2024-02-22, 15:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast det där har LP förstås aldrig sagt om att jackan slutade strax under midjan. Hon sa att den slutade en bit under midjan.

Med en mörk jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan ,kanske lite mer 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där.

Om ska du citera förhör kan du väl också hänvisa till vilket förhör?
Citera
2024-02-22, 19:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag försöker dra mig för att fantisera och spekulera.
Vi har vad vi har. Och det är tyvärr inte mycket.
LP är uppenbart chockad och förhören är (precis som många andra) stundvid enormt bristfälliga.
Man ställer inte rätt frågor och man följer inte upp svar. Det är återkommande inom PU. Främst under de första dygnen.

Med det sagt har jag vissa "uppfattningar" om just vittnespsykologi och minnesforskning. Och det har jag varit öppen med i tex Engströmstråden. Uppfattningarna kommer från att min hustru helt enkelt jobbar med sådant. Hon är psykolog i botten och har forskat en hel del inom just vittnespsykologi. Så ämnet har varit på tapeten hyfsat frekvent här hemma.

LPs utveckling (vad hon lämnar för uppgifter) över tid är tyvärr inte vetenskapligt trovärdigt. Och det stipulerades också i tex Hovrätten.

Generellt går man inte från en liten minnesbild till att komma ihåg mer. Det är på film det fungerar så.
Börjar du komma på mer är oftast de minnesbilerna väldigt osäkra.

Varje gång du tänker på en händelse minns du inte själva händelsen. Du minns ett minne av händelsen. Och varje gång du återkallar ett minne skapas en ny kopia av det minnet. Så nästa gång du tänker på det minns du den senaste kopian. Precis som med gener blir det vid varje kopia fel. Tyvärr är felmarginalen gigantisk. Och ännu mer tyvärr är att vi (människan) är väldigt duktiga på att korrigera dessa fel på olika sätt. Vi flyttar runt människor. Vi byter kläder på människor. Finns det "hål" fyller vi de hålen med ny "påhittad" info (falska minnen). Och det är närmast omöjligt för dig som återkallar minnet att upptäcka dessa fel. Minnet (även om det innehåller för andra uppenbara fel) upplevs som 100% korrekt.

Jag kan självklart inte påvisa/bevisa att ovanstående gäller för LP. Jag säger inte ens att det är så.
Men med den kunskapen tillsammans med en närmast totalt frånvaro av tidiga inslag av uppgifter i hennes förhör landar jag i att vi kan inte vara ärliga och hävda att det går att utläsa att LP hade samma minne 1/3 1986 som 1988. Risken är gigantisk att det rör sig om kopior av minnet där flera fel har letat sig in. Och jag tycker faktiskt fortfarande vissa saker på tidigt statium visar just på att hon verkar ha snurrat till det. Hennes uppgifter är stundvis hyfsat avvikande jämfört med andra uppgifter. Hon är närmast ensam med att klä GM i en blå täckjaka som slutar strax under midjan. Resterande mordplatsvittnen klär ju GM i ett längre ytterplagg som fladdrar. Något är fel här. Och jag är ganska så övertygad om att det är hon som har fel. Jag kan inte se hur man kan argumentera för något annat.

Min misstanke är att hon helt enkelt tar ABs jacka och sätter den på GM.

Jag skall försöka komma med ett mer utförligt svar, men kortare så är jag alltså inte oense om att minnen förändras och att LP: s utpekande av CP är vetenskapligt otillförlitligt. Jag tor jag försökt trycka på detta tidigare och jag gör det igen.

Men min uppfattning är att detta inte utesluter att LP gör en korrekt identifikation av CP. Osäkerhet är inte detsamma som att något sannolikt måste vara fel. Min hypotes är att LP ser ansiktet på mördaren, men att hon inte lägger märke till något speciellt i hans utseende. Hon har bara en allmän uppfattning om hans ansikte som att han har mörkt hår och förmodligen inte sydländskt utseende. Resten är mycket svårt för henne att beskriva då det inte finns någpt speciellt att hänga upp sig på.

Senare försöker hon beskriva det och då lägger hon förmodligen till detaljer när minnet förändras. Men den ursprungliga bilden av ansiktet är inte helt förvanskad. I huvudsak har hon en bild av ansiktet bevarat. Därför kan hon känna igen CP när hon får se honom.

Detta var vad jag förstår i huvudsak minnesforskaren Lars-Göran Nillson uppfattning.

https://m.youtube.com/watch?v=HP3mApfWHu8
Citera
2024-02-22, 20:20
Medlem
Jag tror definitivt inte att CP mulade Palme.
Däremot sa finner jag inga substansiella skäl att tro annat än att LP fatt atminstone en skymt av mördarens ansikte.
Anders B har ansiktsbeharing,bär ljusbruna Manchesterbyxor samt bär en axelremsväska samt en midjelang jacka.
Inget av karaktäristika ovan nämner LP,och har sa aldrig gjort..vilket undergräver spekulationen att hon förväxlat AB med mördaren sekunderna efter skotten.

De som tror annat är fortfarande det rimliga svaret skyldigt,och de har inte lyckats producera detta pa 38 plus ar sa det är bäst att inte halla andan för att de nagonsin kommer att lyckas med detta.

Av naturliga orsaker..som sagt.
Senast redigerad av Lookalike 2024-02-22 kl. 20:25.
Citera
2024-02-22, 23:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag skall försöka komma med ett mer utförligt svar, men kortare så är jag alltså inte oense om att minnen förändras och att LP: s utpekande av CP är vetenskapligt otillförlitligt. Jag tor jag försökt trycka på detta tidigare och jag gör det igen.

Men min uppfattning är att detta inte utesluter att LP gör en korrekt identifikation av CP. Osäkerhet är inte detsamma som att något sannolikt måste vara fel. Min hypotes är att LP ser ansiktet på mördaren, men att hon inte lägger märke till något speciellt i hans utseende. Hon har bara en allmän uppfattning om hans ansikte som att han har mörkt hår och förmodligen inte sydländskt utseende. Resten är mycket svårt för henne att beskriva då det inte finns någpt speciellt att hänga upp sig på.

Senare försöker hon beskriva det och då lägger hon förmodligen till detaljer när minnet förändras. Men den ursprungliga bilden av ansiktet är inte helt förvanskad. I huvudsak har hon en bild av ansiktet bevarat. Därför kan hon känna igen CP när hon får se honom.

Detta var vad jag förstår i huvudsak minnesforskaren Lars-Göran Nillson uppfattning.

https://m.youtube.com/watch?v=HP3mApfWHu8

Och som sagt.

Jag (eller någon annan) har inte hävdat att det är uteslutet att LP gör en korrekt identifikation av CP.
Men som tur väl är har vi ett rättsväsende som iaf försöker fungera

Det är återigen (för mig och för rättsväsendet) ointressant och irrelevant vad som kan vara möjligt.
Det du skriver får inte stöd i materialet (förhören) eller med någon idag känd vetenskaplig metod.

Din åsikt får inte mer stöd bara för att det inte går att utesluta.

Exakt vad går inte att utesluta menar du?

Din argumentationsteknik känns fortfarande lite baklänges och jag har fortfarande ganska svårt att greppa vad du känner att du vill få fram. Är du inne på att stånkas med halmgubben igen?

Jag känner att det stora misslyckandet hos de som hävdar att utpekandet ska ha någon som helst validitet är att man inte har lyckats underbygga det.

En bra början hade varit att ta fram lite praxis.

Finns det andra fall som går att jämföra med?
Har vi något fall där ett offer har sett gärningsmannen under några sekunder för att närmare 2 år senare peka ut den? Och att detta bevisligen stämmer?

I de studier jag har varit inblandade i visade individer (inkl mig själv) svårigheter med att komma ihåg detaljer hos andra människor efter bara minuter. Och detta påvisas ju i övrigt material inom PU.

Vi har närmare 20 individer som inte ens kan enas om huvudbonad.

