2016-07-13, 21:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Den filosofiska frågan är då ska allting man köper ses som en förlust även om det inte ger ekonomisk vinst?
Nej, diskuterar man exempelvis förlust i termer av sociala kontakter eller exempelvis upplevd social status så lär man väl försöka att mäta just det, men rimligtvis är det ekonomisk förlust du syftade på när du skrev om att man inte gjort förlust så länge man inte sålt efter att ha köpt en bil för X antal kronor i, i en tråd i ett forum som behandlar privatekonomi.
Citera
2016-07-14, 12:40
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej, diskuterar man exempelvis förlust i termer av sociala kontakter eller exempelvis upplevd social status så lär man väl försöka att mäta just det, men rimligtvis är det ekonomisk förlust du syftade på när du skrev om att man inte gjort förlust så länge man inte sålt efter att ha köpt en bil för X antal kronor i, i en tråd i ett forum som behandlar privatekonomi.

Då är alla köp ekonomiska förluster. Från en smörgås på bensinmacken till kläder man köper. Men det är knappast något man bryr sig om då det egentligen är en investering i en själv.

Du ger x antal kronor för att tillfredställa din hunger, din glädje, bekvämlighet osv. Därför ska man inte lägga sig i vad andra köper för bil, då denne kanske tycker att 500.000 kronor för en bil som ger tillbaka bekvämlighet, lycka och liknande är värd den "ekonomiska förlusten" som man aldrig kommer ifrån i detta liv.
Citera
2016-07-14, 12:42
Medlem
Citat:
Då är alla köp ekonomiska förluster. Från en smörgås på bensinmacken till kläder man köper. Men det är knappast något man bryr sig om då det egentligen är en investering i en själv.

Du ger x antal kronor för att tillfredställa din hunger, din glädje, bekvämlighet osv. Därför ska man inte lägga sig i vad andra köper för bil, då denne kanske tycker att 500.000 kronor för en bil som ger tillbaka bekvämlighet, lycka och liknande är värd den "ekonomiska förlusten" som man aldrig kommer ifrån i detta liv.
Tycker inte du skall skriva på ekonomiforum om du nu är så totalt ointresserad av ekonomi.
Citera
2016-07-14, 14:50
Medlem
Inviciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tycker inte du skall skriva på ekonomiforum om du nu är så totalt ointresserad av ekonomi.

Totalt ointresserad av ekonomi för att jag anser att man inte ska gå runt och tycka att man precis gjort en ekonomisk förlust för att man köpt ett par nya byxor som man behöver?

Snarare såna pajaser som du som är totalt ointresserad av att leva. Allt är inte en förlust, utan till och med en investering i sig själv.
Citera
2016-07-14, 15:12
Medlem
Citat:
Totalt ointresserad av ekonomi för att jag anser att man inte ska gå runt och tycka att man precis gjort en ekonomisk förlust för att man köpt ett par nya byxor som man behöver?

Snarare såna pajaser som du som är totalt ointresserad av att leva. Allt är inte en förlust, utan till och med en investering i sig själv.
Jo jag är totalt ointresserad av att leva, just därför jobbar jag bara 19 veckor om året, bor i stor villa, har även hus på Phuket, kör relativt ny bil, äter gott var dag, har flera dyra hobbies PLUS att jag har pengar.
Synd att man inte är livsnjutare som dig, skulle inte förvåna mig om Carpe diem på väggen oxå i sann lyxfällanstil.
Citera
2016-07-14, 21:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Vad är det egentligen du vill diskutera som du inte kan släppa? Varje vuxen person vet om det du påpekar, som plötsligt verka ha upptäckt och vill upplysa resterande delar av mänskligheten om. För så är det givetvis - givetvis är varje konsumtion en förlust, det kan vi alla räkna ut och har (förhoppningsvis) alla reflekterat över. När jag väljer att köpa en macka, en dator, en bil, ja vad som helst som inte förväntas öka i marknadsvärdering eller ge avkastning (alltså är en ekonomisk verksamhet) så är jag medveten om att jag väljer att köpa någon som snabbt eller långsamt kommer att söka sig till ett värde av 0 kronor, och att differensen mellan dessa 0 kronor och värdet som de pengar jag köpte varan för hade haft om jag istället hade investerat dem, ständigt kommer att öka.
Citera
2016-07-15, 08:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Hur har man råd med en ny bil? Ja hur har man råd att köra en gammal rishög? Det kostar ju mer än att köra en ny bil i princip (givetvis inte BMW, Mercedes eller Volvo)
Citera
2016-07-18, 00:16
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
6 mån gammal Audi för 335k nypris 425k

Förvisso inte helt spillrans nybil, men men

200k på lägenheten ( ca 45% belåningsgrad)
Ränta: 1,31% Audi ville ha 3,95 %.
135 k cash.

Så finansierade jag en 2016 A6 s-Line med drygt 1000 mil på mätaren.
Skattebefriad 5 år - 2 fria service inom 2 år och 3 månader eller 3000/6000mil.
Halvförsäkring 278kr i mån

Dvs ca 280kr + amortering + ränta (1,31%)..

Man förlorar alltid på bilaffärer men känslan av en modern o nybil är enligt värd det speciellt om du hittar en lätt begagnadbil med precis de specs som du själv hade valt.

Kontentan är att relativt nya bilar inte alls är så dumt jämfört med en 3-5 år gammal bil.. Lotto kan jag tycka.. Får man ett måndags ex så kan en 3-5 år gammal bil hamna på samma totala värdeminskning som en som är lätt begagnad skick.. Ett tips! Handtvätt och välj rätt färg och tid för försäljning av bilen.. Min förra Audi A4 tappade jag 17500kr på 18 månader och 4500 mil.. Rätt bra deal för en lätt begagnad

Varför bara halvförsäkring? Känns inte det lite riskabelt på en så pass dyr bil, när du dessutom lånat en relativt stor del av pengarna till den?
Citera
2016-07-18, 01:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur har man råd med en ny bil? Ja hur har man råd att köra en gammal rishög? Det kostar ju mer än att köra en ny bil i princip (givetvis inte BMW, Mercedes eller Volvo)
Håller inte med dig. Har du någon beräkning från nån branschorganisation eller liknande som stödjer ditt påstående?

Köper man en bil för 50K istället för 250K och kör den i 10 år så har man förmodligen haft större kostnader för reparationer men sparat in värdeminskningen, service m.m. Dessutom ska man räkna in alternativkostnaden - köper man det begagnade alternativet så har man kunnat placera 200 K på börsen i tio år, det är en REJÄL slant. Räknat på börssnittet på 6-7% så blir 200K mellan 358 och 393K (ej räknat bort avkastningsskatten eftersom den är okänd, i dagsläget 0,42% av kapitalunderlaget).
Citera
2016-07-18, 07:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Håller inte med dig. Har du någon beräkning från nån branschorganisation eller liknande som stödjer ditt påstående?

Köper man en bil för 50K istället för 250K och kör den i 10 år så har man förmodligen haft större kostnader för reparationer men sparat in värdeminskningen, service m.m. Dessutom ska man räkna in alternativkostnaden - köper man det begagnade alternativet så har man kunnat placera 200 K på börsen i tio år, det är en REJÄL slant. Räknat på börssnittet på 6-7% så blir 200K mellan 358 och 393K (ej räknat bort avkastningsskatten eftersom den är okänd, i dagsläget 0,42% av kapitalunderlaget).

Nja ny bil kanske inte är det bästa rent ekonomiskt, men en tre år gammal brukar dom ju säga är bland det mest kloka om man ska väga in driftsäkerhet i det hela .

Nya bilar har ofta lägre skatt, drar betydligt mindre bränsle än en gammal skrothög och kan ha riktigt billig försäkring också beroende på vilket märke man väljer.

kör själv en helt ny bil och har nog aldrig haft en billigare, bortsett från värdeminskningen då...
Citera
2016-07-18, 08:33
Medlem
Citat:
Nja ny bil kanske inte är det bästa rent ekonomiskt, men en tre år gammal brukar dom ju säga är bland det mest kloka om man ska väga in driftsäkerhet i det hela .

Nya bilar har ofta lägre skatt, drar betydligt mindre bränsle än en gammal skrothög och kan ha riktigt billig försäkring också beroende på vilket märke man väljer.

kör själv en helt ny bil och har nog aldrig haft en billigare, bortsett från värdeminskningen då...

Ja normalt sett brukar man säga att bästa bilaffären sett till totalekonomi är att köpa 3 år gamla bilar och äga dem i 3 år.
Citera
2016-07-18, 09:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Håller med om att man i sitt köp givetvis bör väga in annat än bara krassa ekonomiska beräkningar, men vad man då väger in är individuellt.

Värdeminskningen som du nämner...är ju kanske det allra viktigaste att ta med i beräkningen.

En reflektion i övrigt...många reflekterar aldrig över kostnaden för att inte kunna använda pengarna till något annat, vilket (som jag visade tidigare) kan vara en väldigt stor ekonomisk förlust. Värdet på bilen man köper söker sig ganska snabbt ner till hälften, samtidigt som värdet av den alternativa användningen av pengarna kan ha dubblats på samma tid. Ett exempel kan vara att en bil som kostar 250K om 10 år värd 50K, samtidigt som de 250K hade varit värda gissningsvis 500-750K om de investerats. Den 10 år gamla bilen har då efter 10 år en kostnad på 500-750K. Då ska alltså den nytta man haft av bilen uppgå till den summan för att det ska ha varit ett bra köp, och värdet av vad mellanskillnaden mellan en billigare och en dyrare bil ska motsvara värdet av vad mellanskillnaden summerar till om det investerats i tio år. Det tål att tänkas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in