2014-09-01, 00:19
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
[...] men hur vet ni att den eventuellt smittade mannen måste vara en afrikan? Sannolikheten talar för motsatsen eftersom de flesta svenskar som åker dit ner nu är sjukvårdspersonal eller journalister.[...]

"– En ung man från ett land i Afrika där det finns ebola kom in till en närakut i Solna och sade att han hade feber, berättar Åke Örtqvist, chef på smittskyddsenheten i Stockholms läns landsting för SVT." http://www.svt.se/nyheter/sverige/ebolafall-utreds-i-stockholm

Jag tolkar formuleringen som att det handlar om en man som är afrikan, men det kan ju vara en formuleringsmiss. Att även afrikaner reser till sina ursprungsländer är inte särskilt konstigt. De skriver inte ens vilket land personen har varit i. Om det hade varit en sjukvårdspersonal eller journalist hade det med all sannolikhet redovisats i artikeln.
Senast redigerad av Passepartout 2014-09-01 kl. 00:21.
Citera
2014-09-01, 00:22
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
"– En ung man från ett land i Afrika där det finns ebola kom in till en närakut i Solna och sade att han hade feber, berättar Åke Örtqvist, chef på smittskyddsenheten i Stockholms läns landsting för SVT." http://www.svt.se/nyheter/sverige/ebolafall-utreds-i-stockholm

Jag tolkar formuleringen som att det handlar om en man som är afrikan, men det kan ju vara en formuleringsmiss. Att även afrikaner reser till sina ursprungsländer är inte särskilt konstigt. De skriver inte ens vilket land personen har varit i. Om det hade varit en sjukvårdspersonal eller journalist hade det med all sannolikhet skrivits i artikeln.

I den andra tråden finns det ett ögonvittne när dom kommer och hämtar honom, och visst är den en rasifierad afrosvensk.
Citera
2014-09-01, 00:37
Medlem
Punklivs avatar
Håller tummarna för att det bara är malaria eller liknande. Läskigt...
Citera
2014-09-01, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Ebolasmittade personer borde ju vara ett perfekt vapen för terrorister. Tänk att plantera in 10-tal smittade personer i varje land som dessutom har som mål att smitta så många som möjligt.

Även om endast personer som redan visar symtom (matthet, feber) kan sprida ebola, samt att det krävs direktkontakt bör det finnas en bra chans att smitta en omgång folk om en sjuk person t.ex systematiskt går runt och hostar andra människor i ansiktet, så visst. Förmodligen finns det något färre självmordskandidater genom ebola än via andra vägar som sprängning, men det går ju alltid att avsluta eländet på förhand om så skulle krävas.
Citera
2014-09-01, 09:14
Moderator
OYs avatar
Man gick ut med en pressrelease därför att media fått tips från allmänheten om att någon hade hämtats i Solna av skyddsklädd sjukvårdspersonal.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/1/misstankt-ebolafall-i-stockholm/

Förvänta er inte att våra myndigheter kommer att vara transparenta i den här frågan, det är mitt tips.
Citera
2014-09-01, 10:00
Medlem
Spännande. Tycker sverige är lite väl modiga med att ständigt hävda att det är nästintill omöjligt att få in ebola i landet. Så som säkerhetsrutinerna ser ut i dagsläget med resor till och från riskländer så är det väl bara en tidsfråga?
Citera
2014-09-01, 10:21
Medlem
Att ignorera fakta att massor av folk flyger till utsatta länder och tillbaka till sverige som tar emot med öppna armar kommer leda till en hel del fall till och en väldigt stor chans till möjligt smitta i en del städer.
Sverige är ignoranta och detta kommer få följder i insjuknande ebola fall, men det för mig som jag inte kan få in är att det finns folk "ej sjukvård/are" som frivilligt flyger ner och hälsar på i länder man avråder för att åka till,
Detta borde straffas med vållande till annans död,om drar med skiten hit
Är ju fakta att sjukdommar som varit utrotade i sverige är på väg tillbaka såsom tbc,rabies,och div annan snuskig skit,vi har även fått hit äckel malaria myggor,nä dom får fan sätta folk som vill åka till dessa länder i karatän på vägen hem.

om denna smittan inte skall få fäste i europa osv krävs rejäla tilltag, samma i väst afrika det kommer kräva miltär och polis vid gränser och karantäner som använder vapen.
ett litet ex spanska sjukan som kom 1918 och var luftburet dödade 500 milijoner folk på 9 månader och på den tiden fanns inga snabba förbindelser som idag, ett pars år mutation på ebola och om strängen blir som zaire och luft buret då räcker maten till sedan för folket som lever kvar..
Citera
2014-09-01, 10:27
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag citerar mig själv. Inom ett par dygn får vi höra talas om fler misstänkta ebolafall och inom någon vecka har vi bekräftade sjukdomsfall.

Redan i kväll kommer proverna visa om det är Ebola.
Chansen att det är något annat är väl ganska stor men det känns tryggt att man vidtar alla säkerhetsåtgärder.
Citera
2014-09-01, 10:30
Medlem
GeneralPoops avatar
Men alltså, stopp och belägg.

Man misstänker inte ebola på något sätt. Däremot så vill man utesluta att det inte är ebola. Det är enligt mig inte samma sak, däremot så vill ju pressen gärna få det till det.

Hörde en intervjuv med någon läkare som pratade om det där på Karolinska, och han sa helt enkelt att IOM att det finns ebola där, så vill man utesluta det. Därav testet.

När något är misstänkt ebola, enligt mig, så bör det var mer saker som pekar på ebola..inte att man har feber och vart i ett land där ebola finns.
Citera
2014-09-01, 11:38
Medlem
Verkar som det var falskt alarm denna gången med, men man bör göra minst 2 tester med en tid emellan för att vara säker enl andra smitt läkare.
Citera
2014-09-01, 11:47
Medlem
swimp78s avatar
Det är alltså helt upp till folk själva som varit i ebolaländer attkontakta sjukvård om de känner sig krassliga? Jag tycker alla som varit i regionen borde tvångstestas så man vet att de inte bär på viruset och blir sjuka "i hemlighet " i nån miljonprogramstrea.
Citera
2014-09-01, 11:57
Medlem
Karantän rätt av om man väljer att åka ner och tillbaka från utsatta länder skulle vara det enda rätta,
samma med alla som kommer in från dessa länder med, sverige är så naiva och aroganta i dessa fall, först när en liten epedemi börjat så beklagar dom sig att dom underskattat viruset, hoppas jag har fel men jag är 99% på att vi kommer få flertalet ebola fall i sverige.
Senast redigerad av GT-R 2014-09-01 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in