Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Man kan vara omyndig och aldrig sett en båt i hela sitt liv men helt lagligt hoppa in i en Windy 37:a och dra iväg i 40 knop, men tar samma person 1 starköl.. Då jävlar! Om nu 0,2 på sjön är befogat för fritidstrafiken så undrar jag varför det inte finns varken åldersgräns, kunskapskrav eller säkerhetskrav på densamma. Antingen har man börjat i fel ände eller så är inte lagen befogad. Så ser jag på det (för att sammanfatta det jag skrivit).
Håller med dig så såtillvida att det borde finnas skarpare krav på kunskaper för att få köra fritidsbåt.
Däremot så tycker jag lagen är befogad, även om man missat målet när man inte samtidigt införde båtkörkort eller liknande. Som det är nu har man istället problem med att vissa inte ens kan köra båt i nyktert tillstånd.
Man har liksom inte tänkt ända fram.
Som teoretiska kunskaper räcker fritidskepparen för mindre båtar och kustskepparen för lite större båtar. Sedan tror jag det finna en utsjöskepparkurs också som man kunde använda på de allra största. Sedan hade man i den perfekta av världar fått bevisa för en inspektör att man klarar av att handskas i praktiken med den typ av båt man ska nyttja.