2012-08-02, 17:25
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Nu är den extremt dödliga Ebolan på framfart igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15201259.ab

Aftonbladet gör förstasidestoff av det. Låter som vi kan behöva kolla över våran beredskap på de stora flygplatserna i landet.

Bara hoppas på en kraftig överdrift eller bara skrämselpropaganda men jag är faktiskt orolig den här gången.

Kommer Ebola spridas till väst eller kommer myndigheterna i de berörda länderna få situationen under kontroll?

Mvh
Citera
2012-08-02, 17:35
Medlem
VonUllas avatar
Fyfan. Är det inte tigermygga så är det ebola eller fågelinfluensan.
Stackars människor som fått skiten, hoppas inte det sprids hit.
Bara tanken av att blöda ur "alla öppningar" får mig att vilja kräkas,
Och att det smittas via luften och kläder gör ju inte läget mindre nojjigare direkt...

Borde bli resförbud dit och HIT tills det blir (bättre?)
Citera
2012-08-02, 18:06
Medlem
fjungen33s avatar
Ja för det som står i Aftonhoran är något man ska ref till och ta på allvar. Tidningen som skriver om mördarhajar, mördarmaneter och dyl. Och inte förglömma alla snyftartiklar.. Du har inte tänk på att de smackar upp detta på första sidan för att sälja tidningar genom att göra folk rädda bla? Sök info med mer vetenskaplig grund ska du se att du inte behöver oro dig speciellt mycket över detta.
Citera
2012-08-02, 18:10
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
Ja för det som står i Aftonhoran är något man ska ref till och ta på allvar. Tidningen som skriver om mördarhajar, mördarmaneter och dyl. Och inte förglömma alla snyftartiklar.. Du har inte tänk på att de smackar upp detta på första sidan för att sälja tidningar genom att göra folk rädda bla? Sök info med mer vetenskaplig grund ska du se att du inte behöver oro dig speciellt mycket över detta.

Antar att du pratar med mig. Läs mitt inlägg(det första) igen. Prata sedan aldrig mer med mig om att lita på vad media säger. Jag tar för givet att du förstår vart jag vill komma.

Mvh
Citera
2012-08-02, 18:22
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Nu är den extremt dödliga Ebolan på framfart igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15201259.ab

Aftonbladet gör förstasidestoff av det. Låter som vi kan behöva kolla över våran beredskap på de stora flygplatserna i landet.

Bara hoppas på en kraftig överdrift eller bara skrämselpropaganda men jag är faktiskt orolig den här gången.

Kommer Ebola spridas till väst eller kommer myndigheterna i de berörda länderna få situationen under kontroll?

Mvh

Tidigare har det inte lyckats sprida sig, så varför skulle det denna gång?

Detta virus har för hög dödlighet för att få någon bra spridning. De värsta virusen ur en pandemisk synvinkel är de som kanske ligger på 10-20% dödlighet, inte över 50% som ebola.
Citera
2012-08-02, 18:22
Medlem
Shepard25s avatar
Ebola är precis som alla andra virala hemorragiska feber-sjukdomar mycket dödlig. Sjukdomen är inte i närheten lika smittsam som influensavirus då den ej är lika smittsam luftburen. Den största smittovägen är kroppsvätskor och därför är sjukhuspersonal den största riskgruppen.
Något botemedel finns ej men spridningen kan hållas i schack relativt bra med hjälp av isolering, god hygien och användande av heltäckande skyddskläder av vårdpersonal.

Viruset är dock på något sätt absolut inte ofarligt, nej utan via kroppsvätskor är det mycket smittsamt och dessutom bra mycket dödligare än en influensainfektion.
Senast redigerad av Shepard25 2012-08-02 kl. 18:32.
Citera
2012-08-02, 18:35
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Tidigare har det inte lyckats sprida sig, så varför skulle det denna gång?

Detta virus har för hög dödlighet för att få någon bra spridning. De värsta virusen ur en pandemisk synvinkel är de som kanske ligger på 10-20% dödlighet, inte över 50% som ebola.

Jag vet egentligen inte varför det skulle kunna sprida sig denna gång. Ett par hjälparbetare som flyger hem till svedala och mår lite halvtaskigt..

Mvh
Citera
2012-08-02, 19:44
Medlem
fjungen33s avatar
Hela din trådstart tycks bygga på en länk från Af, samt du säger att du är faktiskt orolig denna gång och låter som vi ska se över vår beredskap. Fick du inte dessa tankar när du läste artikeln som var på första sidan då i aftonbladet, kan tolkas så iallafall. Men jag missförstod dig tydligen, lätt att göra detta i dessa forum, sorry.
Citera
2012-08-02, 21:25
Medlem
fernebos avatar
Olyckor & Katastrofer -----> Medicin & Hälsa

/Mod
Citera
2012-08-02, 21:27
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Jag vet egentligen inte varför det skulle kunna sprida sig denna gång. Ett par hjälparbetare som flyger hem till svedala och mår lite halvtaskigt..

Mvh

Tja, det kan ju faktiskt gå till så när det gäller dessa sjukdomar. T.ex. Marburg som faktiskt fick sitt namn just när ett gäng djurskötare som kom hem från Afrika och sedermera dog.
Citera
2012-08-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonUlla
Fyfan. Är det inte tigermygga så är det ebola eller fågelinfluensan.
Stackars människor som fått skiten, hoppas inte det sprids hit.
Bara tanken av att blöda ur "alla öppningar" får mig att vilja kräkas,
Och att det smittas via luften och kläder gör ju inte läget mindre nojjigare direkt...

Borde bli resförbud dit och HIT tills det blir (bättre?)

Så borde inte Svenskar få lämna Sverige heller för att vi är sämst i världen på kondomanvändning.
Senast redigerad av HarrySTruman 2012-08-02 kl. 23:16.
Citera
2012-08-02, 23:13
Medlem
Citat:

Mvh

1000tals Svenskar semestrar i Uganda, så det är inte bara hjälparbetare som är i riskzonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in