2012-08-06, 18:12
Medlem
Riiikards avatar
Hej!

... Vad har ni för inkomst? Hur fan har man råd egentligen? Är det inte ovärt med tanke på att den faller x-antal tusen kr den första milen man kör?

Hur behver ens ekonomi vara för att köpa en sprillans ny bil?
Citera
2012-08-06, 18:18
Medlem
YouAgains avatar
De flesta lånar upp pengarna, oftast på sitt hus eller sin lägenhet.

Kul när värdet på dem faller...
Citera
2012-08-06, 18:20
Medlem
Secreto10s avatar
Numera leaser många sina bil.
Citera
2012-08-06, 18:23
Medlem

Jag köpte en sprillans ny vw Tiguan -12
Körde 1.300 mil och förlorade 15.000.
Det gäller att få bra rabatter när du köper nytt.
Hade vi köpt en helt ny BMW hade nog prisfallet varit bra mycket mer.
Har även en Mercedes C63 AMG som jag köpte när den gått 2.500 mil i feb i år, där har jag redan förlorat minst 75.000.. :-(
Ju dyrare bil desto större förlust.
Citera
2012-08-06, 18:29
Medlem
DinoOrtolanis avatar
Själv trycker jag att man förlorar för mycket på att köpa en ny bil.

Många jobb erbjuder också leasing för sina anställda.
Citera
2012-08-06, 18:30
Medlem
Huruvida man har råd beror ju mycket på hur mycket bilen i fråga kostar och på hur många år du bestämmer dig för att betala av den på.

Jag ska snart köpa min första nybil, hittade Suzuki Swift Sport 2012 som helt ny kostar 166.900 kr och prutades till 151.300 kr. I detta fallet så lär jag inte stå med en så värst dyr avbetalning och inte heller en så omfattande värdeminskning.

Jag tjänar mellan 19.000 - 21.000 kr efter skatt i månaden, vilket gör att detta inte slår jättehårt mot min ekonomi. Men rent spontant så bör din ekonomi vara ordnad och konsekvent för att du ska kunna veta att du kan betala bilen varje månad när räkningen kommer utan att behöva leva på regnvatten och grus!

Det handlar väldigt mycket om att välja bil efter intäkt och i annat fall även se över sina övriga utgifter.
Citera
2012-08-06, 18:32
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Hej!

... Vad har ni för inkomst? Hur fan har man råd egentligen? Är det inte ovärt med tanke på att den faller x-antal tusen kr den första milen man kör?

Hur behver ens ekonomi vara för att köpa en sprillans ny bil?

Spelar det någon roll om så bilen faller till 0:-? Du ska väl inte sälja den efter en vecka...

Jag ägde tidigare en BMW 530 -01. Bytte bil till en ny Qashqai för ett år sen. Dvs gick från en 10år gammal till en helt ny.

Nu har jag runt 1.000:- mer i månaden att röra mig med. Och då har jag inte räknat in servicekostnaderna eller reparationskostnaderna. Och då har jag en ny bil.

Jag bytte in BMW:n som kontantinsats. Så skillnaden nu är väl att lånebeloppet är högre. Men månadsekonomin är ju klart mycket bättre än tidigare. Inte riktigt lika rolig bil att köra men faciliteterna i nya bilen är ju roligare.

Det jag "tjänade" på var att jag nu har vagnskadegaranti i 3år. Dvs halvförsäkring. Pröjsade 900:-/månaden för BMW:n. Nu är det 315:-/månaden.
Fick 6 mån prova-på-försäkring.
Soppaförbrukningen sjönk från 1,15 till 0,8.
Skatten är något billigare men ger inte så mycket per månad.
Går något sönder har jag 3års nybilsgaranti.

Det som blev dyrare var att avbetalningen på BMW:n låg på 2000:-/månaden. Hade närmare 1,5år kvar.
Nu ligger den på 2500:-/månaden. 7års avbetalning.
Citera
2012-08-06, 18:39
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secreto10
Numera leaser många sina bil.

Det är typ sämst.

Jag har kollat på bla Skoda, Golf och Audi.
Vilket jävla skämt till månadsbelopp. Dom "lurar" en med att säga: "Det är skönt med leasing. Behöver inte bry dig om ifall bilen stannar, går sönder, behöver servas eller byta däcken. Allt ingår.

Men seriöst, hur mycket knasar dom första 3 åren man äger en helt ny bil?
Hinner man ens slita ut däcken?
Stannar bilen eller nått går sönder så har ju dom flesta minst 3 års nybilsgaranti.
Och service. Hinner ju inte bli så där väldans många besök under 3år om man inte använder den som taxi.

Leasing är enbart till för dom som inte har råd eller kan hosta upp en kontantinsats.
Inget alternativ alltså till att slippa ha banklån.
Citera
2012-08-06, 18:42
Medlem
ganglere2s avatar
Vilken ekonomi man behöver för att köpa en ny bil har givetvis också att göra med vilken bil det gäller och följdaktligen då dess pris.
Givetvis så är det dyrt i jämförelse med en beg. men en del vill ha den där nybilskänslan, man vill slippa något som någon annan har ägt, slippa en beg. bil som alltid är mer eller mindre sliten och kan behöva reparationer, en äldre är antagligen mindre pålitlig o.s.v. Fast visst blir värdeminskningen stor. Bara man kör ut från bilfirman så har man förlorat flera tusen kr som man inte får igen.

En bekant inte en kompis utan mer en jag känner till avlägset, iaf han köpte en ny bil med lånade pengar. Detta samtidigt som han var arbetslös. Uruselt ekonomiskt tänkande enligt mig.
Citera
2012-08-06, 18:44
Bannlyst
Jag har under dom senaste dagarna funderat på varför Stockholmare ska ha bil för? Okej, om man t.ex bor i Norrtälje och jobbar inne i Stockholms stad, men personerna som bor inne i stan och arbetar i stan fattar jag verkligen inte varför dom ska ha bil för
Citera
2012-08-06, 19:34
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag har under dom senaste dagarna funderat på varför Stockholmare ska ha bil för? Okej, om man t.ex bor i Norrtälje och jobbar inne i Stockholms stad, men personerna som bor inne i stan och arbetar i stan fattar jag verkligen inte varför dom ska ha bil för
undrar också det, håller på och skaffa körkort just nu men kommer absolut inte skaffa bil på länge.
Bor i danderyd och jobbar inne i stan, kommer in snabbt som fan med tunnelbana och har för mig att det tar längre tid att åka in med bil speciellt med alla dessa köer.

Det är väl skönt att köpa en ny bil, känns väl lite "säkrare" då man vet att den inte kommer paja efter att man ägt den någon månad.
Citera
2012-08-06, 19:39
Medlem
Secreto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det är typ sämst.

Jag har kollat på bla Skoda, Golf och Audi.
Vilket jävla skämt till månadsbelopp. Dom "lurar" en med att säga: "Det är skönt med leasing. Behöver inte bry dig om ifall bilen stannar, går sönder, behöver servas eller byta däcken. Allt ingår.

Men seriöst, hur mycket knasar dom första 3 åren man äger en helt ny bil?
Hinner man ens slita ut däcken?
Stannar bilen eller nått går sönder så har ju dom flesta minst 3 års nybilsgaranti.
Och service. Hinner ju inte bli så där väldans många besök under 3år om man inte använder den som taxi.

Leasing är enbart till för dom som inte har råd eller kan hosta upp en kontantinsats.
Inget alternativ alltså till att slippa ha banklån.

Jag tror nog att månadskostnaden blir betydligt mindre om du leasar via din arbetsgivare, dem flesta som leasar gör så som jag förstått. Sen så tycker jag personligen inte om den konceptet då jag är bil intresserad och vill äga min bil även om jag nu skulle haft lån på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in