Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-23, 08:01
  #2929
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Vissa program som behövs i exempelvis redovisning eller statistik kanske inte finns till Mac heller så det är lika bra att köpa en PC.
Citera
2014-03-23, 09:00
  #2930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Någon som kan berätta något positivt eller negativt kring att försöka läsa i ett högre tempo än vanligt? Har hört att man ska kunna klämma fram en Ek.kand på 1.5 år ifall man tar ut svängarna? Bra eller anus?
Positivt: du uppvisar driv och förmåga samt får 1.5 år extra ute i arbetslivet.
Negativt: du missar chanser att skaffa erfarenhet och knyta kontakter.

*Givet att du får samma eller högre betyg än om du hade läst i vanlig takt, naturligtvis. Att klara av ek. kand på 1.5 år med godkänt i snitt är inte att rekommendera.
Citera
2014-03-23, 09:32
  #2931
Medlem
Jag har en fråga om bertygsgraderna. Här i Uppsala har vi U-G-VG, hur ser betygssystemen ut för er som inte har det? Är det A-? eller 1-5? Hade varit kul att veta.
Citera
2014-03-23, 11:43
  #2932
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Någon som kan berätta något positivt eller negativt kring att försöka läsa i ett högre tempo än vanligt? Har hört att man ska kunna klämma fram en Ek.kand på 1.5 år ifall man tar ut svängarna? Bra eller anus?

Känns rätt ovärt om du inte har en väldigt bra anledning till att du inte vill plugga mer än 1,5 år. Du förväntas fortfarande ha extrajobb, och möjligheten att jobba mer minskar ju desto högre tempo du har på studierna.
Citera
2014-03-23, 13:52
  #2933
Medlem
swanehats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Vissa program som behövs i exempelvis redovisning eller statistik kanske inte finns till Mac heller så det är lika bra att köpa en PC.
Någon rekommendation på en PC?


Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
...
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
...

Okej, men ifall man inte siktar på att bara bli klar lite snabbare än vanligt, men inte lika extremt som 1.5 år. Hur skulle man då lägga upp det?
Exempelvis:
ÅR 1 FEK & NEK A 60 hp
S1 FEK B 22.5 hp
ÅR 2 FEK B & C 37.5 hp + Statistik och juridik 30 hp = 67.5 hp
S2 Sommarjobb
År 3 FEK C 30hp
Examen efter 2.5 år med tillfälle för 1 sommarjobb och extrajobb under år 1 & 3. Tankar på det?
Citera
2014-03-23, 13:56
  #2934
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag har en fråga om bertygsgraderna. Här i Uppsala har vi U-G-VG, hur ser betygssystemen ut för er som inte har det? Är det A-? eller 1-5? Hade varit kul att veta.

VG-U är det gamla systemet.
A-F är Bologna systemet som dom flesta lärosäten byt till.
Citera
2014-03-23, 14:26
  #2935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
VG-U är det gamla systemet.
A-F är Bologna systemet som dom flesta lärosäten byt till.
Tack, hur många % krävs för respektive betyg? Är lite nyfiken då när vi bara har två betyg så går gränsen för G antingen vid 50 eller 60 % och VG vid 80 % i de kurser jag läst hittills.
Citera
2014-03-23, 15:22
  #2936
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Någon rekommendation på en PC?





Okej, men ifall man inte siktar på att bara bli klar lite snabbare än vanligt, men inte lika extremt som 1.5 år. Hur skulle man då lägga upp det?
Exempelvis:
ÅR 1 FEK & NEK A 60 hp
S1 FEK B 22.5 hp
ÅR 2 FEK B & C 37.5 hp + Statistik och juridik 30 hp = 67.5 hp
S2 Sommarjobb
År 3 FEK C 30hp
Examen efter 2.5 år med tillfälle för 1 sommarjobb och extrajobb under år 1 & 3. Tankar på det?

Det beror som sagt helt vad du vill få ut av att läsa fortare. Rent karriärmässigt låter det extremt dumt att använda sommaren till att läsa kurser för att kunna bli klar snabbare, ta ett jobb istället. Vill du promt bli klar snabbare är det bättre att du satsar på att läsa 150 % under terminerna. Läs FEK/NEK heltid och kör dina valbara kurser/juridiken/statistiken 15hp per termin. Det är inga som helst problem.

Se bara till att hinna med att jobba lite under tiden.
Citera
2014-03-23, 16:19
  #2937
Medlem
swanehats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det beror som sagt helt vad du vill få ut av att läsa fortare. Rent karriärmässigt låter det extremt dumt att använda sommaren till att läsa kurser för att kunna bli klar snabbare, ta ett jobb istället.
Grundtanken var att dubbla Ek.kand +Jur.kand, men eftersom jag ännu inte riktigt kommer in på juristprogrammet ännu så tänkte jag spenderar första året/åren på att styra upp en ekonomie kandidat. Därför är det inte riktigt lika intressant att försöka skaffa ett extra jobb eller sommarjobb.


Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vill du promt bli klar snabbare är det bättre att du satsar på att läsa 150 % under terminerna. Läs FEK/NEK heltid och kör dina valbara kurser/juridiken/statistiken 15hp per termin. Det är inga som helst problem.

Att läsa statistiken och juridiken går ju, men det går inte att läsa FEK B parallellt med FEK A pga spärrar. Jag är också osäker på att läsa FEK B parallellt med NEK A, pga att matte inte är min starka sida och därför kommer det troligen behövas en hel del tid på NEK för att få höga betyg. I sådant fall blir det:
ÅR1 FEK&NEK A + Juridiken&Statistik
S1 FEK B
ÅR2 FEK B och FEK C
Citera
2014-03-23, 17:48
  #2938
Medlem
Någon som vet ungefär vilken GMAT score man behöver för finansmaster i Lund? Har letat men inte hittat något än.

Samt har för mig det skrivits här tidigare, men GMAT score för HHGs finansmaster?

Tack!
Citera
2014-03-23, 18:02
  #2939
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Grundtanken var att dubbla Ek.kand +Jur.kand, men eftersom jag ännu inte riktigt kommer in på juristprogrammet ännu så tänkte jag spenderar första året/åren på att styra upp en ekonomie kandidat. Därför är det inte riktigt lika intressant att försöka skaffa ett extra jobb eller sommarjobb.

Hur menar du nu? Varför är jobb inte intressant när du "styr upp en ekonomie kandidat"?

Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Att läsa statistiken och juridiken går ju, men det går inte att läsa FEK B parallellt med FEK A pga spärrar. Jag är också osäker på att läsa FEK B parallellt med NEK A, pga att matte inte är min starka sida och därför kommer det troligen behövas en hel del tid på NEK för att få höga betyg. I sådant fall blir det:
ÅR1 FEK&NEK A + Juridiken&Statistik
S1 FEK B
ÅR2 FEK B och FEK C

Varför inte följande:
T1: FEK A + statistik
T2 NEK A + valfri kurs 15hp, är du inte så duktig på matte så ta något slappt och skoj
T3: FEK B + jöken
T4 FEk C + valfri kurs 15hp
Vips så har du din kandidat på två år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sekob
Någon som vet ungefär vilken GMAT score man behöver för finansmaster i Lund? Har letat men inte hittat något än.

Samt har för mig det skrivits här tidigare, men GMAT score för HHGs finansmaster?

Tack!

För Lund behövs det ej GMAT. För HHG krävs GMAT men det har tidigare pratats om att det räcker med att göra det, någon specifikt resultat behövs ej. Kan ju dock ha ändrats sedan sist det var uppe på tapeten i tråden.
Citera
2014-03-23, 18:07
  #2940
Medlem
Tack så mycket bucketshop.

Hur sker urvalet till Lunds master då? Betyg? Personligt brev?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback