2012-08-10, 13:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jag ger mej

den stora Conception, men sin nya fina tjänstebil som kostar nästan en halv miljon kronor, vet naturligtvis bäst som vanligt...

Jag tackar!!

Men din cyniska inställning till allting är jag verkligen förvånad över att du överhuvudtaget vågar vistas utomhus. Tänk om Svevias leverantörer av asfalt är så pressade när det gäller pris och sånt att de drar ner kvaliteten på asfalt. Nästa gång du är ute och går så kanske du trillar igenom asfalten och försvinner. Det är bäst du passar dig och gömmer dig riktigt noga!
Citera
2012-08-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
läste i en tidning för ett tag sedan att det bästa är att köpa en bil som är 1-2 år gammal då har man sluppit den största värdeminskningen

Man ska tro allt man läser.

Det beror ju på hur du använder bilen. Hur långt den där 12-24 månader gamla bilen rullat. Och mycket mycket mer.

Bilar tappar 50% var tredje år. Ingen sanning - men väl en riktlinje. En bil för 300000 är värd 150000 efter tre år. När den blivit ytterligare tre år gammal är den värd 75000.

Det är vanligt med innehavstid på just tre år. En ny bil med nybilsgaranti under hela perioden, vagnskadegaranti och kanske skattefrihet (miljöbil) kan absolut vara billigare än en tre år gammal.

Kostnaderna behöver summeras. Och jämföras. Hur enkelt som helst.

Problemet med bilekonomi är att det blir ett evigt tjat om irrationella variabler. En kompis hade en Bilmodell X en gång, och den krånglade - så köp ingen sån. Jag har Bilmodell Y och den är bäst i världen. Den drar inte ens hälften av vad tillverkaren angett och jag fick 40% rabatt. Och den bara ökar i värde. Och går i 300. Servar den själv gör jag också.
Citera
2012-08-29, 23:05
Medlem
Att köpa en ny bil är sällan bäst ekonomiskt men det innebär ju en hel del andra fördelar som redan rabblats i denna tråd. Det faktum att bilen kan väljas precis som köparen vill ha den och att den är ny bör ju ge ett roligare/bättre ägande. Har du bilen längre än tre år så blir ju heller inte värdetappet utslaget så stort.

Första året är tufft värdeminskningsmässigt men om du jämför år 3 med år 4 är skillnaden betydligt mindre. Så med andra ord, köper du idag en bil som du verkligen vill ha och om tre år köper din granne en likadan (begagnad för ca halva priset), så kommer ni då ha samma kostnader för bilarna men skillnaden är att du har koll på historiken på din bil och du kan ha fått din precis som du velat.

Jag anser däremot att man alltid skall köpa en bil kontant eller köpa billigare, visst kan man om man har pengarna men vill investera dem smartare göra det med billån parallellt men alltför många vill ha en alltför stor kostym.
Citera
2012-08-30, 08:29
Medlem
Jag köpte en ny Toyota Yaris runt år 2000 och kör fortfarande med den idag.

Kostade runt 130.000kr och min inkomst låg väl på runt 16.000 i månaden då, dock med mycket låg hyra.Avbetalad på 5 år.

Bilen har inte krånglat något nämnvärt och servicen har varit billig. Tittar man vad bilen är värd efter 2-3 år så kanske det ser illa ut men om man ser det på en 10-årsperiod så är det inte lika illa.

Jag tror inte jag hade inte kommit mycket billigare undan om jag istället köpt några 20.000-kronorsbilar under denna period.
Citera
2012-12-22, 01:55
Medlem
Anon2s avatar
En dålig grej med att köpa 2-3 år gamla bilar är att mycket av nybilsdoften har försvunnit då, om jag inte är helt ute och cyklar.
Nybilsdoften gör så otroligt mycket tycker jag, det ändrar hela känslan av bilen.

Dessutom kan man inte välja utrustning själv om man köper en 2-3 år gammal bil, vilket jag tycker är nog den största nackdelen, alla idioter väljer alltid fel utrustning, det är så att man blir förbannad.

Om man köper en såpass ny bil (2-3 år) så är det inte så jätte stor skillnad till fabriksnytt med alla tusen fördelar som det innebär.
Citera
2012-12-22, 10:06
Medlem
idiamindadas avatar
Jag fattar inte att alla orkar tänka på kostnader hela tiden. När jag köper en bil - en som gått ≈8000K för en hundring (cash) anser jag dessa pengar som borta, gone, puts väck. Sen kör jag denna bil tills den är i fel ände av badkarskurvan och den säljs för en liten summa som jag traditionellt köper cigarrer för. Ok, det kostade 100 papp + alla andra utgifter (och gav ett hyde cigarrer) men jag åkte i 6-7 år.

Vad många missar är att de nya pengarna som trillar in är exakt som de gamla - det är alltså ingen gammal god vän som man aldrig får träffa igen.
Citera
2012-12-22, 11:13
Medlem
Anon2s avatar
Vet någon hur länge nybilsdoften sitter kvar?
Citera
2012-12-22, 11:28
Medlem
Optirocs avatar
Köpte en bil som rullat 2000 mil på 10 månader för några år sedan. Jag betalade 110.000kr och nypris var 164.000kr. Känns fortfarande, några år senare som en helt okej bilaffär.
Citera
2012-12-22, 12:14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Köpte en bil som rullat 2000 mil på 10 månader för några år sedan. Jag betalade 110.000kr och nypris var 164.000kr. Känns fortfarande, några år senare som en helt okej bilaffär.
Ja, man köper ju en funktion, bekvämlighet - precis som ett boende. Men bilkostnader ska man tydligen stirra sig blind på?
Citera
2012-12-22, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Är du allvarligt, tror du verkligen att folk bara har bilen till jobbet?

Du har inte tänkt på att folk åker på semester, besöker vänner/släktingar, handlar etc?

Men ja, att bo i Stockholm och arbeta i Stockholm bör man väl åka kollektivt. Om det är rimlig tid det rör sig om. Ibland kan man ju hamna i det läge att det bara blir bökigt och tar lång tid jämfört med bil. Trots att åka bil genom Stockholm tar år och dar på morgonen.
Jag är fullständigt allvarlig!
Om man ska åka på semester så funkar Arlanda express jävligt bra. Ska man besöka släkt eller vänner på olika aftondagar så funkar tågen alldeles utmärkt. Sen är tåg jävligt mycket säkrare! När det kommer till att handla så är taxi fortfarande ett bra val. Du får hem dina varor med en bil, som du faktiskt vill och det blir jävligt mycket billigare!
Citera
2012-12-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Vet någon hur länge nybilsdoften sitter kvar?

Den fyller man ju på igen med en wunderbaum..
Citera
2012-12-22, 21:27
Medlem
cromos avatar
I vissa fall faller en bil mindre i värde år 1-2 än år 3-4, speciellt populära bilar i golfklassen. Använd bytbil/blocket och bilpriser och räkna så ska ni få se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in