Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-25, 13:17
  #2041
Medlem
TreDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Har ströläst i tråden och fått följande uppfattning ang. rankingen.

1. HHS
2. Lund, Uppsala, Stockholm och HHG
3. Linköping
4. Resten

Är detta någorlunda korrekt? Rent objektivt, sen finns det säkert någon i Jönköping som påstår att de är bäst, men som sagt rent objektivt, stämmer detta tro?

Mvh

Ja, ungefär sådär brukar det se ut om man följer Flashback. Beroende på vad du vill göra så kan en examen från de lite mindre högskolorna/universiteten räcka gott och väl med bra betyg också.
Citera
2013-03-25, 14:39
  #2042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
skippa nek bara om du inte får koll på din matte och/eller nervositet tills dess. fek är ingen matte alls, bara lite räkna med de fyra räknesätten, typ grundskolenivå.

behöver väl nek för kandidat? Eller menar du skippa nek tills jag känner mig säkrare?
Citera
2013-03-25, 17:02
  #2043
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Har ströläst i tråden och fått följande uppfattning ang. rankingen.

1. HHS
2. Lund, Uppsala, Stockholm och HHG
3. Linköping
4. Resten

Är detta någorlunda korrekt? Rent objektivt, sen finns det säkert någon i Jönköping som påstår att de är bäst, men som sagt rent objektivt, stämmer detta tro?

Mvh

Ja, något i den stilen.

Jönköping är inte helt fel den heller eftersom du kan dra iväg på ett antal utlandsterminer på välrenommerade universitet runt om i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
behöver väl nek för kandidat? Eller menar du skippa nek tills jag känner mig säkrare?

Vad jag kommer ihåg behöver du nek för en ek.kand., för en fil.kand. räcker dock feken. Men du skall helt klart läsa 30hp nek.
Citera
2013-03-25, 17:08
  #2044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
behöver väl nek för kandidat? Eller menar du skippa nek tills jag känner mig säkrare?
Det är lite olika på olika skolor vad som krävs för en ek kand. Börja med feken och sen kan du väl se? Även om du läser ett program där nek ingår så kan du faktiskt hoppa över den kursen och ersätta med något annat. DÅ får du ev en fil kand i fek bara, men det kan du ta dig långt på också om du vill. Men vem vet, om något år eller så så har du kanske hunnit repetera matten och känner dig säkrare. Tycker inte du ska hänga upp dig på det bara, när du väl är inne på ek kand programmet du vill gå på så kommer det finnas sätt att lösa det där på. Se bara till att det inte är nek som läses första terminen!
Citera
2013-03-25, 17:16
  #2045
Medlem
Sapphiruss avatar
Den matten som krävs för att tröska igenom 30 hp i NEK borde inte vara något större problem. Vill man däremot fortsätta så kan det kanske krävas lite mer. Jag skulle känna tveksamhet inför en person med en kandidat utan åtminstone en kurs i NEK.
Citera
2013-03-28, 00:31
  #2046
Medlem
Var tvungen att lämna en inflik i ämnet.
Civilekonomprogrammet i Växjö (Linnéuniversitetet) håller bra klass med. Lägre antagningspoäng än The big and Powerful ones. Men...

Ett grymt campusområde med ca 5000 studenter. Fräscht bibliotek, fräscha lokaler, bra föreläsare, 3 uteställen inom campus, pizzerior inom campus och allt inom en radie på 1 km.

Bra ekonomihögskola/utskott som arrangerar fester och olika event.

Utbyte med USA, Taiwan, Australien, Japan, Hong Kong, Thailand etc.

Så visst kan ni söka till de största universiteten, men Växjö är ett riktigt bra alternativ och jag stormtrivdes under mina 4 år där.

13 av 13, av mina närmsta polare fick jobb inom 6 månader dessutom. Där flertalet jobbar på "Large Cap-noterade" bolag.
Citera
2013-03-29, 19:40
  #2047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Har ströläst i tråden och fått följande uppfattning ang. rankingen.

1. HHS
2. Lund, Uppsala, Stockholm och HHG
3. Linköping
4. Resten

Är detta någorlunda korrekt? Rent objektivt, sen finns det säkert någon i Jönköping som påstår att de är bäst, men som sagt rent objektivt, stämmer detta tro?

Mvh

har inte sån stor koll på Uppsala eller HHG men Lund är ett snäpp högre upp än SU.
Citera
2013-03-29, 21:28
  #2048
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Har ströläst i tråden och fått följande uppfattning ang. rankingen.

1. HHS
2. Lund, Uppsala, Stockholm och HHG
3. Linköping
4. Resten

Är detta någorlunda korrekt? Rent objektivt, sen finns det säkert någon i Jönköping som påstår att de är bäst, men som sagt rent objektivt, stämmer detta tro?

Mvh


1. HHS
2. Lund
3. Uppsala, Stockholm, HHG och Linköping
4. Resten
Citera
2013-03-29, 21:44
  #2049
Medlem
RippaSplittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
1. HHS
2. Lund
3. Uppsala, Stockholm, HHG och Linköping
4. Resten

Håller med om man ser rent utbildningsmässigt, sen får man tänka på att exjobb och liknande förmodligen är lättare att hitta i till exempel Stockholm.
Citera
2013-03-30, 09:56
  #2050
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
1. HHS
2. Lund
3. Uppsala, Stockholm, HHG och Linköping
4. Resten

Motivera gärna varför du anser att Lund skulle vara ensam på andraplatsen?
Citera
2013-03-30, 11:06
  #2051
Medlem
Ekonomimasters 2013:
1. HHS
2. Lund, HHG
3. UU
4. SU

Kommentar på den tack!

Bucketshop, tyvärr har ju UU sålt sin skäl med sammanslagning med Högskolan Gotland. Det är inte troligt att uppsala kommer kättra ytterligare på någon rankinglista överhuvudtaget. Sen är det för mig en gåta att man kastar ut alla finansintresserade från skolan efter kandidaten då det inte finns någon ren finansmaster. Endast massa flumprogram.
__________________
Senast redigerad av studentnissen 2013-03-30 kl. 11:57.
Citera
2013-03-30, 12:28
  #2052
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Ekonomimasters 2013:
1. HHS
2. Lund, HHG
3. UU
4. SU

Kommentar på den tack!

Bucketshop, tyvärr har ju UU sålt sin skäl med sammanslagning med Högskolan Gotland. Det är inte troligt att uppsala kommer kättra ytterligare på någon rankinglista överhuvudtaget. Sen är det för mig en gåta att man kastar ut alla finansintresserade från skolan efter kandidaten då det inte finns någon ren finansmaster. Endast massa flumprogram.

Påstår inte att det var fel utan bara nyfiken till motiveringen, och sammanslagningen med Gotland är väl absolut skäl nog. Däremot var jag lite inne på NEK-mastern i Uppsala då jag dels hört bättre saker om den än kandidatprogrammet, och dels att den har ganska få platser vilket borde resultera i en högre "kvalitet" på studenterna. Nu är det inte aktuellt för mig längre men vet du spontant någon om hur "bra" NEK-mastern i Uppsala är?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback