Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Håller med om att man i sitt köp givetvis bör väga in annat än bara krassa ekonomiska beräkningar, men vad man då väger in är individuellt.
Värdeminskningen som du nämner...är ju kanske det allra viktigaste att ta med i beräkningen.
En reflektion i övrigt...många reflekterar aldrig över kostnaden för att inte kunna använda pengarna till något annat, vilket (som jag visade tidigare) kan vara en väldigt stor ekonomisk förlust. Värdet på bilen man köper söker sig ganska snabbt ner till hälften, samtidigt som värdet av den alternativa användningen av pengarna kan ha dubblats på samma tid. Ett exempel kan vara att en bil som kostar 250K om 10 år värd 50K, samtidigt som de 250K hade varit värda gissningsvis 500-750K om de investerats. Den 10 år gamla bilen har då efter 10 år en kostnad på 500-750K. Då ska alltså den nytta man haft av bilen uppgå till den summan för att det ska ha varit ett bra köp, och värdet av vad mellanskillnaden mellan en billigare och en dyrare bil ska motsvara värdet av vad mellanskillnaden summerar till om det investerats i tio år. Det tål att tänkas på.
Samtidigt ska nyttan av att ha en just ny bil vägas mot att köra en begagnad.
Har sj haft nytta av driftstoppsgarantin pga punktering exempelvis. Sparade mig sköna tusenlappar.
Service betalar jag inte heller de närmaste tre åren.
Väger man samman allt så vet jag inte om jag skulle köpa begagnat ändå...