2016-07-18, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Håller med om att man i sitt köp givetvis bör väga in annat än bara krassa ekonomiska beräkningar, men vad man då väger in är individuellt.

Värdeminskningen som du nämner...är ju kanske det allra viktigaste att ta med i beräkningen.

En reflektion i övrigt...många reflekterar aldrig över kostnaden för att inte kunna använda pengarna till något annat, vilket (som jag visade tidigare) kan vara en väldigt stor ekonomisk förlust. Värdet på bilen man köper söker sig ganska snabbt ner till hälften, samtidigt som värdet av den alternativa användningen av pengarna kan ha dubblats på samma tid. Ett exempel kan vara att en bil som kostar 250K om 10 år värd 50K, samtidigt som de 250K hade varit värda gissningsvis 500-750K om de investerats. Den 10 år gamla bilen har då efter 10 år en kostnad på 500-750K. Då ska alltså den nytta man haft av bilen uppgå till den summan för att det ska ha varit ett bra köp, och värdet av vad mellanskillnaden mellan en billigare och en dyrare bil ska motsvara värdet av vad mellanskillnaden summerar till om det investerats i tio år. Det tål att tänkas på.

Samtidigt ska nyttan av att ha en just ny bil vägas mot att köra en begagnad.

Har sj haft nytta av driftstoppsgarantin pga punktering exempelvis. Sparade mig sköna tusenlappar.

Service betalar jag inte heller de närmaste tre åren.

Väger man samman allt så vet jag inte om jag skulle köpa begagnat ändå...
Citera
2016-07-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Varför bara halvförsäkring? Känns inte det lite riskabelt på en så pass dyr bil, när du dessutom lånat en relativt stor del av pengarna till den?
Vagnskadegarantin tar den "andra halvan" de tre första åren. Också ett argument för att köpa ny bil, billigare försäkring.
Citera
2016-07-18, 18:44
Medlem
_killahs avatar
Min senaste bilaffär gjorde jag faktiskt en vinst på. Det är inte allt för ofta man lyckas men det gick.

Köpte en 2013 års BMW för 167.000:- i december 2015,
sålde den i förrgår, som inbytesbil, för 174.200:-.

Då hade jag på de halvåret hunnit avverka 1760 mil på den med.

Se om mitt nuverande bilköp genererar lika bra siffror när den skall avyttras.
Citera
2016-11-04, 18:39
Medlem
Jannebigplays avatar
Roligt att läsa denna tråden igen. Fick faktiskt min fabriksnya bil igår och det är såå skönt att ha en ny bil som man vet kommer att hålla. Hade en begagnad volvo förut som var 15 år gammal. Visst, den gick fint men det var alltid något småfel eller slitdel som skulle åtgärdas eller bytas. Tack vare att jag tar hela bilen på bolånet så kommer jag alltså betala mindre i månaden för min nya bil än vad jag gjorde tidigare. Även om jag skulle ha tagit ett billån på säg 150-200k så hade det nog varit billigare än att ha en begagnad som det alltid måste fixas någonting med.
Citera
2016-11-04, 21:18
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Roligt att läsa denna tråden igen. Fick faktiskt min fabriksnya bil igår och det är såå skönt att ha en ny bil som man vet kommer att hålla. Hade en begagnad volvo förut som var 15 år gammal. Visst, den gick fint men det var alltid något småfel eller slitdel som skulle åtgärdas eller bytas. Tack vare att jag tar hela bilen på bolånet så kommer jag alltså betala mindre i månaden för min nya bil än vad jag gjorde tidigare. Även om jag skulle ha tagit ett billån på säg 150-200k så hade det nog varit billigare än att ha en begagnad som det alltid måste fixas någonting med.

Fast då borde du åkt på amorteringskravet, så du får amortera. Eller ligger du under 50% belåning trots bilen.
Citera
2016-11-04, 21:24
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast då borde du åkt på amorteringskravet, så du får amortera. Eller ligger du under 50% belåning trots bilen.

Jag har alltid amorterat så jag kommer fortsätta amortera lika mycket som jag gjorde innan. Det roliga är att jag köpte min lägenhet för 9 år sedan och hade då en belåningsgrad på 95% eftersom man bara behövde ha 5% i handpenning då. Nu när jag ökade på bolånet så sänkte jag min belåningsgrad till under 50% eftersom att värdet på min lägenhet nästan har tredubblats under tiden jag har bott här.
Citera
2016-11-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Hej!

... Vad har ni för inkomst? Hur fan har man råd egentligen? Är det inte ovärt med tanke på att den faller x-antal tusen kr den första milen man kör?

Hur behver ens ekonomi vara för att köpa en sprillans ny bil?

Om vi tar en ganska normal person som exempel med en inkomst efter skatt på 22k och totala utgifter på 11k så kan han alltså spara 11k i månaden och således köpa en ny bil kontant för 264k efter två år. fullt möjligt för alla som har ett jobb mao. och det går bra mycket snabbare än så om vi lägger till lite extrajobb samt avkastning på det sparade kapitalet
Senast redigerad av gfbs88 2016-11-04 kl. 21:45.
Citera
2016-11-05, 21:38
Medlem
Vi har två bilar som vi köpte nya.
Vi köper nya bilar av god kvalitet, sköter dem väl och behåller dem länge, det är vår strategi.
Vi har aldrig lånat till bil.
Lån tar vi bara till bostad och studier, annat sparar vi till.
Citera
2016-11-05, 21:46
Medlem
Ollonbos avatar
Hämtade ut en ny BMW 530 i går.
Är företagare och kör många timmar varje dag (alldeles för många om ni frågar mig)
Hur som en ny bil är oftast problemfri och du har nybilsgaranti.
Som privatperson kan jag inte förstå hur man kan köpa en helt ny bil.
Citera
2016-11-06, 10:40
Medlem
Knegares avatar
Har själv köpt ny bil några gånger, senast en Toyota avensis. Ny bil är problemfritt men inte billigare.
Det är frågan om vad man värderar, på köpet får man ju i regel en säkrare bil om man köper en ny bil istället för en gammal Ford scorpio.
Citera
2016-11-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Min senaste bilaffär gjorde jag faktiskt en vinst på. Det är inte allt för ofta man lyckas men det gick.

Köpte en 2013 års BMW för 167.000:- i december 2015,
sålde den i förrgår, som inbytesbil, för 174.200:-.

Då hade jag på de halvåret hunnit avverka 1760 mil på den med.

Se om mitt nuverande bilköp genererar lika bra siffror när den skall avyttras.

Haha jo jag har också gjort såna fina affärer, jag köpte en gammal saab 900 för 1000kr, bytte in den mot en ny bil. Saaben fick jag 100 000 för. Dock var den nya bilen lite dyr tyckte jag. Men strunt samma, jag gjorde ju en vinst på 99 000. Eller hur?
Citera
2016-11-10, 20:37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Det är inte så många som verkligen köper en ny bil (hoppas ni förstår ironin). Antingen hyr dem bilen (leasing) eller så äger banken den mer eller mindre. Att spara ihop tex 200tkr är ingen större grej för en familj med normalinkomst. Eller det borde inte vara det. Men då dem bränner upp största delarna av pengarna på div. Konsumtion så blir 200tkr heltplötsligt ofantliga summor. Vilket är i min värld är lustigt då många familjer har råd att förlora (ca) halva bilens värde efter 3 år, men att spara ihop pengarna tycks vara en omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in