2012-08-07, 12:22
Medlem
treeflows avatar
Okej - lagen är logisk, det är inte konstigt egentligen att ha en promillegräns för båtar. Om den ska vara på 0,2? Njaa... lite tveksam till det. Vad jag även är tveksam till är om den gynnar sjölivet, för som sagt av "kändisarna" så förstör ju detta för många sjökrogar, hamncaféer osv.

Höj promillegränsen åtminstone!
Citera
2012-08-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Okej - lagen är logisk, det är inte konstigt egentligen att ha en promillegräns för båtar. Om den ska vara på 0,2? Njaa... lite tveksam till det. Vad jag även är tveksam till är om den gynnar sjölivet, för som sagt av "kändisarna" så förstör ju detta för många sjökrogar, hamncaféer osv.

Höj promillegränsen åtminstone!

Är det logiskt att man kan tuffa runt i 14 knop i en 9.90m snipa lagom full?
Citera
2012-08-07, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Vilken tur att du är en sån mönstermedborgare och inte ifrågasätter några lagar alls

Dom tycker väl att lagen är omotiverad

Jo men då finns det en hel del andra lagar som borde bortses ifrån som är ännu mer omotiverade.Jag kan garantera dig att de som är ute och paddlar och badar är tacksamma för lagen iaf.
Har själv sett såna där jetscooter eller va dom heter komma farandes i 50 knop där folk brukar simma.
I fall dom skulle förbjuda mobilteleanv i trafiken så skulle säkert 20 talet liv kunna räddas, men då påstår lagstiftarna att lagen inte skulle kunna kontrolleras iaf. Övriga europa + USA verkar inta ha insett detta! Sverige ÄR en bananrepublik det är bara att inse!
Citera
2012-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Det kanske är krångligt att bo på en ö. Man är beroende av båt, på samma sätt som norrlänningar är beroende av bil. Men norrlänningar får inte fylleköra för att de har långt hem från krogen. Har man druckit så får man väl gå eller simma hem, oavsett vart man bor. I Stockholm finns det säkert sjötaxi också.

Du kan ju inte jämföra 10m väg med 3-5dm marginal vid möte med öppen skärgård.
Hur tänkte du?!?
Dessutom så bor inte alla i sthlm.
Citera
2012-08-07, 13:16
Medlem
Zeke Wargs avatar
Det är inte bara kändisar som är förbannade på sjöfyllerilagen. Dessa hamnar ju i tidningen bara just därför de är kändisar. De flesta vanliga Svenssons med båt instämmer inte med dessa överdrivna lagar. Lagstiftarna gör sig själva till narrar.

Återinför den gamla sjöfyllerilagen.

På sjön ska man kunna känna sig fri och för en gång skull slippa dessa förmynderifasoner. Men icke . . .
Citera
2012-08-07, 13:17
Medlem
--AFX--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Ja det gör jag, förstår inte hur det kan vara svårt hålla hastighetsbegränsning på sjön med en motorbåt.
Det är fri fart nästan överallt på i skärgården och då kan man faktiskt förvänta sig att folk ska ha vett att hålla de få fartbegränsningar som existerar.

Nej, du har förstås inga problem att bedöma hastighet utan hastighetsmätare förstår jag. Att båten sen är lättare att manövrera och planar (drar mindre bränsle och gör mindre vågor) vid 10 knop gör det ännu galnare.
Anledningen till att hastighetsbegränsningen finns på denna plats är just för att inte vaxholmsbåtar och andra stora båtar ska förstöra strandlinjen med sina enorma svall, anledningen till att det är 30 utanför skolor och daghem kan du nog räkna ut själv. Jag personligen anser att det är ENORM skillnad mellan de båda fallen.

Självklart ska regler följas men i vissa fall anser jag verkligen att polisens resurser borde användas mer där de behövs. Jag kan inte känna mig trygg när jag går till ICA vid Fridhemsplan, massa pundare och inte en polis så långt ögat når. När jag är ute och åker med vår 4-meters plastbåt i lugna skärgården så ser jag dem dock snurra omkring och leta lulliga familjefäder - Halvgalna prioriteringar.
Senast redigerad av --AFX-- 2012-08-07 kl. 13:22.
Citera
2012-08-07, 13:20
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --AFX--
. . .Jag kan inte känna mig trygg när jag går till ICA vid Fridhemsplan, massa pundare och inte en polis så långt ögat når. När jag är ute och åker med vår 4-meters platsbåt i lugna skärgården så ser jag dem dock snurra omkring och leta lulliga familjefäder - Halvgalna prioriteringar.

Instämmer med dig. Heltokigt. Sjöpolisen är ute och leker, men tar sig själva på största allvar. Det hela är löjeväckande.
Citera
2012-08-07, 13:33
Medlem
Knyttetets avatar
Hur är detta en fråga? Man kör inte berusad, vare sig det är med båt, bil eller rymdraket. Att det är "glesare" på sjön är ingen förmildrande omständighet. Du får inte vara packad om du kör bil på landsväg direkt och många farleder är tätt trafikerade även nattetid. Ha även i åtanke att vattnet inte har några gatlyktor, körkortskrav(är ju dock på väg) eller åldersgränser. Personligen anser jag att man inte ska vara full på sjön överhuvudtaget vare sig man kör eller sitter brevid, då alla i båten ska kunna ta ansvar vid förtöjning/olycksfall osv.

//Knyttetet
Citera
2012-08-07, 13:40
Medlem
chrizps avatar
får man ens dricka eller? kan inte polis jävlarna lugna ner sig
Citera
2012-08-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knyttetet
Hur är detta en fråga? Man kör inte berusad, vare sig det är med båt, bil eller rymdraket. Att det är "glesare" på sjön är ingen förmildrande omständighet. Du får inte vara packad om du kör bil på landsväg direkt och många farleder är tätt trafikerade även nattetid. Ha även i åtanke att vattnet inte har några gatlyktor, körkortskrav(är ju dock på väg) eller åldersgränser. Personligen anser jag att man inte ska vara full på sjön överhuvudtaget vare sig man kör eller sitter brevid, då alla i båten ska kunna ta ansvar vid förtöjning/olycksfall osv.

//Knyttetet
"berusade", "packad", "full". Vi pratar om 0,2 i promille. Personligen känner jag ingenting på det, och i de flesta länder är det en tillåten nivå t.o.m i biltrafik. Gränserna är löjligt låga i Sverige.
Citera
2012-08-07, 13:53
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Är det logiskt att man kan tuffa runt i 14 knop i en 9.90m snipa lagom full?

Vad menar du med lagom full?
Citera
2012-08-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Tror du seriöst att jag måste bevisa ett sådant påstående för att bli tagen på allvar, i Sverige 2012?
Även om det inte skulle stämma så spelar det ingen roll, för den allmänna uppfattningen 2012 i Sverige är att alkohol är dåligt i alla lägen. Så länge man arbetar mot nyttjande av alkohol(eller andra droger för den delen) så kommer ingen seriös debattör be om källor för något sådant.

Det kanske är krångligt att bo på en ö. Man är beroende av båt, på samma sätt som norrlänningar är beroende av bil. Men norrlänningar får inte fylleköra för att de har långt hem från krogen. Har man druckit så får man väl gå eller simma hem, oavsett vart man bor. I Stockholm finns det säkert sjötaxi också.
:

Ja, om man ska införa en ny lag tycker jag att det i allra högsta grad ska finnas en saklig anledning. Enligt Båtfolket har alla alkoholrelaterade olyckor de senaste åren handlat om förare med över en promille i blodet (http://www.båtfolket.se/index.php/vad-gaeller-saken). Varför ska då en ny lag införas när den föregående lagstiftningen tog hand om dem som stod för precis alla olyckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in