2012-08-18, 02:50
Medlem
Moveyourminds avatar
Nu slår vår stasi-stat till igen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atalas-for-sjofylla-nar-frun-korde_7431536.svd

Grejen är att en lag aldrig kommer kunna ändras tillbaka eftersom det är för mycket prestige. Fy fan... snart kommer lag mot att cykla full också.
Citera
2012-08-18, 03:52
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moveyourmind
Nu slår vår stasi-stat till igen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atalas-for-sjofylla-nar-frun-korde_7431536.svd

Grejen är att en lag aldrig kommer kunna ändras tillbaka eftersom det är för mycket prestige. Fy fan... snart kommer lag mot att cykla full också.
Står lite mer i Bohuslänningen: Thure åtalas för sjöfylla trots att frun körde
Citat:
Thure Andersen är polisanmäld för sjöfylleri trots att det var hustrun Gunilla som körde båten och var nykter. Hans brott tycks bestå av att ha fällt kommentaren "Du har inte fått i backen riktigt!".
...
polisen ansåg att Thure fullgjorde "en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss" som det står i sjölagen. Därför är han nu polisanmäld för sjöfylleri, trots att han inte körde båten.
...
Efter förhör ute till havs slutade parets fisketur med att de blev bogserade hem igen.

– Då bad de mig att peka ut grunden för dem i viken där vi bor. Men det kan jag ju inte göra, sa jag, för då gör jag ju om brottet. Men det slutade med att jag fick lotsa dem in, berättar Thure Andersen.
Jag ställer mig på kändisarnas sida i den här debatten, ett icke-problem som det lagstiftas mot för att det ska se ut som man gör något. Har man problem med brats som lever rövare i pappas båt runt Sandhamn är det väl bättre att dra in alkoholtillstånden på den ön än att sabba för allt båtfolk, därtill med luddiga gummiparagrafer som tydligen kan missbrukas. Jag framför en segelbåt som är kortare än 10 meter, men tycker i alla fall att den nya sjöfyllerilagen är skrutt.

ps
Cyklar du full kan du åka dit på vårdslöshet i trafik.
Citera
2012-08-18, 07:48
Medlem
i.b.ms avatar
Jag läste det här i AB idag och tyckte det verkade vansinningt, efter att nu ha läst den utökade artikeln från Bohuslännningen så blir det än mer knasigt detta I och med att polisen i praktiken uppmanar honom att upprepa brottet.
Citera
2012-08-18, 13:41
Medlem
TykoJonssons avatar
Det märks klart och tydligt vilka har praktisk erfarenhet av sjöliv i den här tråden och moralister som allmänt ser sig själva som goda förnuftiga människor.

Mycket argument under bältet som att köra båten packad osv tyvärr. Den ena sidan verkar vägra förstå att båda sidor vill uppnå samma mål men har olika syn på det hela.

Själv är jag aktiv inom ssrs där även detta ältats och jag har även diskuterat lagen med flertalet poliser som jobbar ute till sjöss.
Jag tror inte jag stött på någon som anser att lagen är vettig.
Rekommendationen till riksdagsbeslutet ignorerades.
Övriga länder har en helt annan syn på hur detta ska lösas.

Som nämnt tidigare i tråden kan man som berusad numera fällas för att sitta bredvid sjökortet, hjälpa till med att bära av båten, planera morgondagens rutt, hjälpa grannbåten vars ankare släppt osv osv. Det sunda förnuftet är borta, långt borta.

Indelningen av de som båtar som omfattas är alldeles för generell så det är pinsamt.

Den gamla lagen täckte allt detta på ett bra sett enligt mig. Någon som inte håller med?

De goda moralisterna som tillhör den goda sidan vann denna rond. Alla förbud är egentligen bara en tidsfråga eftersom det är mycket svårt att öppna på friheten. Nästa gång blir det kanske hjälmtvång på cykel för vuxna, förbjudet att cykla berusad (trots att lagar redan finns) osv osv. Så här kommer det fortsätta i generation efter generation. Deras äckliga mobbade barnbarn kommer kämpa för säkerhetsbälten och hjälmtvång i TV-soffan.
Senast redigerad av TykoJonsson 2012-08-18 kl. 13:44.
Citera
2012-08-18, 15:05
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TykoJonsson
Det märks klart och tydligt vilka har praktisk erfarenhet av sjöliv i den här tråden och moralister som allmänt ser sig själva som goda förnuftiga människor.