Skulle vi gå på majoriteten har vi en GM utan någon huvudbonad.
Går vi på de som stod närmare och som såg GM i andra vinklar än bakifrån och som inte hade motljus från Dekorima så har vi plötsligt något som går att beskriva som "kepsliknande".

Skulle du känna dig bekväm med att ta någon av de 20 individerna 1988 som då skulle få möjligthet att med säkerhet avgöra frågan gällande huvudbonad? Om nej...varför inte?

Det är ju den typen av säkerhet man vill tillskriva LP.
Och där har vi också variabeln att hon "adderar" till sitt vittnesmål över tid.
Oavsett vad det beror på resulterar det i ökad osäkerhet.
Citera
2024-02-23, 08:26
Medlem
Gällande Christers..jag menar mördarens huvudbonad synes det handla om en kepsmössa i mörkare tonart.Det finns flera olika varanter av denna modell att välja mellan..man kan kort säga att det är en mössa med kepsliknande skärm.
Själva mössan är i stickat materal,eller därmed jämförligt,som sitter tätt emot huvudet.

Inte heller här passar ABs ljusa huvudbonad in pa de beskrivningar som finns.

LPs avgivna observationer av Christer..jag menar mördaren..passar inte alls in pa vittnet AB utefter de karatäristika signalementsmässigt som han innehade kvällen den 28 Februari 1986.

Det finns bara tva alternativ här i utgangsläget.Antingen sa har LP sett mördaren eller ocksa har hon sett AB och förväxlat denne med GM.
Via signalementsmässiga grunder var,är och förblir det osannolikt att LP har beskrivit AB utan att kunna ange nagot utmärkande fran dennes signalement.
Salunda synes hon ha beskrivit mördaren.
Citera
2024-02-23, 10:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Gällande Christers..jag menar mördarens huvudbonad synes det handla om en kepsmössa i mörkare tonart.Det finns flera olika varanter av denna modell att välja mellan..man kan kort säga att det är en mössa med kepsliknande skärm.
Själva mössan är i stickat materal,eller därmed jämförligt,som sitter tätt emot huvudet.

Inte heller här passar ABs ljusa huvudbonad in pa de beskrivningar som finns.

LPs avgivna observationer av Christer..jag menar mördaren..passar inte alls in pa vittnet AB utefter de karatäristika signalementsmässigt som han innehade kvällen den 28 Februari 1986.

Det finns bara tva alternativ här i utgangsläget.Antingen sa har LP sett mördaren eller ocksa har hon sett AB och förväxlat denne med GM.
Via signalementsmässiga grunder var,är och förblir det osannolikt att LP har beskrivit AB utan att kunna ange nagot utmärkande fran dennes signalement.
Salunda synes hon ha beskrivit mördaren.

Om jag får gissa misstänker jag att du är bättre än så här men att du har valt att agera retoriskt istället för att påvisa att du har förmågan att tänka själv.

Ingen har någonsin påstått att någon har förväxlat någon med någon annan.
Hypotesen är att alltså inte att LP ser AB i sitt minne när hon tänker på GM.

Ett fenomen existerar (som har stöd i mängder av studier) som innebär att vi flyttar runt "utseendedetaljer" när vi återkallar ett minne. Vanligt är också att vi minns saker spegelvänt.

Ska jag översätta det till ren svenska så är det fullt möjligt (till och med rimligt) att tex LP flyttar på 1 sak (tex jackan) från AB och placerar på GM. Det är exakt så vi fungerar när vi minns saker.

Det finns mängder med sådana inslag i förhören.

Ta tex Jan A.
Han hävdar att GM bar en brun mocka eller skinnrock.
Det är avvikande.
Faktum är att LP bar just en sådan rock.
Vi kan alltså med stor säkerhet hävda att Jan har flyttat LPs ytterplagg och placerat den på GM.

Tona ner retoriken och börja meditera eller något.
Du framstår som frustrerad.

Trevlig helg.
Citera
2024-02-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej. Det är du som hittar på och önsketänker att Lisbet kanske sade något om mördarens ansikte redan dagen efter mordet. Du har inga bevis för ditt påstående. Poliserna ville ha reda på hur mördaren såg ut, men Lisbet visste tydligen inte det. "I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel."

