Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-27, 17:54
  #2797
Medlem
Jag går sista året på gymnasiet nu och är väldigt intresserad av att plugga till civilekonom. Problemet är att jag inte är någon stjärna på matte. Den sista kursen jag läste fick jag E i(nya betygsystemet) så alltså godkänt. Hur svår är matten i t. ex företagsekonomi? Är det någon som läser till civilekonom och inte heller är särskilt bra, hur går det isåfall?
Citera
2014-02-27, 18:06
  #2798
Medlem
MrAdlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadnsassy
Jag går sista året på gymnasiet nu och är väldigt intresserad av att plugga till civilekonom. Problemet är att jag inte är någon stjärna på matte. Den sista kursen jag läste fick jag E i(nya betygsystemet) så alltså godkänt. Hur svår är matten i t. ex företagsekonomi? Är det någon som läser till civilekonom och inte heller är särskilt bra, hur går det isåfall?

Matematiken i FEK är inte speciellt svår, de fyra räknesätten är förekommande men inget mer. NEK är lite mer, men fortfarande inte speciellt svårt. Har flera kompisar som var kassa på matten i gymnasiet men som har klarat sig ok. Så du behöver inte vara en stjärna i matematik för att klara ekonomin på grundnivå.
Citera
2014-02-27, 18:06
  #2799
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Kort svar: ja.

Längre svar: Givetvis inte

Citera
2014-02-27, 18:33
  #2800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vaddå suger resten av lärosäten som har kvar civilekonomprogrammet menar ni då?
Tveksamt, men de har inte samma rykte som de tidigare nämnda. Det utbildas säkert kompetenta ekonomer i Umeå, Jönköping, Örebro och Luleå också men de har en uppförsbacke då de inte har samma förutsättningar som de som pluggar i Stockholm, Uppsala, Lund och Göteborg. Linköping är ju dock top-notch i industriell ekonomi så jag tycker att rent logiskt borde de även utbilda bra ekonomer.
Citera
2014-02-27, 20:12
  #2801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Låter intensivt, vilket iofs kanske inte är så konstigt när det rör sig om en C-kurs. Hur skulle du uppskatta arbetsbelastningen över hela terminen jämfört med tidigare terminer? Har fått intrycket av att uppsatsarbetet kan vara en baggis om man arbetar strukturerat men ett helvete om man begår misstag som ödslar tid.

Det som är det jobbiga är upplägget med alla grupparbeten. Allting tar hundra gånger längre tid att göra i grupp. Dessutom är ju hela kursen och alla seminarier på engelska. Men så länge man har en bra grupp och en bra struktur så är det inga problem.



Citat:
Ursprungligen postat av sadnsassy
Jag går sista året på gymnasiet nu och är väldigt intresserad av att plugga till civilekonom. Problemet är att jag inte är någon stjärna på matte. Den sista kursen jag läste fick jag E i(nya betygsystemet) så alltså godkänt. Hur svår är matten i t. ex företagsekonomi? Är det någon som läser till civilekonom och inte heller är särskilt bra, hur går det isåfall?
I företagsekonomi är det ingen matte. I statistiken och nationalekonomin är det dock en del matte, men om du bara läser A-nivån så borde det inte vara några problem. Så om du inte gillar matte så bör du hålla dig borta från NEK/statistik-inriktning
Citera
2014-02-27, 20:25
  #2802
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det som är det jobbiga är upplägget med alla grupparbeten. Allting tar hundra gånger längre tid att göra i grupp. Dessutom är ju hela kursen och alla seminarier på engelska. Men så länge man har en bra grupp och en bra struktur så är det inga problem.

Detta helvete är på något sätt det som mest av allt definierar studier på företagsekonomiska institutionen. Egentligen är det ett rätt schyst exempel på effektivt resursutnyttjande från universitetets sida och kanske gör deras snålhet att hela programmet blir som någon sorts metaundervisning i hushållande med knappa resurser.
Citera
2014-02-27, 21:06
  #2803
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Vaddå suger resten av lärosäten som har kvar civilekonomprogrammet menar ni då?
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Kort svar: ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Längre svar: Givetvis inte


Jag tror faktiskt att han är allvarlig och att blivit smått drabbad av hybris sedan han skrev ett bra HP-resultat och kom in på handels. Han har något slags behov av att hävda sig helt enkelt.

Citera
2014-02-27, 21:43
  #2804
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Jag tror faktiskt att han är allvarlig och att blivit smått drabbad av hybris sedan han skrev ett bra HP-resultat och kom in på handels. Han har något slags behov av att hävda sig helt enkelt.

Knappast svårt att skriva ett bra HP-resultat. Inget att ha hybris över
Citera
2014-02-27, 21:57
  #2805
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Knappast svårt att skriva ett bra HP-resultat. Inget att ha hybris över

Nej, men att plugga på handels kan väl ha den effekten på en del personer. Nu ska vi dock inte förminska hans insats, då han har utomordentliga betyg också (på gränsen till att räcka för att bli antagen till HHS). Nu går jag dock offtopic.
Citera
2014-02-27, 22:11
  #2806
Avstängd
Gorgioss avatar
OKOK lugnt nu gubbar, jag kommer varken in på handels eller SU så jag tänkte nog på de mindre lärosäten såsom Örebro, Karlstad (?) såg även att Linnéuniversitet hade en civilekonomprogram även Luleå m.m. tanke är då att ta master i Stockholm senare
__________________
Senast redigerad av Gorgios 2014-02-27 kl. 22:13.
Citera
2014-02-27, 22:18
  #2807
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
OKOK lugnt nu gubbar, jag kommer varken in på handels eller SU så jag tänkte nog på de mindre lärosäten såsom Örebro, Karlstad (?) såg även att Linnéuniversitet hade en civilekonomprogram även Luleå m.m. tanke är då att ta master i Stockholm senare
Jönköping verkar annars okej. En skola på uppgång.
Citera
2014-02-28, 02:25
  #2808
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Jönköping verkar annars okej. En skola på uppgång.

OK, HT13 så låg det på 19.13, jag har endast 17.50-18.00 (när jag söker till ekonomiutbildningar) så det lär bli svårt att komma in där :/

Vilka andra lärosäten rekommenderas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback