2014-04-18, 16:47
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ytterligare en tröttsam skribent som tror att just hans höst personliga uppfattning i saken är av intresse för oss övriga i tråden. "Jag tycker-inlägg" är det pinsammaste och dummaste någon kan prestera. Att folk inte fattar det är en gåta.

...ungefär som ovanstående inlägg du själv gjorde?

Det känns lite som att de här tokliberalerna/anarkisterna/frifräsarna som anser att man ska få köra båt (bil också gissningsvis?) på fyllan är nära besläktade med dårarna som vill utrota vargarna i Sverige. Precis lika rabiata och ilskna samt med en total oförmåga att kunna förstå att det finns folk som tycker annorlunda än de själva. Märkliga typer.
Citera
2014-04-18, 16:50
Moderator
Carlboms avatar
Citerar inte då mobilen strular till det, men antar att den som känner sig träffad förstår. Lyssna nu.. Vill jag dricka en öl på sjön så gör jag det. Punkt. Lagen påverkar mig inte och kommer aldrig att göra. Däremot så är lagstiftningen felriktad och motiveras endast av moral. Icke-problem ska det inte lagstiftas emot. Om vi stiftar en lag som förbjuder cykling vid 0,2 så tycker du att det är ok? Eller vill du supa när du cyklar? (Bara ett exempel på ett icke-problem som vore fel att lagstifta mot)
Citera
2014-04-18, 16:52
Moderator
Carlboms avatar
Sen kan jag, om jag vill dricka 3-4 öl, köpa en båt som är 9,9 m lång och maxar 14,9 knop. Ingen liten båt direkt. Vad tycker du om det? Om nu lagen är så bra menar jag..
Citera
2014-04-18, 17:01
Moderator
Carlboms avatar
Blir många inlägg på raken nu men sammanfattningsvis så fungerade den gamla lagen utmärkt (som fortfarande gäller båtar under 10m / 15 knop) och därför är det inte rätt att lagstifta på nytt. Fylleri har aldrig varit lagligt på sjön och de problem som fanns innan nya lagen kvarstår. De som ställer till det med stora snabba båtar skulle dömts efter gamla lagen med god marginal. Gäller även de som faktiskt dör på sjön. Läs statistiken som finns.
Citera
2014-04-18, 22:08
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
...ungefär som ovanstående inlägg du själv gjorde?

Det känns lite som att de här tokliberalerna/anarkisterna/frifräsarna som anser att man ska få köra båt (bil också gissningsvis?) på fyllan är nära besläktade med dårarna som vill utrota vargarna i Sverige. Precis lika rabiata och ilskna samt med en total oförmåga att kunna förstå att det finns folk som tycker annorlunda än de själva. Märkliga typer.
Hänvisa gärna till inlägget/en där jag givit uttryck för mitt tyckande i frågan. Du verkar faktiskt inte ens veta vad tyckande är för något.
Citera
2014-04-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Blir många inlägg på raken nu men sammanfattningsvis så fungerade den gamla lagen utmärkt (som fortfarande gäller båtar under 10m / 15 knop) och därför är det inte rätt att lagstifta på nytt. Fylleri har aldrig varit lagligt på sjön och de problem som fanns innan nya lagen kvarstår. De som ställer till det med stora snabba båtar skulle dömts efter gamla lagen med god marginal. Gäller även de som faktiskt dör på sjön. Läs statistiken som finns.

Måste det förekomma dödsfall för att man skall förbjuda något? Många, inklusive jag själv, upplevde att stora motorbåtar med berusade kaptener var otäckt. Jag kan hålla med om att 0,2 är lite låg gräns, men det fanns problem med sjöfylleri som kustbevakningen nu kan ta tag i.
Citera
2014-04-20, 10:49
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Måste det förekomma dödsfall för att man skall förbjuda något? Många, inklusive jag själv, upplevde att stora motorbåtar med berusade kaptener var otäckt. Jag kan hålla med om att 0,2 är lite låg gräns, men det fanns problem med sjöfylleri som kustbevakningen nu kan ta tag i.

Kan du vara mer specifik när det gäller problemen som KBV nu kan ta tag i och som de inte kunde ta tag i tidigare?
Citera
2014-04-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kan du vara mer specifik när det gäller problemen som KBV nu kan ta tag i och som de inte kunde ta tag i tidigare?

Förut kunde KBV enbart kontrollera en båt om föraren var misstänkt för sjöfylleri. Det är inte "något snack" längre. KBV kan göra kontroller om de anser att det behövs.
Citera
2014-04-20, 15:11
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Förut kunde KBV enbart kontrollera en båt om föraren var misstänkt för sjöfylleri. Det är inte "något snack" längre. KBV kan göra kontroller om de anser att det behövs.
Carlbom efterfrågade vilka problem som man kommer åt med den nya lagen till skillnad från med den gamla, inte vilka båtar som får kontrolleras.
Citera
2014-04-20, 15:41
Medlem
Enzymes avatar
Lagen är tandlös då risken för att torska är minimal.
Citera
2014-04-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Carlbom efterfrågade vilka problem som man kommer åt med den nya lagen till skillnad från med den gamla, inte vilka båtar som får kontrolleras.

Med den förra lagen tog KBV förare som var aptankade. Med den nya lagen kan de även ta folk som är lite för fulla för att köra säkert, men där det inte är uppenbart att föraren är full.

Jag håller med om att 0,2 är en lite väl snäv gräns, men annars är den nya lagen bra.
Citera
2014-04-20, 18:30
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Med den förra lagen tog KBV förare som var aptankade. Med den nya lagen kan de även ta folk som är lite för fulla för att köra säkert, men där det inte är uppenbart att föraren är full.

Jag håller med om att 0,2 är en lite väl snäv gräns, men annars är den nya lagen bra.
I teorin ja. Genom extremt sällsynta stickprov. Men de kommer att lagföra betydligt fler som är tillräckligt nyktra för att köra säkert. Jag vet att detta inte är något problem för fascistiskt lagda personer men för de flesta andra är det ett rättspolitiskt problem av gigantiska mått. Härtill kommer att upptäcksrisken är så liten att ingen bryr sig i alla fall. Lagen åstadkommer med andra ord väldigt litet och sätter bara dit förare som har extrem otur. Och nu ska KBV banta personalen med 40 procent. De flesta kommer att framföra sina båtar som de alltid har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in