Det viktiga är vad LP säger innan CP blir aktuell i utredningen och hur väl denna beskrivning stämmer in på CP:s utseende. Inte om hon säger det i förhör ett, två eller tre.

Det här är vad vi vet om CP:s ansikte/anletsdrag, jämfört med LP:s vittnesmål (samtliga uttalade innan CP blev aktuell i utredningen, utom punkt 7.) Hon prickar in samtliga sju punkter.

1. Han hade smala läppar.

LP: "Han har smala tunna läppar."

2. Han hade en stirrande blick.

3. Han hade ett mycket obehagligt, skrämmande utseende.

LP: "Han har en intensivt stirrande blick och ett ruskigt utseende."

4. Han hade ett framskjutet hakparti.

5. Han hade markerade kindsidor.

(Bild som visar bl a CP:s tunna läppar, framskjutna hakparti och markerade kindsidor) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5f/Christer_Pettersson.jpg/220px-Christer_Pettersson.jpg

LP: "Han har ett kraftigt något framskjutet hakparti - markerade kindsidor."
"Kindknotorna är liksom bulliga."

6. CP:s mest karaktäristiska ansiktsdrag var den vita överläppen. För att se detta måste vi gå några år framåt, då han åter hade rakat av sig mustaschen.
https://i.ytimg.com/vi/AXPzC3OaLlo/sddefault.jpg
Faktum är att CP:s överläpp i princip var obefintlig. Hudpartiet precis ovanför munnen var vitfärgat, vilket ger illussionen av att han hade en ljus, platt överläpp. (Men han hade egentligen knappt någon överläpp alls.)

LP: "... han har en ljus, platt överläpp".
"Han har vit överläpp".
"Han hade också en onaturligt vit överläpp som om han just rakat av en mustasch."

7. Enligt spaningsbilder och vittnesmål saknade CP mustasch vid tillfället för mordet, något han däremot hade vid vittneskonfrontationen. Men LP gick inte på "mustaschtricket".

"Enligt vad som upptecknats uppgav Lisbeth Palme att utseendet på den
man hon pekat ut vid konfrontationen till fullo överensstämde med den
minnesbild hon hade av den man hon iakttog vid mordtillfället, med
undantag av att den mannen inte hade någon mustasch".
Citera
2024-02-23, 14:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hlk12
Det viktiga är vad LP säger innan CP blir aktuell i utredningen och hur väl denna beskrivning stämmer in på CP:s utseende. Inte om hon säger det i förhör ett, två eller tre.

Är det så?

Hur kommer vi fram till det?

Jag garanterar dig att ingen som arbetar med sådana här frågor skulle hålla med dig.

Min fredagskänsla är att du har dragit det här 100% ur din egen röv!
Och eftersom det var en stor klump hitte-på hoppas jag att du hade tillgång till glid....

Det är helt jäkla otroligt vilka fria tyglar ni ger denna kvinna.

Hos flera andra vittnen ser vi adderingar och förändringar som inte går att förena med tidigare uppgifter. Därmed lägger man nästan all vikt på de första förhören.

Men inte med LP!

Här låter man minnet lååångsamt växa fram.
Det är plötsligt helt acceptabelt och normalt att hon i princip nämner inget alls om ansiktet före hon har sett fantombilden. Plötsligt växer minnet fram!

Tittar vi på något annat vittne med samma snälla och naiva glasögon?
Citera
2024-02-23, 15:36
Medlem
Citat:
Om jag får gissa misstänker jag att du är bättre än så här men att du har valt att agera retoriskt istället för att påvisa att du har förmågan att tänka själv.

Ingen har någonsin påstått att någon har förväxlat någon med någon annan.
Hypotesen är att alltså inte att LP ser AB i sitt minne när hon tänker på GM.

Ett fenomen existerar (som har stöd i mängder av studier) som innebär att vi flyttar runt "utseendedetaljer" när vi återkallar ett minne. Vanligt är också att vi minns saker spegelvänt.

