2012-04-15, 19:26
Medlem
NiklasUnknowns avatar
Bara för mig som studera.nu krånglar nu?
Citera
2012-04-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Men kan inte en dubbelkandidat ge jobb hos de stora bankerna?
Varför skulle det göra det?! De tar väl de med en ek kand, eller master i ngt av ämnena. Det finns INGEN fördel med att göra så, kommer bara se konstigt ut. Men om man är bra kommer man dit man vill ändå såklart, men ja...

Edit; Det finns en anledning till att ek kand är 30 hp fek/nek 90 hp fek/nek, stat, juridik och ngt valfritt... Och inte 90 hp fek + 90 hp nek.
Citera
2012-04-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Varför skulle det göra det?! De tar väl de med en ek kand, eller master i ngt av ämnena. Det finns INGEN fördel med att göra så, kommer bara se konstigt ut. Men om man är bra kommer man dit man vill ändå såklart, men ja...

Edit; Det finns en anledning till att ek kand är 30 hp fek/nek 90 hp fek/nek, stat, juridik och ngt valfritt... Och inte 90 hp fek + 90 hp nek.
Men ponera att du läser mer ca 30p extra, så totalt får du 210 p. Då kan väl det vara bra med nek.kandidat. Inom IB kan väl det var nyttigt med kandidat i både ekonomi och fek?
Citera
2012-04-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Men ponera att du läser mer ca 30p extra, så totalt får du 210 p. Då kan väl det vara bra med nek.kandidat. Inom IB kan väl det var nyttigt med kandidat i både ekonomi och fek?
Nej, bara onödigt. Är man bra så blir man anställd ändå utan att spendera extra tid på plugget. Speciellt när allt är på sådan låg nivå.
Citera
2012-04-15, 21:29
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasUnknown
Bara för mig som studera.nu krånglar nu?
Funkar bra för mig.
Citera
2012-04-15, 23:15
Medlem
-Neverenough-s avatar
Jag funderar på att utbilda mig till civilekonom med inriktning japanska, har hyfsade kontakter och en bakgrund inom sälj, duger japanskan för att kunna vara hyfsat attraktiv på arbetsmarknaden med tanke på mängden ekonomer som utbildas? Bra betyg borde jag nog kunna fixa.
Citera
2012-04-15, 23:23
Medlem
Civilekonom eller ekonomkandidat i Örebro, vad är att föredra?
Citera
2012-04-16, 20:32
Medlem
Hittar inte Civilekonomutbildningen på stockholms universitet, finns den kvar eller är den nedlagd?
Citera
2012-04-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Hittar inte Civilekonomutbildningen på stockholms universitet, finns den kvar eller är den nedlagd?

De utbildar inte civilekonomer något mer, de har delat upp det i kandidatutbildningar i ekonomi.
Citera
2012-04-19, 10:44
Medlem
reservoirs avatar
Jag läser Civilekonomprogrammet och ska till hösten påbörja D-nivå. Jag har bestämt mig för att välja en finance-inriktning som inkluderar modulerna advanced financial statement analysis and valuation, advanced corporate finance, investments, och cash and risk management.

Jag har nu börjat fundera på om det kan börja bli dags att hitta relevanta extra-arbeten (sommarjobb, kvällar/helger och eventuellt examensarbete på samma företag) och undrar om någon som har gått en liknande utbildning har några tips på vilken typ av företag och tjänst man kan söka sig till? Eftersom jag i nuläget bara har grundläggande kunskaper kan jag inte sätta mig och göra riskanalyser eller liknande, men det skulle vara riktigt trevligt att hitta ett företag där jag kan utvecklas i takt med att jag lär mig mer på utbildningen.

Hur vanligt är det att företag har möjlighet att erbjuda "extraknäck" inom den här branschen? Speciellt när man inte har en färdig utbildning. Visst kan jag försöka nöja mig med att bara ta mig in på ett företag (typ sitta i kassan på en bank eller liknande), men det skulle vara mycket mer spännande att hitta ett lite mer avancerat extrajobb.
Citera
2012-04-22, 09:25
Medlem
Varför erbjuder inte Stockholms Universitet ekonomie kandidatprogram?

Skolan har istället spjälkat upp olika inriktningar på redan färdiga program;

Kandidatprogram i ekonomi och IT
Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och management
Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och finansiering
Kandidatprogram i matematik och ekonomi
Kandidatprogram i nationalekonomi och sociologi
Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik

...en jäkla röra enligt mig (även om innehållet är intressant). Trenden är ju uteslutande "Ekonomi kandidatprogram" som numera erbjuds på UU, GU, LU, HSS och är dessutom bland de mest sökta ht2012.
Citera
2012-04-22, 10:11
Medlem
gavlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Varför erbjuder inte Stockholms Universitet ekonomie kandidatprogram?

Skolan har istället spjälkat upp olika inriktningar på redan färdiga program;

Kandidatprogram i ekonomi och IT
Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och management
Kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och finansiering
Kandidatprogram i matematik och ekonomi
Kandidatprogram i nationalekonomi och sociologi
Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik

...en jäkla röra enligt mig (även om innehållet är intressant). Trenden är ju uteslutande "Ekonomi kandidatprogram" som numera erbjuds på UU, GU, LU, HSS och är dessutom bland de mest sökta ht2012.

Håller med dig om att detta suger hårt! Alla vet inte från början vilket område man vill inrikta sig på inom ekonomi...Dessutom så leder vart och ett av dessa program "bara" till en filosofie kandidat, inte nödvändigtvis en ekonomie kandidat alltså. Om man efter kandidatexamen vill läsa master på annan skola än SU behöver man i de flesta fall ha en ekonomie kandidat för att vara behörig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in