Så om jag inte ser lagen som orimlig kan jag inte ha praktisk erfarenhet av sjöliv, och du ser inte dig själv som förnuftig?

Att referera till att "alla jag känner tycker som jag", är meningslöst. Jag kan säga samma sak och vi kommer inte att ha kommit någon vart.
Citera
2012-08-18, 15:49
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Fast vem är Befälhavare, Navigatör eller Rorsman ombord? Han som tittar i sjökortet? Hon som styr? eller båtägaren som ligger sover?

Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Det är frågor du ska ha rätt ut innan du ger dig ut på sjön, annars ska du stanna vid bryggan.

Citat:
Ursprungligen postat av NavierStokes
Står lite mer i Bohuslänningen: Thure åtalas för sjöfylla trots att frun körde Jag ställer mig på kändisarnas sida i den här debatten, ett icke-problem som det lagstiftas mot för att det ska se ut som man gör något. Har man problem med brats som lever rövare i pappas båt runt Sandhamn är det väl bättre att dra in alkoholtillstånden på den ön än att sabba för allt båtfolk, därtill med luddiga gummiparagrafer som tydligen kan missbrukas. Jag framför en segelbåt som är kortare än 10 meter, men tycker i alla fall att den nya sjöfyllerilagen är skrutt.

ps
Cyklar du full kan du åka dit på vårdslöshet i trafik.

Hur va det nu?
Citera
2012-08-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moveyourmind

För att vända på saken, eftersom han räknas som skeppare/befälhavare på båten och inte hon. Om hon hade druckit också, hade hon åkt fast också? Fast hon inte är skeppare? Om jag har fattat lagen rätt så har hon en viktig roll på båten ifall hon manövrade båten men ändå räknas hon inte som skeppare.

Citat:
Så om jag inte ser lagen som orimlig kan jag inte ha praktisk erfarenhet av sjöliv, och du ser inte dig själv som förnuftig?

Att referera till att "alla jag känner tycker som jag", är meningslöst. Jag kan säga samma sak och vi kommer inte att ha kommit någon vart.

Har du ens hur lagen är skriven? Den handlar inte om säkerhet utan om begränsning, och är för övrigt ganska luddigt skriven. Den förra var mer bedömning av situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av NavierStokes
Står lite mer i Bohuslänningen: Thure åtalas för sjöfylla trots att frun körde

Är det bara jag som tycker det är lite spännande det som står i slutet av artikeln? Om grunden i viken. För då är han ju navigatör, fast han har druckit. Hur står sig lagen i den situationen?
Senast redigerad av Skrotnisseochhansvanner 2012-08-18 kl. 15:58.
Citera
2012-08-18, 19:14
Medlem
Spontant...när jag läste artikeln!

Vilka hjärndöda snutjävlar!

Ingen flexibilitet...ingen smidighet..osv!

Skulle det inte ha räckt med en tillsägelse?
-Neej! Vi har våra regler!

Återigen("lex-Försäkringskassan!") ser vi en
lightversion av det historiska...

" vi lydde bara order!"

Dvs en icketänkande byråkrati. Alltid tolka regler och
lagar in absurdum!

Och sedan i slutet; enligt pajassnutarnas logik är han
ju ansvarig "befälhavare" på polisbåten!
Citera
2012-08-18, 19:49
Medlem
TykoJonssons avatar
Citat:

Om du anser att lagen idag är bättre än den var innan så gissar jag att din praktiska erfarenhet av civilt socialt sjöliv är begränsat.

Tråkigt att du valde att bemöta de enkla generaliseringarna i mitt inlägg.

En förnuftig människa kan granska lagen se nackdelarna och fördelarna. Därefter göra en bedömning av vad som blivit bättre och vad som blivit sämre.

Jag tycker att lagen innan var bra. Vad anser du saknas där?

Det som är sämre nu är omfattningen av båttyp. Det är ok att göra generaliseringar ibland där vissa kan komma i kläm men detta med 15 knop och 10m är så urbota korkat.

Att medpassagerare kan åka dit är helt också vansinnigt.
Har du någon åsikt kring detta?

Själva promillegränsen har jag ingen uppfattning av.