Ska jag översätta det till ren svenska så är det fullt möjligt (till och med rimligt) att tex LP flyttar på 1 sak (tex jackan) från AB och placerar på GM. Det är exakt så vi fungerar när vi minns saker.

Det finns mängder med sådana inslag i förhören.

Ta tex Jan A.
Han hävdar att GM bar en brun mocka eller skinnrock.
Det är avvikande.
Faktum är att LP bar just en sådan rock.
Vi kan alltså med stor säkerhet hävda att Jan har flyttat LPs ytterplagg och placerat den på GM.

Tona ner retoriken och börja meditera eller något.
Du framstår som frustrerad.

Trevlig helg.

Att du vill ifragasätta LPs vittnesmal utifran osakliga grunder är naturligtvis din ensak i egenskap som navelskadare i saker som inte passar din förutfattade mening.
Att jag pavisar dessa osakliga grunder är naturligtvis min ensak.
Anders B har skägg,bruna manchesterbyxor,axelremsväska samt en jacka som slutar vid midjan.
Lisbeth Palme har aldrig sagt nagot av dessa karaktäristika gällande mördaren..och landet ligger därmed alltjämt som det legat sedan den 28 Februari 1986..oavsett ditt navelludd.

Trevlig helg!
Senast redigerad av Lookalike 2024-02-23 kl. 15:38.
Citera
2024-02-23, 15:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att du vill ifragasätta LPs vittnesmal utifran osakliga grunder är naturligtvis din ensak som navelskadare i saker som inte passar din förutfattade mening.
Att jag pavisar dessa osakliga grunder är naturligtvis min ensak.
Anders B har skägg,bruna manchesterbyxor,axelremsväska samt en jacka som slutar vid midjan.
Lisbeth Palme har aldrig sagt nagot av dessa karaktäristika gällande mördaren..och landet ligger därmed alltjämt som det legat sedan den 28 Februari 1986..oavsett ditt navelludd.

Trevlig helg!

Grattis till att att inte svara på något alls av det jag skriver.
Citera
2024-02-23, 15:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Och som sagt.

Jag (eller någon annan) har inte hävdat att det är uteslutet att LP gör en korrekt identifikation av CP.
Men som tur väl är har vi ett rättsväsende som iaf försöker fungera

Det är återigen (för mig och för rättsväsendet) ointressant och irrelevant vad som kan vara möjligt.
Det du skriver får inte stöd i materialet (förhören) eller med någon idag känd vetenskaplig metod.

Din åsikt får inte mer stöd bara för att det inte går att utesluta.

Exakt vad går inte att utesluta menar du?

Din argumentationsteknik känns fortfarande lite baklänges och jag har fortfarande ganska svårt att greppa vad du känner att du vill få fram. Är du inne på att stånkas med halmgubben igen?

Jag känner att det stora misslyckandet hos de som hävdar att utpekandet ska ha någon som helst validitet är att man inte har lyckats underbygga det.

En bra början hade varit att ta fram lite praxis.

Finns det andra fall som går att jämföra med?
Har vi något fall där ett offer har sett gärningsmannen under några sekunder för att närmare 2 år senare peka ut den? Och att detta bevisligen stämmer?

I de studier jag har varit inblandade i visade individer (inkl mig själv) svårigheter med att komma ihåg detaljer hos andra människor efter bara minuter. Och detta påvisas ju i övrigt material inom PU.

Vi har närmare 20 individer som inte ens kan enas om huvudbonad.

Skulle vi gå på majoriteten har vi en GM utan någon huvudbonad.
Går vi på de som stod närmare och som såg GM i andra vinklar än bakifrån och som inte hade motljus från Dekorima så har vi plötsligt något som går att beskriva som "kepsliknande".

Skulle du känna dig bekväm med att ta någon av de 20 individerna 1988 som då skulle få möjligthet att med säkerhet avgöra frågan gällande huvudbonad? Om nej...varför inte?

Det är ju den typen av säkerhet man vill tillskriva LP.
Och där har vi också variabeln att hon "adderar" till sitt vittnesmål över tid.
Oavsett vad det beror på resulterar det i ökad osäkerhet.

