Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-02, 17:15
  #3241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjer2
Jag har nyligen kommit in på en civilekonom-utbildning. Vill dock inte röja min identitet så jag nämner inte vilken ort den är på.
Hur som helst, hur stor fördel har de som läst på Stockholms universitet/Göteborgs universitet gentemot de som läst på inte lika prestigefulla universitet?
Är det värt att göra högskoleprovet och försöka komma in på SU eller GU nästa termin eller går det bra att läsa in civilekonomen på annat håll?

Folk överdriver stort här. Tänk att tre korvstånd har stått uppställda i Stockholm med gott rykte sedan många år tillbaka. Plötsligt sätter en ny kille upp ett stånd. Automatiskt tror man denne är av sämre kvalité eftersom den saknar historia.

Men givetvis har man en poäng ändå ofta. I många mätningar är kvalitén sämre på mindre orter, och samtidigt finns det en anledning varför de mer anrika lärosätena har fått kalla sig universitet. Om du verkligen brinner för ekonomi så tror jag inte valet spelar så stor roll, men givetvis har man ett försprång med examen från Lund än Högskolan Väst.
Citera
2014-08-02, 17:16
  #3242
Medlem
Skulle någon vara snäll och ranka dom bästa skolorna för ekonomiutbildningar inkl master/magister?
Citera
2014-08-02, 17:45
  #3243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurbuuz
Skulle någon vara snäll och ranka dom bästa skolorna för ekonomiutbildningar inkl master/magister?

Hela tråden är i princip en lång rankingdiskussion, men vi kör väl en gång till då:

1. HHS
2. Uppsala, Lund, Göteborg utan inbördes ordning
3. SU, Linköping
4. Umeå, Örebro
5. Resten

Detta brukar vara den "allmänna uppfattningen".
Citera
2014-08-02, 18:58
  #3244
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Kan man ha med en kurs från en annan institution som är på avancerad nivå i sin ekonomie kandidat?
Förmodligen inte, men det beror väl lite på. Snacka med studievägledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
finns det gamla tentor i alla program, tex national ekonomi och företagsekonomi?
Ja, leta och du skall finna.
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hela tråden är i princip en lång rankingdiskussion, men vi kör väl en gång till då:

1. HHS
2. Uppsala, Lund, Göteborg utan inbördes ordning
3. SU, Linköping
4. Umeå, Örebro
5. Resten

Detta brukar vara den "allmänna uppfattningen".
Håller inte alls med om att det skulle vara den allmänna uppfattningen. Snarare:
1. HHS
2. Uppsala, Lund, HHG, SU utan inbördes ordning
3. Övriga universitet
4. Övriga högskolor
Citera
2014-08-02, 21:02
  #3245
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Förmodligen inte, men det beror väl lite på. Snacka med studievägledningen.


Ja, leta och du skall finna.

Håller inte alls med om att det skulle vara den allmänna uppfattningen. Snarare:
1. HHS
2. Uppsala, Lund, HHG, SU utan inbördes ordning
3. Övriga universitet
4. Övriga högskolor

SU uppfattas absolut inte som likvärdigt med Uppsala, Lund och HHG.
Citera
2014-08-02, 21:24
  #3246
Avstängd
Gorgioss avatar
Jaha då ska man läsa FEK till hösten och tanken är att jag ska ta en ekonomie kandidat. Funderar på en master sedan inom redovisning, revision och företagsanalys, programmet är förlagd på både SU och UU. Vad anser ni är den bästa inriktningen om man vill arbeta utomlands? Helst utanför Europa.
Citera
2014-08-02, 22:12
  #3247
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
SU uppfattas absolut inte som likvärdigt med Uppsala, Lund och HHG.
Motivera gärna. Större skillnader i kvalité har jag svårt att se. Visst blir det B-laget pga HHS, men att det skulle vara likvärdigt med linköping köper jag inte, särskilt inte när man samarbetar med HHS på master-nivå.
Citera
2014-08-02, 22:26
  #3248
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Motivera gärna. Större skillnader i kvalité har jag svårt att se. Visst blir det B-laget pga HHS, men att det skulle vara likvärdigt med linköping köper jag inte, särskilt inte när man samarbetar med HHS på master-nivå.

Hittar du en arbetsgivare som värderar liu och su olika kan du väl höra av dig. Att uu och lu skulle ha någon särställning under hhs har jag aldrig sett någon påvisa. Inte heller att hhs skulle vara bättre än någon annan när kvalitet avses.

Att besöka ekonomikum i Uppsala är för övrigt som att besöka en jävla gymnasieskola, tyvärr.
Citera
2014-08-02, 22:51
  #3249
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Hittar du en arbetsgivare som värderar liu och su olika kan du väl höra av dig.
Rent på papperet, kanske inte. Men jag tror det är lättare att hitta extrajobb och sommarjobb om man studerar vid SU, även om HHS har pax på de "finaste" jobben.

Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Att uu och lu skulle ha någon särställning under hhs har jag aldrig sett någon påvisa.
Rent generellt talar man väl om större universitet=>mer forskningsanslag=> lockar bättre lärare => ska ge bättre studenter. UU är jag skeptiskt till men LU har blivit en riktig uppstickare, särskilt inom finans.

Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Inte heller att hhs skulle vara bättre än någon annan när kvalitet avses.
Nu talade vi väl dock främst om den "allmänna uppfattningen", där anses HHS som klar 1:a.
Citera
2014-08-03, 01:10
  #3250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hela tråden är i princip en lång rankingdiskussion, men vi kör väl en gång till då:

1. HHS
2. Uppsala, Lund, Göteborg utan inbördes ordning
3. SU, Linköping
4. Umeå, Örebro
5. Resten

Detta brukar vara den "allmänna uppfattningen".

Varför är SU under Uppsala, Lund och Gbg? Känns som dom är ungefär på samma nivå (om man utgår från alla inlägg)
Citera
2014-08-03, 02:22
  #3251
Medlem
Vad jag har förstått så plockar alla HHS studenter "finaste" jobben, jag undrar om det finns en chans för en person som läst FEK i SU/UU + Master har en chans mot dessa studenter eller är gapet fööör stort?
Citera
2014-08-03, 17:04
  #3252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Motivera gärna. Större skillnader i kvalité har jag svårt att se. Visst blir det B-laget pga HHS, men att det skulle vara likvärdigt med linköping köper jag inte, särskilt inte när man samarbetar med HHS på master-nivå.

Antagningsstatistik HT-13:

Umeå: Civilekonomprogrammet BI 18.90 HP 1.15
Örebro: Civilekonomprogrammet BI 19.70 HP 1.15

SU: Kandidatprogram i företagsekonomi BI 20.50 HP 1.35
SU: Kandidatprogram i nationalekonomi och statistik BI 19.50 HP 1.30
LKöp: Civilekonom BI 20.45 HP 1.30

GU: Handelshögskolans ekonomprogram, Analytisk inriktning BI 21.15 HP 1.5
UU: Ekonomie kandidatprogram BI 21.60 HP 1.5
LU: Ekonomie kandidatprogram BI 21.20 HP 1.45

HHS: Handelshögskolans kandidatprogram BI 19.80 (ej merit)
i Business and Economics HP 1.80

Hoppas det besvarar dina frågor.
__________________
Senast redigerad av sumprunkarn 2014-08-03 kl. 17:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback