
Medlem
Christer Petterssons brottsregister är spännande läsning:
1. Stöld.
2. Grov stöld.
3. Olovlig körning.
4. Skadegörelse.
5. Misshandel.
6. Grov misshandel.
7. Olaga hot.
8. Narkotikaförseelse.
9. Försök till mord.
10. Olovlig körning.
11. Snatteri.
12. Ofredande.
13. Egenmäktigt förfarande.
14. Försök till bedrägeri.
15. Urkundsförfalskning.
16. Våld mot tjänsteman.
17. Dråp.
17. Fälld för mordet på Olof Palme.
Citera
2018-03-13, 09:51
  #819
Medlem
Den kanske mest kittlande punkten i Chrilles "karriär";
18. Det svenska folket gick verkligen på den stora blåsningen att en blandmissbrukare hade lyckats släcka deras store ledare.
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Christer Petterssons brottsregister är spännande läsning:
1. Stöld.
2. Grov stöld.
3. Olovlig körning.
4. Skadegörelse.
5. Misshandel.
6. Grov misshandel.
7. Olaga hot.
8. Narkotikaförseelse.
9. Försök till mord.
10. Olovlig körning.
11. Snatteri.
12. Ofredande.
13. Egenmäktigt förfarande.
14. Försök till bedrägeri.
15. Urkundsförfalskning.
16. Våld mot tjänsteman.
17. Dråp.
17. Fälld för mordet på Olof Palme.
Citera
2018-03-13, 19:56
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Den kanske mest kittlande punkten i Chrilles "karriär";
18. Det svenska folket gick verkligen på den stora blåsningen att en blandmissbrukare hade lyckats släcka deras store ledare.


Det är ett stort mörkertal, hur många procent av alla brott åkte CP fast för:
Hur många brott hann C.P. göra? 30 år x 357 dagar = ca 10.000 dagar.
Cirka 2 brott i veckan: ca 3-5.000 brott i karriären.
Hur många brott åkte han fast för: ca 30 st.
Brottsindex: 1/100-1/150.

C.P. har många ouppklarade brott bakom sig.
Att mörda statsministern är svårare att komma undan med än att
komma undan med Arlandarånet(40milj.) t.e.x.
Kan C.P. ligga bakom Arlandarånet, det är ju också ouppklarat, C.P. var
fortfarande vid liv 2002?

Det måste finnas massor med stora olösta kriminalfall vi kan skylla C.P på?
Högdalenrånet 1992(20 milj.) kan C.P. varit med på, inga bevis, ouppklarat, en polis dödad.
Ring Nässén.
Polisiärt uppklarat = 100% brottsuppklarningsprocent.
I Nordkorea åker alla kriminella fast.
__________________
Senast redigerad av sovvandring 2018-03-13 kl. 20:46.
Citera
2018-03-31, 00:27
  #821
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om man skall tro på den historia som läggs fram av Ebervall och Samuelsson i Bombmannens testamente så skall alltså mordvapnet vara en silverfärgad Magnum -357.

Vapnet skall ha härstammat från en svensk vapenhandlare i boken kallad Dirty Henryi Florida, USA som i mitten av åttiotalet sysslade med att plocka isär vapen i smådelar, skicka dem till Sverige och sedan själv montera ihop dem där och sälja dem på den svarta marknaden.

Denna "Dirty Henry", som skall ha försvunnit under mystiska omständigheter 1998, stämmer förmodligen in på en Anders Kjellgren. Bröderna Kjellgren var vapenhandlare och vapentillverkare i Florida, USA vid tidpunkten och hade en kubansk kompanjon, som väl också beskrivs i romanen.

https://www.flashback.org/newreply.p...3434391#editor

Vapnet har alltså sålts av denne Dirty Henry till någon person och vapnet har senare sålts till en narkotikahandlare vid namn Kolk i utbyte mot amfetamin. Denne Kolk mördas 2006: (FB) Olöst mord: Tönis Helmut Kolk, Fittja, 22 maj 2006

En yrkeskriminell som i romanen kallas Kalle P, får höra ett rykte om att Kolk har detta vapen till salu och då han samlar på vapen vill han köpa det. Han skall då få veta att det just vid denna tid, mellandagarna 1985, tyvärr redan gått till Christer Pettersson. Kalle P eller någon annan källa som kände till historien skall senare ha vittnat om detta för författarna.

http://ebervallsamuelson.se/project/...ns-testamente/

Detta förutsätter förstås för att vara sant rimligen att Kolk hållit tyst om vapenförsäljningen till CP och inte intresserat sig för de 50 miljonerna och sett det som viktigare att inte gola. Det är onekligen en del acceptera, men omöjligt är det ju inte.

Motivet till mordet på OP är då sedan att CP agerar som hämnare för Lars Tingström, vars hat mot myndigheter och till OP han kommit att dela på grund av sin nära relation till Tingström. Han har tillgång till ett vapen sedan några månader tillbaka och när han får se paret Palme innan bion ser han ett tillfälle, hämtar sitt vapen och väntar utanför bion.

