Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Har lite frågor om programmet. Hur pass bra måste man vara på matematik för att klara utbildningen? Jag är ingen hejare på det direkt men är ambitiös och arbetar hårt, räcker det?

Sen undrar jag också vilken av sveriges lärosäten som har den bästa Civilekonom utbildningen? Hoppades på att det finns några fb:are som läser eller har läst till civilekonom.
Tacksam för svar!
Du måste vara olika bra beroende på inriktningen. Men det är ingen jättesvår matte, pluggar du på som vanligt så bör du klara den. Riktar du in dig på ex. marknadsföring är det väl knappast någon matte alls. Är du ambitiös och arbetar hårt så klarar du det galant.
Skulle säga SU, LU eller LiU. Nu kommer alla skrika HHS men HHS har inte civilekonomprogrammet, dom ville inte ha det. Men vill du bli civilekonom men inte ha en civilekonomexamen är HHS den bästa skolan på ekonomi i Sverige, men är man duktig lyckas man även om man går någon mindre bra, är man ett pucko misslyckas man även om man går HHS.
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Får du 14-15 i betygsnitt får du nog vara nöjd om du kommer in på någon civilekonomutbildning. Rätta mig om jag har fel, men håller inte civilekonomyrket på att bli den nya lärarlinjen? Alltså lätt att komma in, men svårt att få jobb sen?
Är personligen inte intresserad av att välja att plugga till civilekonom men jag har ändå några frågor som jag undrat över:
* Vad har civilekonomer för dresscode? Är det kostym och slips?
* Är utbildningen 4,5 år? och så i fall:
* Varför är utbildningen lika lång som en juristutbildning?
* Vad är ingångslönen och hur mycket kan den stiga?
Strax över 15 kommer man in i växjö, umeå eller örebro. Annars är det 17.5+ som gäller. Stod i statistiken att jönköping hade civilekonomprogam, men så vitt jag vet är det inte riktiga civilekonomprogram där man får civilekonomexamen, bara Lund, Göteborg, Stockholm, Linköping, Umeå, Växjö och Örebro som får utfärda den.
Man måste skilja på någon som är civilekonom och någon med civilekonomexamen. Civilekonomexamen är en skyddad examen medan titeln civilekonom inte är det. Civilekonom kan man kalla sig med kandidat i ekonomi.
Hamnar du i kassan på ica som civilekonom är det antagligen den röda ica-tröjan som gäller, startar du eget är det mjukisar och jobbar du på E&Y är det kostym. Beror helt på vart du hamnar. Utbildningen är 4 år lång och jag har inte den blekaste varför den är lika lång som en juristutbildning.
Medianingångslönen ligger på 21 har jag för mig och efter 5 år ligger den på 31. Den kan stiga rätt rejält. Bäst löneutveckling av alla yrken.
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Nej det är just det de inte är. Det är fyraårigt. Mitt emellan kandidat och master, de som går linjen vill dock gärna påstå att de har en master. Svensk bastardlinje till tattarprogram.
Dom som påstår att de har en master har fel, finns ett svenskt namn för en examen på fyra år på advancerad nivå, magister. Det engelska namnet är Degree of Master of Science in Business and Economics antagligen därav misstolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av DonCalderon
vad ska man välja för inriktning om man som mig är kåt på casshh??
tänkte kanske välja civil ekonom om ja inte kmr in på läkarlinjen.
Är du riktigt kåt på cash så har jag hört att en KY-utbildning som fastighetsmäklare passar perfekt för dom som är extra kåta! (ironi på ironi

)