Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Ja det gör jag, förstår inte hur det kan vara svårt hålla hastighetsbegränsning på sjön med en motorbåt.
Det är fri fart nästan överallt på i skärgården och då kan man faktiskt förvänta sig att folk ska ha vett att hålla de få fartbegränsningar som existerar.
Nej, du har förstås inga problem att bedöma hastighet utan hastighetsmätare förstår jag. Att båten sen är lättare att manövrera och planar (drar mindre bränsle och gör mindre vågor) vid 10 knop gör det ännu galnare.
Anledningen till att hastighetsbegränsningen finns på denna plats är just för att inte vaxholmsbåtar och andra stora båtar ska förstöra strandlinjen med sina enorma svall, anledningen till att det är 30 utanför skolor och daghem kan du nog räkna ut själv. Jag personligen anser att det är ENORM skillnad mellan de båda fallen.
Självklart ska regler följas men i vissa fall anser jag verkligen att polisens resurser borde användas mer där de behövs. Jag kan inte känna mig trygg när jag går till ICA vid Fridhemsplan, massa pundare och inte en polis så långt ögat når. När jag är ute och åker med vår 4-meters plastbåt i lugna skärgården så ser jag dem dock snurra omkring och leta lulliga familjefäder - Halvgalna prioriteringar.