Svagheten i resonemanget här är väl närmast att det bygger på att CP som inte var någon känd vän av skjutvapen skulle ha tålamod att köpa och hålla fast vid ett vapen för att hämnas den i slutet av 1985 livstidsdömde Tingström med om ett tillfälle dök upp. Men han kan för all del ha tyckt att vapnet var bra att ha vid tidpunkten av flera skäl, omöjligt är det inte.
Citera
2018-04-05, 15:34
  #822
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Utredningen som ledde fram till att Christer Pettersson dömdes för Palmemordet har fått mycket kritik på senare tid.
Men i en ny dokumentärserie i TV3 ges stort utrymme åt dem som fortfarande tror att tingsrättens dom var riktig.

Bland dem finns Gert Fylking, som står fast vid att Pettersson erkänt för honom.
– Han har också förklarat varför han inte kan stå för det. Han ville inte att hans systrar skulle ha Palmes mördare till bror, säger Fylking.

I dokumentärserien ”Palme, Träsket och mordrättegångarna”, med premiär i TV3 på torsdag, försöker Mikael Hylin ge en heltäckande bild av händelserna under mordnatten och den omfattande polisutredning som följde.

– Jag försöker göra en sorts tidsdokument, där de som var där får komma till tals, och där både en ung och gammal publik få se vad som hände under rättegången, säger han.

I en uppmärksammad serie reportage har SVT:s ”Uppdrag granskning” publicerat uppgifter om att utredningen på olika sätt manipulerades för att sätta dit Christer Pettersson.
Mikael Hylin säger att han fick samma tips som ”Uppdrag granskning” men inte gick vidare med dem.

– Jag tackade nej till dem eftersom det fanns en uppdragsgivare med en tydlig agenda. Det ”Uppdrag granskning” gjorde är fantastiskt, men det hade inte alls passat in i vår serie.

Vad var det mer specifikt för agenda som uppdragsgivaren hade?

– Den agenda som kom fram i ”Uppdrag granskning”.

https://www.expressen.se/nyheter/fyl...-erkanna-i-tv/
Citera
2018-04-05, 23:33
  #823
Medlem
Grandiosos avatar
Lisbet Palme pekade ut Pettersson: ”Tillintetgjord”

Citat:
Lisbet Palme pekade ut Christer Pettersson som makens mördare.

Efteråt ringde hon till Olof Palmes tidigare statssekreterare Ulf Dahlsten.

– Det är den enda gången jag har hört henne gråta i telefonen. Fullständigt tillintetgjord. ”De kommer inte tro på mig", säger Ulf Dahlsten i dokumentärserien ”Palme, Träsket och mordrättegångarna” på TV3.
Citat:
I en ny intervju berättar Olof Palmes statssekreterare att han blev uppringd av Lisbet efter utpekandet. Då var hon övertygad om att hon hade pekat ut mördaren.

– Det är den enda gången jag har hört henne gråta i telefonen. Fullständigt tillintetgjord. ”De kommer inte tro på mig. De kommer inte tro på mig. Det var ju han”. Det var en fullständig chock för henne att det var det. Det är inte så att hon projicerade något, att hon ville eller önskade att det skulle vara… tvärtom, var hon övertygad om att det inte var mördaren hon skulle konfronteras med utan att det var någon annan person som de hade hittat, säger Dahlsten i dokumentären.
Citat:
”Palme, Träsket och mordrättegångarna” sänds i sju delar i TV3 och har premiär på torsdagskvällen med ett dubbelavsnitt.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...illintetgjord/

Det två första delarna är precis visade.
Det formade sig till en saklig genomgång av turerna i fallet med tonvikt lagd på vittnesmål
från första rättegångsprocessen då Pettersson fälldes för statsministermordet och dömdes
till livstids fängelse.

Det bästa, i mitt tycke, kom alldeles på slutet då gamle partiledaren för moderaterna,
Ulf Adelsohn, undslapp sig följande tänkvärdhet:

Ungefär så här: "Låt oss tänka oss att Palme överlevt vid attentatet och det istället blivit
hans hustru Lisbet som dödats och Palme kommit att peka ut Christer Pettersson som
skytten och med samma orubbliga övertygelse som Lisbet haft vid sitt utpekande:
hade man då kommit att behandla hans vittnesmål som man behandlade Lisbets?
Ifrågasatt på samma sätt? Statsminister Olof Palme när han pekar ut sin hustrus mördare?"

Det kan man gott ta och fundera på ett slag. Alla de som ställer sig avvisande till tanken
på Christer Pettersson som mannen som slog till på Sveavägen för drygt 32 år sedan nu.

Sedan har vi slutligen en person här som gör anspråk på belöningen på 50 miljoner:

"Jag har löst Palmemordet och jag vill ha pengarna"
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2018-04-05 kl. 23:46.
Citera
2018-04-07, 18:06
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisbet Palme pekade ut Pettersson: ”Tillintetgjord”





https://www.expressen.se/nyheter/bro...illintetgjord/

Det två första delarna är precis visade.
Det formade sig till en saklig genomgång av turerna i fallet med tonvikt lagd på vittnesmål
från första rättegångsprocessen då Pettersson fälldes för statsministermordet och dömdes
till livstids fängelse.

Det bästa, i mitt tycke, kom alldeles på slutet då gamle partiledaren för moderaterna,
Ulf Adelsohn, undslapp sig följande tänkvärdhet:

Ungefär så här: "Låt oss tänka oss att Palme överlevt vid attentatet och det istället blivit
hans hustru Lisbet som dödats och Palme kommit att peka ut Christer Pettersson som
skytten och med samma orubbliga övertygelse som Lisbet haft vid sitt utpekande:
hade man då kommit att behandla hans vittnesmål som man behandlade Lisbets?
Ifrågasatt på samma sätt? Statsminister Olof Palme när han pekar ut sin hustrus mördare?"

Det kan man gott ta och fundera på ett slag. Alla de som ställer sig avvisande till tanken
på Christer Pettersson som mannen som slog till på Sveavägen för drygt 32 år sedan nu.

Sedan har vi slutligen en person här som gör anspråk på belöningen på 50 miljoner:

"Jag har löst Palmemordet och jag vill ha pengarna"
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c

Ja med hög sannolikhet var CP mördaren, men det kanske inte var ställt utom rimligt tvivel som professor Klami skrev i sin utmärkta bevisteoretiska analys från år 1990.

https://www.smakprov.se/bok/mordet-p.../9789176781876
Citera
2018-04-07, 21:28
  #825
Medlem
brutalares avatar
Jag tycker mycket tyder på att det inte var CP men däremot har jag ju en tvivlan då Lisbet Palme är så pass säker på att det var han och att han haft tillgång till ett vapen som var av samma modell som mordvapnet ett halvår tidigare.

Svårt detta.
Citera
2018-04-09, 02:46
  #826
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ungefär så här: "Låt oss tänka oss att Palme överlevt vid attentatet och det istället blivit
hans hustru Lisbet som dödats och Palme kommit att peka ut Christer Pettersson som
skytten och med samma orubbliga övertygelse som Lisbet haft vid sitt utpekande:
hade man då kommit att behandla hans vittnesmål som man behandlade Lisbets?
Ifrågasatt på samma sätt? Statsminister Olof Palme när han pekar ut sin hustrus mördare?"

Du kan inte ha läst förhörsprotokollen med Lisbeth Palme. Finns ingen orubbliga övertygelse där om att det skulle vara Christer Pettersson. Lätt att bedra sig om man bara lyssnar på ljudupptagningar där hon berättar i rätten.

Finns det något som talar för att man inte hade behandlat hans vittnesmål på samma sätt som Lisbeths, i ditt exempel?
Citera
2018-04-12, 11:47
  #827
Medlem
Ifall de ansvariga för FUn inte hade behandlat Lisbeth P som en princessa (på ärten) så hade nog mycket varit annorlunda idag; krille P hade fortf. levt och suttit inburad och svenskar hade varit ett s.k. trauma fattigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Du kan inte ha läst förhörsprotokollen med Lisbeth Palme. Finns ingen orubbliga övertygelse där om att det skulle vara Christer Pettersson. Lätt att bedra sig om man bara lyssnar på ljudupptagningar där hon berättar i rätten.

Finns det något som talar för att man inte hade behandlat hans vittnesmål på samma sätt som Lisbeths, i ditt exempel?
Citera
2018-04-14, 13:58
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lisbet Palme pekade ut Pettersson: ”Tillintetgjord”





https://www.expressen.se/nyheter/bro...illintetgjord/

Det två första delarna är precis visade.
Det formade sig till en saklig genomgång av turerna i fallet med tonvikt lagd på vittnesmål
från första rättegångsprocessen då Pettersson fälldes för statsministermordet och dömdes
till livstids fängelse.

Det bästa, i mitt tycke, kom alldeles på slutet då gamle partiledaren för moderaterna,
Ulf Adelsohn, undslapp sig följande tänkvärdhet:

Ungefär så här: "Låt oss tänka oss att Palme överlevt vid attentatet och det istället blivit
hans hustru Lisbet som dödats och Palme kommit att peka ut Christer Pettersson som
skytten och med samma orubbliga övertygelse som Lisbet haft vid sitt utpekande:
hade man då kommit att behandla hans vittnesmål som man behandlade Lisbets?
Ifrågasatt på samma sätt? Statsminister Olof Palme när han pekar ut sin hustrus mördare?"

Det kan man gott ta och fundera på ett slag. Alla de som ställer sig avvisande till tanken
på Christer Pettersson som mannen som slog till på Sveavägen för drygt 32 år sedan nu.

Sedan har vi slutligen en person här som gör anspråk på belöningen på 50 miljoner:

"Jag har löst Palmemordet och jag vill ha pengarna"
https://www.youtube.com/watch?v=nCxT1FnQR1c

https://www.expressen.se/nyheter/kri...meutredningen/

Vittne D i resningsansökan 1997.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback