2014-04-20, 19:57
Medlem
views avatar
Det här är väldigt tråkigt för många båtägare. Många i min närhet funderar på att sälja deras båtar då gränsen är så låg.. Det kan låta löjligt men egentligen kan man förstå det. Det är inte billigt att vara ute och åka båt och inte heller speciellt roligt att bara åka runt för åkandets skull. Oftast vill man kanske åka till någon Ö för att äta picknick med vin eller på någon hamnrestaurang men vänner och det känns väl kanske inte så kul att sitta där fram på småtimmarna med en hallonsoda i handen direkt.

Någon gräns tycker jag absolut kan vara acceptabelt men 0,2 är väldigt lite.
Citera
2014-04-20, 20:01
Medlem
Wajis avatar
Personligen tycker jag man ska ha olika gränser..

0,2 för bil
0,5 för bilar/moppe som max får gå i 30k
0,5 för båttrafik
0,8 för åkgräsklippare
Citera
2014-04-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
I teorin ja. Genom extremt sällsynta stickprov. Men de kommer att lagföra betydligt fler som är tillräckligt nyktra för att köra säkert. Jag vet att detta inte är något problem för fascistiskt lagda personer men för de flesta andra är det ett rättspolitiskt problem av gigantiska mått. Härtill kommer att upptäcksrisken är så liten att ingen bryr sig i alla fall. Lagen åstadkommer med andra ord väldigt litet och sätter bara dit förare som har extrem otur. Och nu ska KBV banta personalen med 40 procent. De flesta kommer att framföra sina båtar som de alltid har gjort.

Men jag håller ju med dig om att 0,2 är satt lågt. Gränsen skall vara satt så att man är tillräckligt nykter för att köra säkert. Det är väl där problemet ligger? I gränsdragningen? Det känns som en stor överdrift att det är ett rättspolitiskt problem av gigantiska mått. På dig låter det som det är en mänsklig rättighet att köra båt full.

Visst är det ett problem att man bara åker dit om man har otur, men så är det väl med snatteri också?
Citera
2014-04-21, 08:15
Medlem
"Jag tycker inte man ska få köra båt när man är full"

Det är den klassiska kommentaren och nej, det tycker inte jag heller. MEN, man, förlåt, jag, blir inte full av en starköl eller två. Däremot kommer jag över 0.2 promille.

Pajas-lag som saknar motstycke i övriga världen.
Citera
2014-04-21, 10:32
Medlem
Klart man får sämre reaktionsförmåga av lite alkohol men man får ju tänka på att bil är nått man oftast färdas i 70-100km/h och sikten är skymd väldigt ofta och marginalerna med mötande trafik är en halvmeter.

Så vidare man inte kör "fri fart" i nån kanal så kommer man ju aldrig nånsin ens komma i närheten av samma förhållande.

20-40km/h och flera hundra meter eller nån kilometer till närmsta objekt och mötande sker kanske på 50-100m OM det sker övh... det är ju inte helt omöjligt att åka båt själv på stora sträckor utan att se nån annan.
Citera
2014-04-21, 11:41
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfm27
"Jag tycker inte man ska få köra båt när man är full"

Det är den klassiska kommentaren och nej, det tycker inte jag heller. MEN, man, förlåt, jag, blir inte full av en starköl eller två. Däremot kommer jag över 0.2 promille.

Pajas-lag som saknar motstycke i övriga världen.

Inte alls, det är flera andra länder som har 0,02 promille som gräns för fordons(ratt)fylleri.
Bl.a. Norge, Polen och China. Sluta lipa och acceptera verkligheten.

Det är bra att det är samma gräns på sjön som det är på land då det gör det
lättare att hålla ordning på gränsen för de som gillar att supa till innan de ska
framföra ett fordon.

Dessutom angående äldre herrar i ekor så är lagens syfte att skydda övriga medtrafikanter
från de som framför sina båtar i ett berusat tillstånd , inte att skydda dig från dig själv.
Citera
2014-04-21, 12:56
Medlem
Tycker hela debatten vad gäller det här med alkoholgränsen till sjöss är konstig. Upplever att många fritidsbåtsägare inte ens kan köra båt, så varför i hela friden ska vi låta dem köra med alkohol i kroppen också?

Upplever att sjöfylleri minskat mycket sen nya lagen och tycker det är enbart positivt. Kör yrkesmässigt och tycker att man ser underliga saker varje dag under sommartid. Dock kan nog inte allt tillskrivas sjöfylla men en del av det kan säker det.

Båtkörkort hade inte varit dumt. Då hade det dessutom funnits något att ta om man åker dit.

Vill även understryka att det finns fritidsbåtsskeppare son uppför sig sig mycket bra och är föredömen om hur man uppför sig till sjöss.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Klart man får sämre reaktionsförmåga av lite alkohol men man får ju tänka på att bil är nått man oftast färdas i 70-100km/h och sikten är skymd väldigt ofta och marginalerna med mötande trafik är en halvmeter.

Så vidare man inte kör "fri fart" i nån kanal så kommer man ju aldrig nånsin ens komma i närheten av samma förhållande.

20-40km/h och flera hundra meter eller nån kilometer till närmsta objekt och mötande sker kanske på 50-100m OM det sker övh... det är ju inte helt omöjligt att åka båt själv på stora sträckor utan att se nån annan.

Många båtar gör idag ledigt 35-40 knop, så vi är redan där uppe i 70 km/h. Sen finns det naturligtvis de som hör ännu mer fart.

Visst är det stora avstånd ibland, men stora avstånd har en tendens att krympa väldigt snabbt och då finns det inte alla gånger tid eller plats att undvika en olycka.
Citera
2014-04-25, 03:22
Medlem
Lagar blir oftast fel.
En fråga som jag tänker på är hur full får man vara som passagerare bakpå en motorcykel ?

Någon som har koll på Juridiken där ?

Det är viss skillnad mot att framföra båt kontra motorcykel när lasten är 1.5 promille barlast.
Citera
2014-04-25, 04:54
Medlem
Som passagerare får du väl vara hur full som du vill? Det ligger på förarens ansvar att passageraren inte gör något för att äventyra säkerheten, oavsätt om du är på land eller till sjöss mig veterligen.
Citera
2014-04-25, 07:31
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjomadur
Som passagerare får du väl vara hur full som du vill? Det ligger på förarens ansvar att passageraren inte gör något för att äventyra säkerheten, oavsätt om du är på land eller till sjöss mig veterligen.

Ja, så länge man inte har en syssla som är betydande för säkerheten. Vad exakt dessa sysslor innebär tvista dock de lärde om. Hoppa iland och ta emot en tamp? Tveksamt. Läsa sjökort? Absolut inte. Försökte faktiskt få svar av KBV men de slingrade sig på mail hela tiden. Till slut blev tjejen i andra änden trött och sa rakt ut att ingen bör vara berusad öht i en båt. Endast då kan alla vara säkra för lagen.
Citera
2014-04-25, 07:39
Moderator
Carlboms avatar
Om min kompis kan sitta brevid mig i bilen och vara aprak men samtidigt peka ut vägen jag ska köra, läsa karta och dirigera; varför inte samma sak i en båt? Om nu sjön ska vara som på land alltså.. Att det är skillnad vet jag såklart men inte varför det ska vara skillnad ibland och ibland inte.
Citera
2014-04-25, 07:40
Medlem
Passagerare är passagerare. Inget annat. Utför någon en syssla som är betydande för säkerheten är den personen besättning. Jag skulle nog vilja påstå att om man hoppar iland med en tamp så är du rent juridiskt besättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in