Citat:

Jag håller inte med och ser fram emot "de du känner".
Nämn tex några utredare, instanser, andra länders motsvarigheter osv som anser att nuvarande lag är bättre än den gamla.
Citera
2012-08-18, 20:19
Medlem
ElegantAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
För att vända på saken, eftersom han räknas som skeppare/befälhavare på båten och inte hon. Om hon hade druckit också, hade hon åkt fast också? Fast hon inte är skeppare? Om jag har fattat lagen rätt så har hon en viktig roll på båten ifall hon manövrade båten men ändå räknas hon inte som skeppare.

Det där tycker jag är ganska intressant. Eftersom många i tråden gärna vill jämföra med biltrafik så undrar jag om dessa skulle tycka det vore okej om medpassagerare i bilar/bussar skulle kunna åka fast för rattfylla när de förklarar vägen, uppmärksammar för faror, ger tips om lokala trafiksituationer osv, hjälper till att lasta i-och-ur varor ur bilen, även när de endast har 0.21 promille i blodet?

Samma bör självklart gälla i taxi och buss.
Citera
2012-08-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantAngel
Det där tycker jag är ganska intressant. Eftersom många i tråden gärna vill jämföra med biltrafik så undrar jag om dessa skulle tycka det vore okej om medpassagerare i bilar/bussar skulle kunna åka fast för rattfylla när de förklarar vägen, uppmärksammar för faror, ger tips om lokala trafiksituationer osv, hjälper till att lasta i-och-ur varor ur bilen, även när de endast har 0.21 promille i blodet?

Läste i en kommentar på AB och nån argumenterade denna fråga med:
I andra fordon så har föraren alltid ett förarbevis och har därför alla kunskaper för att kunna benämnas som "skeppare, den som styr, ansvarige" i bilen.

Något sånt läste jag, och det är ju trots allt tydligare med kunskaper, vem som kör osv i en bil. Ju mer jag tänker igenom det jag nyss skrev så känns det som förarbevis är nästa steg...
Citera
2012-08-18, 21:09
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TykoJonsson
Om du anser att lagen idag är bättre än den var innan så gissar jag att din praktiska erfarenhet av civilt socialt sjöliv är begränsat.

Tråkigt att du valde att bemöta de enkla generaliseringarna i mitt inlägg.

En förnuftig människa kan granska lagen se nackdelarna och fördelarna. Därefter göra en bedömning av vad som blivit bättre och vad som blivit sämre.

Jag tycker att lagen innan var bra. Vad anser du saknas där?

Det som är sämre nu är omfattningen av båttyp. Det är ok att göra generaliseringar ibland där vissa kan komma i kläm men detta med 15 knop och 10m är så urbota korkat.

Att medpassagerare kan åka dit är helt också vansinnigt.
Har du någon åsikt kring detta?

Själva promillegränsen har jag ingen uppfattning av.

Jag håller inte med och ser fram emot "de du känner".
Nämn tex några utredare, instanser, andra länders motsvarigheter osv som anser att nuvarande lag är bättre än den gamla.

Jag valde att bemöta dina generaliseringar eftersom de var så fåniga. Visst, jag kan inte bevisa vilken erfarenhet jag har av hav och båtar/fartyg. Men, att du raljerande förutsätter att jag inte begriper mig på sjöliv för att jag inte tycker att sprit och båtar behöver höra ihop, gör mig inte särskilt sugen på att argumentera med dig. För övrigt har jag skrivit mina åsikter tidigare i tråden. Du förde inte fram något nytt, och vill du veta vad jag tycker är det bara att backa någon eller några sidor och läsa.

Eftersom jag bor vid havet och brukar båtar året om, har jag kontakt med människor inom SSRS. Jag känner även folk som arbetar inom både kustbevakningen och sjöpolisen. Det blir liksom lätt så när man bor som jag gör. Flertalet av dem har inga problem med lagen. Precis som i alla andra frågor går åsikterna dock isär ibland. Du måste ha en väldigt homogen bekantskapskrets.

Citat:
Ursprungligen postat av ElegantAngel

Det finns ju dock ganska stora skillnader i vad som kan krävas av dem som befinner sig i en båt, jämfört med i en bil. Det känns inte orimligt att anta att poliserna skött sig korrekt och att allt som skett inte framgår i artikeln. Sedan finns det så klart övernitiska poliser till sjöss, såväl som på land. De flesta brukar ha någon historia på lager om hur en polis betett sig löjligt. Majoriteten av alla poliser beter sig dock inte på det viset, utan de är oftast resonabla så länge du själv beter dig hyfsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in