Vi diskuterar vem mördaren kan vara. Christer Petterson blev på goda grunder frikänd bland annat därför att LP: s utpekande var osäkert.

Jag tror inte på att mordet skall lösas, men jag välkomnar att man tittar på andra alternativ än CP. Det är möjligt att det inte har något enormt värde att konstatera att LP: s utpekande trots att det är osäkert mycket väl kan stämma och inte alls är motbevisat, eftersom spåret med CP är kört i botten och inte kommer längre.

Men jag anser ändå att det bör påpekas att det inte alls är fastslaget att CP inte mördade Palme, utan tvärtom att han var och är en rimlig kandidat givet att han hade möjlighet och utpekas av målsäganden på ett kraftfullt sätt som inte alls behöver vara ett resultat av felaktiga skapade minnesbilder.

Vad gäller klädseln på mördaren är det en väldiskuterad fråga, framför allt vad gäller rock eller längre täckjacka och barhuvad eller hivudbonad.

Jag håller på blå längre täckjacka av äldre typ främst eftersom LP och Lars Jeppson som stod nära mördaren uppger det och den kvinnliga polis som förhörde Anders Björkman på mordplatsen uppger att han först var inne på det. En längre blå täckjacka kan också på håll förväxlas med en rock, men inte gärna tvärtom. Även Leif Ljungqvist kommer ju fram till denna täckjacka och Stig Engström backar upp att LP direkt var inne på detta, även om dessa två uppgifter är mer osäkra.

På samma sätt gör AB: s och LJ: s vittnesmål att jag tror mördaren hade huvudbonad, förmodligen kan inte AB sett fel och det rörde sig då om en stickad blå/ mörk mössa.

Men rock är förstås också en möjlighet.
Citera
2024-02-23, 16:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Är det så?

Hur kommer vi fram till det?

Jag garanterar dig att ingen som arbetar med sådana här frågor skulle hålla med dig.

Min fredagskänsla är att du har dragit det här 100% ur din egen röv!
Och eftersom det var en stor klump hitte-på hoppas jag att du hade tillgång till glid....

Det är helt jäkla otroligt vilka fria tyglar ni ger denna kvinna.

Hos flera andra vittnen ser vi adderingar och förändringar som inte går att förena med tidigare uppgifter. Därmed lägger man nästan all vikt på de första förhören.

Men inte med LP!

Här låter man minnet lååångsamt växa fram.
Det är plötsligt helt acceptabelt och normalt att hon i princip nämner inget alls om ansiktet före hon har sett fantombilden. Plötsligt växer minnet fram!

Tittar vi på något annat vittne med samma snälla och naiva glasögon?

Men nu tycker jag du är där igen och drar för stora växlar på vad de tidiga förhören med LP säger som går utöver den agnosticism du säger dig bekänna dig till.

I förhöret den första mars är hon oerhört svår för Reneborg och Sjöblom att få något ur alls och hon uppger själv att hon är mycket skeptisk till dem och att berätta saker. Vissa tar det som tecken på att hon vill dölja något, t ex ett mötesscenario.

Man behöver inte tro det, men denna ovilja att berätta öppet ger att det är en klar möjlighet att LP inte berättar om sin observation av ansiktet för dessa poliser inte för att hon inte vet att hon sett det vid denna tidpunkt utan för att hon avstår att gå djupare in på frågan. Man bör också komma ihåg att LP måste vara osäker på om det är mördarens ansikte hon ser när hon vänder sig om eftersom hon inte det honom avlossa skotten. Därför måste hon ju tänka efter och dra slutsatser om saken, men det är inte detsamma som att förväxla mördaren med någon annan.

Då är det inte så att ansiktet växer fram mellan den förste och den åttonde mars. Utan då har hon haft minnesbilderna hon ger polisen den åttonde redan den förste.

Du har själv uppgett att vi inte kan veta detta för att det inte finns i materialet från den förste om hon såg ansiktet på denne man som sprang in i gränden eller inte. Det är blankt på denna uppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in